Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Natriumbrand niet blussen met water

Gestart door sylvius, 15 maart 2016, 20:17:41

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

Dhr. Baakman, raadsman van Bakker in de openbare hoorzitting vandaag, beweerde dat Natrium niet geblust kan worden met water.  En in vuurwerk zit veel natrium verwerkt.

Had ik nog nooit eerder gehoord.
Maar vind het nu wel:

https://sdproducties.wordpress.com/natriumbrand-niet-te-blussen-met-water/

http://www.experimenten.nl/natrium.html

http://rudhar.com/technica/bluslast.htm

http://www.experimenten.nl/vlamreactie.html

http://vuurwerk.blogse.nl/

CiteerIn vuurwerk worden vaak buskruitachtige samenstellingen gebruikt. Enerzijds bestaat een sas uit een brandstof, zoals houtskool, en anderzijds een zuurstofleverancier of oxidator, bijvoorbeeld kaliumnitraat dat in staat is.bij verhoogde temperatuur makkelijk zuurstof vrij te maken.
Buskruit bestaat uit zwavel, houtskool en kaliumnitraat (salpeter). Zwavel kan zowel als een brandstof dan wel als een oxidator reageren, maar keert in buskruit voor het grootste deel nagenoeg in neutrale vorm terug.

Bij de reactie komen hitte en gasvormige producten vrij, naast vaste stoffen als kaliumsulfaat en kaliumcarbonaat in de vorm van witte rook. Deze rook heeft meestal geen functie en kan doorgaans een storend effect hebben omdat het zicht wordt ontnomen en kleuren niet volledig tot hun recht komen. Kleurenlicht wordt gevormd door gebruik van bepaalde elementen, zoals barium voor groen, koper voor blauw, strontium voor rood en natrium voor oranje-geel

Fred Vos

@ Sllvius

CiteerDhr. Baakman, raadsman van Bakker in de openbare hoorzitting vandaag, beweerde dat Natrium niet geblust kan worden met water.  En in vuurwerk zit veel natrium verwerkt.

Dat is u niet euvel te duiden; maar zou wel tot de parate kennis binnen de brandweer moeten behoren!
De 'kale' metalen kalium, natrium, bij lage begintemperaturen, en ook aluminium en titanium (bij verhitting) geeft met water een waterstof productie die daarop weer fel/explosief kan reageren.
Dus behoort elke brandweerman te weten dat dergelijk reagerend vuurwerk niet met water mag worden geblust.
De NFPA verbiedt dan ook waterblussers binnen vuurwerkwerk opslag.

In brandweer NL houdt men niet zo van internationale vakliteratuur; men vindt liever opnieuw zelf steeds opnieuw het wiel uit.

admin

Citaat van: sylvius op 15 maart 2016, 20:17:41
Dhr. Baakman, raadsman van Bakker in de openbare hoorzitting vandaag, beweerde dat Natrium niet geblust kan worden met water.  En in vuurwerk zit veel natrium verwerkt.

Heb afgelopen donderdag 17 maart met een Nijmeegse spuitgast gesproken die zei over een plaatselijke flatbrand boven een patatzaak (met 4 a 8 doden) dat de meningen verdeeld zijn. Er was een grijs iemand bij hem die in den lande panden op brandveiligheid testte. Toen ik over de nooduitgang van die flatbrand begon waren ze ineens stil. (De lachende Nijmeegse spuitgasten hebben dezelfde oplossing als in Enschede namelijk een lachende corrupte wetgever en een lachende burgemeester die zijn lachende spuitgasten door lachende vrienden laat onderzoeken.)

Heb nog even met hun over de ramp in Enschede gepraat en dat men vuurwerk of munitie niet met water kan blussen. De Nijmeegse spuitgast wist dat vuurwerk met natrium niet te blussen was.  Heb het woordje 'oxidatoren' gebruikt en dat vuurwerk zelfs op de bodem van de Waal kan branden.  Heb ook nog gezegd dat Nederland bijna het enigste land in de wereld is waar je vuurwerk met water moet blussen.

Ze moesten ook nog lachen om iets wat niet grappig was, heb hun gezegd dat de doden en slachtoffers er niet om kunnen lachen volgens mij.

