Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Nationaal Brandweermonument

Gestart door sylvius, 14 juni 2012, 11:00:38

Vorige topic - Volgende topic

admin

Eerste herdenking brandweermonument Arnhem.

admin

admin

admin

admin

admin

Schuintegenover het NIFV-terrein was ik al eens geweest daar staat een oorlogsmuseum met een tank voor de deur in de richting van het monument.
Dacht dat ik meer dan een uur te vroeg was maar was bijna te laat er stonden al veel brandweer-auto's en busjes bij een grote witte tent. Ben toen naar die tent gelopen om te vragen waar de herdenking was de dames van het ontvangstcommitee vroegen mijn naam en wezen me de weg naar de ingang van het monument, daar aangekomen liep ik in een fuik en bleef staan, bijna meteen kwam den Oudsten en Opstelten achter mij aan heb toen maar ruim baan gemaakt en ben met de rug tegen de tribune  achter de paar  blauwe pakken in mijn buurt  gaan staan want ik stond midden op het pad van de VIP's met erachter wat nabestaanden die gingen naar de tribune links van mij.

Ik zei : ''Dag mijnheer den Oudsten''.
Den Oudsten zei : ''Hallo''.
Ik zei : '' Dat van die tijdverschuiving die iedereen in Enschede heeft meegemaakt is pure sience-fiction man... Dat bestaat niet''.
Den Oudsten zei : Jooh...Jooh... We spreken elkaar later nog...Joh''.

admin

Citaat van: sylvius op 14 juni 2012, 11:00:38
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=146050

CiteerHerdenking omgekomen brandweerlieden vuurwerkramp

In het monument treffen twee waterstralen uit brandweerspuiten elkaar in de lucht en vormen daarmee een ereboog.

Omdat het waaide troffen de waterstralen elkaar niet maar daardoor wel het publiek.
de eerste rijen op de tribunnes hadden doorzichtige paraplus gekregen.
Men wist dus al dat het niet werkte.
Tijdens de twee minuten stilte was iedereen elkaar met paraplus aan het helpen.
De waterstralen waren niet op elkaar gericht maar moesten elkaar raken in een onmogelijke  hoek van ongeveer 45 graden raken.
Als ze beide spuiten een achtste slag draait dan heb je meer kans dat de waterstralen elkaar raken als je de spuiten een
kwart slag draait worden den Oudsten en Opstelten nat maar daar is een bankje onder een afdakje.
Vond het niet netjes van Opstelten en den Oudsten dat ze de mensen met opzet natspuiten sommige waren boos en iedereen was van zijn stuk gebracht.

admin

CiteerDe Begeleider (postbode) van Opstelten heet van Santen ook een tweede kamerlid dacht ik die heb ik een flyer gegeven van de rampopera in E-mineur want daar staat mijn Email-adres op en twee pielitie stickers met de afbeelding naar beneden. Heb van Santen gezegd dat ik de ramp had meegemaakt maar dat ik altijd heel rustig bleef. Van Santen beloofde me dat ik gemaild zou worden.

Die van Sanden die mijn visitte-kaarjes in ontvangst nam is volgens mij geen tweede-kamerlid want die ziet er op de foto anders uit

Hij zal wel een andere functie hebben hij had me heel snel antwoord beloofd maar heb er nog niets van weergehoord. Als hij postbode van Opstelten was dan is hij zijn woord niet nagekomen want ik heb nog niets ontvangen of misschien ontslagen omdat het slechte postbode is.

admin

Het was een heel respectvol gebeuren geen lachende spuitgasten en lachende politie en lachende ambtenaren heel anders dan ik gewend ben van Enschede en hun rampherdenking in een strontpot waar ambtenaar blij zijn met de ramp en de mooie wijk  want de grootste doofpot levert hun keer op keer promotie op die doen goeie zaken en de pers huppelt erachter aan.

