Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

MAAK, wat krijgen we nou?

Gestart door sylvius, 4 maart 2010, 08:29:19

Vorige topic - Volgende topic

admin

CiteerZaterdag 12 juni (10.00 - 17.00 uur, Reisopera) : Workshop componeren & workshop tekstschrijven

Gister maar even gebeld hoe het met de bevestiging van mijn aanmelding voor de workshop zat,
kreeg Anke Peeters Weem aan de telefoon ze zei dat ze net met de emails aan het versturen was.

En vandaag was de workshop, ik was erbij maar heb geheimhouding gezworen samen met alle andere aanwezigen.
Ik zei na afloop dat ik die zweren wel sectaries vond en het mij ook deed denken aan de ambtseed.
Het was voor mij een zware en zeer indrukwekkende workshop en verder zeg ik niets want belofte maakt schuld.


admin

Beste MAAKers,

We hopen dat jullie allemaal een heel fijne zomervakantie hebben gehad!
Voor de vakantie heb je je opgegeven om mee te doen met de Stadsopera MAAK, een initiatief van Muziekkwartier en TCTubantia.
Velen van jullie hebben ook meegedaan met de workshops in juni. We gaan de draad weer oppakken en beginnen op zaterdag 4 september a.s.

Misschien hebben jullie het al in de Tubantia gelezen: we hebben een prachtige locatie gevonden om de Stadsopera op te voeren: de voormalige Weverij van Van Heek aan de Lage Bothofstraat  171 (voorheen ook Kwantumhallen en Zwarte Markt).

In de vakantie is er heel hard gewerkt aan het stuk zelf: Ellen, Frank en een aantal andere deelnemers aan MAAK zijn druk bezig geweest met schrijven en componeren.

Op zaterdag 4 september a.s. is er van 10.00 - 13.00 uur een bijeenkomst voor alle medewerkers aan MAAK.
Om 10.00 uur gaan we met z'n allen de Weverij bekijken aan de Lage Bothofstraat 171. (Er is gratis parkeerruimte)
Daarna gaan we naar het gebouw van de Reisopera, Perikweg 97 in Enschede. Daar De rest van het programma hoor je deze week nog.

Als je nog geen auditie hebt kunnen doen, dan kan dat alsnog op zaterdag 4 september in de middag. Meld je daarvoor svp van tevoren aan bij Anke ( 06 10 89 88 02).

Jullie ontvangen a.s. donderdag een brief thuis (of per e-mail als we je adres nog niet hebben) met meer informatie over zaterdag 4 september en MAAK.

Nog even dit: de organisatie van Kunstenfestival Grenswerk heeft ons gevraagd jullie te attenderen op het klachtenkoor 'Choir of Complaints' waarmee Frank Deiman op 2  en 3 oktober zal optreden in de binnenstad van Enschede. De repetities hiervoor zijn in overleg op een paar avonden in september. Als je hierover meer informatie wilt, of je wilt klachten insturen, bel dan met 053 - 485.84.96 of  kijk op www.grenswerk.nl.

We hopen jullie allemaal zaterdag 4 september te zien!
Als je niet aanwezig kunt zijn, meld je dan svp even af per e-mail (maak@reisopera.nl) of per telefoon (06 10 89 88 02).

Harteljike groeten,
Artistiek team en productieleiding van MAAK
www.maak-enschede.nl

admin

Via email ontvangen;

Op 2 september 2010 18:38 schreef Anke Peeters Weem <anke@reisopera.nl> het volgende:

Beste MAAKers,

Hierbij ontvang je nog wat extra informatie over de eerste bijeenkomst van MAAK op zaterdag 4 september a.s.

De planning is als volgt:

10.00 uur: verzamelen bij de Gherzi-weverij Van Heek aan de Lage Bothofstraat 171 in Enschede. (Jullie kennen het misschien nog als de voormalige Kwantumhallen...)

Er is voldoende parkeerruimte aanwezig.

Zorg ervoor dat je warm genoeg gekleed bent (er is geen verwarming daar) en doe laarzen of oude schoenen aan. Het gebouw zal niet al te schoon zijn!

