Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Herdenking 2016

Gestart door sylvius, 3 mei 2016, 10:23:10

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://huisvanverhalenenschede.nl/herdenking-vuurwerkramp-2016/
Citeer

Op deze pagina zult u informatie vinden over de herdenking van de Vuurwerkramp in 2016.
De herdenking vindt plaats op 13 mei 2016

Herdenkingen in woord een beeld van voorgaande jaren kunt u hier vinden:

Herdenking Vuurwerkramp 2015
    Herdenking Vuurwerkramp 2014
    Herdenking Vuurwerkramp 2013
    Herdenking Vuurwerkramp 2012
    Herdenking Vuurwerkramp 2011 – 2001

sylvius

sylvius

http://www.drost.nl/politie-moet-rapport-vuurwerkramp-publiceren/

CiteerHerdenking

De herdenking van de vuurwerkramp wordt net als vorig jaar informeel en kleinschalig gehouden. Aanstaande vrijdag tussen 15.00 en 15.25 uur kunnen er bloemen gelegd worden bij het monument. Aansluitend om 15.25 uur zullen de klokken luiden en zal er een moment van stilte worden gehouden.

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=244239

Citeer

Enschede herdenkt vandaag de vuurwerkramp. Op deze vrijdag 13 mei is het zestien jaar geleden dat de ramp zich voltrok. Het gevolg: 23 doden, bijna duizend gewonden en een complete woonwijk die werd weggevaagd.

De herdenking begint om drie uur 's middags bij het monument voor de omgekomen slachtoffers; vier brandweermannen en negentien burgerslachtoffers.

Voor de nabestaanden is deze dag nog steeds moeilijk, omdat de exacte toedracht nooit duidelijk is geworden ondanks een tiental onderzoeken.

Geheim rapport

Recent besliste de rechter dat een geheime rapportage van kritische onderzoekers van de politie alsnog openbaar moet worden. In dat rapport wordt de vloer aangeveegd met de conclusies van de Rijksrecherche uit 2004 dat het onderzoeksteam, het Tolteam, geen fouten heeft gemaakt.

Volgens dat nu nog geheime onderzoek zijn er wel degelijk strafbare feiten gepleegd door sommige rechercheurs en is de rechterlijke macht opzettelijk misleid.

Weduwes mijden herdenking

Voor de weduwes van de omgekomen brandweerlieden een reden om de herdenking te mijden. "Types als oud-burgemeester Mans en Den Oudsten, oud-brandweercommandant Groos en ex-politiechef Deelman, zijn leugenaars" , aldus weduwes Gremmen en Van der Molen.

De weduwes hebben de Staat aangeklaagd. Dissidente rechercheur Jan Paalman is vrijdag voor het eerst in 16 jaar bij de herdenking.

sylvius

Dhr. O. van Veldhuizen ter plaatse delict:

sylvius

Een jongen leest het fraaie gedicht van Henk van der Pluijm:

sylvius

admin

Mijn monitor was stuk en ik moest even bijkomen van die herdenking op 13 mei vandaar was ik even stil.
De gedenksteen aan de deurningerstraat  is verdwenen dat was het  eerste monument van de ramp (een wankele  zwarte steen met een zwarte emmer).

Op het einde van de herdenking...
De directeur van die zogenaamde vuurwerkopslagplaats  R. Bakker heeft daar onder de ogen van een brandweerweduwe en meerdere getuigen iemand geintiemideerd en het is gefilmd. Bakker dacht dat die persoon dingen publiceert op internet onder een andere naam. Dat heeft Bakker mis. 

