Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Boek Simon Vuyk: " Vuurwerk voor taarten oorzaak ramp Enschede"

Gestart door sylvius, 26 april 2010, 04:48:22

Vorige topic - Volgende topic

Poter

In het boek staat ook duidelijk dat de 2 uit Rijssen al in hun Tolteam tijd ook officieus contact hadden met Bakker.

Poter

In een reactie (van weer een Ron) word naar deze site verwezen

http://www.stichting-jas.nl/newsread.asp?newsID=11731

Die kreet BAWA ken ik van Jan T.
Jan wilde dat ik contact met hun zou opnemen, waarom weet ik niet meer, heb het nooit gedaan.

admin

Uit de tub,
--------------

Simon Vuyk rekent op nieuw onderzoek

dinsdag 27 april 2010 | 03:06

Simon Vuyk, schrijver van 'De waarheid achter de Vuurwerkramp' verwacht dat het politie-onderzoek naar 13 mei 2000 wordt heropend. ,,Ik zou zó totaal verbijsterd zijn als dat niet gebeurt'', zegt de crimejournalist die in 2004 'De Vuurwerkramp' schreef. - Wat is nu je grootste onthulling? Vuyk: ,,Dat is niet één ding.

Een aantal puzzelstukjes is nieuw. Maar daardoor snap ik nu hoe het zit. Belangrijk is dat wat voor een spooktransport van ijsfonteintjes uit Denemarken is gehouden, geen spooktransport blijkt te zijn. Die ijsfonteintjes zijn donderdags bij S.E. Fireworks afgeleverd. Eén pallet is zeker, er zijn getuigen die het over meerdere pallets hebben. In ijsfonteintjes zit nitrocellulose. Dat is volgens vuurwerkdeskundigen enorm explosief. 'Culemborg' en 'Enschede' waren identiek. Bij beide rampen heeft de combinatie van nitrocellulose (soort buskruit) met vuurwerk voor de explosies gezorgd.''

-Je onthult niet hoe het eerste vlammetje is ontstaan...

,,Het is al jaren duidelijk dat er een bedrijfsongeval moet zijn gebeurd. Ik heb me afgevraagd waarom betrokkenen niet praten; bijvoorbeeld mensen die iets te verbergen hebben over de ijsfonteintjes. Neem de klusjesman, die ik in mijn boek 'Harry' noem. Hij doet mistig omdat hij weet wat die donderdag in een bunker is gelegd. Daar blijft het hangen.''

-Hoe krijg je politie/justitie zo ver dat ze het onderzoek heropenen?

,,Ik heb een afspraak met Sitalsing (de Twentse korpschef), buiten de media om. Het hoeft geen circus te worden, het is hartstikke belangrijk dat de politie bekend wordt met de inhoud.''

Later: "Sitalsing neemt mijn boek niet aan. Door de publiciteit denkt hij dat ik nieuw onderzoek eis. Hij vindt het ongewenst mijn boek aan te nemen. Dat respecteer ik."

- In je eerdere boek werden de directeuren van S.E. Fireworks Rudi B. en Willie P. genoemd, nu Richard en Wouter. Waarom fakenamen?

" Ik heb een nieuwe afweging gemaakt. In dit boek staat de nodige informatie waarmee je mensen verdacht maakt. Ik wilde niet anonimiseren. Het gaat me niet om de poppetjes maar om hun rol. Die staan geen van alle vast."

- Of ben je bang voor claims, zoals van de vorige eigenaar?

"Dat speelt altijd mee, maar ik ben er niet toe gedwongen. Ik ga voorzichtig te werk."

http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6605097/Simon-Vuyk-rekent-op-nieuw-onderzoek.ece

------------------------------------

'Vuurwerkramp door import van ijsfontein'

maandag 26 april 2010 | 19:02 | Laatst bijgewerkt op: maandag 26 april 2010 | 19:07

ENSCHEDE - De zware explosies bij de vuurwerkramp op 13 mei 2000 bij S.E. Fireworks kunnen zijn veroorzaakt door ijsfonteintjes uit Denemarken. Het siervuurwerk, dat van een zwaardere lading werd voorzien, zou achter de rug van mede-directeur Rudi Bakker naar Enschede zijn gebracht.

Die suggestie doet crimejournalist Simon Vuyk in het boek 'De waarheid achter de Vuurwerkramp'. Dat verschijnt dinsdag. De fonteintjes zouden donderdag 11 mei aan de Tollensstraat zijn aangekomen. Klusjesman Hennie K., die in het boek 'Harry' wordt genoemd, zou de zending achter dozen in één van de bunkers hebben gepakt.

