[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 23:05:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Actueel
| | |-+  Enschede revisited
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 49 Omlaag Print
Auteur Topic: Enschede revisited  (gelezen 210152 keer)
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #450 Gepost op: 16 Februari 2019, 15:27:37 »

Ja Don, ook jij geeft niet op!

Als kunstenaar probeer jij met schilderen (dus op een twee dimensionaal vlak en zonder tijd) een dynamisch (dus wel in de tijd) en ook nog drie dimensionaal verschijnsel voor te stellen.
Dat is niet eenvoudig.

De door mij gehanteerde theorie (als zodanig dan ook gepubliceerd in vaktijdschriften) van de secundaire explosies is dus geen hypothese om experimenteel te verifiëren/falsifiëren.

Wel kan m.b.v. een hypothese, die de theorie denkt te kunnen falsifiëren/of bij te stellen, een dergelijk experiment worden uitgevoerd. Tot dan blijft de theorie overeind; zo gaat dat in elke empirische wetenschap.

Dus zolang de vakliteratuur stand houdt is dat een uitspraak van het forum van wetenschappers en dus geen: 1 getuige.
Die vakliteratuur ontbrak/werd verzwegen binnen het NL dossier over de vuurwerkramp.
Volgens mij heeft Van Buitenen dat wel meegenomen in zijn rapport; maar ik ben niet zeker daarvan.

Van Buitenen heeft m.i. vrijwel alle juridisch en technische (natuur wetenschappelijke) aspecten m.b.t. de Vuurwerkramp  beoordeeld. Een geweldig karwei overigens!

Ik zou een lezer willen adviseren zijn berichten en rapport te groeperen op (deel)aspecten; om het allemaal te kunnen blijven volgen.

Zo is er bijvoorbeeld 'de oorzaak' (het 'eerste vlammetje'), de ontwikkeling daarna van de branden en explosies, met de invloed van geopende magazijnen en bluswater daarop, maar zeker ook de context vooraf.
Hoe was de opslag ingericht en was dat op grond van de optimale kennis over het ontwikkelingsgedrag van vuurwerk na ontsteking en eventuele 'blussing'?

De inrichting, m.b.t. het brand- en explosiegedrag, was op brandpreventieve gronden geheel en al door de brandweer en gemeente verzaakt; er waren dan ook geen wettelijk voorgeschreven (vlgs. Bouw- en Brandbeveiligingsverordeningen) gebruiksvergunningen!
Dat rapporteerde Oosting nog wel in zijn deel A; maar zonder daaraan de 'oorverdovend' en intellectueel ethisch noodzakelijk daaruit te trekken conclusies te vermelden. Foutje?
Dat deed hij (voor mij onaangenaam) verassend genoeg weer wel over het parallel beschreven relaas m.b.t. de Milieuvergunninngen.
De Milieuvergunning, die wettelijk niet toeziet op de brandweerzorg,  bevatte dan ook nog de paragraaf dat de brandweer nog moest adviseren. Dat interesseerde achteraf niemand meer.
Ja, wel Van Buitenen!
« Laatste verandering: 16 Februari 2019, 15:31:47 door Fred Vos » Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #451 Gepost op: 21 Maart 2019, 15:02:10 »

Vuurwerkramp Enschede - De registratie van de getroffen wijk 2/3
Bron youtube: https://youtu.be/bSPDkFwNZbk

...

Bij 9.17 minuten ligt iets voor het rechter huis dat blijft in beeld tot 9.31 minuten.

Daar ligt het hoekprofiel van een zeecontainer zo'n zes meter dat weegt wat.
Dat hoekprofiel had het dak geraakt van twee huizen aan de putterstraat in het verlengde merelstraat en was terug gestuiterd de merelstraat in.
Het is de hoek van een zeecontainer met drie randen het is donkerkleurighet en heeft een soort van (Y) vorm.

Het profiel lag vlak na de laatste detonatie  midden op straat meer bij de overburen aan de merelstraat.

Vlak ak na de laatste detonatie liep er iemand vanuit de puter- de merelstraat in (met intergraalhelm op) die keek in het voorbijgaan naar dat dat hoekprofiel en toen naar de dakgoot aan de merelstraat.
Toen keek ik naar dat ding op straat en herkende er overduidelijk het hoekprofiel van een zeecontainer in en zag ik de schade aan het ingedeukte dak.
Volgens mij is dit een bewijs dat een zeecontainer van binnenuit ontploft is.

