Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Medialab

Gestart door sylvius, 17 maart 2010, 10:06:32

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

CiteerMedialab naar Tetem I in Roombeek
dinsdag 16 maart 2010 | 21:05 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 17 maart 2010 | 10:16

ENSCHEDE - Het al jaren leegstaande gemeentelijke monument in Roombeek, Tetem 1, krijgt eindelijk een bestemming.De benedenverdieping wordt aangekocht door Medialab, de Griekse eigenaar heeft contractueel vastgelegd dat hij het dak vernieuwt en kozijnen plaatst. Op die manier moet ook de verbouw van de verdiepingen tot lofts (woningen) een flinke impuls krijgen.

De aankoop van de benedeverdieping wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van 1.270.000 euro van de gemeente aan Medialab. Die zal op haar beurt deze ruimte op eigen kosten verbouwen en geschikt maken voor haar activiteiten. Een van de harde voorwaarden bij de subsidie is dat de gemeente het recht van terugkoop heeft tegen een bedrag ter hoogte van de investering door Medialab, mocht deze ophouden te bestaan of de ruimte willen verlaten.

Dat laatste verwacht Wilja Jurg, directeur van medialab, zeker niet. Ze is zeer enthousiast over de mogelijkheden die het oude fabriekspand aan de Hulsmaatstraat biedt.

sylvius

Citeer subsidie van 1.270.000 euro van de gemeente

Rampengeld?

Medialab is ook betrokken bij de opera MAAK.

Ik doe er niet aan mee!

sylvius

1.270.000 euro van de gemeente ?

Begrijpelijk!

http://www.medialabenschede.nl/?page=Activity&ID=64

CiteerSPRING REVERB
Datum: 23 april 2010 van 20:30 tot 22:00

Sprekers: Klaas de Vries, René Uijlenhoet

Een filmcompilatie, live muziek, de creatieve input van opera professionals en tientallen kunstacademie en conservatoriumstudenten vormen de energieke spil van het Spring Reverb lab-event. Medialab Enschede ontwikkelde dit lab-event in samenwerking met Klaas de Vries, René Uijlenhoet, ArtEZ academie voor beeldende kunst en vormgeving en ArtEZ conservatorium. Spring Reverb maakt onderdeel uit van het cultureel programma ontwikkeld rondom de tienjarige herdenking van de vuurwerkramp in Enschede en de nieuwe opera Wake welke op 13 mei 2010 in wereldpremière gaat bij de Nationale Reisopera (NRO). Deze nieuwe opera werd gemaakt in opdracht van de gemeente Enschede rond het thema 'de veerkracht van een stad'. Wake snijdt een moeilijk en diepgaand thema aan: de verstoorde levens van heel gewone mensen in een heel gewone stad, vóór en na een dag die toch zo heel gewoon leek te beginnen. Componist Klaas de Vries en de Britse auteur David Mitchell (bekend van o.a. Wolkenatlas) ontwikkelden samen met de NRO de opera Wake.

Voor het lab-event Spring Reverb kregen kunstacademie studenten van de vakgroepen Fine Art en Art & Crossmedia design de opdracht een compilatie te maken van korte films, animaties en video's geïnspireerd door het onderwerp de 'veerkracht van een stad'. Deze filmcompilatie werd vervolgens door conservatoriumstudenten als inspiratie gebruikt voor het componeren van muziekstukken. Deze cross-over resulteerde in een bijzondere audiovisuele performance gemaakt onder de bezielde leiding van de Wake componisten Klaas de Vries en René Uijlenhoet. De muziekstukken worden tijdens de lab-avond opgevoerd als een live reactie op de filmcompilatie waarbij de wisselwerking tussen beeld en geluid centraal wordt gesteld.

Het Spring Reverb event begint met een korte inleiding in dit samenwerkingsproject door de Wake componisten en vertegenwoordigers van de ArtEZ kunstacademie en ArtEZ conservatorium. Daarna is het de beurt aan de live uitvoering van het eerste muziekstuk dat de visuals van de filmcompilatie kracht bij zet. Na het muzikale optreden is er ruimte tot discussie over het thema en totstandkoming van dit project met een panel bestaande uit studenten en gasten. Aansluitend volgt de tweede muzikale reactie op de filmfragmenten; deze keer in een geheel andere muziekstijl en genre. De beelden krijgen hierdoor een nieuwe dimensie en worden op een hele andere manier beleefd.

Voorafgaand aan het lab-event vindt op vrijdag 23 april om 16.00 uur de opening plaats van de nieuwe expositie Veerkracht in het museum TwentseWelle, tevens onderdeel van het cultureel programma rondom de herdenking en Wake. Net als in Het Grote Verhaal, de hoofdtentoonstelling van TwentseWelle, wordt in deze expositie het verhaal van de mens centraal gesteld. Het verhaal van mensen die betrokken zijn geraakt bij een grote ramp en die daarbij huis en haard hebben verloren. De 'gefilmde portretten' vormen het middelpunt van de expositie. Daarnaast krijgen bijzondere objecten van slachtoffers van de ramp een ereplaats. Speciaal voor deze tentoonstelling is de toren van TwentseWelle opengesteld voor publiek. Zie voor meer informatie www.twentsewelle.nl

In Medialab Enschede is overdag de lopende tentoonstelling Entangling Cycles te zien, een elektronische live installatie van componist en mediakunstenaar René Uijlenhoet. De live te beluisteren elektronische klanken zijn door Uijlenhoet in de opera Wake verwerkt.

