Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Herdenking 13 mei 2015

Gestart door sylvius, 6 mei 2015, 15:30:50

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

Hoe zij binnen schreden:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=217889

wie zou die vrouw met blonde paardenstaart zijn?

Ik heb haar gevraagd of zij de vrouw was van De Graaf, maar dat was niet zo zei ze.

sylvius

Hier zie je haar namelijk ook. Ik wou De Graaf ook iets zeggen, net zoals J. Wilson dat wilde.

Nee dat kon echt niet, zei ze, want "wij moeten meteen naar Arnhem" (of "hij moet meteen naar Arnhem") Ze waren (of hij was) al te laat.

Ze lijkt ook wel een beetje op Maxima  ;)

admin

Ik vond haar ook op Maxima lijken, en dacht dat het beveiliging was, ze leek zenuwachtig.
Zei en de burgemeester hadden dus haast.

De burgemeester had wel tijd om de pers te woord te staan, terwijl hij zwijgplicht heeft.
Heb deze keer niet met de burgemeester een woordje gewisseld want die zegt toch: Icj habe es nicht gewusst.

Met Marijke van Hees heb ik voor het eerst in het museum gesproken er was daar iets voor kunstenaars, uitgenodigd door Pie.
En voor het laatst ook in het museum met de TB.13  daar heeft ze me laten brullen omdat ze in haar toespraak zei: Niemand kan iets aan het verdriet van de slachtoffers doen. (Alles loopt vast op de zwijgplicht van ambtenaren, heb ik haar uitgelegd bij die TB.)

Heb mevrouw van Hees bedankt na de herdenking omdat ze me liet brullen bij de TB13 en dat dat heel goed was voor mijn traanbuisjes want die worden dan heel schoon.  Toen van Hees de deur uitliep bij Prismare zei ik: Bedankt Marijke.

admin

Sinds de ramp ben ik doodsbang voor de politie en ambtenaren want die gaan over lijken.
Op 13 mei in Enschede ben ik dan helemaal over de toeren,
ik praatte niet met mensen maar fluisterde snel want ik ben discreet en bang.

De brandweer had ik op 1 en 2 april jongsleden gesproken en de politie op 11 mei heb me met de herdenking niet voorgesteld aan hun.
Maar toen ik bovenstaande foto van de brandweer maakte riep Henk v/d P. heel hard: Harberink. Ik schrok me kapot en dacht daar heb je de politie, die nemen me mee.  Nu denk ik dat voetvolk van de brandweer en politie weet van niks, dat is de nieuwe generatie van ''Ich habe es nicht gewusst".

Ik was blij dat ik meteen Cristiaan V. tegenkwam  (weet zijn naam niet precies) met ik denk oude buurtgenoten heb hem bedankt voor zijn publicaties  Toen ik over vier vuurpijlen begon zei hij dat er de hele dag al vuurwerk was afgeschoten een stuk of vijf zes mensen gaven hem gelijk. Heb hem ook verteld van Bakker en de containers. Hij zegt dat hij klaar is met de ramp omdat hij een gasexplosie ziet in die lucht die naar de grond gaat en daar de detonatie veroorzaakt. (Ik vroeg hem wat daar dan op de grond lag wat die knal veroorzaakte, daar kreeg ik geen antwoord op) Ik begon erover dat er twee detonaties waren en waar die andere dan had plaatsgevonden, hij begon geloof ik over de spookdriehoek. (in de prismare heeft hij nog lang nagepraat met Jan Calis.

Volgens mij ziet Cristiaan het eerste vonkje in de lucht en  verklaard daarmee dat iets op de grond ontploft.
Toen ik hem vroeg wat er dan op de grond ontplofte gaf hij geen antwoord.
Of hij die gasexplosie twee keer ziet weet ik niet.

sylvius

Zaterdag, crucifix is er nog:

Misschien een idee om daar ook bloemetjes, knuffels en waxinelichtjes bij te zetten?

sylvius

Citaat van: admin op 16 mei 2015, 10:53:22
Sinds de ramp ben ik doodsbang voor de politie en ambtenaren want die gaan over lijken.
Op 13 mei in Enschede ben ik dan helemaal over de toeren,
ik praatte niet met mensen maar fluisterde snel want ik ben discreet en bang.

