Ik gebruikte voor het gemak weer het woord gasexplosie mijn fout.
De gas- en stofexplosies die ik heb gezien op youtube knallen niet zo hard als in Enschede.
Ik kan me wel voorstellen dat de stoffen en gassen in een bepaalde dichtheid bij SEF meer energie bevatten
en als je het opsluit in een zeecontainer of betonnen bunker het nog harder knalt, en je scherfwerking krijgt zoals ik heb gezien.
Bij 1 of meerdere explosies in de lucht moet alles eronder de grond ingedrukt worden.
De gevolgen van de aanzuigende werking heb ik na de laatste knal gezien.
Een sjaal hing eerst over de keukendeur en hing na de laatste knal boven in het woonkamerraam,
De sjaal was richting SEF gevlogen en de keukendeur lag na de laatste knal in de keuken de deur was door de sponning geblazen. Heb de sjaal destijds met opzet laten hangen als zijnde bewijs.
Er was ook al een theorie ik weet niet meer van wie dat de koolstof in het papier van het vuurwerk een koolstof explosie in de lucht had veroorzaakt, en dat de oorzaak was van die twee detonaties, het staat me nog bij als de apenkoolstof-theorie.
Steeds als ik denk dat ik Fred Vos begrijp dan snap ik er helemaal niets meer van.
Daardoor voel ik me best wel dom.
Zal hier een link plaatsen van een wetenschapper die zonder de echte beelden met een mogelijke verklaring komt van een mysterie bij bosbrand ( stof- vocht- gasexplosie )
Vlak na de laatste detonatie Ik schat vijf minuten liep ik richting een mevrouw aan de putterstraat op een rode auto in het verlengde van de Merelstraat die keek de hele tijd naar de brand boven SEF 250 meter
Je had daar vrij uitzicht op SEF halfweg stond een rijtje huizen overdwars 10 a 11 meter hoog.
Ik zag achter die huizen een koepel van vuur ongeveer drie huizen breed dat is 20 meter.
Dan moet die koepel van vuur bij sef ongeveer 40 meter bedragen.
Ik heb die vuurstorm misschien tien seconden bekeken maar vond het te gevaarlijk midden op straat want het kon zo weer gaan knallen. Ben toen heel even op de plek gaan staan waar nu het hoekprofiel ligt maar dan met de rug tegen de muur voor de meeste dekking, Heb daar niet lang gestaan te onveilig en ik kon mijn huis niet zien.
...
Exploding bushfires mystery
Gepubliceerd op 2 aug. 2007
Firefighters report clear air over bushfires exploding into flame without warning. Scientists now think they know why.
Bron: YouTube New Scientist
https://youtu.be/aLcLkSxQ6PQ