Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Onderzoek naar vuurwerkramp Enschede heropend

Gestart door sylvius, 11 mei 2010, 14:26:21

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1378458.ece/Onderzoek_naar_vuurwerkramp_heropend

CiteerARNHEM - Het Openbaar Ministerie van Almelo en politie Twente heropenen het onderzoek naar de vuurwerkramp in Enschede.

Een politieteam van in eerste instantie twaalf mensen gaat onderzoek doen naar aanleiding van de getuigenverklaring die is binnengekomen bij RTV Oost over betrokkenen bij gebeurtenissen op het terrein van SE Fireworks op 13 mei 2000 voorafgaande aan het 'eerste vlammetje' van de vuurwerkramp.
Team

Om deze informatie te onderzoeken wordt een team samengesteld met een mix van rechercheurs van de politie Twente en daarbuiten die niet eerder bij het onderzoek betrokken zijn geweest. Het onderzoeksteam staat onder leiding van medewerkers van de politie Noord- en Oost-Gelderland. De eindverantwoordelijkheid voor dit feitenonderzoek ligt bij het Openbaar Ministerie Almelo.

Eerste vlammetje

OM en politie hebben de volgende onderzoeksopdracht geformuleerd: onderzoek alle nieuwe informatie die antwoord kan geven op de vraag welke gebeurtenissen op het terrein van SE Fireworks op 13 mei 2000 vooraf gingen aan het 'eerste vlammetje' en wie daarbij betrokken is of zijn geweest. Daarbij wordt in elk geval gebruik gemaakt van het bestaande dossier, interviews met sleutelfiguren en verklaringen van personen die informatie hebben in relatie tot de onderzoeksopdracht.

Het onderzoek zal in elk geval vier weken in beslag nemen. Gedurende het onderzoek worden in het belang van het onderzoek geen inhoudelijke mededelingen gedaan.

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=111052

CiteerDen Oudsten blij met heropening onderzoek11-5-2010 16:32:18
Burgemeester Den Oudsten van Enschede is blij met het nieuwe onderzoek naar de vuurwerkramp.

Hij zegt dat hij niet anders had verwacht, nu er een nieuwe verklaring is over de dag van de ramp, 13 mei tien jaar geleden. Een familielid van een van de directeuren van het ontplofte SE Fireworks beweert dat er op de dag van de ramp op het terrein werd gewerkt. Dat kan betekenen dat het eerste vlammetje is ontstaan door ene bedrijfsongeval en niet door brandstichting, zoals wordt aangenomen. Politie en justitie moeten volgens Den Oudsten, het optimale doen om het ontstaan van de ramp opgehelderd te krijgen. Er zijn nog veel vragen, zegt hij, en het is belangrijk de antwoorden te kennen.

sylvius

Reactie Rudi Bakker:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=111057

CiteerOud directeur bakker is sceptisch over onderzoek11-5-2010 17:45:37
Oud directeur Bakker van SE Fireworks is sceptisch over het nieuwe feitenonderzoek naar de vuurwerkramp.

Het Openbaar Ministerie kondigde dat onderzoek vandaag aan, naar aanleiding van nieuwe informatie over de ramp. Een familielid van mededirecteur Pater verklaarde dat er op de dag van de ramp nog mensen op het terrein van SE Fireworks waren. Volgens oud directeur Bakker heeft hij dat in mei 2000 al verklaard, maar is met die verklaring niets gedaan. Bakker vindt dat er geen feitenonderzoek door justitie, maar een strafrechtelijk voor onderzoek moet komen.

Odeon

Nieuw onderzoek naar vuurwerkramp

Uitgegeven:    11 mei 2010 15:28
Laatst gewijzigd:    11 mei 2010 20:09

ALMELO - De politie en het Openbaar Ministerie stellen een nieuw onderzoek in naar de oorzaak van de vuurwerkramp in Enschede.

Een vers rechercheteam gaat getuigen horen die hebben vernomen dat medewerkers van S.E. Fireworks voorafgaand aan het 'eerste vlammetje' op het terrein zijn geweest.

Die getuigen hebben zich de afgelopen weken gemeld bij RTV Oost. Dat maakte het OM dinsdag bekend.