Toen de burgemeester klaar was met zijn herdenking bloemetje leggen en praatje met de TV- camera vertrok hij en zijn secretaressen richting Prismare rent er een wethouder achteraan en ik. Stel me netjes voor aan de burgemeester en geef hem een hand en steek meteen van wal. Bakker zijn munitie en het gelieg en bedrieg van de politie tot aan 2010 met hun laatste onderzoek. En toen vroeg ik hem: "Wat moet ik daar nu mee ???  Hij zei net als den Oudsten dat ik wel een afspraak met hem kon maken. Toen kwam de wijkagent aangerend hij zei dat hij me wel kende hij gaf me een hand en zei dat de burgemeester met (voorbeeld)slachtoffers en (voorbeeld)nabestaanden moest praten ik zei dat de burgemeester nu helemaal alleen was en dat de burgemeester nu ook weet van munitie. Het waren wel goeie ambtenaren want ze zeiden helemaal niets.Toen we die linke busbaan waren overgestoken zei ik dat ik Prismare niet inging. Die aardige rampwijkagent zei min of meer dat ik niet naar binnen mocht. (Had graag even met de burgemeester over zijn Noor van Lijf gehad). Ik kwam pas in Prismare toen ''Het huis van verhalen'' sloot. (Die gaan wel erg vroeg dicht op 13 mei. zeker geen tourristenbussen meer).

Heb Mart de brandweerman uit Diemen nog een hand gegeven en een praatje gemaakt met P.van Buiten. Hij zei dat hij geen munitie was tegengekomen in zijn onderzoek. Heb hem aan het verstand gebracht dat munitie de zwaarste klasse vuurwerk is.  Heb hem bedankt voor zijn onderzoek en gezegd dat ik het drie keer moest lezen voordat ik het begreep zijn onderzoek maakt me duidelijk dat het nog erger is dan ik dacht.

Heb ook nog met Omtzicht gepraat heb hem welkom geheten in de grootste doofpot van Nederland.
Van Buiten maakte Omtzicht heel snel duidelijk hoe de overheid met de ramp in Enschede verzaakt op alle fronten.

Paalman heb ik nog even bedankt (ook al heeft hij nooit op mijn mail gereageerd)
Die maker van de verboden documentaire (RTV-Oost) was er ook Ik zei hem dat zijn kritiek op de overheid hem bijna zijn baan had gekost Hij keek me aan en knikte een beetje. Toen zei ik: En wat doe je nu dan de burgemeester stroop om de bek smeren ???  Die persmuskiet heeft ook nooit geantwoord op mijn mail. Heb hem en Paalman al vaker gezegd dat ik Bakker de hoek om zag komen op 13 mei 2000.

De brandweer was er ook deze keer was 'hun' plek op de bult bezet door een paar kinderen Nu stonden ze ergens anders helemaal alleen daar wil geen mens bij staan.
Jan Calis en Albert Vasse heb ik links laten liggen dat waren zeker de (voorbeeld)slachtoffers om op te treden voor Onno van Veldhuizen.

admin

Tijdens de minuut stilte hoorde ik maar 1 kerkklok luiden volgens mij was het die van die kerk schuin tegenover het rijksmuseum, gelukkig werkte die kerkklok nog anders was het heel stil geweest.
Vond het maar raar dat nog maar 1 klok luidde.

De burgemeester staat altijd met zijn rug naar het monument en de krater. De zwarte steen die eigenlijk helemaal niet bij het monument hoort is altijd het middelpunt.

Heb nog een rondje om die krater gemaakt het water was weer heel smerig, wilde het vorig jaar al in een doorzichtig flesje doen en presenteren als Jan-Bronwater(Jan Bron is die ambtenaar die op alle vragen zei dat het de wil van de nabestaanden was). Mocht die Bron leeg zijn dan heeft Roombeek nog meer Jan-Bronwater uit de zogenaamde Roombeek.

Er kwamen ook nog een paar tweede hands grotere propellervliegtuigen redelijk laag overvliegen. Ze waren er niet tegelijk maar ze kruisten elkaar wel.

Als men de rampwijk  uitloopt hoort men de vogeltjes weer fluiten vanwege de beweegbare vogelverschrikkers aldaar.
Het is een mooie wijk voor mensen die de pest hebben aan vogels en die houden van slakken en insecten.

Die aardige wijkagent waarover ik het hierboven had haalt altijd dingen bij die steen van het rampmonument weg die hem niet bevallen, dat heb ik uit betrouwbare bron vernomen.