Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Verlenging van de Leugenlaan

Gestart door sylvius, 19 mei 2012, 13:18:23

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

De Leugenlaan wordt verlengd richting A. Vasses DGT -projects:
http://www.dgtprojects.com/

tevens richting het voormalige station Noord dat in de negentiger jaren is afgefikt:


sylvius

DGT aan de verlengde leugenlaan:


sylvius


sylvius

Op het naastgelegen terrein van de vroegere melkfabriek stond deze vrachtwagen met obscure teksten:



 

sylvius

Wel oud nieuws:

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6216463/Lot-oude-melkfabriek-in-handen-Triodosbank.ece
Citeer
Lot oude melkfabriek in handen Triodosbank


De oude Coberco-fabriek vanaf de Rabobank gezien. Op de achtergrond het ITC. foto Carlo ter Ellen

ENSCHEDE - Alle hoop van de gemeente is gericht op de Triodosbank. Deze is in gesprek met de Rabobank over aankoop van de oude melkfabriek en ander bezit van de Rabo aan de Raiffeissenstraat (onder andere hoofdkantoor en Welkoop). Als het de Triodosbank lukt dit grote terrein te verwerven, dan is het doel om de oude melkfabriek te handhaven.

sylvius

https://www.ruimtelijkeplannen.enschede.nl/NL.IMRO.0153.20100466-0002/t_NL.IMRO.0153.20100466-0002_4.1.html

Citeer
In de visie Spoorzone is de Boddenkamp een apart deelgebied. Het gebied tussen de Boddenkampstraat en de Raiffeisenstraat wordt getransformeerd tot een prachtige en unieke woonlocatie. Het bestemmingsplangebied beslaat grofweg de helft van deze locatie, van Boddenkampstraat tot de voormalige spoorlijn. Boddenkamp kan een statige buurt worden. Stadshuizen, zoals in Roombeek, het Zeggelt en ten zuiden van het Volkspark zijn een voorbeeldreferentie voor Boddenkamp.

Wonen in de Boddenkamp staat voor kwaliteit met de binnenstad en het buitengebied binnen handbereik. In Boddenkamp woont men iets groener dan in het Middengebied van de Spoorzone. De tuinen zijn groter en de verkaveling is wat ruimer van opzet.

Het wordt een stedelijke woonbuurt met allure door grote grondgebonden panden met relatief veel binnenruimte en appartementen met dezelfde uitstraling. Men woont er rustig met veel groen, maar ook met de levendigheid van de stad in de nabijheid, derhalve met auto's in de straat en af en toe een bedrijfje, praktijkruimte, crèche of andere (culturele) functies die zich met het wonen verhouden.

In Boddenkamp is ervoor gekozen om dit te bewerkstelligen middels volumineuze grondgebonden vrijstaande danwel geschakelde woningen en aan het park door middel van een aaneengesloten wand van statige herenhuizen. Binnen het bouwblok is het ook van belang dat mensen hun eigen huis herkennen en ook hun eigen buurt. Het individuele huis moet te zien zijn. Kopers kunnen daar zelf een invulling aan geven. Dat kan in Boddenkamp variëren van het volledige particuliere opdrachtgeverschap tot individueel te kiezen toevoegingen of accessoires in de vorm van voordeuren, erkers, ramen of balkons. Een hoge dichtheid gaat in de goede gevallen gepaard met extra ruimte binnen. Dit betekent dat ook in Boddenkamp hoge plafonds kunnen komen.

In Boddenkamp kan op een zorgvuldige wijze de HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) als aparte busbaan worden ingepast. Deze busbaan wordt een groen element, dat van belang is voor de gewenste kwaliteit van het wonen. De busbaan vanuit Roombeek krijgt een vervolg naar de Hengelosestraat over het oude tracé van het spoorlijntje naar Lonneker. De HOV maakt als 'groene as' dan deel uit van één van de nieuwe lange lijnen die Enschede rijk is. Het onverwacht zichtbaar worden van een diep perspectief, in contrast met de kleine schaal van woonstraten of buurten is een typisch Enschedees verschijnsel.

Centraal in het plan geeft een statige groene ruimte cachet aan de buurt. Het gebouw van de voormalige melkfabriek is, naast de oude Ambachtsschool, belangrijk industrieel erfgoed in Boddenkamp. Het plan is zo opgezet dat ook de melkfabriek in het plan kan worden opgenomen.

De straten in het plan vormen een logisch vervolg van de aangrenzende buurten, zodat Boddenkamp zich goed hecht in het stedelijk weefsel van de stad. Ze verbinden de bestaande fragmenten en sluiten aan op routes naar de binnenstad en naar het buitengebied. Brede stoepen met bomen kan een beeldmerk worden van de straten van Boddenkamp. Een centrale openbare ruimte en een paar bijzondere kavels met een extra grote tuin differentiëren het patroon van Boddenkamp dat verder rustig en rationeel kan zijn.

Het parkeren is geregeld op het eigen erf. Het bezoekersparkeren kan worden opgelost in de straat.

sylvius

#6
Citeeréén van de nieuwe lange lijnen die Enschede rijk is. Het onverwacht zichtbaar worden van een diep perspectief

"diep perspectief"- zicht op  "het eerste vlammetje",  Mans die een vuurpijl afschoot vanaf het Bamshoeveterrein om "de nieuwe gouden eeuw" mee in te luiden.

sylvius



"Stad Enschede" hebben ze dus blijkbaar laten vallen ...

Maar het blijft aanstootgevend. ;)

sylvius

#8
Citaat van: sylvius op 29 juli 2012, 17:24:16
Citeeréén van de nieuwe lange lijnen die Enschede rijk is. Het onverwacht zichtbaar worden van een diep perspectief

"diep perspectief"- zicht op  "het eerste vlammetje",  Mans die een vuurpijl afschoot vanaf het Bamshoeveterrein om "de nieuwe gouden eeuw" mee in te luiden.



Genomen vanaf plek voormalig station Noord, dat begin jaren negentig is afgefikt. Stationsgebouw dreigde op de monumetnelijst geplaatst te worden. Het was gekraakt.



Gemeente wilde op die plek graag een nieuw NS-station, eentje passend bij de wereldstad die Enschede graag wil zijn. Maar NS wilde niet meewerken.


admin

Heb daar mijn hond een paar keer uitgelaten rond 1984 maar volgens mij was de grond daar vlak achter Vasse zijn winkel toen al vergif tenminste dat was toen mijn eerste indruk van het plantenleven op die plek ik meed het daarom als de pest.

Als ik nu de foto van het gemeentelijke Boddenramp spandoek bekijk met het zieke boompje en zieke onkruid op dooie grond dan vraag ik me toch af of het er alleen maar lijkt op gifgrond maar niet op 1 plek maar overal. En hoe giftiger het is hoe ongevaarlijker het wordt volgens Moerdijk onderzoek van Jan Mans, misschien kan hij nog wat advies geven om er nog wat extra vergif bij in te spuiten omdat dat beter is voor mens en natuur de textielbarronnen begrepen dat ook heel goed.

sylvius

Station noord

http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=enschedenoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Enschede_Noord

Het was dus in 1989 dat het in de fik is gestoken. Also der Mans könnte niks dafür, want die was er toen nog niet.

sylvius

Op deze foto kun je goed zien heoveel groen er gesloopt is voor aanleg van de verlengde leugenlaan.

Ferdi Lammerink had  mooi de spijker op de kop gelagen met zijn "het greun wodt hier beteun"



sylvius


sylvius

Hier is al het groen verdwenen:
(Google streetview)

sylvius

Levert wel mooie vergezichten op: