Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

MAAK, wat krijgen we nou?

Gestart door sylvius, 4 maart 2010, 08:29:19

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6344858/MAAK-stadsopera-over-de-vuurwerkramp.ece

Citeer

MAAK: stadsopera over de vuurwerkramp
donderdag 04 maart 2010 | 09:05 |

MAAK-regisseur Ellen den Hollander. foto Frans Nikkels

ENSCHEDE - 'MAAK', dat is de titel van de stadsopera die het Nationaal Muziekkwartier in Enschede samen met deze krant het komende najaar op de planken wil brengen naar aanleiding van de tienjarige herdenking van de vuurwerkramp. De voorstelling, die ongeveer anderhalf uur gaat duren, wordt gemaakt door professionele theatermakers in nauwe samenwerking met de bevolking van Enschede en honderden amateurs.

Uitgangspunt voor 'MAAK' zijn de verhalen van de bevolking van Enschede. Het script ligt niet van te voren vast, maar wordt geschreven in samenspraak met mensen die - direct of indirect - de vuurwerkramp hebben meegemaakt.

Theatermaakster Ellen den Hollander is verantwoordelijk voor de tekst en de regie, musicus Frank Deiman voor de muziek. De stadsopera wordt in november uitgevoerd, met als beoogde locatie de hallen van de voormalige Polaroid- fabriek in Enschede

'MAAK' is een initiatief van alle partners van het Muziekkwartier: Reisopera, Orkest van het Oosten, Conservatorium, Atak en Muziekschool Twente. Onder meer via deze krant wordt het ontstaansproces van 'MAAK' gevolgd.

Donderdag staat er in onze bijlage Twente Uit de Kunst een oproep aan iedereen die, individueel of in groepsverband, mee wil doen: zangers, acteurs, popbandjes, koren, decorbouwers, schrijvers en andere vrijwilligers.

Volgens regisseur Ellen den Hollander kan de stadsopera een bijdrage leveren aan de verwerking van de ramp. ,,Theater is bij uitstek de plek om de verhalen van tien jaar terug een plek te geven in het collectieve geheugen van de stad. Hoe hebben mensen al die jaren eigenlijk de ramp bewaard? Daarop wil MAAK het antwoord geven."

Zie ook TwenteUitdeKunst.nl

sylvius

Citeer'MAAK' is een initiatief van alle partners van het Muziekkwartier: Reisopera, Orkest van het Oosten, Conservatorium, Atak en Muziekschool Twente. Onder meer via deze krant wordt het ontstaansproces van 'MAAK' gevolgd.

allemaal instanties die niet bekend staan om hun kritische houdign t.o.v. het vuurwwerkrampgebeuren, integendeel ...

sylvius

CiteerMAAK-regisseur Ellen den Hollander. foto Frans Nikkels
Leuke meid maar laat zich wel op foute plek fotograferen

sylvius

Citeer'MAAK'

Rare titel, ongetwijfeld geënt op "WAKE" --

WAKE voor de bobo's, MAAK voor het volk?

sylvius

http://www.twenteuitdekunst.nl/muziek/gezocht-deelnemers-stadsopera-m-v

Citeer

Gezocht: deelnemers stadsopera (m/v)    Voor de realisering van de stadsopera MAAK, over de verwerking van de Enschedese vuurwerkramp, zijn honderden vrijwilligers nodig. Regisseuse Ellen den Hollander en componist Frank Deiman zijn op zoek naar koorleden, zangers, acteurs, verhalenvertellers, musici, popbandjes, figuranten, decorbouwers, sjouwers, kleedsters en kassamedewerkers. Vanaf vandaag kan iedereen die graag wil meewerken aan MAAK - de stadsopera zich aanmelden, telefonisch, schriftelijk of per mail (adressen hieronder).
Het is de bedoeling dat de uiteindelijke opera in november wordt uitgevoerd. Beoogde locatie is het voormalig Polaroid-pand in Enschede. De precieze data en het aantal voorstellingen zijn nog niet bekend. Alle betrokken medewerkers krijgen daarover nadere informatie. De totstandkoming van de opera, de selectie van acteurs, zangers en figuranten, alsmede de repetities spelen zich in het komende half jaar af. Voor bepaalde onderdelen - zoals decorbouw - zal ook in de zomerperiode doorgewerkt worden.

