Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

13 mei hemelvaart

Gestart door sylvius, 23 februari 2010, 10:03:17

Vorige topic - Volgende topic

Poter

http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.php?BasicNieuwsItemID=2970

Man wil pamfletten uitdelen bij herdenking
Datum: 13 Mei 2010

Een man uit Enschede is donderdag door de politie aangesproken, omdat hij bij de herdenking van de vuurwerkramp pamfletten uit wilde delen. Op de papieren stond informatie die was gekopieerd van diverse internetsites. Volgens de man is de vuurwerkramp de grootste doofpotaffaire die Nederland ooit gekend heeft. De man, die duidelijk onder de invloed was van verdovende middelen, werd na enige tijd weer vrijgelaten door de politie.

SkunkyXL

Ok, mooi, en zo sta ik er dan bij in het nieuws. Duidelijk onder invloed van verdovende middelen, waarschijnlijk omdat ik met een "blowtje" in mijn hand stond.
Whaaaahahaha, geloof mij maar mensen, ik ben er nog niet klaar mee.

Tuurlijk werd ik naar huis gedirigeerd. normaal ga je naar het hermandad, maarjah, dan moeten ze ook een VERKLARING opnemen, en NATUURLIJK zagen ze DAT niet zo zitten.

Wat een eikels.

sylvius

Dit is wel een goeie:

niet van mij hoor; van wie wel weet ik niet.

SkunkyXL

Citaat van: sylvius op 16 mei 2010, 15:32:31
Dit is wel een goeie:

niet van mij hoor; van wie wel weet ik niet.

Lol, inderdaad een goeie. Ga er zo wat "Concept" flyers neerleggen denk ik. Als ik me niet vergis, hij heeft het beloofd, gaat de koffiebar op nummer 75 ook een exemplaar in zijn zaak hangen en ga ik mailen met de zooi. Kan me namelijk herinneren dat Bakker en Plasman dachten aan een complot met als hoofdrolspelers de overheid. Ik denk dat ons wel voor 80% diezelfde mening is toebedeelt, dus kom maar op. Wij willen ook waarheid, als het moet op eigen initiatief.

Morgen ga ik spandoeken laten maken met in elk geval de spreuk: Wát wordt hier verzweg'n erop en een website, welke gaat uiteraard Don over meebeslissen hoop ik, maar zal hoop ik in elk geval een eigen domein worden ipv zo'n gratis web-log :D :D :D :D.

Iemand nog meer ideeën? krijg zelfs van het oude indische (dacht ik) mannetje een positieve reactie. Hij liep altijd met zijn vrouw en woonde aan de renbaanstraat dacht ik.

SkunkyXL

Citaat van: Poter op 15 mei 2010, 17:50:55
http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.php?BasicNieuwsItemID=2970

Man wil pamfletten uitdelen bij herdenking
Datum: 13 Mei 2010

Een man uit Enschede is donderdag door de politie aangesproken, omdat hij bij de herdenking van de vuurwerkramp pamfletten uit wilde delen. Op de papieren stond informatie die was gekopieerd van diverse internetsites. Volgens de man is de vuurwerkramp de grootste doofpotaffaire die Nederland ooit gekend heeft. De man, die duidelijk onder de invloed was van verdovende middelen, werd na enige tijd weer vrijgelaten door de politie.

Ik kreeg van een maat bericht dat er ook nog een foto: http://www.tvenschedefm.nl/Static/Images/UserUpload/pamflet.jpg bij heeft gestaan. In elk geval een klein stukje bewijs :S.

admin

Citaat van: SkunkyXL op 14 mei 2010, 19:09:55
Reacties op bovenstaande graag...!

Heb gehoord dat Frits Pril door het hek reed op de dag van de stille tocht.
Maar was dat op 19 of 22 mei 2000 ?

Poter

Stille tocht was op vrijdag 19.

SkunkyXL

Frits Pril terug naar het rampgebied17-3-2010 12:09:44
Enschedeër Frits Pril werd in één klap een bekende Nederlander toen hij negen dagen na de vuurwerkramp met een auto het hek ramde en het rampgebied inreed, op zoek naar restanten van het huis van zijn vriendin.

Bij z'n terugkeer sprak hij de legendarische woorden: 'Wat wordt hier verzweeg'n' en 'alles plat'. RTV Oost ging tien jaar na de vuurwerkramp met Frits Pril terug naar het toenmalige rampgebied. De beelden ziet u in een reportageserie begin mei bij RTV Oost.