Willy Pater
Het OM en de politie horen onder anderen de schoonzus van oud-directeur Willy Pater. Die zei onlangs dat Pater, zijn vrouw en twee medewerkers enkele uren voor de explosies, op 13 mei 2000, op het terrein zijn geweest.

Ook een verpleegster die Pater en zijn vrouw na de ramp heeft behandeld, verklaarde op RTV Oost dat de echtgenote van de oud-directeur tegen haar vertelde dat ze op het terrein van Fireworks waren geweest. Een inwoner van Enschede meldde dat hij anderhalf uur voordat de vuurwerkfabriek explodeerde, al vuurwerk in de lucht heeft horen gaan.

Onderzoek
Het onderzoek neemt vier weken in beslag. Het team staat onder leiding van de politie Noord- en Oost-Gelderland. Twaalf rechercheurs van de politie Twente en daarbuiten worden met het onderzoek belast.

Het rechercheteam bestaat niet uit leden van het zogenoemde Tolteam dat destijds de ramp onderzocht. Volgens het OM zullen leden van het Tolteam wel hun kennis en dossiers overdragen.

Onder vuur
Het Tolteam lag destijds onder vuur. De rechercheurs werd onder meer verweten dat zij verkeerd waren omgegaan met bewijsmateriaal en dat zij zich te lang hadden laten leiden door brandstichting als oorzaak van de ramp.

Een verdachte van brandstichting werd in eerste instantie veroordeeld, maar in hoger beroep vrijgesproken.

Bedrijfsongeval
De nieuwe getuigenverklaringen wijzen op een mogelijk bedrijfsongeval. Informatie uit het boek van Simon Vuyk 'De waarheid achter de vuurwerkramp' wordt in eerste instantie buiten het onderzoek gelaten.

De misdaadjournalist concludeert dat het blussen van ijsfonteintjes een waterstofexplosie heeft veroorzaakt. ''We richten ons eerst op de getuigenverklaringen'', zei een woordvoerder van het OM.

Bij de ramp kwamen 23 mensen om het leven. Bijna duizend mensen raakten gewond en een woonwijk werd verwoest.

bron: NU.nl

admin

Vanmiddag (14.30) heb ik geprobeerd het nieuwe tolteam te spreken te krijgen.

Heb eerst geprobeerd bij misdaad anoniem die verwees me door naar de politie 0900-8844 en dan te vragen naar CIE.
Hanny nam daar op en heeft was hoorbaar geschokt toen ik haar ea. vertelde wat ik op de rampdag had meegemaakt haar heb ik veel kunnen vertellen.
Kort erna werd ik teruggebeld door een mijnheer Rijker van de Cie,
Hij wilde niet horen wat ik te vertellen had en ik wilde hem niet horen want ik wilde een verklaring laten opmaken bij de politie in mijn huidige woonplaats.
Rijker zei dat ik de politie Enschede moest hebben maar hij gaf mij geen telefoonnummer.
Toen heb ik weer de politie gebeld 0900-8844 en gevraagd naar de politie Enschede.
Toen kwam er een mevrouw Wevers aan de telefoon,
Ik vroeg om doorverbonden te worden met het nieuwe (tol) team dat onderzoek doet naar de ramp.
Ik kon hun niet spreken maar moest mijn gegevens achterlaten.
Wevers vroeg ook nog waar mijn tips over gingen toen ik haar van Bakker had verteld wilde ze niets meer horen en brak het gesprek zo snel mogelijk af.
Ik besloot het gesprek nog met de woorden dat ik haar heel goed begreep.

Ik zit nu vanaf half drie tot 6 uur op een telefoontje van het nieuwe (tol) team te wachten.

Ik heb 10 en 5 jaar terug een verklaring  bij de politie af te leggen  over wat ik op de rampdag heb meegemaakt.
Heb Hanny nog gezegd als het mij nu weer niet lukt om een rampdag getuigenis te doen bij de politie dan probeer ik het over vijf jaar weer.