Gezocht wordt naar de inbreng van:
1.Mensen die verhalen willen aandragen;
2.Mensen die willen spelen, zingen of musiceren;
3.Mensen die achter de schermen actief willen zijn.
Het productieteam is benieuwd naar mensen uit Enschede of omgeving die hun eigen bijzondere verhaal willen vertellen of insturen. Het gaat dan vooral om de vraag waar ze verbleven tijdens de eerste en tweede klap bij de explosie op 13 mei 2000, de vraag wat er daarna is gebeurd, welke plek ze de ramp hebben gegeven en hoe ze er nu mee omgaan. Kortom hoe bewaar je als stad of inwoner een ramp?'

Interessant zijn ook degenen die iets gemaakt hebben naar aanleiding van de vuurwerkramp. Gedichten, schilderijen, knipselmappen of ander materiaal zijn welkom. Materiaal kan verstuurd worden (digitaal of per post), of afgeleverd worden bij mediacafé MacBerlijn in Enschede, waar vanaf nu tot aan de uitvoering in november een kantoor- en werkruimte voor regisseuse Den Hollander is ingericht. Belangstellenden kunnen er ook op bezoek komen om hun verhaal of materiaal toe te lichten.

Allereerst is er de oproep aan de circa 300 jonge musici, die op 13 mei 2000 deelnamen aan de zgn. strijkersdag in het Enschedese Muziekcentrum. Onder leiding van dirigent Jaap van Zweden studeerden de aanwezigen toen ' De Lente' uit de 'Vier Jaargetijden' van Vivaldi in (zie foto). Als gevolg van de vuurwerkexplosie viel een enorme brok steen op het dak van het Muziekcentrum, waarna de repetitie abrupt werd afgebroken en de aanwezigen zich uit de voeten maakten. Op een geluidsband, die recent is opgedoken, is de inslag te horen, maar ook de paniek in de zaal en het vertrappen van een vioolkist. De deelnemers aan de muziekdag waren jongens en meisjes in de leeftijd van circa 5 tot 7 jaar. Op dit moment zijn ze dus 15 tot 17 jaar. Componist Frank Deiman hoopt dat zoveel mogelijk van deze tieners achterhaald kunnen worden, of zichzelf spontaan aanmelden. 'Het zou prachtig zijn om als een ouverture van de stadsopera tien jaar na dato alsnog samen het stuk van Vivaldi ten gehore te kunnen brengen.'

Iedereen die belangstelling heeft en allereerst geïnformeerd wil worden over de bedoeling, opzet en totstandkoming van de stadsopera is van harte welkom op de info-bijeenkomst, dinsdag 9 maart (17.00-19.00 uur) in mediacafé MacBerlijn, Stationsplein 1 in Enschede. Toegang gratis. Ellen den Hollander en Frank Deiman geven tekst en uitleg. Ter plekke aanmelding mogelijk.

MAAK - DE ADRESSEN
Bezoekadres Het Huis van MAAK: Mediacafé Mac Berlijn
Stationsplein 1, Enschede
Spreekuur: vanaf 9 maart iedere dinsdag tussen 10.00 - 14.00 uur.
Postadres: Stadsopera MAAK
p/a Perikweg 97
7512 DP Enschede

Telefoon: 053 - 487 85 02 tussen 09.00 - 17.00 op werkdagen
E-mail: info@maak-enschede.nl
Website: www.maak-enschede.nl (vanaf dinsdag actief)

sylvius

CiteerHet Huis van MAAK: Mediacafé Mac Berlijn

MAC Berlijn, het nieuwe stadhuis.