Lab-event Spring Reverb
Vrijdag 23 april 20.30 - 22.00 uur
Deur open: 20.00 uur
Aanvang: 20.30 uur
Toegang: Gratis
Reserveren is mogelijk bij Elise Leusink via: elisemedialabenschede.nl
Let op: reserveringen dienen voor 20.15 uur opgehaald te worden
Vol = vol

www.reisopera.nl

www.concordia.nl

www.artez.nl

www.artez.nl/conservatorium

www.twentsewelle.nl

Credits:
Curator / Samenstelling: Wilja Jurg i.s.m. Klaas de Vries, René Uijlenhoet, ArtEZ academie voor beeldende kunst en vormgeving en ArtEZ conservatorium
Organisatie en Productie: Medialab Enschede

sylvius

http://www.medialabenschede.nl/?page=Promo

Citeer Ook AKI en Medialab dragen steentje bij

Op 23 februari 2010 schreef De Twentsche Courant Tubantia :
"Het Medialab Enschede en AKI-studenten dragen op geheel eigen wijze een steentje bij aan de tiende herdenking van de vuurwerkramp. (klik op de afbeelding om het volledige artikel te lezen)"

papieren Tubantia (hebben wij helaas niet):

http://www.medialabenschede.nl/promo/56/Tubantia%2023%20februari%202010.pdf

sylvius

CiteerOok AKI en Medialab dragen steentje bij

Geen onderste steentje.

Die toren valt een keer in duigen...

admin

Dan kun je 23 april mij vinden in Enschede dan neem ik het nationale ramporkest mee in een ghetto-blaster.
Bij de twentse-welle vanaf 15.45 uur tot ?
Bij concordia vanaf 19.45 uur tot ?

Kan dan meteen  met posters en flyers reclame maken voor de munitie-rampopera in E-mineur.

admin

Citaat van: sylvius op 17 maart 2010, 12:09:00

Er zit een foutje in het emailadres daar mist een apenstaartje voor enschede.nl het moet dus zijn;

elisemedialab@enschede.nl

Poter

Vrijdag 23 april, word genoteerd!

sylvius

Citaat van: sylvius op 17 maart 2010, 10:08:58
Citeer subsidie van 1.270.000 euro van de gemeente

Rampengeld?[/size]

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/03/17/R239.htm

Citeer

(...)
De subsidie wordt betaald uit Roombeekgelden. In de Herfstnota 2009 van Projectbureau Roombeek is een reservering gedaan voor de bevordering van de culturele ontwikkeling en behoud van vrije ruimten voor cultureel gebruik. De gemeenteraad heeft de Herfstnota 2009 in november vorig jaar vastgesteld. Met het bedrag financiert Medialab de aankoop van de benedenverdieping van Tetem 1

admin

Citaat van: admin op 17 maart 2010, 14:15:38
Citaat van: sylvius op 17 maart 2010, 12:09:00

Er zit een foutje in het emailadres daar mist een apenstaartje voor enschede.nl het moet dus zijn;

elisemedialab@enschede.nl

Het apenstaartje maakt geen verschil,
beide emailadressen werken niet.
Het is weer ouderwetse bezigheidstherapie van enschede.nl
Zo stuurde men de slachtoffers ook van het kastje naar de muur vlak na de ramp.

sylvius

CiteerLab-event Spring Reverb

"Spring Reverb" is natuurlijk bedoeld als synomiem van veerkracht.

"Spring" als werkwoord: springen; ook: barsten, kromtrekken, ontspringen; plotseling voor de dag komen, elastisch maken, van veren voorzien, uitgeven, spenderen; etc.
"Spring' als zelfstandig naamwoord: sprong, bron, oorsprong, elasticiteit, veerkracht, veer, drijfveer, dageraad, lente,

"Reverb" van reverberate = terugkaatsen, weergalmen, terugstuiten.

Lente Hebreeuws "aviv" --

Daar heb je het:

