Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

NOS zes uur journaal 13 mei 2000 met Mans

Gestart door sylvius, 16 februari 2010, 07:22:52

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

Mans de man die tot diep in de avond niet wist dat het om een vuurwerkopslagplaats ging:

http://www.youtube.com/watch?v=SrFY_KqCu6U&feature=related

Marga van Praag: "Meneer Mans, kunt u iets zeggen over de toedracht, hoe kan zoiets gebeuren?"

Mans: " Geen idee. Ik heb begrepen dat er een brand is ontstaan in de buurt van of bij Fireworks, daar zijn mensen op af gegaan om te blussen en toen is die enorme ontploffing gevolgd. maar wat er precies gebeurd is, daar hebben we nog geen beeld van."

(...)
Marga van Praag: "Stond die opslagplaats op een gevaarlijke plek, ik bedoel vlak bij de bewoonde wereld?"

Mans: " Ja, vlak bij de bewoonde wereld, in een wijk"

Marga van Praag: "Kon dat zo maar?"

Mans: "Dat, dat, u kunt zich voorstellen dat ik daar achteraan ben, ik heb begrepen dat de vergunningen dat die allemaal verleend waren en het bedrijf voldeed aan de vergunningen, maar wat er verder de oorzaak van is dat weet ik zelf ook niet."

Marga van Praag: "Er is dus een echte ramp aan de gang'

Mans: " Het is een echte ramp, ja, ja."

sylvius

Uit boekje "De vuurwerkramp van Enschede, bestuurlijke vertellingen" :

sylvius

Citeer

• Van vuurwerk weet ik niks, van vuurwerkgevaar weet ik niks, van vuurwerkpopslag weet ik niks

http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/26.html
Jezus zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij in dezen zelfden nacht, eer de haan gekraaid zal hebben, Mij driemaal zult verloochenen.

"De haan" dat bedoelt natuurlijk de rode haan van t eerste vlammetje.

Mans legt het er gewoon te dik bovenop --

admin

In Mans zijn boekje staat;
''Eigenlijk daagt het pas om een uur of zeven dat het om vuurwerk gaat.''

Man zegt in het journaal van zes uur;
''ik heb begrepen dat de vergunningen dat die allemaal verleend waren en het bedrijf voldeed aan de vergunningen, maar wat er verder de oorzaak van is dat weet ik zelf ook niet.''

Marga van Praag van het NOS journaal van zes uur zegt;
''...vuurwerkopslagplaats...''

sylvius

http://www.eo.nl/programma/nostalgia/2006-2007/page/Vuurwerkramp_Enschede_/episode.esp?episode=8260573
Citeer
Waar was u toen?
Vuurwerkramp Enschede met ex-burgemeester Jan Mans.
Beoordeel deze aflevering:

Afl.: Vuurwerkramp Enschede met ex-burgemeester Jan Mans. Op zaterdag 13 mei 2000 werd de woonwijk Rombeek in het Twentse Enschede met de grond gelijk gemaakt. Er vielen 23 doden en 950 gewonden. De oorzaak was zware ontploffingen in het vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks. 1500 woningen buiten de wijk en 500 omliggende bedrijven raakten zwaar beschadigd en 1250 mensen raakten dakloos. Met de toenmalige burgemeester van Enschede, Jan Mans, blikken wij terug op de gebeurtenis en de gevolgen van de ramp voor de samenleving en voor Mans persoonlijk.

Ik heb ook niet gezegd "Ich habe es nicht gewusst" maar ik heb gezegd "ich wusste es nicht", omdat ik me zeer bewust was van het feit dat ik dat niet moest zegggen, maar dan nog is dat er van gemaakt.

sylvius

sylvius

"Het is een groot leeg terrein waar we op 1 januari 2000 een groot feest gehouden hebben, de overgang van het millennium, ons nieuwjaarsfeest, wij nemen afscheid van het textielverleden boven op die bom bijna"

Knevel: "En u wist niet dat daar vuurwerk lag?"
Mans: "Nee"
Knevel: "En u wist niet van het bestaan van SE Fireworks?"
Mans; "Nee".
Knevel: "En u wist niet dat daar slecht gecontroleerd werd?"
Mans: "Nee"

sylvius

CiteerHet is een groot leeg terrein waar we op 1 januari 2000 een groot feest gehouden hebben, de overgang van het millennium, ons nieuwjaarsfeest, wij nemen afscheid van het textielverleden boven op die bom bijna

Ergens in het jaar 2000 heeft Mans iets dergelijks gezegd in een tv-interview, dat ik helaas niet terug heb kunnen vinden.

Hij zei toen dat hij tijdens de millenniumreceptie vuurpijlen had afgeschoten, wat hij zeker niet gedaan zou hebben als hij geweten had dat vlakbij SE Fireworks gevestigd was, want anders had hij wellicht toen al de ramp veroorzaakt.

