[EnschedeRamp] Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 April 2024, 02:29:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com
9017 aantal berichten in 706 topics door 16 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Paul van Buitenen
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  [EnschedeRamp] Forum
|-+  Enschede 13 mei 2000
| |-+  Getuigenissen
| | |-+  Grolsch en de AG bij de Hoge Raad
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Grolsch en de AG bij de Hoge Raad  (gelezen 6835 keer)
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Gepost op: 19 Januari 2020, 11:29:46 »

De brouwerij Grolsch heeft ook uitgebreid en vergeefs geprocedeerd tegen de Staat voor schadevergoeding.

In een dergelijke 'civiele' procedure bepalen vrijwel uitsluitend de partijen de inhoud van het proces.

Grolsch liet na om de verzaking van de wettelijke brandweerzorg m.b.t. SEF op te voeren als 'de' oorzaak voor het ontstaan van een degelijk ramp en daarmee de geleden schade.

Het bleef oeverloos gaan over het voor de opslag van vuurwerk irrelevante classificatie gezemel.
Zeer methodisch zet de AG bij de HR uiteen dat de Staat geen reden tot wantrouwen heeft gehad; over de uit China meegezonden classificaties. Dat was pas slim!

Immers, de klagende en dus in 'civiel' bewijslastige partij (Grolsch) moest aantonen dat de Staat kennis droeg van het gevaar dat de schade voor Grolsch veroorzaakte.

Vrijwillig dom/onwetend genoeg, bleven de advocaten van Grolsch maar doorzeuren over de 'transportclassificatie'; terwijl voor opslag van vuurwerk exclusief de gemeentelijke verordeningen (Gebruiksvergunning) van toepassing waren!
Die vielen dan voor opslag van brand gevaarlijke of bij brand gevaar opleverende stoffen ook niet onder import, verkeer regelgeving of milieuwetgeving, maar exclusief onder de Brandweerwet 1985 + verordeningen.

Die zag men gemeenschappelijk vrijwillig over het hoofd. Collectief vrijwillige blindheid vanuit Enschede; zeg maar.

Voor de aandachtige lezer is het van belang te blijven inzien dat transportclassificaties zich moeten beperken to het testen van relatief kleine hoeveelheden verpakt en opzettelijk ontstoken vuurwerk in de open lucht.

Bij het beoordelen van brand- (en explosie)gevaar vooraf aan het vergunnen van opslag, in normaliter veel grotere gewenste hoeveelheden vuurwerk, is het dan anders te voorspellen gedrag eerst deskundig te bepalen; om pas dan de specifieke opslag omstandigheden en (maximaal beperkte!) hoeveelheden voor te schrijven.

Dat was/is exclusief de wettelijke taak van de commandant regionale brandweer.

Een aandachtige en knappe lezer die van deze functionaris, vooraf aan de Grolsch zaak, qua verklaring ook maar een letter (Inspectie, Oosting, strafzaak Bakker/Pater) op papier zag.

De verzaakte wettelijke brandweerzorg voor de opslag van vuurwerk werd na de ramp perfect gecamoufleerd....en zo ook de oorzaak van de ramp.

De effectief gebleken camouflage houdt dan ook al bijna 20 jaar stand.
Mede dankzij kritiekloos wegkijken van vele (ook betaalde) geïnteresseerden en ook op hoofdzaken 'camouflerende' lawaaimakers in andere irrelevante aspecten. Maar....we hebben het wel geweten....!
« Laatste verandering: 19 Januari 2020, 11:34:17 door Fred Vos » Gelogd
sylvius
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 5261


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Januari 2020, 13:31:53 »

ja de Grosch hè?

Wij woonden van 1976 tot 1985 in de Renbaanstraat nummer 22.

Als de wind uit het noorden kwam, wat niet vaak gebeurde, dan zaten we in de Grolsch-stank.

Ik weet niet hoe ik die lucht omschrijven moet, maar toch wel lucht van zeker bederf.

Uiteraard geen gevaar voor de volksgezondheid opleverend.

Maar misschien heb ik daar mijn chronische ziekteverschijnselen wel aan te danken?

De buurvrouw van nummer 24, die daar  al jarenlang had gewoond zei dan, als we in de Grolsch-lucht zaten, "' n heuierd hef weer langs west"

Op gegeven moment ging Grolsch uitbreiden.   alle huizen , aan de noordkant van de Roomweg, tussen Nieuwluststraat en Deurningerstraat, werden gesloopt.