Ellen en Frank zullen een toelichting geven op het stuk dat geschreven is. Het koor zal een stuk (Lacrimosa - Mozart) gaan zingen om de akoestiek te testen. Koorzangers: neem svp de partij mee als je die nog hebt!

We gaan het gebouw helemaal bekijken, dan krijgen jullie alvast een beeld over hoe de voorstelling er uit zal gaan zien.

Daarna gaan we (met eigen vervoer) naar het gebouw van de Reisopera, Perikweg 97 in Enschede. Daar vertellen Ellen en Frank nog meer over de voorstelling en wordt een voorlopige rolverdeling bekendgemaakt. 

Er is ook nog een kort overleg met iedereen die achter de schermen mee wil helpen.

Planning

Je krijgt zaterdag ook een voorlopige repetitieplanning uitgereikt. De regierepetities zijn op de woensdagavonden en de koorrepetities op de zaterdagochtend. De repetities met instrumentalisten en de muzikale repetities met solisten worden op afspraak ingepland door Frank op de zaterdagmiddagen. In de herfstvakantie (23 - 30 oktober) wordt er extra gerepeteerd en ook in de weekenden in november zal extra gerepeteerd worden.

De voorstellingen zijn op zaterdag 13 en zondag 14 november.

Als je nog geen auditie hebt kunnen doen, dan kan dat alsnog op zaterdag 4 september in de middag. Meld je daarvoor svp van tevoren aan bij Anke (06 10 89 88 02).

Tot zaterdag!

Als je niet aanwezig kunt zijn, meld je dan svp even af per e-mail (maak@reisopera.nl) of per telefoon (06 10 89 88 02). Wie niet aanwezig kan zijn, krijgt alle informatie volgende week thuis gestuurd.

Hartelijke groeten,

Artistiek team en productieleiding van MAAK

www.maak-enschede.nl


sylvius

http://www.maak-enschede.nl/Nieuws/MAAK%20in%20de%20media/Van%20Heeksnoodlot.doc/
Citeer11 september 2010
Van Heek's noodlot-godinnen
Tekst en muziek zijn klaar, de repetities beginnen deze maand. Mensen die het libretto hebben gezien, zijn onder de indruk. Niet alleen van de opera, maar ook van de locatie waar de productie wordt uitgevoerd: een voormalige weefhal langs de spoorlijn naar Gronau.



Door Jan Haverkate



Het fabriekspand waarin de stadsopera Maak in november wordt uitgevoerd, ziet er aan de buitenkant niet uit, maar de makers zijn er dolgelukkig mee. ,,Het is een perfecte locatie met een grote symbolische waarde," zegt projectleider Marjon Hoedeman van de Nationale Reisopera. ,, Hier is de textielindustrie van Enschede ten onder gegaan zoals vijftig jaar later iets verderop de arbeiderswijk Roombeek ten onder ging, in beide gevallen door een noodlottige samenloop van omstandigheden."



De weefhal is het laatste overblijfsel van wat ooit het machtige Van Heek- complex was. Een revolutionair ontwerp van het Zwitserse bureau Gherzi en in 1957 gebouwd door Van Egteren. Toen de hal klaar was, brak de grote crisis uit in de Twentse textiel. De tweede hal die was gepland, werd nooit meer gebouwd.



De Gherzi-hal was geen gewone fabriek. Aan de gevel prijkten destijds de beelden van de drie bekende noodlotgodinnen uit de Griekse mythologie, Clotho, Lachesis en Atropos, gemaakt door de beroemde beeldhouwer Paul Gregoire. Samen bepaalden zij in de ogen van de Grieken het lot van de mens.



Clotho spinde de levensdraad, Lachesis bepaalde de lengte en Atropos knipte hem door. Voor regisseur Ellen den Hollander was de ontdekking van de beeldengroep een keerpunt in het scheppingsproces van de opera. ,,Ik kon mijn ogen niet geloven. De draden van de textielindustrie, de levensdraden van de mens, het noodlot dat Roombeek trof: alle grote thema's kwamen in het beeld bij elkaar. Het zal dan ook niemand verbazen dat de drie godinnen een centrale rol in de ope­ra hebben gekregen."



