Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

RTV Oost veroorzaakt onnodig verdriet

Gestart door Poter, 10 mei 2010, 14:29:33

Vorige topic - Volgende topic

Poter

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6668197/RTV-Oost-veroorzaakt-onnodig-verdriet.ece

'RTV Oost veroorzaakt onnodig verdriet'
maandag 10 mei 2010 | 15:51 | Laatst bijgewerkt op: maandag 10 mei 2010 | 15:53

Jan Calis is niet mals in zijn kritiek op de 'onthullingen' van RTV Oost. foto Frans Nikkels

ENSCHEDE - In de aanloop naar de herdenking van de vuurwerkramp, donderdag tien jaar geleden, zegt RTV Oost met onthullingen over 13 mei 2000 te komen. Jan Calis (57), slachtoffer en kenner van het dossier, is razend. ,,Tot nu toe is het flutnieuws", vat hij zijn kritiek bondig samen.

Volgens Calis zijn de tot nu toe gepresenteerde 'onthullingen' op RTV Oost, zoals de verklaring van schoonzuster Jeanette van S.E. Fireworks-directeur Willy Pater, zijn non-nieuws. De omroep maakt zich belachelijk en gedraagt zich onverantwoordelijk, stelt Calis. Ook steekt het optreden van Peter Plasman, de advocaat van Fireworks-directeur Rudi Bakker. ,,Hij veroorzaakt onnodig verdriet."

Net als elk slachtoffer en elke betrokkene wil Calis weten wat die zaterdag in Roombeek is gebeurd. ,,Het zou heilzaam zijn als wordt opgelost hoe het eerste vlammetje ontstond. Maar door wie maakt mij niet uit. Wat ertoe doet is: hoe kon een onschuldig ogend brandje tot zo'n ramp leiden?"

De vroegere woordvoerder van de Belangenvereniging Slachtoffers Vuurwerkramp Enschede (BSVE) stoort zich aan de berichtgeving en optredens van verslaggever Rob Vorkink en cameraman Frans Strikker. ,,Zij creëren een valse tegenstelling. Ze doen net alsof de onderzoekers van het Tolteam zich helemaal focusten op brandstichting. Dat klopt helemaal niet. Het eerste half jaar na de ramp ging het team juist uit van een bedrijfsongeval. Daar is hard aan getrokken, maar het team kreeg daar geen grip op. Zo is de klusjesman (Hennie Kloppenborg) liefst 38 keer verhoord. Als een eerlijke, oprechte en ervaren politieman als Hans Kamperman (leider van het Tolteam) mij dan zegt dat bij de klusjesman niets meer te halen valt, geloof ik hem."

De verdenking van brandstichting rees pas toen André de Vries (en zijn met ontploft vuurwerk besmette rode sportbroekje) in beeld kwam. ,,Voor mij staat vast dat hij er bij betrokken moet zijn geweest, maar er was onvoldoende wettig en overtuigend bewijs wat-ie daar heeft gedaan. Zijn latere vrijspraak vind ik terecht."

Over de recente verklaring van Jeanette, Paters schoonzus, is hij stellig. ,,Zij weet vrijwel niets. Ze zegt nu dat ze vrijdags voor de ramp, op Paters verjaardag, heeft gehoord dat Willie, zijn vrouw Marion Schippers (Jeanette's zus) en twee oproepkrachten naar Fireworks zouden gaan. Ik hoor niet of dat werkelijk is gebeurd of wat zij daar dan gedaan zouden moeten hebben. Er zit zó weinig in dat verhaal, het is opgeklopt."

Calis wijst er op dat familieleden in Glanerbrug met elkaar gebrouilleerd zijn, dat Jeanette de dood van haar vader (die ook bij Fireworks werkte) koppelt aan de ramp. Hij noemt haar verklaring een mix van vage gevoelens en te veel fantasie en verwijt RTV Oost die zo te brengen. ,,Oost verbloemt hoe weinig dit voorstelt. Ze kloppen het op en doen net alsof dit de doorbraak is. Als daar een bedrijfsongeval is gebeurd, komt het met zo'n verhaal niet aan het licht. Dan blijft men zwijgen."