Heb wel een beetje kunnen lachen om de Apeldoornse EnschedeFM het eerste verlengstuk van uw overheid Net als in Enschede bewaakten ze de hoge Pieten want toen de hoge Pieten net weg waren zaten er twee mannen buiten zittend op een bankje te roken, Ik had ook zin aan wat rook dus ging bij hun staan en vroeg of ze bij Opstelten hoorden omdat ik ze afschied zag nemen (ik zag ze ook nog de weg vrijmaken) voor die hoge auto van die  hoge piet. De eene was verkleed als een hippe Indo hij die ander  was verkleed als een iets te dikke Poolse oud-marinier maar dan met het overhemd half huit de broek dikke en blote buik ze hadden een heel lang gesprek over percentage en kortingen. Ik vroeg of ze bij minister Opstelten hoorden maar ze zeiden dat ze de pers waren tv.apeldoorn.fm ofzo  en dat in die auto de burgemeester van Apeldoorn zat.  Nadat ik kort met hun over de ramp had gesproken bood ik ze allebij tegelijk twee pielitie stickers aan maar ze zeiden allebij ''Nee.' Ik zei dat ik dit wel heel serk vond want ik had er al bijna duizend uitgedeeld en hun zijn nummer vier en vijf die mijn stickers niet aannemen. De Indo vroeg wat ik daar mee wilde zeggen, Ik zei dat ik daar niets mee wilde zeggen. Daarna vroeg de Indo mij wat ik dan bedoelde met 'politie' op die stickers. Daarop antwoordde ik  vragend: Er staat helemaal geen Politie op de sticker' . Ben er toen maar bij weggelopen ik had die twee al zat verteld over de ramp dan konden ze weer doorpraten over hun kortingen en bonussen. En wat de statisstieken betreft  heb ooit een vrouw twee stickers gegeven die dacht in eerste instantie ook dat er iets anders stond en nu twee mensen van de pers tegelijk die iets anders lezen dan er daadwerkelijk staat maar goed dat ik ze dat niet gezegd heb dan had hij me nog gevraagd wat ik daarmee wilde zeggen.  (tot toen had nog maar 1 vrouw het verkeerd gelzen dat was lachen dan is het een kans van 1 op de 500 maal 500 dat twee mensen het tegelijk verkeerd lezen ik vind dat wel heel sterk. oja en dat maal honderd want 1% van de mensen weigerd mijn stickers dat was dus was de kans van 1 op een miljoen) volgens mij is dat soort  pers een verlengstuk van de beveiliging  net als met die glazenwassers van de BSVE op de UT de hele dag niets doen behalve uitlokken. Zo keek ik ertegen aan ben was ook snel vertrokken dat soort mensen is verspilde moeite want je kunt beter je mond houden want vier heren van Enschede.fm zeiden me ooit met een herdenking dat ik mijn mond moest houden want anders namen ze me mee naar het politie-buro. Dat zijn mensen die van  onderen doofpotten in stand moeten houden die kunnen er niets aan doen want ze hebben von alles nichts gewusst ze stonden erbij en keken ernaar en doen er een schepje bovenop voor promotie...

Dat de burgemeester van Enschede nu vooorziter is van het branweermonument verklaart wel waarom er zo weinig namen opstaan,
die zitten allemaal in de doofpot en dan is onze den Oudsten de expert doofpotter dat heeft hij wel bewezen met de ramp.
Ja want anders zijn er teveel doden dat kunnen de mensen beter niet weten net als met de ramp ... en als den Oudsten zijn werk even slecht blijft doen dan is de sky de limmit en wacht hem na de huidige promotie's nog een koninklijke onderscheiding voor zijn aandeel in de leugenkraaam van onze bestuurders.  De overheid is net de mafia met hun zwijgplicht ze schieten alleen minder vaak hun eigen kopstukken publiekelijk af verder zie ik daar geen verschil.

admin

Citaat van: admin op 18 juli 2012, 18:35:45
  (tot toen had nog maar 1 vrouw het verkeerd gelzen dat was lachen dan is het een kans van 1 op de 500 maal 500 dat twee mensen het tegelijk verkeerd lezen ik vind dat wel heel sterk. oja en dat maal honderd want 1% van de mensen weigerd mijn stickers dat was dus was de kans van 1 op een miljoen) volgens mij is dat soort  pers een verlengstuk van de beveiliging  net als met die glazenwassers van de BSVE op de UT de hele dag niets doen behalve uitlokken. Zo keek ik ertegen aan ...