Dat werd actueel toen hij voor de rechtbank in Den Haag verklaarde dat hij nog nooit van zijn leven vuurwerk had afgeschoten.

Daar heb ik Mans ook over gemaild, op gewezen, naar gevraagd.

Dus misschien heeft Mans er wel persoonlijk voor gezorgd dat die betreffende tv- uitzending (ik dacht op TV oost) zoek is geraakt.

sylvius

Op de millenniumreceptie, of liever gezegd het grote feest waarmee B&W definitief afscheid nam van het textiel-verleden (hoe symbolisch allemaal ) was er binnenvuurwerkshow verzorgd door Herman Snippers, voormalig werknemer van Smallenbroek.

Hoe heet zijn bedrijfje ook alweer?

Na de ramp werd hij voor vele miljoenen uitgekocht door de gemeente -- (van overheidsgeld natuurlijk van ministerie van Pronk -- VROM).

Snippers is dus niet slechter geworden van de ramp...

Net zoals Hans Nijland (van de marktkramen en) beheerder van de Bamshoeve namens Dik Wessels.

Hans Nijland had het millenniumfeest georganiseerd (zie boek "Roombeek de verdwenen wijk")

Herman Snippers wordt (door bepaald persoon) verdacht van de sabotage.

sylvius

Ha!
All Round Effects had het vuurwerk verzorgd tijdens het millenniumfeest.
De vuurpijlen die door Mans werden afgeschoten werden dus waarschijnlijk ook door H. Snippers geleverd.

De Twentsche Courant Tubantia - woensdag 4 april 2001
CiteerDrie miljoen voor All Round Effects
Enschede doekt eerste vuurwerkbedrijf op

ENSCHEDE - De gemeente Enschede koopt het vuurwerkbedrijf All Round Special Effects op. Met de eigenaren, het echtpaar Snippers, is over een bedrijfsbeëindiging deze week een akkoord gesloten. Het College van Burgemeester en Wethouders is bereid een kleine drie miljoen gulden te betalen voor het gebouw met de grond aan de Tinstede.

Maandag komt de aankoop ter goedkeuring in de gemeenteraad. Als die akkoord gaat blijven er in Enschede nog twee vuurwerkgroothandels over: Haarman en Van der Wurp.
Om te voorkomen dat All Round Special Effects nog elders in de gemeente overnieuw kan beginnen, worden tegelijk alle vergunningen van het bedrijf ingetrokken. De onderneming had recent haar handel in vuurwerk stilgelegd. De opslagplaatsen zijn al leeg. Het bedrijf had volgens de gemeente een vergunning voor de opslag van maximaal 4000 kilo professioneel vuurwerk. Verder handelde het in speciale effecten voor tv-producties en filmindustrie.

Door het recente vuurwerkbesluit van minister Pronk was al duidelijk dat All Round Special Effects eigenlijk niet op het bedrijfsterrein de Marssteden kon blijven. Opslagplaatsen tot 6000 kilo professioneel vuurwerk moeten minimaal 800 meter afliggen van woningen en andere bedrijven. Om die reden moet ook Haarman verhuizen, stoppen, of zich alleen nog toeleggen op consumentenvuurwerk. De gemeente heeft het bedrijf liever helemaal weg. Haarman blokkeert momenteel de bouw van 1200 woningen. Minister Pronk heeft gezegd dat Haarman wat hem betreft bovenaan staat op het lijstje van bedrijven die moeten verhuizen. Hij wil daar - een nog onbekend bedrag - aan meebetalen.

Van der Wurp zou op de Marssteden nog wel voldoen aan de nieuwe veiligheidsafstanden die Pronk stelt. De gemeente beraadt zich nog wat er mee moet gebeuren. Burgemeester Mans zei meteen na de presentatie van Pronks besluit evenwel dat er in Enschede geen toekomst meer is voor de vuurwerkbedrijven. æHet is stoppen of wegwezen

sylvius

Twee dingen zijn duidelijk:

1) Mans liegt bewust, opzettelijk

2) Mans speelt bewust de rol van onnozele -- "ik in mijn onschuld", etc.

Zou hem dat door Uri Rosenthal zijn ingefluisterd?

sylvius

Citeer

Ik heb ook niet gezegd "Ich habe es nicht gewusst" maar ik heb gezegd "ich wusste es nicht", omdat ik me zeer bewust was van het feit dat ik dat niet moest zegggen, maar dan nog is dat er van gemaakt.