Onverantwoord, vindt hij. ,,Je suggereert dat je de ramp oplost en maakt dat niet waar. RTV Oost had voorzichtiger moeten zijn en eerst moeten kijken: wat hebben we hier in handen? Zoek het eerst goed uit, vóór je dit brengt."

Hij ergert zich aan het optreden van Vorkink, Strikker en Plasman in het tv-programma NOVA. Schermend met een als nieuw gepresenteerde, maar al langer bekende explosiefoto, stelde Strikker dat de ramp niet door te veel en te zwaar vuurwerk is veroorzaakt. Daarvoor zijn Bakker en Pater veroordeeld. Het zou een gasexplosie zijn, aldus Strikker. Kul, zegt Calis. ,,Herinner je je dat gat in het Muziekcentrum, die geknakte betonnen bedrijfsvloer en de krater? Dat doe je niet met een gasexplosie boven de Tollensstraat. Ik vind het bovendien een behoorlijke zelfoverschatting, dat een cameraman een oordeel velt over een technische kwestie en het beter meent te weten dat tientallen deskundigen." Calis haalt uit naar Plasman. De advocaat suggereert dat de 'Pater-clan' de toedracht bleef verzwijgen toen André de Vries in Almelo vijftien jaar cel kreeg en hem liet bungelen. Een vuile suggestie, zegt hij.

admin

RTV-oost is goed bezig dit in tegensteling tot Jan Calis die hier weer namens de slachtoffers zegt dan Andre de Vries schuldig is maar er is niet genoeg bewijs.

De BSVE had toch ook het in naam van de slachtoffers antwoord op de laatste twee detonaties ''massa explosief''. dat is een nieuw natuurkundig fenomeen en nobelprijswaardig. Nergens in de wereld bestaan massa-explosies behalve in Enschede in de rest van de wereld heeft men het over een explosie of een detonatie.

Maar waarom mijnheer Calis, heeft de bsve alle duizend ledendossiers vernietigd waaronder ook de dossiers van de leden die hun dossier terug wilden hebben waarom ???
Nooit heeft een vereniging in Neederland al haar ledendossiers vernietigd behalve dan de BSVE en ik heb vernomen dat de papierversnipperaar van het stadhuis was geleend resultaat vijf grote vuilniszakken met versnipperde ledendossiers, ook dit verdiend een beloning de voorzitster heeft al een lintje gehad Calis verdiend ook een lintje.

sylvius

Vliegtuigongeluk verdringt vuurwerkramp:

EenVandaag met Jan Calis gaat niet door  :'(

CiteerSlachtoffers vuurwerkramp over het nieuw onderzoek
Eén Vandaag
Gisteren werd bekend dat politie en justitie een nieuw onderzoek hebben ingesteld naar de oorzaak van deze ramp. Morgen is het precies tien jaar geleden dat ...
Alle berichten over dit onderwerp bekijken

Poter

Alle nieuws uitzendingen zijn vrijwel geheel gewijd aan de vliegramp.
Dit zal een vette streep door de rekening zijn van die idioten die nu zo mediageil zijn.

admin

Citaat van: Poter op 12 mei 2010, 17:24:49
Alle nieuws uitzendingen zijn vrijwel geheel gewijd aan de vliegramp.
Dit zal een vette streep door de rekening zijn van die idioten die nu zo mediageil zijn.

Vooral triest voor de nabestaanden dat vliegtuig..
Wonderwel heeft 1 jongen het overleeft.

De overheid is heel blij met die vliegtuigramp want nu is de aandacht van Enschede afgeleid.
Nu wordt Balkenende weer populair als hij met wat kindjes van slachtoffers op tv verschijnt net als Mans destijds.
Geen nieuws van het oorlogsfront in Afghanistan.

Oosting en de bsve-club en zelfs de koningin kan komen of Maxima.
De voorbeeldslachtoffers zullen er ook wel zijn.
En nabestaanden.

Poter

De overheid heeft (nog niets) te vrezen van de media aandacht over Enschede, deze aandacht lijd alleen maar verder af van de waarheid.
Zolang niet echt ter sprake komt wat daar heeft gelegen is er niets aande  hand.
En dat zal wel nooit ter sprake komen.

