[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 12:29:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  MunitieRamp.punt.nl
| | |-+  Deel: 26 Don's eind mei 2000
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Deel: 26 Don's eind mei 2000  (gelezen 1769 keer)
admin
Don H.
Forumbeheerder
Held
*****
Berichten: 2082



Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Maart 2019, 04:21:59 »

Deel: 26 Don's eind mei 2000

19 april 2006

Op 17 mei 2000 heb ik Enschede verlaten een dag eerder had een hoosbui het rampgebied geblust tot die tijd ging ik steeds bij mijn huis kijken of die er nog stond want het rampgebied bleef maar roken en de rook dreef heel langzaam door de stad op 13/14/15/16 mei in westelijke richting. Als leek dacht ik dat is niet gezond.
 Ik zag B&W (de gemeente) als hoofdschuldige want er zijn veel branden in Enschede geweest die gunstig waren voor de gemeentelijke megalomane nieuwbouwplannen, in januari 2000 kwam ik daar te wonen en toen hoorde dat de buurt werd afgebroken dacht ik daar hebben ze helemaal geen geld voor, na de ramp kreeg B&W dat de ramp had veroorzaakt bakken vol met geld en promoties omdat ze zo netjes hun ambtseed waren nagekomen.
 Bovendien rende er iemand bij mij de hoek om schreeuwend; "Munitie, munitie meer dan honderd doden."
 Ook mocht ik niet naar mijn huis dat was jaren verboden gebied, de toegang tot het rampgebied werd al checkpoint-Charlie genoemd, want burgers die na de ramp het 1 en ander in ogenschouw wilden nemen mochten dat onder geen enkele voorwaarde, want eerst moest het plaats delict vakkundig geruimd worden, inclusief doden en eventuele gewonden.

 Mijn doel was Nijmegen, een auto met chauffeur gehuurd om mij te brengen,
 Ik wist 1 adres maar die jongen was pas verhuisd naar een andere stad hoorde ik op zijn oude werkplek.

Alle hotels zaten vol alleen Val Monte in Berg en Dal had nog kamers daar ben ik 17 mei binnengekomen, fiets gehuurd en de buurt verkend daar heb ik zo'n tien dagen gelogeerd het is na te gaan wanneer ik daar met behulp van het iac uitgezet ben. Ik denk dat dag 1,2,3, rond 26 mei zijn maar ben daar niet zeker van.

Dag 1) In Nijmegen ging ik naar cafe de Tempelier om alle dag en weekbladen na te pluizen,
 In de Nieuwe Revu zag ik een foto van de man die bij mij de hoek omrende schreeuwend "Munitie, munitie meer als honderd doden' er stond onder de foto dat het 1 van de eigenaren van de ontplofte vuurwerkfabriek is. Daar in dat cafe notities gemaakt van wat ik gezien en gehoord had en deze aan een paar mensen gegeven. Die nacht kon ik niet slapen.