Op hetzelfde beeldfragment (21 mei of 2 juni 2000) kan men zien dat alles al gesloopt is aan het einde van de merelstraat tot voorbij SEF.

Op het grasveld hoek kievitstraat dr. van Damstraat zag ik allemaal inslagkratertjes ik neem aan van de vuurwerbunker.

Iets voorbij de Maria-kerk was een op straat een burger overleden door een stuk beton van SEF. (Heb ik gelezem ik dacht dagblad Tubantia)

Ik kan mij niet voorstellen dat twee gasexplosies hoog in de lucht een zeecontainer uiteen kan rijten en een hoek ervan tweehonderdvijftig meter aflegt.
En de vuurwerkbunker van SEF lijkt uiteengespat alle kanten op.

Fred Vos u kunt aan het schadebeeld zien dat het een gasexplosie was,
Wanneer dacht u die schadebeelden eens te delen ?
« Laatste verandering: 21 Maart 2019, 15:08:57 door admin » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #452 Gepost op: 25 Maart 2019, 07:07:36 »



Fred Vos u kunt aan het schadebeeld zien dat het een gasexplosie was,
Wanneer dacht u die schadebeelden eens te delen ?


Volgens Alfred Kappl was het een "schiebende Druckwelle"

= drukgolf die de pannen van de daken schuift.

Maar huizen waren ook ingestort.

(Buur)man van de Renbaanstraat had balk op zijn kop gekregen en was bewusteloos geraakt. Wel op tijd gered (vóór de brand uitbrak)
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #453 Gepost op: 25 Maart 2019, 07:44:05 »

"De vijf van de Renbaanstraat" (die er naast woonden, onder dezelfde kap) waren volgens het RIT door de kracht van de drukgolf van de laatste explosie tegelijk, in één klap, om het leven gekomen.

(alleen de verkoolde resten waren gevonden)

Wat een sprookje lijkt, een fabeltje, te meer daar in het buurhuis (onder de zelfde kap dus) niet alleen de (bewusteloze) vader was gered, maar ook de twee kinderen, die er bij zaten en niks mankeerden.

Misschien al met het oog op mogelijke schadeclaims.

De brandweer had zich namelijk op goed (of kwaad) moment teruggetrokken uit de Renbaanstraat vanwege het Grolschalarm, waarvan de burgemeester, naar eigen zeggen (in "Bestuurlijke vertellingen") wist dat het loos alarm was.

Hetzelfde geldt wellicht voor de drie volgens het RIT "gefragmenteerden", een vrouw uit de Renbaanstraat, meisje van de Roomweg en Henk Vinke (Tollensstraat), waarvan Crimonitec (Chiel van der Wijk) overtuigend heeft aangetoond dat die getroffen door een brokstuk beton door ploitieagent in een huis in de Nieuwluststraat is gelegd, huis dat tijdje later in brand was gevlogen en afgefikt en de resten weggebulldozerd en naar de Boeldershoek gebracht.



« Laatste verandering: 25 Maart 2019, 09:55:17 door sylvius » Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #454 Gepost op: 25 Maart 2019, 18:36:07 »

Vuurwerkramp Enschede - De registratie van de getroffen wijk 2/3
Bron youtube: https://youtu.be/bSPDkFwNZbk

...

Bij 9.17 minuten ligt iets voor het rechter huis dat blijft in beeld tot 9.31 minuten.

Daar ligt het hoekprofiel van een zeecontainer zo'n zes meter dat weegt wat.
Dat hoekprofiel had het dak geraakt van twee huizen aan de putterstraat in het verlengde merelstraat en was terug gestuiterd de merelstraat in.
Het is de hoek van een zeecontainer met drie randen het is donkerkleurighet en heeft een soort van (Y) vorm.

Het profiel lag vlak na de laatste detonatie  midden op straat meer bij de overburen aan de merelstraat.

Vlak ak na de laatste detonatie liep er iemand vanuit de puter- de merelstraat in (met intergraalhelm op) die keek in het voorbijgaan naar dat dat hoekprofiel en toen naar de dakgoot aan de merelstraat.
Toen keek ik naar dat ding op straat en herkende er overduidelijk het hoekprofiel van een zeecontainer in en zag ik de schade aan het ingedeukte dak.
Volgens mij is dit een bewijs dat een zeecontainer van binnenuit ontploft is.

Op hetzelfde beeldfragment (21 mei of 2 juni 2000) kan men zien dat alles al gesloopt is aan het einde van de merelstraat tot voorbij SEF.