De drie godinnen weven samen een kleed waarin alle draden van het Roombeek- drama samenkomen. Het kleed, dat zwevend in de ruimte wordt opgehangen, is te­vens het podium waarop de opera zich gaat afspelen, met daaromheen het publiek. Na de proloog volgt de opera in een opeenvolging van vele scènes het grote verhaal van de Roombeek-ramp. Halverwege wordt de verhaallijn onderbroken, als het publiek, onder begeleiding van acteurs, naar kleinere ruimtes in de fabriekshal wordt begeleid, waar in korte scènes talloze herinneringen en kleine drama's van Enschedese burers worden uitgebeeld. Veel van deze teksten zijn gemaakt op basis van wat inwoners van Enschede zelf hebben aangeleverd. Daarna wordt het publiek weer samengebracht in de grote fabriekshal voor de afwikkeling van de grote verhaallijn, die uitmondt in een slotscène waarin de herinnering centraal staat. Of zoals het thema van de opera luidt: hoe bewaar je een ramp. Daar zal het Bijbelse motief opduiken van de vrouw van Lot die ondanks waarschuwingen toch terugkijkt naar de stad die ze zojuist heeft verlaten, en in een zoutpilaar verandert. Regisseur Ellen den Hollander: ,,Bij elke vorm van herdenken zal dat altijd het grote dilemma blijven: kijk je terug of niet en hoe kijk je terug. Alleen maar blijven terug kijken houdt het gevaar van verstarring in. Alleen als je ook vooruit kunt blijven kijken, terwijl je iedereen zijn eigen persoonlijke herinnering gunt, kan het leven doorgaan. Als er al een soort moraal is, zal het die kant uit gaan."



Muzikaal leider Frank Deiman, die de productie samen met Ellen den Hollander de afgelopen maanden in de steigers heeft gezet, heeft ook de muziek in grote lijnen afgerond en de locatie op geschiktheid beoordeeld. ,,Niet alleen als theatrale ruimte is de fabriekshal een perfecte plek, maar ook voor de muziek. Er zijn belendende ruim­ten, een balkon, een grote kelder, allemaal met een prima akoestiek.



Verder beschikt de fabriek over grote ventilatiekanalen, een over­blijfsel van een volstrekt uniek beluchtingssysteem. Alleen al de natuurlijke geluidseffecten in die kanalen zijn overweldigend."



Uit: De Twentsche Courant Tubantia, 11 september 2010

sylvius

Citeer Of zoals het thema van de opera luidt: hoe bewaar je een ramp. Daar zal het Bijbelse motief opduiken van de vrouw van Lot die ondanks waarschuwingen toch terugkijkt naar de stad die ze zojuist heeft verlaten, en in een zoutpilaar verandert. Regisseur Ellen den Hollander: ,,Bij elke vorm van herdenken zal dat altijd het grote dilemma blijven: kijk je terug of niet en hoe kijk je terug. Alleen maar blijven terug kijken houdt het gevaar van verstarring in. Alleen als je ook vooruit kunt blijven kijken, terwijl je iedereen zijn eigen persoonlijke herinnering gunt, kan het leven doorgaan. Als er al een soort moraal is, zal het die kant uit gaan."
??? ??? ??? ??? ???

Ellen den Hollander de nieuwe Evert Jan Veldman met zijn "in het voorbijgaan" ?

http://www.huisvanverhalenenschede.nl/index.php?mainframe=%2Fmaxidoc%2Findex.php%3Fdocument%3D15

sylvius

CiteerDaar zal het Bijbelse motief opduiken van de vrouw van Lot die ondanks waarschuwingen toch terugkijkt naar de stad ze zojuist heeft verlaten

(Groot-)Roombeek als Sodom en Gomorra?

http://www.statenvertaling.net/bijbel/gene/19.html

Citeer24 Toen deed de HEERE zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen, van den HEERE uit den hemel.