Het honk van Jeroen Hatenboer die ongetwijfeld wethouder wordt in het nieuwe college van B&W

(we krijgen vast weer coalitie PvdA-CDA-VVD - net zoals ten tijde van de ramp).

sylvius

Muziekcentrum 13 mei 2000-- daar zat ik ook toen.
Was in slaap gevallen toen het gebouw bewoog (eerste grote explosie) en werd toen wakker.
De kinderen speelden door, je hoorde gerommel (tweede explosie - en toen nog weer aantal secodnden later sloeg er een brok beton door de gevel - toen brak er paniek uit.
Vanuit raam zag ik witte paddestoel -
volgens vele deskundigen teken van waterstofgasexplosie.
Die deskundigen hielden later allemaal hun mond.
Of bijna allemaal...

admin

Ik zal ze mijn munitieramp-opera in E-mineur opsturen.
Maar het zal wel weer net zo gaan als de wederopbouw,
het volk mag ideeen aandragen maar B&W heeft haar plannen al klaar en dat wordt het uiteindelijke resultaat.
Perfecte propaganda-opera voor en door de marionetten van B&W die de bevolking dan zogenaamd heeft geschreven.

De band met de inslag in het muziekcentrum is nu ineens uit het niets opgedoken,
eindelijk na tien jaar mag er een geluidsfragment uit de doofpot.
Ik wil dhet vuurwerk en de twee detonatie's wel eens horen.

admin

Citaat van: crimo op  4 maart 2010, 20:11:56
gek, ik heb de eerste explosie om 14.45 en om 14.59 niet gehoord en zo ver woon ik er niet van af.
heb jij deze wel vernomen Don?

Ik heb geen ontploffing gehoord een half uur of drie kwartier voordat de ramp begon.
Maar die ontploffing kunnen heel goed die vier vuurpijlen zijn geweest die gelijktijdig ontploften.
Die ontploffing van de vuurpijlen heb ik alleen gezien maar niet gehoord en al vaker uitvoerig besproken op Jan T zijn forum.
Ik heb toen niet op de klok gekeken weet dus niets van tijdstippen.

sylvius

Citaat van: admin op  4 maart 2010, 18:32:26

De band met de inslag in het muziekcentrum is nu ineens uit het niets opgedoken,
eindelijk na tien jaar mag er een geluidsfragment uit de doofpot.
Ik wil dhet vuurwerk en de twee detonatie's wel eens horen.

Ach die geluidsopnames heb ik al lang geleden gekregen van heer Biemold, concierge van het conservatorium.
Ik heb ze nog wel ergens.

sylvius

MAAK online

http://www.maak-enschede.nl/

Citeer   Een opera vóór en dóór Enschedeërs 

In 2010 is het precies 10 jaar geleden dat de vuurwerkramp in Enschede plaatsvond. Een ingrijpende gebeurtenis waarvan de gevolgen voor Enschede nu nog even zichtbaar als voelbaar zijn. Het is tijd om terug te kijken en tijd om door te gaan.

Hoe hebben de inwoners van Enschede deze periode beleefd en wat hebben ze ervan gemaakt? Professionele theatermakers gaan met ze in gesprek. De verhalen van Enschedeërs vormen de basis voor het script. MAAK is een opera die door Enschedeërs zelf wordt gespeeld! Kom met je verhaal, kom met wat je kunt en laten we er iets van maken.

Door persoonlijke verhalen te verzamelen proberen we een collectieve herinnering in kaart te brengen. Zodat we misschien over een jaar antwoord kunnen geven op de ene vraag; hoe bewaar je een ramp.
MAAK zoekt bandjes, zangers, acteurs, decorbouwers, schrijvers, denkers en doeners die mee willen spelen en werken. En voor wie niet graag in de picture staat; we zoeken altijd verhalen en enthousiaste mensen voor achter de schermen.