http://www.enschede.nl/appls/stuk/stukken/s2069/

CiteerWij gaan naar het AVIV-rapport. Er zijn - en ik begrijp dat ook heel goed - van diverse kan-ten uit vragen gesteld over het AVIV-rapport. Misschien is het goed om nog een keer de context te schilderen, voor alle duidelijkheid, opdat daar geen misverstand over bestaat. Ik heb het ook in deze Raad vandaag niet expliciet in de vraagstelling gehoord, maar er is vaak gaan rondzingen, ook in deze stad: wat is er nu precies gebeurd op die burgemeestersdag toen dat AVIV-rapport is overhandigd? Wij hadden een dag, een hele dag voor alle burgemeesters van Overijssel. Eén keer per jaar organiseert de Commissaris van de Koningin zo'n dag. De hele ochtend en des middags tot ongeveer vier uur is er uitdrukkelijk gesproken (ik weet niet meer precies uit mijn hoofd door wie; ik heb het programma bij me, ik kan het u voorlezen, maar dat heeft niet zo veel zin; de heer Timmer was daar en een aantal andere mensen waren daar) over het millenniumpro-bleem. Om kwart over vier is dat thema afgesloten en daarna zijn wij overgegaan tot de bespre-king van een aantal andere thema's, onder andere de aanbieding van het AVIV-rapport, met daarnaast een bespreking van de asielzoekersproblematiek, een bespreking van de Molukkers-problematiek en nog een aantal thema's die aan de orde zijn gesteld. Het rapport is ons daar overhandigd. Er is in die bijeenkomst niet over vuurwerk gesproken. Ik heb het rapport meege-nomen naar Enschede en ik heb het op 29 maart 1999 (zo hebben wij weten terug te halen; de burgemeestersdag vond plaats op 24 maart 1999) aan de brandweer overhandigd en ik lees u nu voor - opdat daar geen misverstand over bestaat - wat er daarna gebeurd is.

Op 29 maart 1999 heeft de brandweer het rapport van AVIV - dus het rapport dat ik gekregen had van de Commissaris van de Koningin, zoals alle andere burgemeesters in Overijssel het ook gekregen hadden - ontvangen. In dat rapport was een 50-tal bedrijven genoemd, waaronder SE Fireworks en Haarman. Op eigen initiatief heeft de officier proactie en repressie - de latere officier van dienst - deze bedrijven gecategoriseerd op wat hij dacht dat het maatgevend scenario zou kunnen zijn. Hij heeft aan AVIV gevraagd daarnaar te kijken. Bij een bezoek aan AVIV op 12 april 1999 - dus ongeveer tien dagen later - overigens in het kader van een mogelijke vervolg-opdracht aan AVIV naar LPG-opslagen, is deze lijst kort aan de orde geweest. Daarbij zijn in deze

categorisering enkele wijzigingen aangebracht, waaronder de verandering, overigens op advies van AVIV, van explosie naar felle brand als het maatgevend scenario voor vuurwerkopslagplaat-sen.
De opslaggegevens die AVIV in haar rapport hanteert, zijn:

100 kg klasse 1.1, 1500 kg 1.3 en 83 ton 1.4. Door AVIV werd aangegeven dat deze vergunning ‑ en dus ook de opslaggegevens - onder revisie was. De klasse 1.1 zal hieruit verdwijnen en deze veranderingsvergunning is 19 juli 1999 verleend. Alleen de klassen 1.3 en 1.4 zijn toen nog vergund.

Ik heb destijds nagevraagd  bij AVIV zelf: de burgemeester loog dat het gedrukt staat.
AVIV bestaat nog steeds, zelfde mensen, Waarom hielden/houden zij hun mond?
http://www.aviv.nl/index.asp

sylvius

CiteerWaarom hielden/houden zij hun mond?

en al die anderen!

sylvius

http://www.aviv.nl/content.asp?PageID=12
Deze meneer

heeft mij gezegd dat hij wel aan de brandweer (Boetes) het advies had gegeven felle brand als het maatgevend scenario voor vuurwerkopslagplaatsen te hanteren,
maar dat dit ook niet meer was geweest dan een advies. De brandweer heeft haar eigen verantwoordelijkheid, (dus hij voelde zich ook niet (mede-)schuldig aan de ramp).
Van de vergunning van 1999 wisten zij niks, dus wat de burgemeester daarover zei:
CiteerDoor AVIV werd aangegeven dat deze vergunning ‑ en dus ook de opslaggegevens - onder revisie was. De klasse 1.1 zal hieruit verdwijnen en deze veranderingsvergunning is 19 juli 1999 verleend.
dat was gelogen.

Alhoewel het leep is gesteld, doortrapt. (die twee zinnen kun je los van elkaar lezen) -- Wie weet was Uri Rosenthal de auteur,
Mans las het op van een briefje.

admin

Citaat van: sylvius op 18 maart 2010, 11:27:27
CiteerLab-event Spring Reverb

"Spring Reverb" is natuurlijk bedoeld als synomiem van veerkracht.

"Spring" als werkwoord: springen; ook: barsten, kromtrekken, ontspringen; plotseling voor de dag komen, elastisch maken, van veren voorzien, uitgeven, spenderen; etc.
"Spring' als zelfstandig naamwoord: sprong, bron, oorsprong, elasticiteit, veerkracht, veer, drijfveer, dageraad, lente,

"Reverb" van reverberate = terugkaatsen, weergalmen, terugstuiten.

Lente Hebreeuws "aviv" --

Mijn google vertaalprogramma zegt bij het woord veerkracht;

'RAPED'

zelfstandig naamwoord;
verkrachting
ontering
roof
maagdenroof
ontvoering
schaking
koolzaad

werkwoord
verkrachten
onteren
ontvoeren
schaken

sylvius

jouw vertaalprogramma zeg denk ik een e over het hoofd en las "verkracht" i.p.v. "veerkracht"