Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Jan Calis: "Ik heb het eerste vlammetje gezien"

Gestart door sylvius, 16 september 2010, 13:19:25

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

Citaat van: Bas van den Heuvel op 24 september 2010, 07:29:20Ik denk dat we onderhand op de meest vragen een zeer goed antwoord hebben gevonden.
Bas

Bas, je bakt ze nu wel erg bruin, tot aanbranden toe.

"Munitie, munitie, al meer dan honderd doden" - " de postbode" - "de vrachtwagen zonder kentekenplaten" - "de dichtgegooide krater" - "de afgekeurde landmijnen" - "het bulldozeren door de genietroep"

Welk zeer goed antwoord hebben jullie daar op gevonden?

W.b. de vuurpijlen die door Don zijn gezien:

Er zijn bepaalde al dan niet booswichten die daar meer van weten.

Volgens mij zijn het booswichten.

Bas van den Heuvel

Citaat van: sylvius op 24 september 2010, 07:52:18
Citaat van: Bas van den Heuvel op 24 september 2010, 07:29:20Ik denk dat we onderhand op de meest vragen een zeer goed antwoord hebben gevonden.
Bas

Bas, je bakt ze nu wel erg bruin, tot aanbranden toe.

"Munitie, munitie, al meer dan honderd doden" - " de postbode" - "de vrachtwagen zonder kentekenplaten" - "de dichtgegooide krater" - "de afgekeurde landmijnen" - "het bulldozeren door de genietroep"

Welk zeer goed antwoord hebben jullie daar op gevonden?

W.b. de vuurpijlen die door Don zijn gezien:

Er zijn bepaalde al dan niet booswichten die daar meer van weten.

Volgens mij zijn het booswichten.
Geert,
Wat dat laatste punt dat het wel booswichten zijn kan ik met je delen. Inbreken mag niet, vuurpijlen afschieten mag ook niet, zeker niet zoals zij dat hebben gedaan. Een doos vuurwerk laten vallen is een beetje dom.

Maar het vervolg ligt meer aan het gevaar van vuurwerk, met daarbij in het licht van de ramp een rol voor het bedrijf, de Gemeente Enschede en het rijk. De ramp kun je de inbrekers niet volledig aanrekenen, althans dat is mijn gevoel.

Bas

sylvius

Citaat van: Bas van den Heuvel op 24 september 2010, 08:07:34

Geert,
Wat dat laatste punt dat het wel booswichten zijn kan ik met je delen. Inbreken mag niet, vuurpijlen afschieten mag ook niet, zeker niet zoals zij dat hebben gedaan. Een doos vuurwerk laten vallen is een beetje dom.

Maar het vervolg ligt meer aan het gevaar van vuurwerk, met daarbij in het licht van de ramp een rol voor het bedrijf, de Gemeente Enschede en het rijk. De ramp kun je de inbrekers niet volledig aanrekenen, althans dat is mijn gevoel.

Bas

" Een doos vuurwerk laten vallen is een beetje dom" ---

Ook zo volgens TNO, BAM, HSE, NFI, VROM-IOD, FP, en KMA?

Misschien deden de, ook volgens jou, booswichten het wel met opzet!

sylvius

Citaat van: Bas van den HeuvelMaar het vervolg ligt meer aan het gevaar van vuurwerk

De brand in de E4? Was daar niet de deur van opengezet (tenminste volgens RTV Oost, verklaring van ..., in het kader van de kubusgedachte)

De escalatie?

Ik dacht dat dat kwam doordat de E2 nogal een roestbak was ...

Of was het toch het brandende wiel?

De laatste explosie:

wie weet hadden de booswichten wel een paar staven dynamiet in de C11 geschoven;
De gebroeders Wiessenhaan gebruikten nl. altijd dynamiet bij het opblazen van auto's of filmsets.
En ze waren er net toevallig toch i.v.m.  de filmopnames voor "Littletown' (what's in a name?)

Bas van den Heuvel

Citaat van: sylvius op 24 september 2010, 09:16:15
Citaat van: Bas van den HeuvelMaar het vervolg ligt meer aan het gevaar van vuurwerk

De brand in de E4? Was daar niet de deur van opengezet (tenminste volgens RTV Oost, verklaring van ..., in het kader van de kubusgedachte)

De escalatie?

Ik dacht dat dat kwam doordat de E2 nogal een roestbak was ...