Dag 2), Van de politie Enschede verwachte ik niets de leiding daar was in handen van de hoofdschuldige burgemeester Jan Mans (pvdA) en het iac (Informatie en Advies Centrum) verbond mij alleen maar door hun record was elf keer doorverbinden zonder iets op te schieten.
 Een kennis van mij is (PvdA) top-bestuurder en deze kent de hoogste politieke figuren hij woonde toen in Rotterdam. Ik had hem op zijn werk gebeld en hem verteld wat er aan de hand was en heb hem gevraagd of hij een paar mannetjes wilde sturen om mij op te halen, na een tijd te hebben gewacht liet ik een taxi bellen, die nam mij mee naar het westen kosten fl.700,- Ik was heel bang dat ik onderweg vermoord zou worden als er een vrachtwagen voor ons reed verwachte ik dat de achterdeuren op zouden gaan en wij met machine geweren gedood zouden worden. Op een gegeven moment reed er een dikke volvo voor ons met twee 30 jarige heren in net pak Volgens mij waren het de mannetjes die mij in de gaten moesten houden ik zei tegen Dick mijn taxichauffeur neem de volgende afrit maar toen wij de afrit opreden ging de volvo mee, toen zei ik "de snelweg" Dick stuurde de snelweg weer op en de volvo reed voor ons weer de snelweg op toen zei ik "de afrit" wij de afrit weer op en de volvo voor ons ook de afrit weer op het ging met een vaartje van 80 a 90 kilometer per uur nu zei ik "doe maar het tegenovergestelde als hun" De taxi ging nu de snelweg op en de volvo droop af op de afrit, ik keek de inzittenden nog even van voren aan en ze wisten niet waar ze kijken moesten. Het was een goede chauffeur heb hem alles verteld wat ik had meegemaakt in Enschede en hoe ik daarover dacht, ik had mijn mobiele telefoon en zonnebril in de taxi laten liggen toen ik uitstapte in Rotterdam en alles werd op hun kantoor in een dikke kluis bewaard totdat ik het ophaalde hun telefoonnummer eindigt op 7777.
 Het zusterhotel van Val Monte is volgeboekt en ik wordt doorverwezen naar hotel Baan in Rotterdam en heb me daar ingeboekt. Een getho blaster gekocht en naar mijn kamer gegaan om mijn kennis te bellen voor een afspraak, deze was niet op zijn werk en ik kreeg van zijn secretaresse het prive nummer, meteen dat nummer gebeld en ik kreeg zijn vrouw aan de telefoon die zeer paniekerig zei dat ik niet kon komen, ik zei dat ik in Rotterdam was maar ik mocht niet langskomen van haar, hierop was mijn antwoord: "Dan ga ik naar de pers" ze hing op. Overhaast heb ik hotel baan verlaten. Ben met de taxi naar de hoofdkantoren van volkskrant en AD geweest maar die hadden al hun mensen in Enschede zeiden ze toen ik bij de laatste krant was wilde ik hun een taxi laten bestellen voor de terugreis naar Nijmegen de medewerkster zei maar hier aan de overkant is het NS station, toen ben ik op de trein gestapt, terug naar mijn hotel in Berg en Dal waar ik nog steeds mijn kamer had. Ik was haast nog banger dan voor mijn reis naar Rotterdam en ik nam de hotel eigenaar in vertrouwen en zei hem dat ik uit het rampgebied in Enschede kwam en als hij dat bewezen wil hebben maar het iac moet bellen op nummer 0900-1100 (het iac is het Informatie en Advies Centrum gestuurd door de staat) even later kwam hij terug met de mededeling dat hij hulp had gevonden voor mij via het iac. Hij hielp mee mijn bagage in te pakken, en bracht mij naar de achteringang van een ziekenhuis dacht ik vanwege de ambulances die er stonden geparkeerd veel later kwam ik erachter dat dit het ggd hoofdkantoor aan de groenewoudseweg is. Om 20.00 uur liep ik samen met de hoteleigenaar en een loodzware zeer grote tas de spreekkamer binnen van dokter de V. (zelfde achternaam als Andre de V. maar geen familie) dokter de Vries zei dat alles voor mij geregeld werd en we namen afscheid van de hoteleigenaar, toen die beste man vertrokken was zei de dokter: "Ik kan niets voor je doen alleen het Leger des Heils bellen."
 Ik kon het niet geloven ik verwachte een stelletje onderzoekers ondervragers die mij zwart op wit zouden laten verklaren wat ik had meegemaakt op de rampdag. Maar deze dokter wilde mij afserveren naar twaalf man op 1 kamer, dat durfde ik niet daar was ik veel te bang voor.
 Na tien minuten in de spreekkamer kon ik gaan ik zei wijzend naar een tas van veertig kilo; "Geef die tas maar aan het leger des heils want ik ga niet in een vreemde stad met zo'n zware tas lopen slepen." Ik vroeg zijn naam en noteerde de tijd van binnenkomst en vertrek 20.10 uur.
 Ik wist niet waar ik was maar vond toch het centrum van de stad na een tijdje door het centrum gezworven te hebben ging ik naar het politiebureau en wilde daar een verklaring afleggen over de gebeurtenissen in Enschede ik zei de agent dat hij het iac kon bellen, de agent belde het iac en zei toen tegen mij dat ik geen verklaring mocht afleggen de agent zei dat ik moest gaan. Ik heb de agent gevraagd een notitie te maken zodat mijn bezoek aan hun in hun papierkraam komt. Ik had er goed de balen van en wilde naar Groesbeek lopen met een omweg.

Dag3} Per ongeluk kwam ik in Berg en Dal uit en dacht laat ik eens kijken bij Val Monte dat lag op de route, de nachtportier bewaker had ik al vaker gezien hij zei dat er geen plek was, daarop ben ik doorgelopen naar Groesbeek daar kwam ik 's ochtends aan. De mij beloofde drieduizend gulden stonden nog niet op de bank mijn anders had ik nu 500 gulden kunnen opnemen na eindeloos bellen met het iac en tien keer doorverbonden werd me verteld dat ik naar Enschede moest komen voor een blauwe enveloppe en dan zou ik geld krijgen. Ik had mijn laatste geld aan een telefoonkaart van tien gulden besteed om het iac te kunnen bellen het iac hield me aan het lijntje ze zeiden pas na zeven gulden bellen dat ik naar Enschede moest komen. In Groesbeek ben ik het stadhuis binnengestapt en werd doorverwezen naar een ambtenaar deze ambtenaar luisterde en bracht mij naar het NS station in Nijmegen achter in de middag.
 Vroeg in de avond kwam ik in Enschede aan en kreeg die nacht voor het eerst weer slaap in drie dagen. Ik was totaal op.

De korte versie.

ps. GGD-Dokter de V. heeft zijn monumentale artsenpraktijk aan de Via Gladiola in Nijmegen,
 hij was niet te vinden in het telefoonboek ik had mijn tas achtergelaten bij die man en wilde mijn tas terug hebben enkele dagen later zocht ik bij het radboud ziekenhuis de ambulance garage en parkeerplaats dat was niet de plaats waar ik mijn tas hed achtergelaten, toen naar het CWZ ziekenhuis gegaan maar daar was de ambulance garage ook anders.
 Uiteindelijk heb ik toch het telefoonnummer van dokter de V. gevonden ik kreeg zijn secretaresse aan de lijn en we maakten een afspraak. De afspraak was in het ggd hoofdkantoor aan de groenewoudseweg dit gebouw herkende ik als het ziekenhuis dat ik zocht, de balie-medewerkster kreeg van iemand hulp om mijn tas te halen dat ding was niet te tillen ik vroeg om een taxi heb een half uur gewacht en vroeg waar de taxi bleef, de baliemedewerkster zei dat ze hem had afgebeld, toen belde ze weer een taxi die twintig minuten later ook kwam
 Met de tas ben ik naar camping de "oude molen" in Groesbeek naast het bevrijdingsmuseum gegaan ik had een piepklein tentje opgezet van 2.4 kilo ofzo, een dag of tien later kon ik een camper kopen dat was een stuk beter want op de grond lig je niet lekker en al helemaal niet veilig. Daar heb ik tot half oktober op de camping gestaan
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!