Heb een rekenfoutje gemaakt het was geen kans van 1 op een miljoen maar een kans van 1 op 25 miljoen dat twee mensen mijn stickers verkeerd lezen en niet willen hebben. Dus behalve Opstelten heeft niemand daar wat gekregen van mij want dat past niet bij zo'n herdenking vind ik maar die twee van de zogenaamde pers waren buitenstaanders tenminste zo stelden ze zich voor en we waren alleen daarom bood ik ze stickers aan.  En die Indo vond ik wel aardig omdat onze oude colonien net zo'n zwarte bladzijde in de geschiedenisboeken zijn als Enschede om over onze nieuwe colonien (Afghanistan, Irak, en Libie) maar te zwijgen.

admin

Voor en tijdens de herdenking een paar keer gepraat met een hele aardige niet Enschedeese brandweerman hij zei dat hij een goede vriend was geweest van een bij de ramp omgekomen spuitgast en hoeveel lol ze altijd vroeger maakten. Ik dacht in eerste instantie dat hij het had over de supermarkt bij de vijfsprog en zei dat daar een container op terecht was gekomen.  Maar ik begreep al snel van hem dat er een heel bijzondere spuitgast was gestorven met de ramp eentje die lol kon maken. Ik vond het  heel sneu en verdrietig voor die vriendelijke brandweerman dat hij een goede vriend cq. collega met de ramp was verloren nu moet hij in zijn eentje lol maken om over de nabestaanden maar te zwijgen. heb toen snel een paar stapjes terug gedaan want dat werd me een beetje teveel. Heb het nog wel heel kort gehad over Enschede, de zwijgpicht van ambtenaren en de vele burgerdoden.

Tijdens zo'n plechtigheid kun je niet praten dat vind ik niet netjes en houdt zoveel mogelijk mijn mond.
Toen er tijdens de toespraak werd gezegd dat brandweerman het gevaarlijkste beroep was omdat in die beroepsgroep de meeste doden vielen dacht ik nog daar klopt helemaal niets van want het gevaarlijkste beroep is volgens mij bouwvakker en daarna heftruck-chauffeur. Maarja de burgemeester heeft zijn eigen deskundigen die de feiten buiten beschouwing laten en de statistieken zo maken dat ze er goed uitzien op dat moment.

admin

Bericht van de projectleider.
Leonie Schijven

Op 16 juni is met de eerste herdenking een belangrijke fase afgerond. Met meer dan 600 aanwezigen was het
een indrukwekkende bijeenkomst. We hebben uit het hele land vele positieve reacties ontvangen. Mijn werk zit
er nu op en ik draag mijn taken over aan het nieuwe bestuur. Graag wil ik iedereen bedanken die een bijdrage
heeft geleverd aan de realisatie en zijn/haar betrokkenheid heeft getoond bij het monument. Nu het monument er
staat zal er ook in de toekomst nog verder gewerkt worden aan het compleet krijgen van de vermeldingen en het
achterhalen van nabestaanden. Ik kijk met trots en voldoening terug op datgene wat er bereikt is en hoop dat ook
in de toekomst velen hun weg zullen vinden om bij het monument hun dierbaren te herdenken.

Eerste
herdenking

Op 16 juni was het dan eindelijk zover,
de eerste herdenking bij het Nationaal
Brandweermonument. In aanwezigheid van
minister Opstelten en ruim 600 genodigden
werd eer bewezen aan de brandweerlieden
die zijn omgekomen tijdens hun werk voor
de samenleving. Voor een impressie van de
bijeenkomst kunt u de foto's en videoregistratie
bekijken via www.brandweermonument.nl

Ereteken
in het land

Op 16 juni waren veel korpsen in gedachten
bij de eerste herdenking bij het monument in
Arnhem. Op vele tientallen locaties maakte
Brandweer Nederland het Ereteken voor
de omgekomen collega's. Het Ereteken
wordt gevormd door twee waterstralen die
elkaar op ruim 10 meter hoogte treffen.
Het Ereteken is jaarlijks het herdenkingsmoment
bij de nationale herdenking bij
het Nationaal Brandweermonument

Bestuurswisseling

Peter den Oudsten, Frank van Zuilen, Petra Abma, Gerard Koppers en Ies Keijzer leggen per 1 september hun bestuurstaken neer. Het
bestuur dankt hen voor de inzet bij het realiseren van het brandweermonument en het organiseren van de eerste herdenking. Het bestuur
wordt uitgebreid met Geke Faber, burgemeester Zaanstad en Wim Papperse, directeur van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid.
Samen met de huidige bestuursleden Frans Schippers, Ton Kapteijns en Erik Boogert vormen zij vanaf 1 september 2012 het bestuur van
de stichting Nationaal Brandweermonument.

Bericht van de voorzitter

Peter den Oudsten, voorzitter sinds de oprichting van de stichting Nationaal
Brandweermonument in 2009, legt zijn voorzitterstaken neer.
"Toen mij in 2008 werd gevraagd om voorzitter te worden van de op te richten stichting
Nationaal Brandweermonument heb ik niet geaarzeld. Een brandweermonument voor
omgekomen brandweerlieden moest er naar mijn overtuiging absoluut komen.
Een plaats waar door het hele land eer en respect kan worden bewezen aan de
brandweerlieden die tijdens de uitoefening van hun werk hun leven hebben gelaten.
Met dit monument tonen we respect aan de omgekomen brandweerlieden.

En nu, 3 jaar later, staat het monument er. Op 16 juni jl. was de eerste herdenking.
Een prachtige en waardige bijeenkomst die werd bijgewoond door de minister van Veiligheid
en Justitie, Ivo Opstelten en ruim 600 nabestaanden en genodigden. Op die dag werd het
monument dat door Jeroen Doorenweerd is ontworpen in gebruik genomen. De eerste
herdenking was een belangrijke mijlpaal, waar jaren naar toe is gewerkt. Deze herdenking zal
jaarlijks plaatsvinden en het monument is opengesteld voor het publiek. Het doet mij goed om
te horen dat het monument na de eerste herdenking goed wordt bezocht. Hiermee hebben we
de drie doelen die we ons bij de start hebben gesteld, bereikt. Het monument staat er, wordt
onderhouden en er zal jaarlijks een herdenking plaatsvinden.

Het monument staat er, de eerste herdenking is een feit en er is een gezonde financiële basis.
Nu is het tijd om mijn voorzitterstaken neer te leggen en het stokje over te dragen. Ik draag
mijn taken met een gerust hart over aan mevrouw Geke Faber, burgemeester van Zaanstad
en voorzitter van het NIFV.

Ik wil mijn mede bestuursleden danken voor de prettige samenwerking. En ook aan de
nabestaanden een woord van dank, dank voor uw vertrouwen en uw openhartigheid.
Ik blijf de stichting vanzelfsprekend volgen en wens de nieuwe voorzitter en de nieuwe
bestuursleden veel succes."

Colofon: redactie en interviews Anya Terpstra, Acompanía communicatie.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: secretariaat@brandweermonument.nl. Alle rechten voorbehouden.

Deze nieuwsbrief is een uitgave van De stichting nationaal branDweermonument.
KijK voor meer informatie op www.branDweermonument.nl

Bron: NIFV. Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid http://www.nifv.nl/web/show/file/id=238648/filename=Brandweermonument_Nieuwsbrief_8.pdf/page=193299

admin

Citaat van: admin op 23 juni 2012, 15:16:02

Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/11229662/Brandweerlieden-in-Arnhem-herdacht.ece

De Gelderlander doet op haar manier ook aan geschiedsvervalsing want ze heeft een foto van de herdenking vervangen door een andere afbeelding.

Dit mag men dus niet zien van onze overheid en haar propagandisten.