De brandweer had ik op 1 en 2 april jongsleden gesproken en de politie op 11 mei heb me met de herdenking niet voorgesteld aan hun.
Maar toen ik bovenstaande foto van de brandweer maakte riep Henk v/d P. heel hard: Harberink. Ik schrok me kapot en dacht daar heb je de politie, die nemen me mee.  Nu denk ik dat voetvolk van de brandweer en politie weet van niks, dat is de nieuwe generatie van ''Ich habe es nicht gewusst".

Ik was blij dat ik meteen Cristiaan V. tegenkwam  (weet zijn naam niet precies) met ik denk oude buurtgenoten heb hem bedankt voor zijn publicaties  Toen ik over vier vuurpijlen begon zei hij dat er de hele dag al vuurwerk was afgeschoten een stuk of vijf zes mensen gaven hem gelijk. Heb hem ook verteld van Bakker en de containers. Hij zegt dat hij klaar is met de ramp omdat hij een gasexplosie ziet in die lucht die naar de grond gaat en daar de knal veroorzaakt. (Ik vroeg hem wat daar dan op de grond lag wat die knal veroorzaakte, daar kreeg ik geen antwoord op) Ik begon erover dat er twee detonaties waren en waar die andere dan had plaatsgevonden, hij begon geloof ik over de spookdriehoek. (in de prismare heeft hij nog lang nagepraat met Jan Calis.

Het is Christian Freeling, het enige rampslachtoffer dat in Wikipedia staat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Freeling

admin

Citaat van: sylvius op 16 mei 2015, 11:00:53

Ja, dat is hem.

sylvius

Kruis is natuurlijk wel mooi pispaaltje:

sylvius

Citaat van: sylvius op 16 mei 2015, 11:00:53

O sorry, er is nog één rampslachtoffer meer dat in Wikipedia staat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Mans

sylvius

Fred Vos: "Het was géén munitieramp":

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/mededirecteur-s-e-fireworks-na-15-jaar-zwijgen-ramp-is-mij-ook-overkomen-1.4919669

Citeer

Fred Vos
geplaatst
    3 uur geleden

Dat is juist. Regulier gefabriceerde springstoffen zijn ongevoelig voor ontsteking door (hitte) vlammen. Ze branden dan wel; maar 'springen' niet; bij relatief geringe hoeveelheden. Militaire springstoffen mogen niet voortijdig exploderen; zelfs niet als er een kogel doorheen wordt geschoten. Dergelijke springstoffen (ook civiel in gebruik) worden ontstoken door een 'slagkwikpijpje'; voor de inleidende schok, Sommige stoffen hebben daarbij nog een meer schokgevoelige (springstof) inleider nodig. Dergelijke explosies laten onmiskenbare grond- en chemische sporen achter en zijn dus makkelijk te traceren bij geval. Een bijdrage van dergelijke stoffen aan de ramp is dus afwezig/verwaarloosbaar.

admin

Heb in Prismare met Mart gepraat die brandweerman uit Diemen, ik heb hem gezegd dat ik nooit 1 woord heb gelogen, misschien wel eens een keertje een letter of getal fout. Ik heb hem gezegd dat ik er door Bas van den Heuvel was achter gekomen hoe laat ik die vier vuurpijlen had gezien. Mart vroeg me waar Bas v/d H was, ik zei dat ik Bas nog nooit had gezien op een herdenking. Mart vond het vreemd dat Bas nooit komt op een herdenking, of woorden van gelijke strekking. Mart was de enigste deskundige als het ware.

