Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Ziet toe, waakt, want gij weet niet, wanneer de tijd is

Gestart door sylvius, 20 april 2010, 14:16:21

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

Citeer----- Original Message -----
From: Geert van den Bos
To: info@reisopera.nl
Sent: Friday, April 23, 2010 10:24 PM
Subject: t.a.v. dhr. Guus Mostart


Geachte heer Mostart,

Er klopt toch iets niet:

http://www.enschede.nl/actueel/pers/01362/


De totale kosten voor deze opera zijn begroot op € 800.000. De gemeente draagt € 400.000,- bij aan deze productie. De kosten zijn verdeeld  in ontwikkelkosten (€ 120.000), uitvoeringskosten voor de productie in Enschede(€ 200.000) en een uitgebreid site programma met workshops, lezingen, toegankelijke concerten en arrangementen (€ 80.000) en zijn afgedekt in de begroting van het projectbureau Roombeek. Voor deze bijdrage krijgt de gemeente de beschikking over 4.000 toegangskaartjes.


en dit:

De opera moet de Vuurwerkramp een plek geven binnen de geschiedenis van de stad. Daarnaast versterkt de opera het profiel van Enschede Muziekstad.


Met vriendelijke groet ,

Geert van den Bos.




Citeer----- Original Message -----
From:
To: sylvius@planet.nl
Sent: Monday, April 26, 2010 2:34 PM
Subject: Uw email van 23 april jl.


Geachte heer Van den Bos,



Hartelijk dank voor de link die u mij stuurde. Wat ik u al vertelde bij de opening van Veerkracht: de Nationale Reisopera heeft in opdracht van de gemeente een opera ontwikkelt die ter herdenking van de vuurwerkramp op 13 mei 2010 in wereldpremière zal gaan. Het budget van deze opera bedraagt meer dan die € 800.000,- waar u het over heeft en wordt bijna volledig gedragen door de Reisopera zelf. De gemeente Enschede heeft vier voorstellingen bij ons ingekocht. Het site programma komt volledig voor rekening van de gemeente en de NRO ontvangt daarvan geen cent.



Nogmaals wil ik benadrukken dat de opera niet over de vuurwerkramp gaat en ook niet over Enschede. Het gaat over een ramp die willekeurige mensen kan overkomen op een willekeurige plek waar ook in de wereld, een universeel thema dus.



Ik zou het op prijs stellen als u de voorstelling zou willen bezoeken en mocht u daarna nog vinden dat het over de vuurwerkramp of Enschede gaat, dan mag u contact met mij opnemen.



Met vriendelijke groeten,



Guus Mostart,

Intendant

sylvius

#2
Filmpje, Klaas de Vries over Wake


http://www.operamagazine.nl/nieuws/5806/filmpje-klaas-de-vries-over-wake/

Nog een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=y3QWP3BS6PA



Citaat van: Klaas de VriesHet gaat over emoties die hier zijn, maar die net zo goed overal elders kunnen zijn

sylvius

#3
Filmpje: David Mitchell over het schrijven van de opera 'Wake'

http://www.youtube.com/watch?v=YwhcfQBB278&feature=related



CiteerWe have not written about "thee" disaster, but we have written about "aa" disaster and the hope, the aftermath of a disaster as well and the opera also has redemptive qualities

sylvius



sylvius

#6
http://www.youtube.com/watch?v=y3QWP3BS6PA



Wake is dus dodenherdenking:

http://www.youtube.com/watch?v=5pmaJMTgYc4

Klaas de Vries:

CiteerWake is het afscheid nemen voor de officiele begrafenis

admin

ontWAKEn

Gaat over veerlies en verkracht.

Veerlies, omdat de oudste hoofdrolspeler in de opera dat zo ervaart.
Verkracht, omdat dit thema is gedicteerd door de opdrachtgever B&W.

sylvius

#8
Wake is dus dodenherdenking:

http://www.youtube.com/watch?v=5pmaJMTgYc4


Rare bijkomstigheid:

13 mei 1940, vlucht van koningin Wilhelmina ( + voltallig kabinet) naar Londen, nog voor de capitulatie.

Volgens sommige staatsrechtgeleerden betekende dit het  einde van het koningschap van de Oranjes, en was dus de terugkeer in 1945 onwettig en zitten we nog steeds met een illegale situatie. Beatrix is helemaal geen koningin.
Het is allemaal een spel.