Op het grasveld hoek kievitstraat dr. van Damstraat zag ik allemaal inslagkratertjes ik neem aan van de vuurwerbunker.

Iets voorbij de Maria-kerk was een op straat een burger overleden door een stuk beton van SEF. (Heb ik gelezem ik dacht dagblad Tubantia)

Ik kan mij niet voorstellen dat twee gasexplosies hoog in de lucht een zeecontainer uiteen kan rijten en een hoek ervan tweehonderdvijftig meter aflegt.
En de vuurwerkbunker van SEF lijkt uiteengespat alle kanten op.

Fred Vos u kunt aan het schadebeeld zien dat het een gasexplosie was,
Wanneer dacht u die schadebeelden eens te delen ?

Nou Don, dan heeft dat stuk (ik herken het niet) wel toevallig de muur de dakgoot en de lantaarnpaal heel gelaten in zijn 'vlucht'.
Een container die 'openklapt' gaat niet 'op reis'. Wel als er een langzamere (meer geleidelijk ontwikkelende druk) explosie optreedt.

De latere en zeer grote 'gasexplosies' (meervoud!) waren secundaire(!)  gas/rook (vast kleine deeltjes) ' hybride' explosies.


Aan de schade beelden is wel te zien dat er ook onderdruk schade was ;'het overschrijven' van sporen ontstaat daardoor (gordijnen naar buiten). Die fase ontstaat direct na de overdruk.

De beelden zijn ook nu en dan moeilijk te interpreteren; door de branden en het sloopwerk.
Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #455 Gepost op: 25 Maart 2019, 18:38:32 »



Fred Vos u kunt aan het schadebeeld zien dat het een gasexplosie was,
Wanneer dacht u die schadebeelden eens te delen ?


Volgens Alfred Kappl was het een "schiebende Druckwelle"

= drukgolf die de pannen van de daken schuift.



Maar huizen waren ook ingestort.

(Buur)man van de Renbaanstraat had balk op zijn kop gekregen en was bewusteloos geraakt. Wel op tijd gered (vóór de brand uitbrak)

De dakpannen etc. krijgen, al naar gelang hun positie t.o.v. de meer of minder grote drukontwikkeling (snelheid explosie), eerst overdruk een daarop onderdruk te verwerken (zie de gordijnen).
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #456 Gepost op: 25 Maart 2019, 20:20:31 »

de explosies hadden ook aardbeving veroorzaakt.

Zelf gevoeld!

We waren in het muziekcentrum bij strijkersdag o.l.v. Jaap van Zweden.

Ik was in slaap gesukkeld.

Werd wakker, klaar wakker, doordat het gebouw bewoog.

Dat was de eerste explosie.

66 seconden later de tweede en nog weer ietsje later sloeg er een stuk beton door de gevel. Er brak paniek uit waartbij ook aardig wat srijkinstrumenten beschadigd zijn.

De concierge van het conservatorium had geluidsopnamen gemaakt.

Stukje met de explosies had aan mij gegeven. Ik weet niet meer waar ik het heb ( heb het nog wel).

Wellicht interessant voor explosie-experts.

Hoe lang deed het brok beton er over om van PD door de gevel van het muziekcentrum te slaan?  Afstand kun je uitmeten op op plattegrondje van Esnchede.
« Laatste verandering: 25 Maart 2019, 20:23:21 door sylvius » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #457 Gepost op: 25 Maart 2019, 20:27:25 »

Bij ons thuis had de explosie de naar buiten toe openslaande dubbele achterdeur naar binnen toe opengedrukt.

"Het beest" had zich dus zo (illegaal) toegang verschaft tot ons huis  Knipoog

Ook was er een ruit kapot,  dat was  ruit van een klapraam, dat door de explosie was dichtgeslagen.

En oude scheuren in de muur waren opengebarsten.
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #458 Gepost op: 25 Maart 2019, 20:48:59 »

op de oude stadsgracht hadden meerdere panden scheuren en verzakkingen opgelopen

Biljartzaal van café De Zon, eetcafé Atrium, Het huis met de zwarte ogen, oude schoolgebouw van de vroegere synagoge.
Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #459 Gepost op: 25 Maart 2019, 22:18:37 »

de explosies hadden ook aardbeving veroorzaakt.

Zelf gevoeld!

We waren in het muziekcentrum bij strijkersdag o.l.v. Jaap van Zweden.

