Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Jan Mans overleden

Gestart door sylvius, 19 februari 2021, 09:16:21

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

https://nos.nl/artikel/2369349-jan-mans-burgermeester-tijdens-vuurwerkramp-overleden.html

https://www.tubantia.nl/enschede/oud-burgemeester-van-enschede-jan-mans-80-overleden~a261d5d0/
Citeer
Jan Mans is donderdagavond in zijn woonplaats in het Limburgse Meerssen overleden. De oud-burgemeester van Enschede is 80 jaar geworden.

sylvius

sylvius

https://www.enschede.nl/nieuws/gemeenteraad-herdenkt-oud-burgemeester-jan-mans-tijdens-buitengewone-raadsvergadering

CiteerGemeenteraad herdenkt oud-burgemeester Jan Mans tijdens buitengewone raadsvergadering

Tijdens een buitengewone raadsvergadering op 8 maart wordt oud-burgemeester en ereburger van Enschede Jan Mans herdacht.

Deze online vergadering is openbaar en begint om 16.00 uur. U kunt de bijeenkomst volgen via de livestream op www.enschede.nl.

Oud-burgemeester Jan Mans wordt onder meer herdacht met een In Memoriam door waarnemend burgemeester Henk Jan Meijer en een persoonlijk portret door Edward Figee. Een muzikaal intermezzo wordt verzorgd door het Valerius Ensemble.

sylvius

https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/enschede/c5d9bf91-9793-4029-9b80-ea25d2400488

Citeer
Raadsvergadering
maandag 8 maart 2021 16:00 - 16:30
Voorzitter:
H.J. Meijer
Toelichting:

Bijzondere raadsvergadering in memoriam oud-burgemeester J.H.H. Mans
Citeer

Enschede, 2 maart 2021,Namens het raadspresidium, de burgeOproepingsbriefDe burgemeester van Enschede nodigt namens het raadspresidium uit voor het bijwonen van een  buitengewone raadsvergadering. Deze openbare vergadering staat in het teken van de herdenking vanoud-burgemeester Johannes Henricus Hubertus Mansoverleden op donderdag 18 februari jl. op 80 jarige leeftijdBurgemeester van Enschede in de periode 1994 – 2005Officier in de Orde van Oranje-NassauEreburger van de gemeente EnschedeMaandag 8 maart 2021Ontvangst: vanaf 15.45 uurAanvang: stipt 16.00 uurLocatie: RaadzaalIn verband met de RIVM richtlijnen is het helaas niet mogelijk om deze bijeenkomst op de reguliere wijze fysiek te organiseren. Om die reden wordt deze buitengewone raad live uitgezonden via de livestream op enschede.nl. Uitsluitend fractievoorzitters (1 per fractie), leden van het college van B&W en griffieondersteuning kunnen de bijeenkomst in de raadzaal bijwonen. De overige leden van de raad zullen via een live sessie met Zoom aan de vergadering deelnemen.IOpeningIIIntermezzo: muzikale bijdrage door het Valerius EnsembleIIIIn Memoriam door burgemeester drs. H.J. MeijerIVIntermezzo: persoonlijk portret door dr. E. FigeeVIntermezzo: muzikale bijdrage door het Valerius Ensemble

sylvius

Edward Figee had het over de onorthodoxe Gideonsbende die ergens zat te cryptogrammen en zo de toekomst van de stad bepaalde, iets dat Mans zeer had kunnen waarderen.

Zouden dat die lui van de Axis Media Ontwerpers zijn geweest?

Misschien komt het nog weer online, kan ik het beter op de kop tikken.

sylvius

Citaat van: sylvius op  8 maart 2021, 15:42:55
Edward Figee had het over de onorthodoxe Gideonsbende die ergens zat te cryptogrammen en zo de toekomst van de stad bepaalde, iets dat Mans zeer had kunnen waarderen.

Zouden dat die lui van de Axis Media Ontwerpers zijn geweest?

Misschien komt het nog weer online, kan ik het beter op de kop tikken.

We hadden hier een gemeentesecretaris, Meine Bruinsma, we hebben zijn foto zojuist nog gezien, die ls gemeentefunctionaris tamelijk onorthodox te werk ging, sommigen van u zullen dat misschien nog wel weten. Zeer onorthodox. Die had hier een concernstaf geformeerd, relatief jongere mannen en vrouwen die op een onorthodoxe manier bezig waren met het nadenken over de problemen waar de stad mee zat.
Meine  noemde dat "Dat is mijn Gideonsbende" . Dat was een woord dat in die tijd vaak viel en zehebben wel bij mij op de kamer zitten te cryptogrammen en dan kwam Jan Mans ook  binnenlschuiven en een van de wethouders en een van de directeuren en ineens werd daar dan een idee geboren en dat was de sfeer waarin we  toen werkten ze aan de stad, en Mans noemde dat "das ist mein frei schwebendes Intelligenz"
en ik dacht dan "Ja , zo moet het, je moet loskomen van allerlei beperkingen en er over heen gaan"

sylvius

"Zeg, Figee, weet je nog, dat wij wel eens sinaasappelen gingen kopen op de markt en andere boodschappen gingen doen?"