(Bron): http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=108727&cat=514

admin

Ik was deze 13 mei al om vlak na 12 uur bij het monument.
De politie zei mij dat ik meegnomen kon worden naar het buro (gearesteerd)
omdat mijn hond had gepoept (midden in het huis van Balta)
en vanwege mijn stickers (de agent bedoelde de ansichtkaarten van mijn opera) 
die mocht ik niet uitdelen aan de pers.
Ik kreeg van de politie de opdracht dat ik mijn hond daar niet bij me mocht hebben,
dat ik niet dicht in de buurt van de herdenking mocht komen
en ik moest mijn auto uit het zicht parkeren
en ik mocht niet in de buurt van het muziekcentrum komen.

Ik ben niet met de agenten in discussie gegaan heb hun beloofd
alles te doen waar ze om vroegen.
Ik mocht wel de opera opvoeren om 6 uur.

Vlak na de herdenking moest ik nodig plassen ben naar p(r)ismare gegaan.
Daar kwam de politie mij na om me op het hart te drukken dat ik niet naar het muziekcentrum zou gaan.
Ik heb hem toen nog een keer beloofd dat ik dat echt niet zou doen.
De politie wilde wel 1 van mijn flyers (voor mijn dossier?) heb ze er een paar extra gegeven voor prive gebruik.
Ik heb ze nog verteld hoe beperkt de oplage was en dat ze nog geld waard worden.

De herdenking 2010 was voor mij zo erg,
ik kon niet vrij bewegen of met mensen praten omdat de politie zo bang voor mij was.

Tijdens de herdenking zag ik nog een ouwe drugsdealer op een bankje zitten met een zwarte cowboy hoed op Albert Vasse.

admin

Citaat van: admin op 22 mei 2010, 11:38:09
Ik was deze 13 mei al om vlak na 12 uur bij het monument.

Ben eerst naar de bus van Enschede-fm gestapt daar waren drie oudere mannen aan het werk.
Ik zei tegen hun; '' Een paar jaar terug kwamen er allemaal mannen uit jullie bus die aan 1 kant doof waren''.
De mannen durfden mij niet aan te kijken degene die met zijn rug naar me toe stond zei; ''Wat zeg je ?''.
Ik zei nog een keer; ''Een paar jaar terug kwamen er allemaal mannen uit jullie bus die aan 1 kant doof waren''.
Dezelfde man zei weer; ''Wat zeg je''.
Ik wilde weer de vraag herhalen maar dat leek me zinloos want ze zijn inderdaad doof aan 1 kant  ;D

Iets later kwam Veldman aan.
Ben op hem afgelopen en gaf hem een flyer.
Dirrect kwam er iemand van het herdenkingscomitee bij.
Ik zei dat ik de honden-wc respectloos vond.
De man van het commitee verweet me dat ik een hond bij me had.
Ik zei hun dat ik een foto ging maken van de poep van mijn hond met het monument op de achtergrond.
Veldman en die man waren de hele tijd aan het glimlachen ze vonden de honden-wc wel ammussant ofzo.
Ik heb ze nog gevraagd wat er zo grappig was maar kreeg geen antwoord.

De man van het comitee ging met een stuk of zes poepruimers meteen de laatste restje poep opruimen.
Een tijdje later moest mijn hond ''toevallig'' midden in het huis van verhalen poepen.
Er stonden 5 poepruimers naast op 3 meter afstand met 1 vrouw van het herdenkingscommitee.
de helft van de poep lag al in het huis toen zei 1 hondenpoepruimer; Had dat dan gezegd dan had ik de schep eronder gehouden''.
En hij wilde met zijn schep onder de kont van mijn hond plaatsen om de poep op te vangen.
Ik zei; ''NEE, van deze keutel wil ik een foto maken.''
En ik schermde de keutel af met mijn voeten.
Toen kwamen alle hondenpoepruimers op mij af en de vrouw van het commitee duwde mij zachtjes weg.
Ik heb me niet verzet maar hun toegefluisterd hoe respectloos die honden-wc is.

Ben toen naar de auto gelopen zeg maar bij de ingang van SEF.
Toen ik links en rechts de tollensstraat inkeek telde ik 11 man politie en stadswacht.
7 ten noorden van mij en 4 ten zuiden van mij.