Ik was in slaap gesukkeld.

Werd wakker, klaar wakker, doordat het gebouw bewoog.

Dat was de eerste explosie.

66 seconden later de tweede en nog weer ietsje later sloeg er een stuk beton door de gevel. Er brak paniek uit waartbij ook aardig wat srijkinstrumenten beschadigd zijn.

De concierge van het conservatorium had geluidsopnamen gemaakt.

Stukje met de explosies had aan mij gegeven. Ik weet niet meer waar ik het heb ( heb het nog wel).

Wellicht interessant voor explosie-experts.

Hoe lang deed het brok beton er over om van PD door de gevel van het muziekcentrum te slaan?  Afstand kun je uitmeten op op plattegrondje van Esnchede.

Nou, uit mijn herinnering, er lag tussen de eerste (witte rookwolk) en de twee latere (half uur) grotere explosies dus wel wat tijd.

De baan van het stuk beton en dus de tijd kan zeer verschillend zijn qua reconstructie (als dat al mogelijke is).

Des te meer geluid......des te langzamer de explosie.... Relatief; dus moeilijk voor de geest te halen.
Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #460 Gepost op: 25 Maart 2019, 22:23:30 »

Bij ons thuis had de explosie de naar buiten toe openslaande dubbele achterdeur naar binnen toe opengedrukt.

"Het beest" had zich dus zo (illegaal) toegang verschaft tot ons huis  Knipoog

Ook was er een ruit kapot,  dat was  ruit van een klapraam, dat door de explosie was dichtgeslagen.

En oude scheuren in de muur waren opengebarsten.


Ja Sylvius, dat zal allemaal juist zijn weergegeven, maar het gaat om de 'kern'; waar begint welke explosie en dan pas kan de bewegingsrichting worden bepaald.

Een dichtbij explosie zal veel naar binnen gerichte sporen achterlaten ...een zwakkere of meer op afstand explosie zal ook en vooral de onderdruk fase laten zien in de sporen.

Ik besef dat het allemaal voor u nog sterk aanwezig is....en dat spijt mij.
Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #461 Gepost op: 25 Maart 2019, 22:25:10 »

Bij ons thuis had de explosie de naar buiten toe openslaande dubbele achterdeur naar binnen toe opengedrukt.

"Het beest" had zich dus zo (illegaal) toegang verschaft tot ons huis  Knipoog

Ook was er een ruit kapot,  dat was  ruit van een klapraam, dat door de explosie was dichtgeslagen.

En oude scheuren in de muur waren opengebarsten.


Dat klopt allemaal... de aard in beving is geregistreerd door het KNMI Den Bilt.
Gelogd
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Antwoord #462 Gepost op: 27 Maart 2019, 15:02:26 »

Citaat
Fred Vos

Nou Don, dan heeft dat stuk (ik herken het niet) wel toevallig de muur de dakgoot en de lantaarnpaal heel gelaten in zijn 'vlucht'.
 
Aan de schade beelden is wel te zien dat er ook onderdruk schade was ;'het overschrijven' van sporen ontstaat daardoor (gordijnen naar buiten). Die fase ontstaat direct na de overdruk.

De beelden zijn ook nu en dan moeilijk te interpreteren; door de branden en het sloopwerk.

Misschien valt op de beelden het hoekprofiel van de zeecontainer niet op omdat het zo groot is.
Dat hoekprofiel van een zeecontainer staan op de beelden samen met iets van twee korte glimmende stijgerpijpen en iets van karton daar ligt het tussen.
het hoekprofiel was  via de daken van  twee huizen aan de putterstraat (in het verlengde van de Merelstraat) terug gestuiterd op straat. Ik kon duidelijk de deuk in het dak zien dat het hoekprofiel had gemaakt aan de Putterstraat 24 en 26. (daar liggen ook meer dakpannen voor de deur en bij 1 van die twee huizen stond een rode auto voor de deur aan de putterstraat.) Hun dakgoot zat er volgens mij nog aan.

Er was geen lantaarnpaal of muur die de baan van het hoekprofiel van de zeecontainer blokkeerde.
Vlak na de ramp lag dat hoekprofiel midden op straat tussen de hoekhuizen aan de Merelstraat en putterstraat maar dan iets meer naar het oosten.

Dat lange donkere object op de beelden in de link  is het hoekprofiel van een zeecontainer.
Zie de deuk in het dak aan de putterstraat 24/26 waar dat hoekprofiel terug stuiterde precies in het verlengde van de Merelstraat.