Fred Vos

@ admin

Don, het is, zeker ook met mijn achtergrond, gemakkelijk de huidige praktijken van de 'blussers' belachelijk te maken als een voorbeeld van 'comedy capers'.
Ze verzinnen zelf 'verniewingen', zonder enig theoretisch verantwoorde onderbouwing (zoals: hoge drukschuim en ook wel cobra; dat is verlaat blind door een wand boren en dan wat hoge druk water spuiten in een ruimte die men niet qua obstakels wenst te overzien en waarvan men niet de noodzakelijk hoeveelheid/tijd water kan/wil inschatten of ook wel 'standaard' beginnen met een hoge drukstraal  op de gok en dan te laat overschakelen op lage druk.

Het is zo dom en onzinnig dat ik er zelfs niet meer om kan lachen; het is al met al nogal verdrietig.

Maar de 'blussers' zijn daarvoor niet aansprakelijk; zij moeten theoretisch wetenschappelijk verantwoord worden 'bewaakt' door hoger kader; inclusief de opleidingen en leerstof.
Dat kader heeft zichzelf in een Inspectie onderzoek (IOOV 2006) incompetent verklaard hiertoe; nadat eerder het middenkader als onbekwaam door deze Inspectie werd beoordeeld en ook de examens niet bleken te deugen.

Ook bij de flatbrand in Nijmegen begon men met een ongeschikte hogedrukstraal op een volledig ontwikkelde en uitslaande brand in een cafetaria onder de vluchtwegen van de flat met brandbare en gif producerende wanden.
Bij de voordeur was een speciale aansluiting voor een lagedrukstraal (droge stijgleiding) die per verdieping dan eenvoudig kon worden aangesloten en met weinig moeite was te verlengen.
Nee men deed dat stomweg anders (en schandalig fout).

Naast de flat was er een zee aan bluswater; maar men ging op  grote afstand een tijdrovend watertransport systeem opbouwen.
Dat kost veel autospuiten en dus ook het personeel die daarop pas veel later (te laat?) gingen 'redden'.

Op die autospuiten, die onnodig lang onderweg gingen voor bluswater, zaten ook vluchtmaskers waar, naast het personeel, ook een ernstig tekort was.

Dit is geen 'comedy capers' maar leidde wel tot doden en gewonden.

Dus deed ik daarvan aangifte (o.m. doodslag onder voorwaardelijke opzet) en heb nu een klacht ingediend bij het hof (art. 12 Sv) omdat het OM niet wil vervolgen op mijn aangifte.
Die ging over het herhaalde ambtelijk plichtsverzuim van het gemeente bestuur (niet de juiste verordeningen vastgesteld en de brandweer niet aangestuurd op resultaten) en de top van de brandweer; ook in het preventie, preparatie en inspectie traject.
Er is door mij daarbij ook ontdekt dat er mogelijk valsheid in geschrifte is gepleegd bij de officiƫle gemeentelijke verklaringen destijds dat de flat en het cafetaria volgens de voorwaarden in de (ver)bouwvergunningen zijn gebouwd.
De adviezen van de brandweertop zijn geheel en al daarbij genegeerd in de vergunning.

Een criminele organisatie wellicht?

Het zal u inmiddels (Enschede revisited) duidelijk zijn dat deze morele en materiele malaise in de wettelijke brandweerzorg al over tientallen jaren is ontwikkeld en verergerd.
Het systeem is al jaren bankroet maar men blijft betalen; dus wordt het ook nooit meer beter! (Ja, wel de salarissen en de hoeveelheid carnavalesk goud op de uniformen; druk met 'vernieuwingen' en zo.)

admin

Heb die jonge spuitgast aan het begin van het gesprek gezegd (want ik had een beetje medelijden met hem) dat ik hem niets kwalijk nam omdat de fout hogerop zit en ik wees naar boven en verwees naar burgemeester Hubert Brulls die onderzoek had gedaan naar zijn brandweer. 

Tegen de grijze man die panden op brandveiligheid keurde zei ik dat natuurkunde erg moeilijk is maar dat elke eerstejaars natuurkunde student weet dat je vuurwerk niet met water kunt blussen. (Daarmee zeg ik dat de brandweer ongeschoold is.)

Toen ik na een tijd gepraat te hebben bij ze wegliep heb ik die jonge spuitgast bedankt voor het goeie gesprek en dat dat mij helpt.