Bij de herdenking kreeg ik weer 11 man politie en stadswacht om me heen.
7 agenten achter mij en 2 linksvoor en 2 rechtsvoor mij.

Ik had om 3 uur afgesproken met Frits Pril op de stoep van de gereformeerde kerk.
Frits kwam niet opdagen.
Ben toen richting herdenking gelopen voorbij de eerste agenten aan de singel.
Bij de eerste agente en stadswacht die ik tegenkwam heb ik even stil gestaan en gezegd dat ik bij de vlag (halfstok) met iemand had afgesproken.
Liep verder tot aan het heuveltje bij het bankje en zag dat het veel te druk was bij de vlag
en het was mij verboden door de politie om me in de nabijheid van de herdenking te begeven,
ik ben toen op dat heuveltje blijven staan tot het eind van de herdenking.

Ik ben een dure gast 2 keer 11 man politie en dan heb ik het nog niet gehad over de vaders die aan 1 kant doof zijn.

Ik kon dus opgesloten worden omdat mijn hond in de honden-wc poepte (ik had een opruimzakje op zak.)
En ik kon opgesloten worden vanwege de flyer (mischien omdat ik het loge van onze gemeente heb gebruikt)
Volgens mij had de politie geen poot om op te staan ik heb geen wet overtreden, maar dat is een zinlose discussie tegen een agent die mij van mijn vrijheid kan beroven dus die krijgt alle respect van mij, want mijn grootste angst is om op het politieburo terecht te komen, ik vind de politie zo onbetrouwbaar en gevaarlijk dat ik geen eten en drinken van ze durf aan te nemen. Verder doe ik niets crimmineels en gehoorsaam altijd een agent in functie.

sylvius

Citaat van: sylvius op 15 maart 2010, 08:48:25
en dit:

http://www.enschede.nl/actueel/enschedecentraal/archiefredactioneel/200823/
CiteerDe Achteruitkijkspiegel moet
in de toekomst een goed beeld
geven van de ontstaansgeschiedenis
van stad en landschap.
Deze geschiedenis laat
de dynamiek en veerkracht van
Enschede zien. Ook de open en
internationaal georiënteerde
cultuur wordt belicht.

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/10637125/In-de-%26lsquo%3BAchteruitkijkspiegel%26rsquo%3B-van-onze-stad-is-niets-meer-te-zien.ece

In de 'Achteruitkijkspiegel' van onze stad is niets meer te zien

ENSCHEDE - De website werd twee jaar geleden met veel tamtam gelanceerd: achteruitkijkspiegel.nl. Voor en door de inwoners van de stad. Met z'n allen kunnen Enschedeërs de lokale geschiedenis van de stad schrijven en ook vormgeven

(...)
Velen bezochten de website, die in opdracht van de gemeente werd ontworpen door de bureaus Eluxis, Axis en B-Lex. Helaas bleken gaandeweg toch minder stadgenoten dan verwacht in de Achteruitkijkspiegel van Enschede te kijken. De stekker ging eruit.

sylvius

Reactie:
Citeer
!00.000 euro heeft de gemeente hieraan bijgedragen

Dat was vast rampengeld.

De bureaus Eluxis en Axis zijn van rampengeld groot geworden, zij mochten de Roombeek-propaganda verzorgen.

sylvius

Filmpje:

Vuurwerkramp indrukwekkend herdacht

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=tD2L5HhtEMk

Veel bekende gezichten, Den Oudsten, Distel, Backus, Kok, Mans, Van Agteren, Buursink, Cees Elzenga, Van der Graaf, Arend Kerkhof en ik zag mezelf ook.

sylvius

Citaat van: sylvius op 23 februari 2010, 10:03:17
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6291376/Herdenking-13-mei-ook-in-teken-veerkracht.ece
CiteerHerdenking 13 mei ook in teken veerkracht
dinsdag 23 februari 2010 | 09:55

ENSCHEDE - Donderdag 13 mei - Hemelvaartsdag - is de tiende herdenking van de vuurwerkramp die de wijk Roombeek verwoestte, aan 23 mensen het leven kostte en duizend Enschedeërs verwondde. Vanzelfsprekend wordt hier op de dag zelf uitgebreid aandacht aan geschonken. Maar ook in de aanloop naar de herdenking en ná de 13e mei wordt uitvoerig stilgestaan bij de ramp.