Heropening onderzoek vuurwerkramp

Vuyk rekent er op dat zijn boek zal leiden tot heropening van het onderzoek naar de vuurwerkramp. Het Tolteam van de recherche, dat de ramp met 23 dodelijke slachtoffers, duizend gewonden en een verwoeste wijk natrok, is na de vrijspraak van verdacht brandstichter André de Vries opgeheven.

Volgens Vuyk zou korpschef Martin Sitalsing van de politie Twente zijn boek donderdag aannemen. Sitalsing zag daar gisteren, na de eerste publiciteit, van af. Het Openbaar Ministerie in Almelo reageert als ze het boek heeft gelezen.

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6603140/Vuurwerkramp-door-import-van-ijsfontein.ece

-----------------------------------

Spannend, maar zonder bewijzen

door Bert Janssen en Lucien Baard. dinsdag 27 april 2010 | 03:06

Tekstgrootte 
ENSCHEDE - Net als vele Enschedeërs kan misdaadjournalist Vuyk niet verkroppen dat het eerste vlammetje niet is ontdekt.

Hij is - blijkt uit zijn boek - gedreven om dat mysterie te ontrafelen, en te achterhalen waarom de explosies zo heftig waren.

In zijn speurtocht door de duizenden documenten stelt Vuyk relevante vragen en werpt hij logische hypotheses op, over wat er rond 13 mei 2000 is gebeurd. Bijvoorbeeld: als er geen sprake is geweest van brandstichting, is er dan vlak voor de ramp gewerkt, of met vuurwerk 'gerommeld'? En door wie? Of: Hoe sluitend waren de alibi's werkelijk van alle betrokkenen? Of: Was er in het geheim bij S.E. Fireworks iets super explosiefs opgeslagen, en door wie?

Vooraf beloofden Vuyt en uitgever De Fontein nieuwe onthullingen. En dat tegelijk een ontluisterende doofpotcultuur zou worden blootgelegd. Een verhaal met de échte waarheid achter de vuurwerkramp. Een boek dat de ramp misschien zelfs zou kunnen oplossen... In de 237 pagina's werkt Vuyk toe naar die apotheose.

Het leest - soms - als een spannende 'who-dun-it', waarbij hij de verwachtingen bij de lezer steeds groter maakt. "Mijn bloed bruist. Ik lees: in de grond onder de bewaarplaats was na afloop een grote krater zichtbaar. Ik voel dat ik beet heb. Dit is waar ik op heb gehoopt. Dit zal leiden naar de waarheid achter de vuurwerkramp." En: "Hoe kon dit gebeuren? De hamvraag die beantwoord moet worden, zál worden."

Vuyk haalt met zijn spitwerk uit de dossiers boeiende, markante en intrigerende details naar boven. Zoals details over een levering ijsfonteinen twee dagen voor de ramp, die mogelijk één van de twee massa-explosies bij S.E. Fireworks kan verklaren. En hij legt de vinger - opnieuw - op tegenstrijdigheden in verklaringen van getuigen en (oud-) medewerkers. Met name die van de klusjesman. Zo maakt hij stap voor stap aannemelijk dat er door een aantal mensen bij S.E. Fireworks voor de ramp vuurwerk is afgestoken en dat het daarbij mis ging, waarbij het eerste vlammetje moet zijn ontstaan.

Het boek is spannend, het is lezenswaardig. Maar... verder dan aannemelijk komt Vuyk eigenlijk niet. Vuyk maakt wel vele betrokkenen min of meer verdacht: zoals de vroegere eigenaar van SE Fireworks, een van de 'nieuwe' directeuren, diens zoon, zijn vrouw, de klusjesman... Maar uiteindelijk moet Vuyt zelf al schrijvend ook meerdere keren ruiterlijk toegeven: 'het onomstotelijke bewijs ontbreekt'. Eigenlijk voor al zijn hypotheses. Dat is - voor een journalistiek boek - natuurlijk wel cruciaal, zeker als je vooraf claimt de waarheid achter de vuurwerkramp te gaan onthullen.

Blijft over - last but not least - de ontmaskering van de ontluisterende doofpotcultuur. Maar ook hier: veel opgebouwde spanning, maar eigenlijk niet werkelijk onthullend. Vuyk wijst op de allereerste vuurwerkramp van Nederland, in 1991 bij Culemborg (twee doden). Na die explosie weet iedereen bij de rijksoverheid - of zou althans moéten weten - dat een bedrijf als SE Fireworks een tijdbom is in een woonwijk. De vijf betrokken ministeries doen niets.

Vuyk: "De uren en dagen na de ramp in Enschede vindt bij departementen op meerdere locaties spoedoverleg plaats. Schimmen tot diep in de nacht. Ik stel het me voor. Er worden notulen verscheurd, e-mails gewist. De papierversnipperaar maakt overuren. De doofpot. Ik stel het me voor." Wat de overheid alleen maar wil, zegt Vuyk, is dat er een brandstichtende gek opdraait voor de ramp. Om het eigen falen te maskeren.