Weet niet of ik de huisnummers goed heb en wat ik meer op de beelden zie.
Ben er wel zeker van dat ik  vlak na de laatste detonatie daar een hoekprofiel van een zeecontainer heb gezien.

Ik denk dat dat hoekprofiel van een zeecontainer rechtstreeks van SEF kwam in een boog.
Met bewijs op beeld.









Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #463 Gepost op: 27 Maart 2019, 17:44:52 »

Citaat
Fred Vos

Nou Don, dan heeft dat stuk (ik herken het niet) wel toevallig de muur de dakgoot en de lantaarnpaal heel gelaten in zijn 'vlucht'.
 
Aan de schade beelden is wel te zien dat er ook onderdruk schade was ;'het overschrijven' van sporen ontstaat daardoor (gordijnen naar buiten). Die fase ontstaat direct na de overdruk.

De beelden zijn ook nu en dan moeilijk te interpreteren; door de branden en het sloopwerk.

Misschien valt op de beelden het hoekprofiel van de zeecontainer niet op omdat het zo groot is.
Dat hoekprofiel van een zeecontainer staan op de beelden samen met iets van twee korte glimmende stijgerpijpen en iets van karton daar ligt het tussen.
het hoekprofiel was  via de daken van  twee huizen aan de putterstraat (in het verlengde van de Merelstraat) terug gestuiterd op straat. Ik kon duidelijk de deuk in het dak zien dat het hoekprofiel had gemaakt aan de Putterstraat 24 en 26. (daar liggen ook meer dakpannen voor de deur en bij 1 van die twee huizen stond een rode auto voor de deur aan de putterstraat.) Hun dakgoot zat er volgens mij nog aan.

Er was geen lantaarnpaal of muur die de baan van het hoekprofiel van de zeecontainer blokkeerde.
Vlak na de ramp lag dat hoekprofiel midden op straat tussen de hoekhuizen aan de Merelstraat en putterstraat maar dan iets meer naar het oosten.

Dat lange donkere object op de beelden in de link  is het hoekprofiel van een zeecontainer.
Zie de deuk in het dak aan de putterstraat 24/26 waar dat hoekprofiel terug stuiterde precies in het verlengde van de Merelstraat.

Weet niet of ik de huisnummers goed heb en wat ik meer op de beelden zie.
Ben er wel zeker van dat ik  vlak na de laatste detonatie daar een hoekprofiel van een zeecontainer heb gezien.

Ik denk dat dat hoekprofiel van een zeecontainer rechtstreeks van SEF kwam in een boog.
Met bewijs op beeld.


Don,
Omdat jij getuige was en betrokkene (ik ben een belangstellende dat is toch anders) kan ik jou niet makkelijk tegenspreken.

Wel moet ik bekennen dat ik dat profiel niet zie en ook niet begrijp hoe dat als profiel 'schoon' op reis is gegaan dus zonder flarden plaatmateriaal. Die laatsten zouden wel tot een langere 'vlucht' hebben kunnen bijdragen (aerodynamisch).

De gebouwen tussen de vindplaats en de opslag moeten dit ook hebben 'opengelaten'; anders moet er een duidelijke 'boogbaan' zijn te denken.

Het moeilijk met sporen interpretatie is nog dat deze voorwerpen ook kunnen zijn verplaats door 'opruiming' werkzaamheden.

Ik wil nog wel kwijt dat op het schade filmpje duidelijk te zien was (Turkse vereniging?) dat de druk van bovenaf had ingewerkt.

Maar er was een kleinere (maaiveldniveau) en later waren er twee grotere hoge lucht explosies; ik ben geen helderziend maar acht dan de mogelijkheid van een boogverplaatsing vanaf maaiveldniveau groter dan zou dit bij de eerste explosie moeten zijn gebeurd. Maar ik ben geen helderziende; dus zeer weet ik dat niet.

Hou je haaks!
Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #464 Gepost op: 27 Maart 2019, 19:35:47 »

Laatste still  van Danny de Vries



de explosie ontwikkelt zich duidelijk van onderop

https://www.youtube.com/watch?v=_zt5n1CNy3o

je kunt het filmpje vertraagd laten afspelen

moet je op icoontje vierde van rechts onder "ïnstellingen" klikken
« Laatste verandering: 21 Januari 2020, 16:44:31 door sylvius » Gelogd
Pagina's: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 49 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!