Met tal van projecten op verschillende locaties. Dat gebeurt met exposities, lezingen, theater, film, cursussen, een studiemiddag en veel muziek. Natuurlijk is er alle ruimte voor verdriet en overpeinzing, maar de herdenking staat óók in het teken van 'de veerkracht van de stad en haar inwoners'.

'De verstoorde levens van heel gewone mensen in een heel gewone stad, voor en na een dag die toch zo heel gewoon leek te beginnen.' Dat is het centrale thema van de opera Wake die op 13 mei in première gaat in het Muziekkwartier en daar ook 15, 16 en 18 mei wordt opgevoerd. De opera is ontwikkeld door componist Klaas de Vries, de Britse auteur David Mitchell en de Nationale Reisopera.

'Opera-tioneel' heet het project voor kinderen uit groep 6, 7 en 8 van de basisscholen in Roombeek (Anna van Buren, Roombeek, Menkotoren), ontwikkeld door kinderboekenschrijfster Ineke van Essen. Zij basseerde haar teksten op gesprekken met leerlingen uit de twee hoogste groepen. Jongeren projecteerden de belevenissen op verschillende thema's (wijk, stad, land, dier en mens). Het Muziektheaterstuk wordt 27 en 28 april uitgevoerd in Prismare.

Aan de vooravond van de tiende herdenkingsdag (woensdag 12 mei) geeft Sinfonietta Aurora - het kamerorkest van het Orkest van het Oosten - in Museum TwentseWelle een uitvoering van Metamorphosen van Richard Strauss. De Duitse componist schreef dit werk tijdens de verwoestingen in de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog. Het orkest zoekt naar contrasten tussen oud en nieuw, kunst en industrie, onbekend en vertrouwd, klassiek en modern.

Op dezelfde avond wordt ook in de Grote Kerk op de Oude Markt met een ' Enschedees Requiem' op muzikale wijze aandacht geschonken aan de herdenking van de vuurwerkramp. In het requiem komen verschillende personages in een zogenoemde 'collage-compositie' aan bod. Het is een - door koordirigent Yt Nicolai en componist Wim Beunders aangepaste - reprise van het werk dat op de eerste herdenkingsdag is uitgevoerd.

Onder de titel 'Veerkracht, echo van een ramp' wordt in museum TwentseWelle van 23 april tot en met 29 augustus een expositie gehouden waarin de mens centraal staat. Als de tv-ploegen weg zijn en de ramp oud nieuws is, begint het werkelijke verhaal van verwerking, jarenlange wederopbouw, de strijd met instanties en de menselijke veerkracht. Voor de tentoonstelling zijn niet alleen mensen die de vuurwerkramp in Enschede hebben meegemaakt, maar ook slachtoffers van de overstroming in het Engelse Boscastle en de aarbeving in het Italiaanse Assisi/Foligno geïnterviewd. ,,Daaruit blijkt dat veerkracht universeel is."

Naast deze 'gefilmde portretten', krijgen op de expositie bijzonder objecten van rampslachtoffers een ereplaats. Vaak zijn dit de enige of weinige spullen van voor de ramp die ze nog hebben. Zo wist kunstenares Persheng Warzandegan een verkoold bronzen beeld uit de puinhopen te redden.

Het artistieke team van de opera Wake gaat in Wake-up call via gesprekken, optredens en presentaties in op het ontstaan van de opera. De twee Wake-up call middagen zijn op de zondagen 2 (Prismare) en 9 mei (Muziekcentrum) van 14.30 tot 17.30 uur.

De Volksuniversiteit besteedt met 'Ins & Outs' gedurende vier (cursus)maandagen aandacht aan de ontikkeling van Wake: 19 april over het ontstaan, 26 spril (de componist), 3 mei (de auteur) en 10 mei (regie).

In de bibliotheek aan de Pijpenstraat verzorgt de schrijver van Wake, David Mitchell, een lezing, mede ter gelegenheid van zijn nieuwste boek ' De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet', waarin Japan een grote rol speelt.

Arnon Grunberg over veerkracht:

admin

Citaat van: sylvius op  4 november 2012, 11:15:38

Arnon Grunberg over veerkracht: ...

Zelfs koningin Beatrix had het met haar laatste troonrede over veerkracht.