Geef je nu op via onderstaande contactgegevens.
Contactgegevens MAAK
Bezoekadres Het Huis van MAAK
MAC Berlijn
Stationsplein 1, Enschede
Spreekuur:
Iedere dinsdag van 10.00 tot 14.00 uur

Telefoon: 053 - 487 85 02
(op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur)
E-mail: info@maak-enschede.nl
Website: www.maak-enschede.nl

Postadres
MAAK
p/a Perikweg 97
7512 DP Enschede
Mede mogelijk gemaakt door:
  AXIS Tubantia Nationaal Muziekkwarteir Nationale Reisopera   en OO

sylvius

Citeer
----- Original Message -----
From: Geert van den Bos
To: info@maak-enschede.nl
Sent: Tuesday, March 09, 2010 10:08 AM
Subject: Kun je niet maken..

Beste MAAK,

Rare naam --

Geënt op WAAK?

MAAK is de naam van Esau --

Esau = de maker ( de man die Enschede wel even op de kaart zou zetten)

Jacob , zijn broer, had hem bij zijn hiel.

Jaar 2000 was gecodeerd Y2K = year 2 kilo.

(i.v.m. de gevreesde mondiale rampen door computerstoringen)

Y2K  staat voor Hebreeuwse letters "jod-bet-kof" -- die de naam Jabbok vormen - de grensrivier waar Jacob worstelde met de beschermengel van Esau en Israel werd. .
http://www.neveh.org/winston/parsha60/bo.html
"Y2K" may be over, but "yabok" is an ongoing reality

Ik was zelf in het muziekcentrum -- in slaap gesukkeld.
Werd wakker doordat het gebouw bewoog (in mijn slaap)- dat was de eerste grote explosie -- kinderen speelden gewoon door --  ook nog bij de tweede (laatste) explosie )  je hoorde gerommel - dat je dacht: is dat onweer? Dat dachten er wel meer denk ik, men was alert... -- paniek kwam met de inslag van stuk beton --
Ik ging  naar een raam - zag witte paddestoelwolk --
-volgens velen teken van waterstofgasexplosie --
Theorie die al gauw onder het tapijt geveegd werd -- want anders was de gemeente aansprakelijk geweest -
en hadden we geen Roombeek gehad, noch een cultuurmijl, noch een Nationaal Muziekkwartier, noch een opera WAKE, noch een opera MAAK.

Met groeten

Geert van den Bos.

sylvius

CiteerSpreekuur:
Iedere dinsdag van 10.00 tot 14.00 uur

Ben daar geweest

Tja wat er van zeggen?

Er waren verschillende (oudere) mensen, Enschedeers, die wel mee wilden doen.

Is wel goed.

Om 17.00 uur ga ik niet, of misschien even kijken wie er allemaal op af komen.

Om 18.00 uur moet ik ergens anders zijn.

sylvius

O ja MAAK was inderdaad geent op WAKE.

Ze wouden eerst MAKE van maken, maar om het gewoon Nederlands te houden MAAK.

Maar (ik zei) WAKE was ook Nederlands -- van Avondwake -- WAKE = requiem. 

sylvius

http://www.twenteuitdekunst.nl/muziek/maak-een-opera-van-verhalen

CiteerMAAK: een opera van verhalen    De eerste verhalen voor MAAK, de stadsopera over de verwerking van de vuurwerkramp, zijn er al. Vanavond, in Enschede, was de officiële presentatie.