25 En Hij keerde deze steden om, en die ganse vlakte, en alle inwoners dezer steden, ook het gewas des lands.

26 En zijn huisvrouw zag om van achter hem; en zij werd een zoutpilaar.

sylvius

The fireworksdisaster as seen by R. Crumb:



sylvius

http://www.cultuurnet.nl/nieuws/toon/22205-Enschede-Stadsopera_Maak_een_muzikaal_antwoord_op_de_vraag_hoe_bewaar_je_een_ramp

Citeer
Enschede - Stadsopera Maak, een muzikaal antwoord op de vraag: hoe bewaar je een ramp?

Voor en door Enschede

Voorstellingen op 13 en 14 november in de Gherzi-weverij in Enschede



Ruim 200 deelnemers, een locatie met historische waarde, een script uit het leven gegrepen en bijzondere, passende muziek.



De Stadsopera Maak krijgt vorm en belooft een memorabele voorstelling te worden. De verhalen en herinneringen van mensen



die tien jaar geleden de vuurwerkramp in Enschede hebben meegemaakt, vormden de basis van het script.







Hoe bewaar je een ramp? Met die vraag begon een jaar geleden de bijzondere zoektocht naar verhalen over- en herinneringen aan de



vuurwerkramp die Enschede in het jaar 2000 trof. Het begin van een prachtig project en een vruchtbare samenwerking tussen amateurs en professionele kunstenaars.



Theatermaker Ellen den Hollander en componist Frank Deiman weefden verhalen van Enschedeërs tot een spannend geheel waarin het publiek wordt uitgenodigd



herinneringen aan de ramp vanuit verschillende perspectieven te bekijken.



Moira komen tot leven in Maak



De voorstelling speelt zich af in 'weefhal 108', ooit onderdeel van het grote van Heek-textielcomplex aan de Lage Bothofstraat in Enschede. De rode draad in het



verhaal wordt geweven door de Moira, drie noodlot-godinnen uit de Griekse mythologie. In de ogen van de oude Grieken bepaalden de Moira gezamenlijk de



levensloop van de mens. Klotho spon de draad, Lachesis bepaalde de lengte ervan en Atropos knipte hem door. Ooit hingen ze als beeldengroep van de hand



van de Nederlandse kunstenaar Paul Gregoire trots en versteend boven de ingang van de textielfabriek. In 'Maak, een stadsopera' komen ze opnieuw tot leven



en loodsen ze zingend het publiek vanaf het voorplein van de weverij het verhaal in, naar het kleed van het leven, de plaats waar alle draadjes bij elkaar komen.



Zangers, acteurs en figuranten, vertellers, singer-songwriters, jazzmusici, popbandjes en kinderen van het strijkorkest vertellen hun verhaal. Allen hebben een eigen



herinnering aan de vuurwerkramp in Enschede. Het doel is een collectieve herinnering in kaart te brengen, zodat er een antwoord gegeven kan worden op de ene vraag;



hoe bewaar je een ramp?

Intensieve samenwerking Nationaal Muziekkwartier en Twentsche Courant Tubantia



De Vuurwerkramp die in mei 2000 plaatsvond in Enschede is een ingrijpende gebeurtenis waarvan de gevolgen voor de stad nu nog even zichtbaar als voelbaar zijn.



Inmiddels zijn we tien jaar verder en is er veel gebeurd. Tijd om terug te kijken en tijd om door te gaan. Op initiatief van de Twentsche Courant Tubantia ontstond zo



het concept voor Maak; een stadsopera voor en door Enschede. Het Nationaal Muziekkwartier en NMK partner de Nationale Reisopera specifiek, hebben het



concept omarmd. Gezamenlijk werken deze Enschedese partners intensief samen om de stadsopera tot een prachtig communityproject te laten uitgroeien.



Meemaken



Maak wordt vier keer opgevoerd in de Gherzi-weverij, Lage Bothofstraat in Enschede



Zaterdag 13 november, 14:00 uur



Zaterdag 13 november, 19:00 uur



Zondag 14 november, 14:00 uur



Zondag 14 november, 19:00 uur







Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa van het Nationaal Muziekkwartier in Enschede, Wenninkgaarde 40-42, telefonisch 053 – 485 85 00 (ma t/m za van 12.00 – 17.00 uur)



of online via www.muziekkwartier.nl.



· Kaarten kosten €15,- euro aan de kassa van het Nationaal Muziekkwartier in Enschede.



· Kaarten aan de deur op de voorstellingsdag zelf kosten €17,50



· Cultuurpashouders ontvangen €2,50 korting

sylvius

CiteerVoor en door Enschede

:P

sylvius

Alsof de ramp blind noodlot was:

Citeer"  De rode draad in het verhaal wordt geweven door de Moira, drie noodlot-godinnen uit de Griekse mythologie. In de ogen van de oude Grieken bepaalden de Moira gezamenlijk de levensloop van de mens. Klotho spon de draad, Lachesis bepaalde de lengte ervan en Atropos knipte hem door"

Nee het was sabotage ..

CiteerNope omgooien zit er niet meer in.
En ik sta achter ons concept. De moira horen bij de speellocatie en dienen als metafoor.


Groetjes Ellen


sylvius

#55
http://www.youtube.com/watch?v=xr6Tr6KaIGs&feature=player_embedded

filmpje van repetitie van MAAK

Ben ik even blij dat ik er niet aan mee (hoef te) doe(n).

Ik ga er ook niet naar toe

15 euro :-\

Maar ik ben er dan ook niet -- dus ik heb goede smoes.

Ellen: "Metafoor van deze voorstelling: het kleed van het leven waar alle verhalen uit voortkomen"  :P

(ver-)kleed(-partij) = bedrog, verraad.

sylvius

o, 't komt op tv:


http://www.maak-enschede.nl/Nieuws/MAAK%20in%20de%20media/4novtvoost.doc/

Citeer04 november 2010
RTV Oost zendt opera Maak uit
Maak, de stadsopera over de vuurwerkramp, wordt op­genomen en uitgezonden door RTV Oost. ,,Het wordt een partici­perende registratie", zegt Bas Tref­fers van de zender. Dat houdt in dat de cameramannen deel uitma­ken van de cast. ,,We hadden des­tijds een belangrijk aandeel in de verslaggeving van de ramp. Regis­seur Ellen den Hollander kwam met het idee twee cameramannen op het podium neer te zetten, die voortdurend opnames maken. Dat levert bijzondere beelden op."

Treffers beschouwt de registratie als een uniek project op een bij­zondere locatie. ,, De uitdaging is om de registratie niet alleen inte­ressant te maken voor Ensche­deërs, maar ook voor mensen bui­ten Twente." Behalve RTV Oost zendt ook de NPS een documen­taire uit. Die is op zondag 21 no­vember te zien om 13.00 uur op Nederland 2. Wanneer RTV Oost de voorstelling uitzendt, is nog niet bekend. De rollen in de stads­opera (een initiatief van De Twent­sche Courant Tubantia en de Natio­nale Reisopera) worden gespeeld door inwoners van Enschede en omgeving. Ze worden begeleid door professionele theatermakers. Er zijn vier voorstellingen op 13 en 14 november.

Cees Elzenga

Tip voor de heren B.V. Vuurwerkramp http://bit.ly/cQV05w
Er is wel selectie aan de deur maar die kan je omzeilen door een kaartje te kopen.

sylvius

Ik vind dit wel erg:

http://www.youtube.com/watch?v=3ds9K-aZRZk&feature=player_embedded

"op zoek naar stukjes van da meisje"  Grof.

dom.

Smakeloos.

admin

Citaat van: sylvius op 14 november 2010, 21:59:35
Ik vind dit wel erg:

http://www.youtube.com/watch?v=3ds9K-aZRZk&feature=player_embedded

"op zoek naar stukjes van da meisje"  Grof.

dom.

Smakeloos.


Heb vrijdag de storm getrotseerd om bij de generale repetitie te zijn.

Er kwamen in de opera drie hulpverleners op een hoogwerker aan ze zochten vermisten en schenen met hun lampjes op het kleed terwijl ze volgens mij eigenlijk onder het kleed moesten zoeken.
Ik denk dat "op zoek naar stukjes van da meisje" gebaseerd is op een verhaal van een hulpverlener.

Ik vond die opera best goed maar de klasieke muziek en de verwijzingen naar de textiel vond ik overbodig.