[/quote]

Volkskrant donderdag 25 maart 2010:

sylvius

Dit is mijn lievelings ramp-vers:

Genesis 28, 16-- statenvertaling:
16 Toen nu Jakob van zijn slaap ontwaakte, zeide hij: Gewisselijk is de HEERE aan deze plaats, en ik heb het niet geweten!
vertaling Samson Rapahael Hirsch:

"lo jadati" = ik heb het niet geweten.

"lo jadati" ook in Exodus 5, 2:
Statenvertaling:
Maar Farao zeide: Wie is de HEERE, Wiens stem ik gehoorzamen zou, om Israël te laten trekken? Ik ken den HEERE niet, en ik zal ook Israël niet laten trekken.

Farao van het grapje:
http://www.neveh.org/winston/parsha64/chukas.html

There is a joke that goes like this:
Question: Why didn't Pharaoh believe Moshe and his threats?
Answer: Because he was in de-Nile.

Hirsch vertaalt het tetragram= de vierletterige naam,  met "Gott" -
Dat is omdat de naam een mysterie is, geheim, verborgen.

Ort = "makom" = plaats = (ook) een naam van God, God als "omnipresent" = alomtegenwoordig.

maar natuurlijk ook "plaats delict" -- waar vroeger de paardenrenbaan was.

Jakob droomde van de hemelladder - op Van Heekplein  = Enschede steeds hoger en hoger ....

"Da erwachte Jakob" -- vandaar de opera WAKE -
Hebreeuws "wajikats"
"kets" is een abrupt einde.

"kets hajamien" = het einde der dagen.

als het wakker worden uit een natte droom...

Dat had Farao ook:

Geneisis 41, 7:
7 En de dunne aren verslonden de zeven vette en volle aren. Toen ontwaakte Farao, en ziet, het was een droom.

sylvius

That's a strange thing:

Rashi on Genesis 11:32,
http://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/8175/showrashi/true
Citeer" bacharan" , in Charan: The"nun" of חָרָן is inverted, to tell you that until Abram [appeared], the wrath of the Omnipresent was kindled (חֲרוֹן) , [the inverted"nun" symbolizes the change from Divine anger to Divine mercy]. — [based on Sifrei, Ha'azinu 311]
CiteerDe gedraaide "noen", die volgens sommige geleerden hier op het einde van het woord "bacharan" geplaatst moet worden, dient om u  te zeggen: tot Abram [duurde] de brandende toorn van de Alomtegenwoordige [ hier hield de "charan" = "charon" van God op.]

The wrath of the Omnipresent = de brandende toorn van  de Alomtegenwoordige = "charon af shel makom"

"charah" = ontbranden - "chari af" = ontbrande toorn - "charon" = toorngloed - "asah charon" = gramschap voltrekken.

Charan (Haran) is grensplaats (Eanske!).

31 En Terach nam Abram, zijn zoon, en Lot, Harans zoon, zijns zoons zoon, en Sarai, zijn schoondochter, de huisvrouw van zijn zoon Abram, en zij togen met hen uit Ur der Chaldeeën, om te gaan naar het land Kanaän; en zij kwamen tot Charan, en woonden aldaar.

32 En de dagen van Terach waren tweehonderd en vijf jaren, en Terach stierf te Charan.

1 De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit uw land, en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis, naar het land, dat Ik u wijzen zal.

(...)

4 En Abram toog heen, gelijk de HEERE tot hem gesproken had; en Lot toog met hem; en Abram was vijf en zeventig jaren oud, toen hij uit Charan ging.

admin

(exact zestien jaar later....)

Mans: 'Ik vaar op mijn intuïtie'

18-05-2016 door Marcel de Veen

Jan Mans is begonnen met het onderzoek hoe Heerlen en Landgraaf kunnen samenwerken. Elf jaar na zijn afscheid als burgemeester van Enschede is zijn werkagenda tot eind 2017 volgeboekt.

Het gesprek is op vrijdag dertien mei. Een prachtige dag. Net als zestien jaar geleden. Jan Mans (76) zit ontspannen in hemdsmouwen in de achtertuin van zijn woning in Meerssen.

Zaterdag 13 mei 2000. Een dag die in zijn geheugen gegrift zal blijven. De vuurwerkramp in Enschede. De stad waar Mans dan burgemeester is. "Op het moment van de ontploffing was ik bij een afscheidsfeestje van een collega, vijftien kilometer buiten Enschede. Ik had er eigenlijk weinig zin in en vroeg mijn chauffeur Karel of hij me om klokslag half vier wilde ophalen. Komt Karel opeens een kwartier eerder dan afgesproken naar me toe gelopen. Dat is niks voor hem. Hij fluisterde in mijn oor dat er iets gebeurd was in Enschede."

Klik hier voor het hele artikel en probeer de krant digitaal vier weken gratis.

Bron: Dagblad de Limburger http://www.limburger.nl/cnt/dmf20160518_00020393/ik-vaar-op-mijn-intuitie