Meer dan vijftig jaar heeft hij gezwegen, nu vertelt hij eindelijk z'n verhaal. Jan Garritsen uit Glanerbrug, bas in het koor van de Nationale Reisopera, kent het oude Roombeek op z'n duimpje. Hij werd er geboren en groeide er op. Drie jaar oud was hij, in 1950, toen hij in de tuin van zijn huis speelde en opeens een vuurzee zag boven de huizen aan de andere kant van de straat.
,,Ik zag enorme vlammen in de lucht. Er klonk ook een harde knal. Ik was doodsbang en vluchtte naar binnen. M'n moeder ging mee naar buiten, maar er was niets te zien. Geen idee waar die ervaring vandaan kwam, maar de angst van dat moment heb ik altijd meegedragen. Eigenlijk heb ik er ook nooit een plaats aan kunnen geven totdat vijftig jaar later opeens die fabriek ontplofte. Mijn ouderlijk huis is daarbij volledig afgebrand. Opeens kwam dat beeld van toen terug. Ik was er werkelijk diep door geschokt."
De voormalige banketbakker is er deze avond speciaal voor naar Mac Berlijn gekomen, het café dat de komende maanden gaat fungeren als het centrale punt van MAAK. Hij is geëmotioneerd, maar tegelijk blij met het project dat deze avond officieel van start gaat. ,,Ik ga ook meedoen. Absoluut. Daarom ben ik hier. Of ze mijn verhaal gaan gebruiken? Ik weet het niet. Maar ik ben blij om het eindelijk te kunnen vertelllen. En ik wil het ook wel spelen."

Theatermaakster Ellen den Hollander, de regisseur van de stadsopera, is blij met mensen als Garritsen. ,,Het gaat ons zeker niet alleen om de grote verhalen. Die zijn voor een groot deel al bekend en ze zijn ook welkom. Maar misschien zijn we nog wel meer op zoek naar de bijna-verhalen, de kleine lotgevallen van zoveel mensen in Enschede en daarbuiten. Naar schatting 36.000 mensen hebben heel direct met de ramp te maken gehad. Zij moeten het materiaal leveren voor deze opera."
MAAK wordt een project van beroepsmusici en zoveel mogelijk amateurs. Den Hollander maakt het script, Frank Deiman de muziek. Tot 1 juni worden er verhalen verzameld, daarna begint het echte schrijven. ,,Wij doen niets anders dan vormgeven aan de emoties van de betrokkenen", aldus componist Frank Deiman, die in het verleden onder meer meewerkte aan Het Twentse Paradijs, een voorstelling over de ondergang van de textielindustrie. ,,Ook toen zijn we op zoek gegaan naar verhalen. Muziek wordt dan de fiets waarmee je emoties van toen op de goede plek kunt krijgen."
Tientallen mensen waren gisteravond afgekomen op de presentatie van MAAK. Ook vond gisteren op dezelfde locatie het eerste spreekuur plaats dat er wekelijks rond het project wordt gehouden. ,,We hebben vandaag al hele pittige gesprekken gevoerd. Er zijn ook al veel aanmeldingen: een compleet koor, een big band, een grimeuse, maar ook individuele zangers, acteurs, een journalist uit de vuurlinie en zelfs een brandweerman. De komende weken zal dit project alleen maar groeien, als een sneeuwbal die steeds groter wordt."

De uitvoeringen van MAAK vinden plaats op 13 en 14 november. De komende maanden zijn er workshops en audities. In de herfstvakantie beginnen de echte repetities. In de Polaroidfabriek, de plek waar de opera wordt uitgevoerd. ,,Buiten het echte rampgebied: dat is voor ons heel belangrijk, zoals het ook belangrijk is om buiten de herdenkingen in mei te blijven. Dat zijn dingen van de slachtoffers zelf, van de mensen die echt door de ramp getroffen zijn."
De volksopera begint op het moment van de klap, en eindigt in het nu. ,,Ons interesseert de vraag: wat is er met al die mensen gebeurd, hoe hebben zij die ramp bewaard? Een van de verhalen die wat ons betreft er nu al uitspringt, is dat van die driehonderd violisten in het Muziekcentrum. Zij repeteerden voor een optreden diezelfde avond. Dat optreden is - door de ramp - halverwege onderbroken. Het lijkt mij nu, tien jaar later, heel erg mooi om de muziek weer op te pakken waar zij destijds zo abrupt is gestopt."