Of was het toch het brandende wiel?

De laatste explosie:

wie weet hadden de booswichten wel een paar staven dynamiet in de C11 geschoven;
De gebroeders Wiessenhaan gebruikten nl. altijd dynamiet bij het opblazen van auto's of filmsets.
En ze waren er net toevallig toch i.v.m.  de filmopnames voor "Littletown' (what's in a name?)

Je bedoelt de uitbreiding naar C4.

Op de beelden van Van Willigen is te zien dat Bakker van het terrein vlucht bij de escalatie om 15:20 van C4, pas na 15:28 worden de deuren van het bunkercomplex met een sleutel geopend. De kubus gedachte heeft derhalve geen betrekking op de uitbreiding naar C4.

De vorm van de deuk in C11 is niet te verklaren met high-explosives, wel met een vuurwerkexplosie die de de vloerplaten in de onderliggende kolenbunkers drukt. Dit zat al in mijn rapport voor de hof in Arnhem en ook Rudi Bakker benoemt dat punt in de uitzending van 12 mei j.l. op RTV Oost. Rudi heeft dus een punt dat je onderzoek moet doen naar de bodemstructuur als je zo'n deuk aantreft.

Bas

sylvius

Citaat van: Bas van den Heuvel op 24 september 2010, 09:32:47

Op de beelden van Van Willigen is te zien dat Bakker van het terrein vlucht bij de escalatie om 15:20 van C4, pas na 15:28 worden de deuren van het bunkercomplex met een sleutel geopend. De kubus gedachte heeft derhalve geen betrekking op de uitbreiding naar C4.

Op laatste foto van Van Willigen genomen op de binnenplaats zie je de deuren van C3 en C5 openstaan; op eerdere foto's niet.
Maar dat zegt niks over de C4.

Er is een foto, of zelfs meerdere, van vuurwerk dat recht de lucht in gaat, op moment dat de brand "meester" was.
Dergelijke foto werd ook tentoongesteld in de Twentse Welle in het kader van de expositie Veerkracht.

Volgens Rudi Bakker was dat vuurwerk dat opgeslagen lag in de C6. (of de C4 -- daar ben ik niet zeker van).

Is ook op RTV Oost vertoond, maar ik kan het niet zo gauw terugvinden.

sylvius

Bas, ondertussen laat je alles liggen dat jou niet van pas komt!

sylvius

Kennelijk zijn de deuren van C3 eerst opengezet geweest, inhoud natgespoten,  en toen weer dichtgedaan, en later weer opengezet:

http://www.13mei2000.nl/evenoverdieramp/Chronologie.html

Citeer15.18 Bakker of Pater heeft gemeld dat er alleen 1.4 ligt opgeslagen. Een brandweerman vraagt om de sleutels van de centrale bewaarplaats, maar Bakker of Pater weigert dit omdat hij het openen van de deuren te gevaarlijk vindt. Op hetzelfde moment maakt een andere brandwacht met een op zijn verzoek van Kloppenborg gekregen bos sleutels (zodat hij ook de andere comparimenten kan openen en controleren - B82) toch de deur van C3 open. In dit compartiment is niets aan de hand. Uit voorzorg maakt de brandwacht het in het compartiment aanwezige vuurwerk enige minuten nat met het waterkanon en een straal lage druk (A430). Hij laat de twee deurhelften daarna open staan. Ondertussen waarschuwt Kloppenborg meerdere malen voor de droogruimte omdat daar het grote explosie gevaar zou zitten (B83).

Om 15.15 spuit de brandweer op en in C3 (A438) en om 15.18 wordt C3 geopend (A438)? Los van deze discrepantie is het belangrijk op te merken dat er op dat moment mogelijk alleen van 1.4 is uitgegaan en dat het idee bestond dat de brand min of meer onder controle was. In dat kader is het openen en controleren van C3 te begrijpen. En C5?

Ja C5 ook. Op deze foto om 15.34 uur staan C3 en C5 open.

Ongeveer tegelijkertijd ontstaat er brand in C4. Volgens bureau NFI/TNO komt er dan al fluitend vuurwerk uit en staan de deuren (dus) open (A438).

Dit is het moment dat Ruud Bakker naar buiten vlucht en zich bij Marion Schippers voegt.

sylvius

Zonder Crimo waren we nergens:

sylvius

Citaat van: Bas van den HeuvelDe vorm van de deuk in C11 is niet te verklaren met high-explosives, wel met een vuurwerkexplosie die de de vloerplaten in de onderliggende kolenbunkers drukt. Dit zat al in mijn rapport voor de hof in Arnhem

Daar hadden de booswichten die een paar staven dynamiet tussen het vuurwerk hadden gestopt dus belang bij!

Bas van den Heuvel

Citaat van: sylvius op 24 september 2010, 09:59:39
Citaat van: Bas van den Heuvel op 24 september 2010, 09:32:47

Op laatste foto van Van Willigen genomen op de binnenplaats zie je de deuren van C3 en C5 openstaan; op eerdere foto's niet.
Maar dat zegt niks over de C4.

Er is een foto, of zelfs meerdere, van vuurwerk dat recht de lucht in gaat, op moment dat de brand "meester" was.
Dergelijke foto werd ook tentoongesteld in de Twentse Welle in het kader van de expositie Veerkracht.

Volgens Rudi Bakker was dat vuurwerk dat opgeslagen lag in de C6. (of de C4 -- daar ben ik niet zeker van).

Is ook op RTV Oost vertoond, maar ik kan het niet zo gauw terugvinden.

Op de foto met id DSC_9098 van 15:28:33 zijn de deuren van C3 en C5 nog gesloten. Op de foto met id DSC_9099 van 15:33:59 zijn de deuren van C3 en C5 geopend.

Het rechtstandig omhoog gaan van het vuurwerk hangt samen met het omvallen / naar buiten vallen van cakedozen vanuit C4.

Weer twee onzinverhalen ontmanteld.

Bas

sylvius

Citaat van: Bas van den Heuvel op 24 september 2010, 11:06:58

Weer twee onzinverhalen ontmanteld.

Bas

Volgens mij zegt men dat van explosieven, ontmantelen.

http://www.vlissingen.nl/web/show/id=290228/contentid=24343

Ontmythologiseren is wat anders.

sylvius

Citaat van: Bas van den Heuvel. Een doos vuurwerk laten vallen is een beetje dom.

Had dus een explosie veroorzaakt, de explosie van 14u.57, waargenomen als witte paddestoelwolk vanuit brandweervliegtuigje Oscar dat boven Haaksbergen vloog ,
had de deuren van de C2 naar binnen geworpen en had de brand in de C2 veroorzaakt, en ook op het dak.

Maar dan had de persoon die die doos liet vallen toch op zijn minst ernstig gewond moeten zijn geraakt?

Of zelfs meerdere personen die er bij stonden.

Hoe zijn ze weggekomen?

Bas van den Heuvel

Citaat van: sylvius op 24 september 2010, 11:20:51
Citaat van: Bas van den Heuvel. Een doos vuurwerk laten vallen is een beetje dom.

Had dus een explosie veroorzaakt, de explosie van 14u.57, waargenomen als witte paddestoelwolk vanuit brandweervliegtuigje Oscar dat boven Haaksbergen vloog ,
had de deuren van de C2 naar binnen geworpen en had de brand in de C2 veroorzaakt, en ook op het dak.

Maar dan had de persoon die die doos liet vallen toch op zijn minst ernstig gewond moeten zijn geraakt?

Of zelfs meerdere personen die er bij stonden.

Hoe zijn ze weggekomen?

Geert,

Eindelijke de goede vragen. Maar dat is informatie die alleen de politie mag hebben en heeft. Misschien heb jij je hiermee ook gekwalificeerd voor een privé voorstelling. Wat dacht je van de week van 4 oktober? Ik neem wel per email contact op. Voor mij eerst de uitspraak op 30 september van de aanslag op Cor van Hout en het gewone werk.

Bas

sylvius

Citaat van: Bas van den Heuvel op 24 september 2010, 12:00:32

Geert,

Eindelijke de goede vragen. Maar dat is informatie die alleen de politie mag hebben en heeft. Misschien heb jij je hiermee ook gekwalificeerd voor een privé voorstelling. Wat dacht je van de week van 4 oktober? Ik neem wel per email contact op. Voor mij eerst de uitspraak op 30 september van de aanslag op Cor van Hout en het gewone werk.

Bas

Dus de politie weet wie het zijn?

En sinds wanneer?

Zijn we steeds voor de gek gehouden?

En Jan Calis, weet hij het ook?

Hem was immers alles helder. De vuurwerkramp had geen raadselen meer voor hem.