Papierversnipperaars: wie stelt het zich niet voor? Maar nergens bewijst Vuyk dat er werkelijk documenten zijn vernietigd. Is het aannemelijk?

De commissie Oosting, die officieel voor de overheid de ramp onderzocht, is in haar eindrapport hard en helder, als het gaat om Culemborg. Zij spaart geen enkel departement. Als er lering was getrokken uit Culemborg, was Enschede niet gebeurd. Dat was februari 2001.

Het klinkt niet als een doofpot.

http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6605023/Spannend-maar-zonder-bewijzen.ece

--------------------------------

admin

Uitzending Pauw en Witteman

Vuyk zegt over de de connectie Denemarken, SEF, Schiphol, Israel;
Bedrijven die gebouwen opblazen waren geintresseerd in dit spul (IJsfontijntjes).

Pauw reageert daarop met;
Het is onbegrijpelijk dat als je er in andere landen gebouwen mee opblaast het hier in een woonwijk opslaat.

Vuyk reageert met;
Precies.

http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=16387&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=f005f2f385

sylvius

Dit is natuurlijk wel  storend, en tevens bewijs dat Vuyk e.e.a. niet erg gevolgd heeft:

admin

Wel prutswerk van de landmacht qua camouflage.
Ik zie op de grond duidelijk  rechte strepen en rechthoeken (Ik bedoel niet de linten van de politie).
dat betekend dat het door mensen is gemaakt.
We kijken hier weer naar een grondig opgeruimd plaats delict.

admin

sylvius

(opgestuurd aan Simon:)

Boek p.66:

CiteerDe vluchtende man zou wel eens een belangrijke getuige kunnen zijn. Of een medeplichtige. Of een dader. Jammer genoeg is hij nooit getraceerd. Maar zijn uitspraak 'ontploffing in vuurwerk'  ligt vast en zegt misschien wel alles

"zegt misschien wel alles"  -- nee, zegt niks=
een toevalige voorbijganger zou toch ook gemerkt hebben dat er iets als  "een ontploffing in vuurwerk" was -

Maar de verklaring van de vrouw zelf zegt wel wat -
p.65.
CiteerDe vuurpijlen waren grote ballen die recht de lucht ingingen en daar uit elkaar spatten. Het waren grote paarse ballen. Het vurwerk ging recht omhoog, Direct hierna kwam er ook ineens gitzwarte rook.
De ontploffing was het begin van de brand.
Er was niet eerst brand en toen een ontploffing, maar andersom.
Zwarte rook van de bitumen dakbedekking? Lijkt het wel op. Zie de foto's van Van Willigen.
Afvoerpijp van rookgasafvoer van de verwarmingsketel was er af. Er af geslagen?

De ontploffing vond plaats om twee minuten voor drie. Is ook geregistreerd.
Veroorzaakte witte paddestoelwolk,
Die is gefotografeerd vanuit brandweervliegtuigje Oscar.
Maar kwart voor drie of eerder had men al vuurwerk de lucht in zien gaan ( geen mortierbommen --maar vuurpijlen) -

sylvius

Crimo zit er volgens mij dus ook naast met zijn kortsluitingstheorie - hij komt er trouwens mee op de Belgische tv -- ook TV Oost heeft opnames bij hem thuis gemaakt -- net zoals Astrid Bussink - Crimo wordt nog beroemd!

http://ramp13meiforum.yourbb.nl/viewtopic.php?f=2&p=3148#p3148

Citeerafgelopen dinsdag 27 april was de VTM tv-ploeg uit België bij mijn thuis voor opnames over de vuurwerkramp heb 3 uur lang moeten praten ook is mijn theorie kortsluiting aan bod gekomen.dus afwachten hoed het uit zal pakken.

http://www.vtm.be

Poter

Ik vind het wel opvallend dat de vrouw de enigste getuige is die het vuurwerk dat de lucht in ging in detail kan beschrijven.
Alle andere getuigen kunnen dat niet.

Poter

Pag. 157

Kloppenborg zit in Groningen en zal daar nog heel lang blijven.
Hij keert, voor zover ik weet, überhaupt niet meer als inwoner terug in Enschede.

Als je dat leest dan sla je toch achterover!
Hoeveel jaar is hij al niet terug?
Nee echt hoor, die Vuyk is echt heel erg goed in zijn werk (not dus!).

Verder blijft het een Bakker boven de kop houd boek.
Zo omschrijft hij wel wie "Wouter" naar Gronau heeft gebracht maar niet wie "Renate" heeft gebracht.
En de auto van Bakker was ook kapot dus ze kan nooit zelf hebben gereden.