De gemeente medewerker die elk jaar zo zenuwachtig rond loopt bij het monument was vanmorgen al weer present.
Kijken of er toevallig niets ligt wat het daglicht niet kan verdragen.
er zal toch maar iemand een bordje geplaatst hebben met tekst in de krater of een andere idioot er een krans neer gelegt hebben, nee, dat kunnen ze echt niet hebben hier.

SkunkyXL

Nou ik heb mijn zegje gedaan. Had met Frits de afspraak dat ik hem zou inleiden over het verhaal van de mijnen, had het hele burgeronderzoek van Don uitgeprint en in de handen.
De bedoeling was dat ik vlák na het noemen van de namen zou beginnen. Uit respect heb ik dat niet gedaan, heb ALLES afgewacht, ALLE muziek en de burgervader ware weer uit gerateld over het misselijkste woord aller tijden. Camera's werden opgeruimd en na 10 seconden dacht ik: Nú...!

Ben naar voren gelopen, aandacht gevraagd voor de zaak waar je NIKS over hoort, maar wat WEL een mogelijkheid kan zijn en gezegd dat de heer Frits Pril bij het betreden van het terrein op 22 mei 2000 heeft aangetroffen 4 landmijnen, en wel 3 tot drie keer toe. Heb Frits geroepen (als ie er nog was) maar die kwam niet en heb gezegd dat we er wel achter gaan komen. De politie (een bekende) gaf me een hand en heeft me naar huis gebracht (wel onderweg nog ff het dossier van don aan een passant overhandigt, die wilde weten waarover die rampopera ging, mooie gelegenheid dus en hij was erg nieuwsgierig).

Onderweg met de agent die ook tranen vertoonde (ik ken hem ook als dé agent achter de typemachine en kende niet anders als hij, de wijkagent laurens met de motor en martin) heb ik hem gezegd alles te snappen van zijn ambtseed, laat maar, we zoeken het zelf wel uit. Hij had respect voor mijn respect dat ik zolang gewacht had, had hem de hele tijd al gezien en wist dat ie me kende) Frits bleek in overleg met ??? XXX ??? al uit voorzorg er niet te zijn geweest. Zal mij benieuwen wat we er van terugzien in de media, denk weinig.

Ga nu kijken of ik de opera nog even aan de man kan brengen (heb Don zelf overigens niet herkend, mss ook wel, ga nu kijken)

Groet,

Johnny.

SkunkyXL

Later leek ook radio 1 (weet niet precies, was net in gesprek geweest met petten en dus beetje gestressed) geinteresseerd, heb ze een sutje uit het burgeronderzoek van Don gegeven. Dit was overigens op het moment dat ik naar Don op zoek was.

Ik ga nu na de krater om te kijken óf en wát. Laters

Johnny

SkunkyXL

Hmmm.... Net wederom een wijziging in de voicemail van Frits Pril:

0634034411

interessant...!

SkunkyXL

Citaat van: SkunkyXL op 13 mei 2010, 14:43:52
De politie (een bekende) gaf me een hand en heeft me naar huis gebracht (wel onderweg nog ff het dossier van don aan een passant overhandigt, die wilde weten waarover die rampopera ging, mooie gelegenheid dus en hij was erg nieuwsgierig).

Mijn nicht die bij mij ter hoogte van mij liep heeft nog met deze "passant" gesproken aan wie ik het dossier overhandigde. Klein detail wat ze me later vertelde: Deze man was voor de ramp postbode in de wijk Roombeek voor de ramp. Mijn nicht vertelde ik toen dat we stómtoevallig nog iets missen van een prostbode hier in de wijk. Hiervan was zij niet op de hoogte en ze begreep ook niet waarom ik het even een plekkie moest geven zag ik, maar mss dan tóch een doorbraak op in elk geval 1 front? Misschien dáárom mijn gedachte dat ik hem geinteresseerd vond voordoen? Tjah, je kan niemand vertrouwen, maar een beetje stille hoop heb ik toch wel op deze postbode die misschien ook wel een geheim meedraagt waarmee het moeilijk toeven is.