Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Herdenking 13 mei 2015

Gestart door sylvius, 6 mei 2015, 15:30:50

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.nu.nl/twente/4044150/enschede-herdenkt-vuurwerkramp-sobere-wijze.html

Citeer
Enschede herdenkt vuurwerkramp op sobere wijze
Foto: ANP
Gepubliceerd: 06 mei 2015 11:19 Laatste update: 06 mei 2015 11:42

In de Enschedese wijk Roombeek wordt woensdag 13 mei op sobere wijze de vuurwerkramp herdacht, die 15 jaar geleden plaatsvond.

Om 15.15 zal waarnemend burgemeester De Graaf van Enschede samen met de voorzitter van Stichting Herdenking Vuurwerkramp bloemen leggen bij het monument. Om 15.30 wordt daar vervolgens een moment stilte in acht genomen, dat vooraf wordt gegaan door het luiden van de klokken.

De gemeente Enschede heeft besloten ook deze herdenking informeel en kleinschalig te houden. "Dat het vijftien jaar geleden is, is voor ons geen reden om het programma aan te passen", laat een woordvoerder van de gemeente weten.
Stilte

In 2010 werd de herdenking groter aangepakt, maar in overleg met nabestaanden is daarna besloten het kleinschaliger aan te pakken. "Voor velen zegt een gezamenlijk moment van stilte veel meer dan een programma vol sprekers", aldus de zegsvrouw.

Van 14.00 tot 17.00 is bovendien ontmoetingsplek Prismare aan de Roomweg geopend. "Het is belangrijk dat er een plek is waar men kan samenkomen", laat de woordvoerder weten. "Je ziet daar vaak mooie gesprekken ontstaan."

sylvius

http://www.tvenschedefm.nl/voorbereidingen-herdenking-vuurwerkramp-in-volle-gang/nieuws/item?207877

Citeer

Home › Nieuws headlines › Voorbereidingen herdenking vuurwerkramp in volle gang
Voorbereidingen herdenking vuurwerkramp in volle gang

Gepubliceerd op: 08/05/2015
Voorbereidingen herdenking vuurwerkramp in volle gang

De voorbereidingen voor de herdenking van de vuurwerktramp die vijftien jaar geleden plaatsvond in Enschede zijn in volle gang. Het gras op de herdenkingsplek in de wijk Roombeek is gemaaid en de perkjes worden geschoffeld.

Woensdag is het precies vijftien jaar geleden dat de ramp plaatsvond. De herdenking wordt kleinschalig gehouden. Nadat waarnemend burgemeester Fred de Graaf samen met de voorzitter van de Stichting Herdenking Vuurwerkramp bloemen heeft gelegd, wordt er een moment van stilte gehouden. Daarvoor luiden alle klokken in Enschede. Er wordt stilgestaan bij de ramp die drieëntwintig levens eiste en een woonwijk verwoestte.

Was het niet de bedoeling dat elk jaar rond 13 mei het verdwenen huis helemaal gevuld zou zijn met witte bloemen?

admin

Citaat van: sylvius op  9 mei 2015, 09:53:21

Was het niet de bedoeling dat elk jaar rond 13 mei het verdwenen huis helemaal gevuld zou zijn met witte bloemen?

Op 1 mei stond het vol bloeiende paardenbloemen en madeliefjes het symbool van de verdwenen wijk.

sylvius

https://twitter.com/hardesch24

Citeer

Hennie @hardesch24  ·  May 7
Zaterdagmiddag komt ZDF TV naar het Huis van Verhalen in Enschede n.a.v herdenken vuurwerkramp en de huidige expositie. Mooi voor Enschede

Hennie @hardesch24  ·  May 8
Vandaag in Huis van Verhalen voorbespreking met ZDF  TV  over opname morgen in Enschede Mooie promotie voor Enschede

Hennie @hardesch24  ·  May 9
ZDF  TV zendt woensdag 13 Mei om 17.00 uur het programma uit via het Huis  van  Verhalen in Enschede Gesprekken met betrokkenen en wijkbezoe

Hennie @hardesch24  ·  13m 13 minutes ago
Ook WDR TV komt vandaag naar Het Huis van Verhalen in Enschede om terug te komen op de Vuurwerkramp. Evenals ZDF TV is het woensdag te zien

sylvius

Morgenavond allemaal kijken, Jan Calis op de WDR ! (hoe laat weet ik  niet)

sylvius

Citeer

Tweets

Hennie ‏@hardesch24 19m19 minutes ago Enschede, Overijssel

WDR zendt vandaag reportage uit van Het Huis van Verhalen in Enschede ZDF Tv morgen Ondanks de tragedie, promotie voor Enschede

sylvius

CiteerTV Enschede FM ‏@tvefm 7m7 minutes ago

Onze documentaire '15 jaar na de vuurwerkramp: de kunst van het verwerken' is 13 mei te zien op TV Enschede om 18.30 uur, elk uur herhaling.

sylvius

Citaat van: sylvius op 12 mei 2015, 06:58:27
Citeer

Tweets

Hennie ‏@hardesch24 19m19 minutes ago Enschede, Overijssel

WDR zendt vandaag reportage uit van Het Huis van Verhalen in Enschede ZDF Tv morgen Ondanks de tragedie, promotie voor Enschede

http://www1.wdr.de/studio/muenster/lokalzeit/studiomuenster-lokalzeit100.html
Citeer
Lokalzeit Münsterland | Heute, 19.30 - 20.00 Uhr | WDR Fernsehen

15 Jahre nach der Feuerwerkskatastrophe

Knaller sollen Enschede-Katastrophe ausgelöst haben; Rechte: dpa
    Bild 2 vergrößern

Vor 15 Jahren wurde bei der Explosion einer Feuerwerksfabrik im niederländischen Enschede ein ganzer Stadtteil zerstört. 23 Menschen starben, Hunderte wurden verletzt. Morgen am Jahrestag wird in Enschede der Opfer gedacht. Wir haben Jan Callis besucht. Sein Haus wurde damals zerstört.

sylvius

sylvius

Citaat van: sylvius op 12 mei 2015, 15:41:33
http://www1.wdr.de/mediathek/video/livestream/

Lokalzeit: 19u30 - 20u.

klopte niet, was Lokalzeit Bonn.

Lokalzeit Münsterland kon ik niet vinden,

sylvius

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/mededirecteur-s-e-fireworks-na-15-jaar-zwijgen-ramp-is-mij-ook-overkomen-1.4919669

CiteerMededirecteur S.E. Fireworks na 15 jaar zwijgen: 'Ramp is mij ook overkomen'
Mededirecteur S.E. Fireworks na 15 jaar zwijgen: 'Ramp is mij ook overkomen'

ENSCHEDE - Precies 15 jaar na de vuurwerkramp is mededirecteur Willie Pater van S.E. Fireworks bereid te praten. De afgelopen jaren is hij een paar keer voor de dood weggehaald.

Wat je ook zegt, het is altijd fout

Al twee keer opgegeven. Maar Willie Pater, de man die op zaterdag 13 mei 2000 zijn vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks de lucht in ziet gaan, is er nog altijd.

Hij is nu 63 en heeft - behalve in de rechtszaak - al die vijftien jaren verder gezwegen. Vanwege de ramp die zijn leven blijft beheersen, maar waar hij nooit over heeft willen praten. Stille Willie geeft nooit interviews. Waarom niet?

Ramp
,,Wat je ook zegt, het is altijd fout", verzucht hij. ,,Jezelf verdedigen voelt ook slecht tegenover al die slachtoffers. Ik wil ze geen extra ellende bezorgen."
Wat hebben ze er ook aan om te horen dat hij depressief is en door diepe dalen ging? Ook al is dat de realiteit. Bovendien wil hij gewoon 'rust'. ,,Mijn kop eindelijk een keer leeg van die ramp." Al lukt dat eigenlijk helemaal niet. Nooit, zeggen hij en zijn vrouw Marion (48). Er gaat geen dag voorbij dat hij niet aan de ramp denkt.

Verantwoordelijk, maar niet schuldig
Nu is hij voor het eerst bereid om te praten over de afgelopen vijftien jaar. Na enige aandrang, dat wel. Hij ziet om in wrok en teleurstelling. Zijn veroordeling tot gevangenisstraf heeft hem destijds overrompeld. ,,Ik heb daar nooit rekening mee gehouden. Ik vind het ook onterecht. Ik voel me als mede-eigenaar van het bedrijf verantwoordelijk, dat wel. Maar niet schuldig. De brand, de ramp, het is mij ook overkomen." Willie Pater weet een ding wel zeker: er is die dag niet gewerkt. Niet door hem, niet door anderen. ,,Wat mensen ook beweren."

sylvius

CiteerPrecies 15 jaar na de vuurwerkramp is mededirecteur Willie Pater van S.E. Fireworks bereid te praten.

Maar hij zegt niks, alleen maar een ontkenning:

CiteerWillie Pater weet een ding wel zeker: er is die dag niet gewerkt. Niet door hem, niet door anderen. ,,Wat mensen ook beweren."

Wel mooi in het straatje van Tubantia -- want die is anti-Paalman  en pro-gemeente

sylvius

CiteerMarlieke Gortmaker ‏@Marlieke86 43s44 seconds ago

Vanavond om 18.30 uur documentaire 'De kunst van het verwerken' op #tvefm 15 jaar na de #vuurwerkramp.

sylvius

Ha de Tub komt tot inzicht:

http://www.tubantia.nl/regio/vuurwerkramp-bekijk-de-krant-van-15-jaar-geleden-1.4918664

Citeer
Roombeek

De wijk Roombeek heeft in die vijftien jaar een metamorfose ondergaan. Van rampgebied transformeerde het gebied naar een architectonisch opvallende wijk met bijzondere nieuwbouw en aandacht voor cultureel erfgoed. Met het nieuwe aanzicht van de wijk verdween ook een groot deel van de oorspronkelijke bewoners. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft becijferd dat Roombeek vooral een wijk van nieuwkomers is. Vier van de vijf mensen die er wonen, hebben er na de ramp een huis betrokken. Dertien procent van de toenmalige bewoners bleef in de wijk. Acht procent keerde na de vuurwerkramp weer terug.