Poter

Dit is precies dat wat ik al eerder gezegd heb, eerst was het Andre de V en nu Pater en Kloppenborg.
Alleen maar om alles af te leiden van de echte oorzaak en echte daders.
De gemeente en overheid blijven zo mooi buiten schot.
Er wijst dus eigenlijk steeds meer richting munitie.

sylvius

\http://www.dagelijksestandaard.nl/2010/05/12/onderzoek-naar-vuurwerkramp-slechts-formeel-heropend/
CiteerOnderzoek naar vuurwerkramp slechts formeel heropend
Er komt geen nieuw strafrechtelijk onderzoek naar de vuurwerkramp, althans voorlopig niet. Het OM en de politie hebben bekendgemaakt, dat het onderzoek naar aanleiding van nieuwe informatie wordt heropend, maar dat het het een feitenonderzoek betreft. Dit betekent de facto een formele heropening, die enkel bij voldoende nieuwe feiten zou kunnen leiden tot heropening van de strafzaak. Absurd, gezien de schijn die de politie tegen heeft en de onbevredigende afloop van de eerste strafzaak.

Na de vuurwerkramp in Culemborg in 1991 werd er een rapport met aanbevelingen opgesteld. Aan de dringende aanbeveling dat grootschalige vuurwerkopslagplaatsen niet in woonwijken mogen liggen, is in Enschede geen gehoor gegeven. Vervolgens verstuurde oud-korpschef Jan Nijland in 1998 een nota naar de korpsleiding en de gemeente Enschede waarin hij waarschuwt voor het gevaar van een vuurwerkfabriek in een woonwijk. Hem werd te kennen gegeven, dat hij zich niet met dergelijke zaken moest bemoeien. Dat de politie en met name het rechercheteam dat onderzoek deed na de vuurwerkramp, het 'Tolteam', nogal hardleers waren, bleek eens te meer toen ze het verwijt een tunnelvisie te hebben, van tafel veegden. De rechercheurs die de moed hadden gehad daarop te wijzen, werden ontslagen.

Het Tolteam heeft in zijn onderzoek zeer sterk ingezet op brandstichting. De verdachte André de V. werd uiteindelijk in hoger beroep vrijgesproken. Het bewijs voor zijn schuld was, op zijn zachtst gezegd, flinterdun.

Een niet naar behoren functionerende korpsleiding, een welhaast bevooroordeeld rechercheteam, nieuwe getuigen met nieuwe informatie en sterke aanwijzingen dat er op de rampdag gewerkt is op het terrein van S.E. Fireworks – en er dus sprake zou kunnen zijn van een bedrijfsongeval -  zouden voldoende grond moeten zijn voor de heropening van de strafzaak naar de vuurwerkramp. Toch kiest het OM voor een feitenonderzoek. Nu maar hopen dat er voldoende nieuwe feiten boven tafel komen om het strafrechtelijk onderzoek te heropenen.

admin

CiteerDit betekent de facto een formele heropening,

Formele heropening klinkt goed.

Tolteam II is een feit.
Een soort Rocky maar dan anders.

admin

Citaat van: admin op 12 mei 2010, 16:14:27

Op 14 mei telefoon gehad van de recherche Enschede (Tolteam2).
Een mijheer T.H. zei dat ze over twee weken contact met me zouden opnemen.

Poter

Wat ik zo vreemd vind is als Pater wist wat er lag, waarom rende Bakker dan zo veel harder weg dan Pater?
Dan had Pater als eerste moeten vluchten en niet Bakker.
Bakker had toch ook al zijn zoons weg gestuurd?

admin

Citaat van: admin op 22 mei 2010, 11:58:31

Heb net maar weer 0900-8844 gebeld en gevraagd naar politie Enschede mijnheer T.H.
Ik zei dat de twee weken allang voorbij waren en ik nog niets van hun had gehoord.
Rechercheur T.H. zei dat ze mij op de lijst hadden staan en dat er veel meer mensen op de lijst stonden dan dat ze hadden verwacht.
Ik zei dat is ook logisch want tien jaar geleden liepen de mensen tegen een muur aan.
T.H. zei dat ze het vanochtend over mij hadden gehad en dat ik binnenkort werd gebeld voor een afspraak maar ze hadden nog geen tijd want er stonden zoveel mensen op de lijst.
Ik zei dat het heel gunstig was voor de waarheidsvinding dat er zoveel mensen op de lijst staan,
en ik heb gedreigd op vrijdag weer te bellen als hun mij niet bellen voor een afspraak zsm.
T.H. zei dat het onderzoek langer ging duren dan verwacht, hij klonk erg gestresst.