Langs de straat kant werd betonnen schutting gezet en op het nieuw verworven terrein werd het markante nieuwe Grolschgebouw gezet



met alumiinium gevelplaten en daarop in groen de naam Grolsch

en daarop werden weer sterek schijnwerpers gezet, zodat de hele gevel in het donker oplichtte.

Maar ik, gek als ik was ( en ben), had op het dak van ons huis een sterrenplatvorm gemaakt. Daar ging ik vaak bovenop liggen om naar de sterren te kijken, vond ik geweldig. Vandaar ben ik tot aan het einde van het heelal gereisd.

De Grolsch zorgde voor ernstige lichtverontreiniging. en daar had ik klacht over ingediend.

Zodoende kreeg ik bezoek van de veiilgiheidsman van de Grolsch (of wat voor functie hij precies had weet ik niet)

Hij heeft toen wel beloofd, dacht ik, dat de schijnwerpers na acht uur 's avonds, of zoiets dergelijks, uitgezet zouden worden.

Later, na de ramp, heb ik hem nog eens gesproken.

Hij vertelde toen oa. dat de gemeente (milieudienst neem ik aan) altijd zeer pietluttig was geweest over zogenaamde onregelmatigheden, onvolkomenheden, bij de Grolsch. En dat dat volgens hem niet rijmde met de vrijheid die SEF steeds had gekregen.


.











« Laatste verandering: 19 Januari 2020, 13:34:09 door sylvius » Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Januari 2020, 14:03:04 »

Tja, Sylvius

Uw levenservaringen lijken wat mij betreft complex genoeg voor een aparte discussiedraad; of eigen website.

Grolsch en SEF hadden op vergunninggebied mogelijk wel iets gemeen: verzaakte brandweerzorg m.b.t. daarmee onwettig afwezige Gebruiksvergunningen. Dat had de ramp, verder benedenwinds, nog erger kunnen maken bij een ammoniak ontsnapping; als 'keten gevolg'. De wettelijk adviseur verklaarde in het Grolsch proces dat hij geen benul had van gevaarlijke stoffen...
Dat vond niemand een probleem....'Aardige' mensen in Enschede....wel betalen maar geen zorg ontvangen...

En....ondanks verzaakte brandweerzorg....had Enschede op 13 mei 2000 geluk bij een ongeluk....wel secundaire vuurwerkexplosies....maar door puur geluk geen ammoniakwolk over de stad; die stond wel op scherp.

Oftewel:...met veel geluk en wegstoppen.... mist men de wettelijke brandweerzorg niet.....
« Laatste verandering: 19 Januari 2020, 15:05:15 door Fred Vos » Gelogd
Fred Vos
[ERF] lid
Held
*
Berichten: 1110


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 4 Juni 2020, 11:56:23 »

Tot in de Hoge Raad: 'een schizofreen is nooit alleen!'

De sleutelcriteria  voor de werkelijk geïnteresseerden.
Wat waren dan ‘de’ criteria voor de opslag van ‘brandgevaarlijke en bij brand gevaar opleverende stoffen' zoals vuurwerk vooraf aan 2000?
(Daarna veranderde er schier onnavolgbaar veel; dus laat u niet verwarren!)

Brandgevaar is dus niet gelijk aan: milieugevaar!

Die wettelijke criteria voor brand (explosie) gevaar mist u dan toch(!) maar in alle officiële rapporten en in de jurisprudentie m.b.t. deze ramp; verbeter mij als ik dat niet goed zie!

Zie daartoe dan de toen(!) heersende (Bouw- en BBV) verordeningen in Enschede en dan ook model verordeningen VNG van voor en na 1992 met ook, voor de handhaving en door wie, van de Gebruiksvergunningen.

Voor daarop specifiek, ook juridisch, geïnteresseerden verwijs ik naar de 'onverdachte' bronnen zoals; de volstrekt onbegrijpelijk (schizofreen) tegenstrijdige teksten van de AG's bij de Hoge Raad !

M.b.t. 'de kennis vooraf' van de overheid (civiel Grolsch) en die van Bakker c.s. (straf herziening).
Op dezelfde getuigen 'wist' de overheid, volgens de AG’s van de Hoge Raad, van niets en Bakker 'moest' het, op dezelfde getuigen (o.a. TNO), wel hebben geweten'!

Rechters, advocaten, journalisten en (gemeente)bestuurders moeten dan m.i. enorme aanleg hebben voor schizofreen denken; met een tekort aan wakkere, niet psychotisch gedeformeerde, democratische controle.

Nee, ook zij zijn daarin niet alleen; zie de fora.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!