Als 1 getuige een 2e aanwijst moet deze eerst zelf spreken om tot 1 + 1 = 2 te kunnen tellen.
Sylvius:
De ramp werd dus uiteindelijk toegeschreven aan het massa-explosieve vuurwerk, waarvoor Rudi Bakker geen vergunning had maar wel in huis.
Alle vuurwerk was weliswaar 1.4 gelabeld, maar Rudi Bakker had moeten weten dat 90% van dat 1.4 gelabelde vuurwerk in feite tot een zwaardere categorie behoorde (1.3; 1.2; en (mogelijk Verbaasd) 1.1)
Nou weet ik het nog steeds niet
In uw zin over RB vat u de verwarring goed samen.
Dit is wat het hof (verzekeraars Grolsch/Staat) daarover stelde:
Het Hof legt dat als volgt uit:
"9.1 Uit voornoemde, direct na de explosies in Culemborg gemaakte rapporten volgt niet dat de (enkele) opslag van als 1.4 of 1.3 geclassificeerd vuurwerk, zoals bij SEF, bij brand tot een massa-explosie zou kunnen leiden.
In geen van deze rapporten/notities wordt gerapporteerd over enig gevaar van vuurwerk dat de (juiste) classificatie 1.4 heeft. Evenmin is ergens vermeld dat ook dit vuurwerk (1.4) kan reageren als 1.1 vuurwerk.
Alleen ten aanzien van 1.3 G geclassificeerd vuurwerk is in het TNO-PML Culemborg rapport 1991 gerapporteerd dat dit als 1.1 vuurwerk kan hebben gereageerd met een massa-explosie doordat er óók 1.1 vuurwerk (zwart kruit) aanwezig was. Zo'n massa-explosie werd dus direct in verband gebracht met de naaste aanwezigheid van 1.1 vuurwerk (althans met deeltjes zwart kruit rond het vuurwerk). Op basis daarvan was toen wel bekend geworden dat wanneer een kleine hoeveelheid massa-explosief vuurwerk (gevarenklasse 1.1) in combinatie met 1.3 vuurwerk wordt opgeslagen, dit de totale hoeveelheid opgeslagen vuurwerk tot een massa-explosie kan brengen, maar kon niet worden aangenomen dat wanneer alléén 1.3 vuurwerk aanwezig is, zonder in dezelfde bewaarplaats ook artikelen met de 1.1 classificatie op te slaan, de kans op een massa-explosie verhoogd is."
(Onderstreept; FV)
De rapporten over Culemborg stonden bol van de speculaties over hoe de explosies zo sterk konden zijn geweest; waarbij alleen De Bruyn (Gerechtelijk Lab.) stelde dat 'uit ervaringen' men wist dat grote hoeveelheden in opsluiting konden detoneren.
TNO wilde toen over alle onzekerheden eerst nieuw onderzoek. Internationale literatuur werd niet eerst uitgeput.
1 van de mogelijke verzonnen verklaringen was dat 1.3 opslag met een kleine hoeveelheid los 1.1 materiaal (dat is dan al niet meer als zodanig te classificeren!) dat in brand was geraakt en fungeert als inleider voor 1.3 dat dan daarop ook als zijnde 1.1 geclassificeerd reageert. Tja, als de verpakking wordt 'verwijderd' door brand of explosie (en/of bij losse opslag!) dan is de beschermende werking van de transportverpakking verdwenen en is de situatie niet meer te vergelijken met de classificatie test omstandigheden. Dat moet het gevolg 'wiel' opnieuw worden uitgevonden; nietwaar?
Wat RB in huis mocht opslaan en daadwerkelijk in huis had is onderwerp geweest van verschillende (bestreden) berekeningen. Uiteindelijk ging het om zijn zogenaamde wetenschap dat de classificatie van 1.4 onterecht was.
Dit laatste op de wetenschappelijk corrupt uitgevoerde testen van TNO. Er is in NL nooit een duidelijke (niet mis te verstane) waarschuwing uitgegaan dat de classificatie van de afzenders niet zou deugen.
Wel was er ooit (na Culemborg) een verdenking dat bepaald 1.3 vuurwerk bij 'eerlijke' testen zou leiden tot 1.1; dat bleek niet waar te zijn.
Ook had RB eens een partij met 1.3
op de rekening ontvangen; dat bleek toch gewoon 1.4 te zijn (voor die administratieve fout zou hij mogelijk wel meer moeten betalen).
Het gedrag van brandend vuurwerk in de foute (brandpreventief ondeskundig of in het geheel niet beoordeelde) opslag hier in NL kan niet uit transportclassificatie testen worden afgeleid en een praktisch brand met detonaties in en buiten (tussen ook ander gebouwen en erboven) kan nooit vergeleken worden met de UN testcondities.