SkunkyXL

Is dit: Mijnheer T.H....? Ik weet het, beetje onduidelijk, maar dan weet ik in elk geval naar wie ík moet vragen.

admin

Ik heb T.H. alleen over de telefoon gesproken.
Heb geen idee hoe hij eruit ziet.

admin

Citaat van: admin op  1 juni 2010, 12:59:26
Citaat van: admin op 22 mei 2010, 11:58:31

Heb net maar weer 0900-8844 gebeld en gevraagd naar politie Enschede mijnheer T.H.
Ik zei dat de twee weken allang voorbij waren en ik nog niets van hun had gehoord.
Rechercheur T.H. zei dat ze mij op de lijst hadden staan en dat er veel meer mensen op de lijst stonden dan dat ze hadden verwacht.
Ik zei dat is ook logisch want tien jaar geleden liepen de mensen tegen een muur aan.
T.H. zei dat ze het vanochtend over mij hadden gehad en dat ik binnenkort werd gebeld voor een afspraak maar ze hadden nog geen tijd want er stonden zoveel mensen op de lijst.
Ik zei dat het heel gunstig was voor de waarheidsvinding dat er zoveel mensen op de lijst staan,
en ik heb gedreigd op vrijdag weer te bellen als hun mij niet bellen voor een afspraak zsm.
T.H. zei dat het onderzoek langer ging duren dan verwacht, hij klonk erg gestresst.

Vrijdag werd ik gebeld door H.L. en gisteren heb eindelijk ik een verklaring af mogen leggen bij de Hermandad. Heb daar drie kwartier vragen kunnen beantwoorden van H.L en J.J. nu gaan ze mijn verklaring uitwerken op papier. Ze hadden al een verklaring van mij op hun buro liggen, ik vroeg hoe dat kon H.L. zei dat ze van tevoren al het 1 en ander op papier hadden gezet, toen hij het voorlas kwam ik erachter dat ze het woordje Bakker hadden vervangen door het woordje Pater. H.L. en J.J. wisten niets van de ramp ze wisten niet wat het IAC was of wat de bsve was volgens mij wisten ze niet eens wat het tolteam was maar ben dat vergeten aan hun te vragen. Nu gaan ze mijn verklaring uitwerken op papier denk dat dat wel een paar weken duurt dan moet ik goed lezen wat ze ervan hebben gemaakt dan kunnen ze er de fouten uithalen denk dat ik dan over een week of zes kan tekenen.

Denk dat dit tolteamII nog wel maanden werk heeft.

admin

Heb goed met de politie gepraat.
Maar als je Bakker roept schrijven ze Pater op,
moet dus wel heel goed lezen wat ik ga tekenen.

De agenten wisten niets van de ramp zelfs wat het IAC en de bsve was moest ik uitleggen.
Ook van Frits Pril wisten ze nog niets daar schrok ik van.

Ik had een briefje met steekwoorden meegenomen die betrekking hadden op mij.
Over elk onderwerp had ik ze iets te vertellen en alles had ik zelf meegemaakt.
Ik had hoofdzaken (de rampdag) en bijzaken (de nasleep)
---------------------------------------------
Hoofdzaken

1) Vier vuurpijlen (kwartelstraat)
2) Cargo-cesna vliegtuigje (stroinksbleek- voortsweg)
3) Bakker. (merel-putterstraat)
4) Vrachtwagens 21.30 (lijsterstraat voortsweg)

Bijzaken

PG. Welschen Patricia van der Valk (Dish hotel laster en smaad)
Oosting IAC (niks)

Advocaat Camps

Nobelprijs; Massa-explosie.

Kopie verklaringen

Houd mij op de hoogte van resultaten mbt. mijn tips.