Bovendien kon A. Hitler (op dezelfde dag geboren als J. Cremer)  dank zij de vlucht van koningin + regering in Nederland een burgerlijk bestuur o.l.v. Seyss Inquart instellen, waardoor oa. de anti-joodse maatregelen van dit bewind volkomen legaal waren; en iedereen die daar niet aan wenste mee te werekn zich in de illegalitiet moest begeven; met als gevolg dat 80% van de Nederlandse joden vermoord is, een veel hoger percentage dan het geval was in andere landen.

Dus dit alles als direct gevolg van de vlucht van de koningin Wilhelmina.
Bombardement van Rotterdam op 14 mei net zo goed een gevolg daarvan -- want zij was gevlucht zonder te capituleren.

Discussie op gang gebracht door Nanda van der Zee in 1997, met haar boek "Om erger te voorkomen",  in de kiem gesmoord. De grote mond van de Oranjes was/is Cees Fasseur.
Vorig jaar in de synagoge met een lezing.

Opmerkelijk: Noor van Lijf (zij is van joodse komaf) ventileerde haar anti-oranje standpunt -- Het kwam door de vlucht van Wilhelmina en ook door haar niet betrokken zijn bij het lot van joods-Nederland dat zo'n groot percentage Nederlandse joden de oorlog niet overleefd heeft.



sylvius


Poter


sylvius


sylvius

Over lintjes gesproken,
opvallend dat er ook dit jaar geen lintjes i.v.m. de vuurwerkramp zijn uitgereikt.
In 2001 (of 2002?) hebben twee mensen een lintje gehad, Ganeshi wiens ouders in de Renbaanstraat woonden en de filiaalchef van de Nieuwe Weme, Wohlgemuth (of zoiets) geheten.
Dat was een grote miskleun.
Misschien daarom niet meer?
Ik had gedacht dat Albert Vasse en Jan Calis wel eens een lintje zouden krijgen, of mensen van de brandweer, of nog anderen die heel veel "goed" hebben gedaan, hulpverleners, wederopbouwers, ambassadeurs van Roombeek, etc.

Maar niks.
En het is nog wel een jubileumjaar.

sylvius

#13
http://www.nationalereisopera.nl/actueel/wakeupcall.doc/

Wake-up call gaat niet door, wegens gebrek aan belangstelling. Ik wou net kaartje kopen...


CiteerWake-up call

Een geweldige kans om de 'making of' van een nieuwe opera te beleven. Het volledige creatieve team van 'Wake' is bij elkaar in Enschede om het publiek mee te nemen in het ontwikkelingsproces van een wereldpremière.

Uniek om drie redenen.

1.
Het volledige creatieve team bij elkaar en in gesprek onder het toeziend oog van u!

2.
Een blik achter de schermen van een wereldpremière!

3.
Wake-up call wordt zondag 9 mei live uitgezonden via www.muziekkwartier.nl, zodat zoveel mogelijk mensen dit bijzondere moment kunnen meebeleven.


Programma

In een ronde tafel setting komen alle leden van het creatieve team aan het woord.

·
Guus Mostart, intendant van de Nationale Reisopera, begint de middag met een toelichting op de beweegredenen om een opera te ontwikkelen rond het thema 'de veerkracht van een stad'.

·
Componist Klaas de Vries en librettist David Mitchell vertellen op welke wijze zij invulling hebben gegeven aan deze opdracht en artistieke samenwerking.

·
Het Koor van de Nationale Reisopera brengt speciaal voor deze gelegenheid een kort intermezzo met een deel uit het Requiem van 'Wake' ten gehore.

·
Regisseur Stephen Langridge en decorontwerper Conor Murphy presenteren beelden van het experimentele decor en lichten de gemaakte artistieke keuzes toe.

·
Nicolas Mansfield, hoofd productiebureau van de Nationale Reisopera, vertelt over het productieproces van deze unieke en tegelijkertijd gecompliceerde en spannende productie.


Waar en wanneer?

Zondag 2 mei van 14:30 – 17:30 uur

Prismare Theaterzaal, Roomweg 167d, Enschede

Voertaal hoofdzakelijk Engels, vertaler aanwezig

Zondag 9 mei van 14:30 – 17:30 uur (live streaming via www.muziekkwartier.nl)

Muziekcentrum Arke zaal, Noorderhagen 27. Enschede

Voertaal Engels

Kaartverkoop

Kaarten kosten €5,- per stuk

Kassa van het Nationaal Muziekkwartier:

Telefoon: 053-4858585 of www.muziekkwartier.nl
[size]

sylvius

Ha meneer N.N. maakt zich bekend:

het logo van de schuldige stad (bedacht door R. Dieleman) is bij op de posters gezet: