Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Rampmonument blijft zoals het is

Gestart door sylvius, 13 mei 2010, 04:54:23

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6673936/Rampmonument-blijft--zoals-het-is.ece
CiteerRampmonument blijft zoals het is
dinsdag 11 mei 2010

ENSCHEDE - Tijdens de herdenking van de vuurwerkramp worden er geen dertien meidoornboompjes geplant rondom het monument in Roombeek waar de ontplofte vuurwerkopslag van S.E. Fireworks stond. De suggestie van Ferdi Lammerink, voormalig bewoner van het rampgebied en oud-raadslid van de Stadspartij, om dit wel te doen is onhaalbaar. Dit zegt woordvoerder Jan Schukkink van de gemeente.

Ook komen er volgens Schukkink op korte termijn geen meidoornboompjes rond 'Het verdwenen Huis tussen hemel en aarde', zoals het monument heet. Schukkink: ,,Er moet eerst met de kunstenares van het kunstwerk over worden gepraat en met omwonenden en nabestaanden. De gemeente wil er zorgvuldig mee omgaan. Er is nog geen besluit over genomen."

Lammerink had mede namens andere bewoners van het rampgebied voorgesteld een groep kinderen donderdag 13 mei dertien meidoornboompjes te laten planten rondom het monument.

,,Met de boompjes zit het dak erop en wordt het 'verdwenen huis', evenals de nieuwe wijk, zichtbaar. Symbolischer kan het niet", zegt Lammerink, die zijn voorstel op 15 april bij burgemeester Peter den Oudsten door de brievenbus gooide. Op 4 mei laat Den Oudsten hem schriftelijk weten dat zijn voorstel onder de aandacht van de kunstenares is gebracht en dat zij 'zo spoedig mogelijk met een richtgevend advies' komt. ,,Dit kan helaas niet meer voor 13 mei aanstaande", antwoordt Den Oudsten.

Maar, een dag eerder heeft de kunstenares Lammerink per mail laten weten dat zijn idee 'in principe' goed is. Ze plaatst wel 'een paar kanttekeningen over de uitvoering'.

Hoe kan dat, vraagt Lammerink zich af? Hij suggereert dat zijn initiatief bewust door de gemeente wordt gedwarsboomd: ,,De gemeente blinkt uit in uitvluchten die kant noch wal raken'.

Schukkink zegt dat daarvan geen sprake is en dat zijn idee niet is afgeschoten. ,,Hier beslis je niet op een achternamiddag over, daarvoor is het te ingrijpend", aldus Schukkink.

De gemeente wil niet dat het monument zichtbaar is.
Ze wilden zelfs dat het vrij snel (pakweg al na 5 jaar) zou overwoekeren.
Dat gaat dus niet als je er boompjes gaat planten.
De boompjes zullen er dus nooit gaan komen.
Er was belooft dat het een herdenkingspark zou worden.
Nu is het een kale vlakte dat niets weg heeft van een park.
Het beloofde park is er nooit gekomen en gaat er ook nooit komen.
Ik vrees zelfs dat het monument zijn langste tijd heeft gehad, of het er over nog eens 10 jaar nog ligt betwijfel ik
belofte - 12-05-2010 | 15:37

Reacties:

Weet je dan niet meer hoe bij gelegenheid van herdenking er een kring werd gevormd rond de contouren van het verdwenen huis, kring waar je als vanzelf niet binnen kon treden. Aldus ontstond er een heilige ruimte waarvan de hemel het dak was.
Dat bewees de kracht van het monument .
Kracht niet zo bedacht door de kunstenares of door de gemeente Enschede, noch door de jury onder voorzitterschap van dominee Van deer Meiden.
Want oorspronkelijk was het de bedoeling om de namen van de overledenen te graferen in de contouren van het huis. Door protest van nabestaanden (respectloos i.v.m.te verwachten hondenoverlast ) is er toen een steen tegenover geplaatst (later nog een keer opgehoogd t.g.v. het bezoek H.M. de koningin.)
Geert van den Bos - 12-05-2010 | 14:08

Dus het blijft een monument onder het maaiveld met een honden-wc op het maaiveld zoals B&W onder Mans heeft besloten.
D. Harberink - 12-05-2010 | 12:58

sylvius

Van Henk van der Pluijm:

CiteerBeste Geert,

Ik heb je reactie in de digitub. gelezen, in tegenstelling tot wat de gemeente (Peter den Oudsten) beweerd, is er wel degelijk toestemming van de kunstenares, gezien onderstaande mail. De laatste reactie van haar volgt hierna, beiden zijn ook in het bezit van P. den Oudsten

Groet,

Henk

--------------------------------------------------------------------------------
From: info@baltainholland.nl
Subject: Re: Monument Enschede "het verdwenen huis tussen hemel en aarde"
Date: Mon, 3 May 2010 14:35:26 +0200
To: henkvanderpluijm@hotmail.com

Geachte heer Van der Pluijm, beste Henk,

Door afwezigheid kan ik pas vandaag reageren op je mail over het planten van 13 meidoorns rondom het monument.
In principe is het een goed idee. Ik heb wel een paar kanttekeningen over de uitvoering:
1) de bomen moeten geplant worden buiten het aangegeven gearceerde gebied.

2) De bomen mogen samen geen zelfstandige vorm mogen opleveren (dus niet in een cirkel bijvoorbeeld) of dwingende zichtlijnen opleveren (bijv. in 3 lijnen plaatsen).
3) Ik heb enkele kruisjes geplaatst die mijn voorkeur voor enkele van de te planten bomen aangeven.

Meidoornbomen worden vrij groot, en hebben dus vrij grote wortels. De fundering van het monument mag niet beschadigd worden door deze wortelpartijen. De verantwoordelijkheid ligt hiervoor uiteraard bij degene die de beplanting verzorgt.

Mochten de bomen op 13 mei geplant worden, dan zal ik uiteraard aanwezig zijn.

Met vriendelijke groet,
Anne-Marie Durand

Balta
www.baltainholland.nl
(033) 4702314 - 06 51292498

Op 30-apr-2010, om 15:44 heeft Henk van der Pluijm het volgende geschreven:

Geachte mevr. Durand, beste Balta,

Mijn naam is Henk van der Pluijm en ik wil u namens (ex)bewoners van de wijk Roombeek in Enschede, nabestaanden van slachtoffers van de vuurwerkramp en andere getroffenen, het volgende voorleggen:

Namelijk het idee om rondom het monument van uw hand "het verwenen huis tussen hemel en aarde" op 13 mei a.s. 13 meidoorns te plaatsen van ca. 2 meter hoog. Deze boompjes zullen vervolgens door de jeugd ingegraven worden.

Deze meidoorns laten in mei hun prachtige bloemenpracht zien en de symbolische waarde zult u zeker hierin niet ontgaan.

Er is hierover al overleg met de gemeente Enschede, maar daar wij u, als ontwerpster van het monument hierin niet willen passeren, vragen wij wat uw mening hierover is en of u hier toestemming voor wilt verlenen.

Als het planten van deze meidoorns mag plaatsvinden, willen wij u ook van harte uitnodigen op 13 mei a.s.

Met vriendelijke groet,
en in afwachting op uw antwoord,

Henk van der Pluijm
Pollenbrink 114
7544 AS Enschede

sylvius

Citeer Geert,

Hier de laatste mail

--------------------------------------------------------------------------------
Date: Mon, 10 May 2010 10:24:08 +0200

Beste Henk van der Pluijm,
Dank voor uw email. Laten we hopen dat de meidoorns op 13 mei geplant kunnen worden.
Op 3 mei is er contact geweest o.a. hierover. Er zou mij een email verstuurd worden, maar tot op heden is dit niet gebeurd.
Vriendelijke groet,
Anne-Marie Durand

Op 9-mei-2010, om 20:43 heeft Henk van der Pluijm het volgende geschreven:

Geachte mevr. Durand, beste Balta,

Namens de betrokkenen bedankt voor u toestemming en advies.
Deze is ook onder de aandacht van de gemeente gebracht.

Het wachten is op het groene licht van hun kant voor het planten van de meidoorns. Wij zullen u zodra dit bekend is, kenbaar maken of u de reis naar Enschede kan gaan maken op 13 mei a.s.

Rest mij nog een vraag, namelijk of er door de gemeente Enschede al contact met u is opgenomen.

met vriendelijke groet
en hopelijk tot 13 mei,

Henk van der Pluijm

Date: Mon, 3 May 2010 14:35:26 +0200

Geachte heer Van der Pluijm, beste Henk,

Door afwezigheid kan ik pas vandaag reageren op je mail over het planten van 13 meidoorns rondom het monument.
In principe is het een goed idee. Ik heb wel een paar kanttekeningen over de uitvoering:
1) de bomen moeten geplant worden buiten het aangegeven gearceerde gebied.

<9B4C94B3-16C8-44DD-A5A2-433F8948C8FA>
2) De bomen mogen samen geen zelfstandige vorm mogen opleveren (dus niet in een cirkel bijvoorbeeld) of dwingende zichtlijnen opleveren (bijv. in 3 lijnen plaatsen).
3) Ik heb enkele kruisjes geplaatst die mijn voorkeur voor enkele van de te planten bomen aangeven.

Meidoornbomen worden vrij groot, en hebben dus vrij grote wortels. De fundering van het monument mag niet beschadigd worden door deze wortelpartijen. De verantwoordelijkheid ligt hiervoor uiteraard bij degene die de beplanting verzorgt.

Mochten de bomen op 13 mei geplant worden, dan zal ik uiteraard aanwezig zijn.

Met vriendelijke groet,
Anne-Marie Durand

Balta
www.baltainholland.nl

sylvius

sylvius