Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Herdenking ramp 13 mei 2012

Gestart door sylvius, 13 mei 2012, 15:35:09

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

sylvius

Citeer's Middags is het Huis van Verhalen open. Daar kunnen mensen napraten over de ramp. Ook het wijkcentrum is 's middags geopend. Daar zijn ook afgevaardigden van het gemeentebestuur en de Stichting Herdenking Vuurwerkramp.

Heb gesproken met Den Oudsten, H. Maartens, E. J. Veltman, Agent Backus en b. distel + ander lid van de Stichting Herdenking vuurwerkramp.
Verder was er niemand die van de gelegenheid gebruik maakte om "na te praten over de ramp". Maar ik was ook wel laat (eerst op Westerbegraafplaats geweest).

Den Oudsten heb ik gevraagd waarom hij niet buiten op de schans stond om zijn stelling te verdedigen : "De gemeente Enschede treft geen enkele blaam - integendeel")
Ja zo praten we hier niet met elkaar, zei Den Oudsten. Dit  was ook niet de plaats en niet de tijd om het over de ramp te hebben.
Ja maar, wanneer en waar dan wel?
Hij vond het inderdaad wel raar dat de gedenksteen "hier ontstond de brand op 7 mei 1862" niet op de plek lag waar de brand ontstaan was. (Had ik hem op gewezen)
"We nemen het niet zo nauw met eerste vlammetjes"
Ik zei dat het eerste vlammetje van de vuurwerkramp in het stadhuis te zoeken was.
Simpele vraag: Had de brandweer een aanvalsplan, ja of nee?
Ja maar dat wist ik toch wel, dat kon je in alle rapporten nalezen.
Zeven jaar geleden heeft Den Oudsten me al beloofd dat ik antwoord zou krijgen op mijn vragen over de brandweer. Want toen wist hij er te weinig van, hij moestt dat eerst uit  gaan zoeken.
Werden de vergunningen niet verleend met het oog op Groot Roombeek, opslag van 158,5 ton  evenmentenvuurwerk in o.a. zeecontainers, omdat het toch maar tijdelijk was, want er kwam een heel nieuw plan. Iets wat Marijke van Hees al daags na de ramp op tv Buitenhof had verklaard: "Het was toch maar een buurt waar de heke boel van af zou, want er kwam een heel nieuw plan"
Ondertussen steeds mooi weer spelen met Roombeek. Nee, dat deed hij niet. Moest je je eigen praatjes maar eens nalezen, zei ik.
Toen ging hij er vandoor, hij stond al de hele tijd, vanaf dat ik hem had aangesproken, op het punt er vandoor te gaan. Daarvoor was hij gezellig aan het keuvelen met iemand.

sylvius

Waar is hier de nooduitgang?

(Hermien Maartens met de handen in het haar)

sylvius

sylvius

"ONNUZEL" had ik boven de sticker geschreven, is beetje stom.
(omdat ik de rest in het Duits had geschreven met het oog op :"Ich habe es selber auch nicht gewusst")
Pinnokkio doet zich onnozel voor - toen dacht ik: in het woord "onnozel" zit het woord "neus" -- in het Twents "onnözl" -- maar ik heb woordenboek van meneer "Goaitsen" van Vliet - met "officiele" spelling -- hij schijft "onnuzel" . Maar toen had ik het al geschreven dat ik dacht: wat stom.

Maar woordenboek was officeel gepresenteerd in bijzijn van Den Oudsten en Goaitsen had van hem lintje opgespeld gekregen. Beiden afkomstig uit Friesland. volgesn Den Oudsten was er een soort mystieke bnd tussen Friesland en Twente.

admin

Bij voor de herdenking van 2010 poepte mijn hond in midden in het huis tussen hemel en aarde om de organisatie duidelijk te maken dat we in een honden-wc moeten gedenken en ik wilde daar graag een foto van maken maar dat mocht niet.
Het was zo'n toestand met iets van 13 man beveligers en politie om mij heen, mijn hond moest weg, ik mocht niet in de buurt komen van de herdenking en het muziekcentrum en ik mocht geen rampopera flyers en posters in uitdelen. Ben in 2011 daarom niet naar de herdenking geweest en had deze speciaal voor de herdenking mijn snor laten staan en was goed vermomd.

De herdenking heb ik dit jaar gevolgd vanaf de vlag halfstok. Het was een fluisterdienst want ik was wel benieuwd wat de burgemeester dit jaar te melden had, maar er was niets te horen van de ritueel-aanvoerder den Oudsten. Het viel me op dat dit jaar de ambtenaren niet zo'n uitbundige lol hadden als voorgaande jaren behalve Evert Jan Veldman die had me een lol met een paar dames en om het feit dat we al die tijd in een hond-wc gedenken want dat wreef ik hem daar even onder zijn neus.