Ben heel blij dat ik met Mart heb kunnen praten, want dat ging hard tegen hard op het 13mei2000.nl forum tussen hem en mij,
heb Mart gezegd dat dat komt om wat ik heb meegemaakt op de rampdag en dat ik door de ramp elke ambtenaar zie als een SS'er vanwege de zwijgplicht.  Heb hem gezegd dat  hij (Mart) een soort klokkenluider is, omdat hij wil dat de brandweer veiliger werkt.

admin

Citaat van: sylvius op 16 mei 2015, 11:37:56
Fred Vos: "Het was géén munitieramp":

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/mededirecteur-s-e-fireworks-na-15-jaar-zwijgen-ramp-is-mij-ook-overkomen-1.4919669

Citeer

Fred Vos
geplaatst
    3 uur geleden

Dat is juist. Regulier gefabriceerde springstoffen zijn ongevoelig voor ontsteking door (hitte) vlammen. Ze branden dan wel; maar 'springen' niet; bij relatief geringe hoeveelheden. Militaire springstoffen mogen niet voortijdig exploderen; zelfs niet als er een kogel doorheen wordt geschoten. Dergelijke springstoffen (ook civiel in gebruik) worden ontstoken door een 'slagkwikpijpje'; voor de inleidende schok, Sommige stoffen hebben daarbij nog een meer schokgevoelige (springstof) inleider nodig. Dergelijke explosies laten onmiskenbare grond- en chemische sporen achter en zijn dus makkelijk te traceren bij geval. Een bijdrage van dergelijke stoffen aan de ramp is dus afwezig/verwaarloosbaar.

In de hele wereld knallen munitie- en vuurwerkopslagplaatsen als er munitie ligt dan knalt het zoals in Enschede anders blijft het bij een brandje. (Bij onderwerp rampen elders staan voorbeelden genoeg, daar zie je munitieopslagplaatsen detoneren, dat bestaat dus niet volgens Fred Vos.)

admin

Een reactie van iemand anders bij dat artikel van Pater.

Bron: Tubantia http://www.tubantia.nl/regio/enschede/mededirecteur-s-e-fireworks-na-15-jaar-zwijgen-ramp-is-mij-ook-overkomen-1.4919669

CiteerFerenc
Datum geplaatst13 mei 2015, 11:42
Wat hier wordt verzwegen is het volgende, de heren Bakker, Pater en klusjesman Hennie Kloppenburg hebben moeten weten hoeveel explosief kruit van ontmantelde land en zeemijnen in een van die bunkers (zeecontainer) heeft gelegen. Het explosieve kruit werd destijds vanuit Den Helder met een militair voertuig, (Mercedes-Unimog) met een oranje-rood bord met ''EXPLOSIEVEN'' erop, naar de firma Smallenbroek en later S.E. Fireworks in Enschede gebracht. Lag er tijdens de ''GROTE KNAL'' dat een hele woonwijk weg vaagde, 10 kg of 100 kg of 1000 kg of 5000 kg ? Deze bovengenoemde heren moeten het hebben geweten en het ons kunnen vertellen. Dit is de kern van de vraag waar alles om draait. Slachtoffers en nabestaanden hebben hier recht op, maar het wordt al 15 jaar verzwegen. Het kruit werd verwerkt in het evenementen vuurwerk. En dan nog een tip voor de nog bestaande onderzoekers van deze ramp: In Den Helder woonde in 2001 een ex beroeps militair die regelmatig bij S.E. Fireworks explosieven kwam afleveren. Hij was in bezit van een blauwe BORGWARD Isabella (een oldtimer) en had deze auto staan in zijn hobbygarage aan de Amerstraat in Den Helder. Hij heeft deze auto gekocht bij autobedrijf Achterbosch die voor de ramp aan de Roomweg gevestigd was. Misschien is het mogelijk om via Veendam te achterhalen wie in 2001 de eigenaar van deze auto was.

admin

Er is nog een expo met oude en nieuwe rampkunst aan de deurningerstraat nummer 28.

Ben daar geweest op dertien mei. Een verfrommelde foto van het rampgebied van Cees E.  en een soort waarschuwingsbordjes van Philip Utee en een Donna Quichot  en een paar schilderijen van Isidoor spraken mij het meest aan. Na de herdenking hoorde ik dat Isidoor dood was al bijna twee jaar. Hij woonde op ongeveer 150 meter afstand en was dacht ik thuis met de ramp en is er blijven wonen, ik bedoel was.

sylvius