Ik zei "ja, dat weet ik nog wel"

"En weet je nog wat wij daar deden?"

"Ik zei ja, kletsen links, kletsen rechts, contact met de gewone mensen zal ik maar zeggen, met de marktkooplui, en dat was ook leuk"

Hij zegt: "Na de ramp ben ik dat blijven doen, en ik sprak dezelfde mensen, die de krant lazen en die wisten dat dat debat ging. En die zeiden tegen mij: "Burgemeester, u gaat toch niet weg? ""

en die zei dat in het Twents en dat ga ik niet nadoen, want uit mijn mond klinkt dat niet

En toen zei hij: "Weet je hoe dit in het openbaar bestuur heet?"

Ik zei "noh?"

"Vertrouwen, vertrouwen, en daarom ben ik gebleven"

sylvius

"Vertrouwen"

https://twitter.com/SVGlanerbrug/status/1362697897150668802
Citeer
Supportersvereniging Glanerbrug
@SVGlanerbrug
Oud burgermeester van Enschede Jan Mans is gisteravond overleden. Sterkte voor de familie!
🙏

De speech zullen we nooit vergeten!
🎤
🔴
#fctwente #bekerfinale #poepertje #ynwa #enschede #burgermeester

sylvius

Den Oudsten was er ook

medeplichtig

hele gemeenteraad medeplichtig

(van die van  destijds is er niemand meer over)

sylvius

https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/afscheid-van-jan-mans-een-burgemeester-die-mensen-de-weg-wees~a42a3bbe/

Citeer

Drie (oud-)burgemeesters in het stadhuis van Enschede bij het geschilderde portret van Jan Mans, de vorige maand overleden burgemeester in de periode 1994-2005. Vanaf link: Peter den Oudsten, Henk Jan Meijer en Onno van Veldhuizen. © Frans Nikkels

Afscheid van Jan Mans: 'Een burgemeester die mensen de weg wees'

ENSCHEDE - Jan Mans was naast een grensoverschrijdend bestuurder en burgervader met grote verdiensten Enschede een burgemeester die het zijn plicht vond mensen in de stad de weg te wijzen.
Redactie 08-03-21, 18:32 Bron: Teun Staal

Die lovende woorden sprak Edward Figee maandagmiddag uit tijdens een bijzondere gemeenteraadsvergadering waarin de op 18 februari overleden Mans is herdacht. Mans was burgemeester van Enschede van 1994 tot medio 2005 en wist tijdens die periode Figee een paar jaar als strategisch adviseur aan zijn zijde. De twee raakten bevriend.
Leiderschap

Figee gaf tijdens de korte herdenking, waarbij ook weduwe Anny Mans aanwezig was, hoog op over het politiek en bestuurlijk leiderschap van de overleden ereburger van Enschede. De voormalige ambtenaar en huidig voorzitter van de Enschedese Rekenkamer haalde daarbij een uitspraak aan van wijlen Jean Luc Dehaene, oud premier van België. ,,Dehaene zei ooit: leiderschap is niet doen wat de mensen willen, maar mensen de weg wijzen. Zo was Jan Mans bij uitstek."
Afscheid in kleine kring

Het afscheid van Mans vond in verband met de coronabeperkingen plaats in selecte kring. Zo waren vanuit de gemeenteraad alleen de fractievoorzitters aanwezig. Tijdens de herdenking ging waarnemend burgemeester Henk Jan Meijer uitgebreid in op Mans' verdiensten voor Enschede. Ook de opvolger van Mans in 2005, Peter den Oudsten, en Onno van Veldhuizen woonden de bijeenkomst bij. Van Veldhuizen keert komende maandag terug als burgemeester. Hij was ruim vier maanden uitgeschakeld door het coronavirus. 

sylvius

sylvius

Colossus crime

https://www.youtube.com/watch?v=RvdpuSd-MXU

Mans vóór het tot ontsteking brengen van het door Rudi Bakker geprepareerde vuurwerk t.g.v. de opening van het Arke-stadion in 1998

Toen was hij nog niet benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau:

https://www.tubantia.nl/enschede/jan-mans-gaf-binnenstad-enschede-ander-aanzien~a2d4ee7c/

Citeer. Bij zijn afscheid van Enschede is hij benoemd als Officier in de Orde van Oranje-Nassau en ereburger van Enschede."

sylvius

wie is die man in het bruine jasje?

Fred Vos

Citaat van: sylvius op 10 maart 2021, 08:51:32

wie is die man in het bruine jasje?

Droeg hij niet ook een rood broekje met vlekjes? Arriveerde hij dan ook niet in een blauwe Lupo met daarin een watergieter?
Was hij niet ook betrokken bij het filmen van de UT op de Bamshoeve? Waar was hij op 13 mei 2000?

Dat je paranoïde bent betekent niet dat ze niet achter je aanzitten!