@ Don
U bent wel glashelder en eerlijk.
Als iemand van de leidinggevenden de schuld op zich had genomen van dat prutswerk op alle fronten hadden we hem of haar de schuld kunnen geven maar daar vond de gemeente een onschuldige burger voor en een onschuldig bedrijf dat tot 13 mei 2000 alles mocht opslaan en zoveel als ze maar wilden en zelfs zwaarder dan ze wilden.
Zo werkt het geloof ik wel. Zelf vind ik het belangrijkste dat er een begrijpelijke verklaring komt voor een voor de bevolking onbegrijpelijke reeks van gebeurtenissen.
Echter hier herhaalt u een van de valse 'wens' verklaringen, waarmee inderdaad een minimaal aantal zondebokken konden worden aangewezen die niet behoorden tot de bestuurlijk en ambtelijke kasten:
een onschuldig bedrijf dat tot 13 mei 2000 alles mocht opslaan en zoveel als ze maar wilden en zelfs zwaarder dan ze wilden.
De bedrijfsleiding mocht opslaan volgens een
transport classificatie die in China moest plaatsvinden. Daar was men er in de loop der jaren in geslaagd om door creatieve verpakkingsvormen de classificatie testen 'laag' te passeren. Voor de opslag was die classificatie nietszeggend en voor die omstandigheden en bij deze grote verzamelde hoeveelheden nooit bedoeld voor brandweerzorg.
Bovendien mocht volgens de vergunningvoorwaarden ook onverpakt vuurwerk worden opgeslagen; zeg maar dag met je handje tegen elke vorm van transport classificatie!
Ja, en de brandweer zou alles integraal binnen de gehele veiligheidsketen, (het voorschrift was netjes volgens het 'Beheersbaarheid van Brand' voor industrie concept van BZK 1996; preventie en repressie keurig op elkaars mogelijkheden afgestemd in theorie) beoordelen; zei de vergunning. Niets dus! Een niet bevoegde ambtenaar wilde daarvoor geld zien; terwijl het een wettelijke taak was ook al via een ander systeem van vergunningen en via de cdt. regionale brw.. Zo kan men incompetentie ook verbergen: de taakuitvoering frustreren en daarmee praktisch omzeilen.
Dan werden na de ramp, door de 'deskundigen' die na Culemborg niet wisten waar de onverwachte krachtsontwikkeling aan lag en als een van de expliciete gissingen aangegeven dat het 'te zwaar' kon zijn geweest; daarvoor vond men (ook in de overgebleven restanten vuurwerk) geen greintje bewijs, dan maar corrupte testen, in elkaar gestoken om hun 'gelijk' alsnog achteraf te halen en 'en passant' hun verzakende straatje schoon te vegen; ook voor hun trouwe geldschieters.
Zij hadden de expliciet opgesomde 'open einden' voor een verklaring van de krachten van Culemborg (toen al genoemde alternatieven en ook anders dan 'te zwaar'!) inmiddels nagelaten
tijdig te onderzoeken.
Indien het bestuur en de (ook nationale) brandweertop niet jarenlang zijn wettelijke zorgtaken had verzaakt dan had men (zoals de cie. Oosting dat meteen deed) de internationale brandweerliteratuur op dit gebied nageslagen en ontdekt dat het zoals in Enschede (NL) nooit zou kunnen/mogen in opslag. Deze constructie voorschriften wezen dan ook impliciet al duidelijk op veel grotere krachten die bij opslag (brand) zouden gaan ontstaan.
Dat ziet een kind.
Op de wetenschappelijk corrupte TNO testen en de idiote TNT vergelijkingen van atoombommen, losgelaten op het schadegebied dat ontstond uit een cascade effect van meerdere oorzaken, aangeschaft door de belangenbehartigers van de slachtoffers(!), zijn de ondernemers veroordeeld voor teveel en 'te zwaar' vuurwerk. Er was ook geen andere redelijke verklaring gegeven; zei het hof nog.
De falsificatie van deze pseudo 'verklaringen' in de praktijk is uit de weg geruimd door 'zwaar' vuurwerk in dergelijke opslag te verbieden in NL.
Dat kan men niet doen voor gevangenissen, seniorenflats, winkelcentra en (chemische) bedrijven.
Dus we gaan weer slachtoffers meemaken; door dezelfde gekoesterde bestuurlijk en inhoudelijke, zwaar betaalde incompetentie en taakverzaking.
Ja, de bedrijfsleiding met hun advocaten gingen elkaar in hun wanhoop vliegen afvangen; dus daar komt dan weinig aan
redelijke verklaringen, voor de abnormale krachtverschijnselen, tevoorschijn.
Het financieel afhankelijke leger van Staats 'deskundigen', die nog wat hadden 'goed te maken' na Culemborg, was ook te machtig voor de verdediging; da's (ook financieel) logisch.