Vlak na de herdenking 2012 ben ik op de agent afgestap die mij in 2010 moest wegsturen. Hij maakte me een compliment voor mijn goeie reactie in 2010 en hij vond het heel goed dat ik er nu was. Ver na afloop toen ik de prismare binnenkwam zei hij me dat er gratis koffie en thee was en stuurde hij mij  eigenlijk weg van de burgemeester heb daar nog wel een glimp van de burgemeester opgevangen  maar die ging er toen als een haas vandoor samen met de politie.

Veels te laat kwam de brandweer naar de herdenking met twee brandweervrouwen in overall, en ze keken allemaal serieus. Dat had ik nog nooit meegemaakt.  Heb ooit bij 1 herdenking de brandweer gezien dat waren drie jonge knullen in brandweerunieform en die hadden een lol en een pret dat ik ze daarop heb gewezen. 

Ben ook nog in het stilte-hok van het huis van verhalen geweest er zat geen raam in alleen een glazen deur. Het glasgeblazen kunstwerk hing voor de muur dat was het middelpunt met en best wel mooi ik zie er een soort kip eronder de steen die eerder het middelpunt was en links en rechts ernaarst brande een dikke kaars met het logo van het pastoraat na de ramp er tegenover stond een klein kerkbankje en er was een klein condoleance boekje geen klapper zoals gewoonlijk. Ik hoorde veel geroesemoes in het huis van verhalen maar de deur tussen het stilttehokje en het huis zat op slot en moest toen omlopen. Er is dus geen vluchtroute uit dat hok als er iets  in de fik vliegt dan zit je als een rat in de val. Ben nog even om de kast gelopen in het huis van verhalen en de koopwaar bekeken (twee gemeentelijke rampboeken voor tien euro per stuk of een klein boekje over de mooie nieuwe wijk voor 3.50 euro ofzo. en meer reclame er stonden zelfs twee oude collectebussen bij. Ben snel weer weggegaan toen liep ik langs Hermien Ik heb haar maar niets gezegd want ze hoort niets volgens mij.  ik heb er wel vaker mee gepraat ze is een goed luisterend oor met haar contacten.

Dacht dat de gemeente een duur paaltje in de grond had gestampt achter de mieuwe steen  want ik zag het logo van de gemeente. Ik dacht wat is dat nou... gemeente Enschede sponsor van .... deze puinhoop was wel benieuwd wat er op stond oen zag ik dat het lucifersdoosje en moeilijk te lezen tekst en de pinokio-sticker. Stadt von heute was duidelijke taal. Voor de andere tekst moest je helemaal rondraaien het paste wel goed bij de ramp en de gemeente met haar vage geneuzel. De gele bloemen maken het helemaal compleet.

Bij de herdenking viel me op dat de hondenpoepbakken rondom het monument waren veranderd toen ik vertrok keek ik beter en bleek dat de gratis poepzakjes waren verdwenen met het advies dat je je hond op het monument moest laten poepen volhens Jan Bron wilden de nabestaanden het zo en den Ousten begreep het probleem niet loog hij bij de premierevan de docu Mijn Enschede. Want de foto heb ik hem ingelijst gegeven bij zijn eerste herdenking. Ik vroeg hem toen of ik die foto aan zijn vrouw zou geven maar hij ineens druk ''Nee nee doe dat maar niet''.

admin

Re: Feiten onderzoek VerEsal - Niet gewerkt.
door crimonitec » ma 14 mei 2012, 21:43

https://enschederamp.nl/forum/index.php?topic=448.msg3995#new
Wat=Waar

crimonitec
Beheerder

De URL die Crimo geeft heb ik hieronder heplaatst.
https://enschederamp.nl/forum/index.php?topic=448.msg3995#new

Mijn bericht waarnaar Crimo verwijst heb ik meer dan vijf uur na zijn bericht op internet gezet.
Dus Crimo was er wel heel snel bij sneller dan het licht meer dan vijf uur te vroeg.
Hij is verschoven in de tijd en mag wel uitkijken want als hij zelf niet fragmenteerd dan is het wel zijn forum.

http://ramp13meiforum.yourbb.nl/viewtopic.php?f=2&p=5100#p5100

sylvius

Citaat van: sylvius op 14 mei 2012, 04:52:13

Hoeveel zouden zulke bloemstukken wel niet kosten en zouden dat ook nog van rampengeld worden betaald?

sylvius

dit is raar:

Den Oudsten (gemeente), Distel (stichting herdenking) , Van Lijf (D66), leggers van de dure bloemstukken, deden zulks schuldbewust.

Den Oudsten weet dat het de schuld van de gemeente is.

De bewonerscommissie Roomveldje, in de persoon van Jan Calis, schaarde zich daarbij.

Dat betekent iets .

sylvius

sylvius

Jan van Lijf namens D66,

Om goed te maken wat zijn moeder fout deed ...

sylvius

Er ligt nog een (duur) bloemstuk, van wie dat dan was weet ik niet:

sylvius

Dat bloemstuk lag er al voor de officiele pieven kwamen:

sylvius

De versiering van de steen is gedaan door Anneke.