Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Nieuw onderzoek naar de vuurwerkramp

Gestart door Poter, 1 mei 2010, 15:16:58

Vorige topic - Volgende topic

Poter

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/6628595/Nieuw-onderzoek-naar-de-vuurwerkramp.ece

Nieuw onderzoek naar de vuurwerkramp
zaterdag 01 mei 2010 | 16:15 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 01 mei 2010 | 16:19

ENSCHEDE – De politie gaat nieuw onderzoek doen naar het ontstaan van de vuurwerkramp op 13 mei 2000 in Enschede. RTV Oost beschikt over nieuwe verklaringen, die erop wijzen dat er vlak voor de ramp wel degelijk is gewerkt bij het ontplofte S.E. Fireworks aan de Tollensstraat.

Dat kan betekenen dat de ramp is veroorzaakt door een bedrijfsongeval en niet door brandstichting, zoals justitie altijd heeft gedacht. De verklaringen worden zaterdag nog aan de politie overhandigd door de omroep. De politie noemt de informatie zeer waardevol en interessant.

Het eerste vlammetje

Onderzoeksjournalist Rob Vorkink van RTV Oost wil over de inhoud ervan nog niet veel zeggen; evenmin voor wie precies de verklaring belastend is. "Maar de verklaringen lijken uiterst betrouwbaar. Niet voor niets wil de politie er zo snel mogelijk over beschikken."

Vorkink deed maanden lang onderzoek naar 'het eerste vlammetje' dat altijd een mysterie is gebleven. Directeuren en medewerkers hebben altijd ontkend dat er vlak voor de ramp is gewerkt. Dit kan betekenen dat zij meineed hebben gepleegd.

Wel was al bekend dat bij het vuurwerkbedrijf op 13 mei een bord met ijsfonteinen afgehaald zou worden, bestemd voor een feest van een bekende van enkele Fireworksmedewerkers. Die betrokken persoon werd 50 jaar.

Door de zeer belastende verklaring waar Vorkink nu over beschikt, is het zeer aannemelijk geworden dat er nog aan dat bord is gewerkt, of dat er rond 15.00 uur vuurwerk is uitgeprobeerd. Daarbij is het dan mogelijk misgegaan, waardoor er brand ontstond met later fatale gevolgen.

Vorkink: Deze mensen kunnen niet langer leven met deze wetenschap. Hun geweten knaagt al geruime tijd. Ik denk: als justitie niet zo hardnekking aan brandstichting had vastgehouden, dan had dit moelijk wel eerder bekend kunnen zijn."

Bij de ramp vielen 23 doden en raakten bijna 1000 mensen gewond. De wijk Roombeek werd bijna geheel verwoest.

RTV Oost zend vanaf donderdag een serie uit over de ramp.

Poter

Klaarblijkelijk werd Henk in 1 klap 20 jaar jonger.
Tjonge tjonge, echt vakwerk.

sylvius

Rob Vorkink op Twitter:

http://twitter.com/RobVor

Hij rekent al op net zo'n tegel zoals Lucien Baard er onlangs een mocht ontvangen:

Citeer
   Vanaf volgende week ook nieuws: tien jaar na de vuurwerkramp. Houdt donderdag 6 mei in de gaten
4:50 AM Apr 28th via web
Reply Retweet    Bij TV Oost te zien op do 6, vry 7, ma 10, di 11 en woe 12 mei om 21.50 uur en 22.50 uur....wat wot hier verzweeg'n
4:49 AM Apr 28th via web
Reply Retweet    Nieuwe ronde nieuwe kansen voor de volgende tegel. Kijken vanaf do 6 mei naar de serie 'de vuurwerkramp, 10 jaar later..'
4:49 AM Apr 28th via web
GEWELDIGE PRESTATIE VAN LUCIEN BAARD. DIE TEGEL IS DIKVERDIEND. TUURLIJK HEB IK MET HEM OPGETROKKEN, MAAR HIJ BEGON AL IN 2005 OVER DE ZAAK
4:48 AM Apr 28th via web

sylvius

AD:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/480620/2010/05/01/Nieuwe-informatie-in-onderzoek-vuurwerkramp.dhtml

CiteerNieuwe informatie in onderzoek vuurwerkramp

ENSCHEDE - De politie Twente heeft van RTV Oost nieuwe informatie ontvangen over het ontstaan van de eerste brand bij de Enschedese vuurwerkopslagplaats SE Fireworks op 13 mei 2000. De politie heeft zaterdag een bericht daarover van RTV Oost bevestigd.
Volgens de omroep gaat het om ''uiterst belastende verklaringen'' waaruit zou blijken dat het toch niet om brandstichting zou gaan, maar om een bedrijfsongeval. De verklaringen maken deel uit van een serie reportages die RTV Oost over de vuurwerkramp maakte. Het is op 13 mei tien jaar geleden dat de vuurwerkramp in Enschede zich voltrok. Hierbij kwamen 23 mensen om het leven, vielen honderden gewonden en werd de woonwijk Roombeek weggevaagd.

De politie neemt de informatie mee in het onderzoek, dat nooit officieel is afgesloten. Het is altijd onduidelijk gebleven hoe de eerste brand exact is uitgebroken.

Simon Vuyk

Eerder deze week publiceerde misdaadjournalist Simon Vuyk het boek De waarheid achter de vuurwerkramp. Hierin stelt hij dat de vuurwerkramp mogelijk is veroorzaakt door zogeheten ijsfonteintjes, een bepaald soort vuurwerk dat voor het overgrote deel bestaat uit nitrocellulose. Dit buskruittype, ook wel schietkatoen genoemd, is in combinatie met zwaarder vuurwerk zeer explosief.

De ijsfonteintjes zijn volgens Vuyk twee dagen voor de ramp die zich op 13 mei 2000 voltrok bij vuurwerkbedrijf SE Fireworks bezorgd. Het ging om een geheim transport uit Denemarken, dat deel uitmaakte van parallelle handel in vuurwerk door personeel van SE Fireworks, achter de rug van een van de directeuren van SE Fireworks om. (ANP)

sylvius

Hart van Nederland:

http://www.hartvannederland.nl/nederland/overijssel/2010/nieuwe-informatie-vuurwerkramp/

Citeer

Nieuwe informatie vuurwerkramp

Een mogelijke doorbraak in het onderzoek naar de vuurwerkramp in Enschede in 2000.

Journalisten van RTV Oost zijn gestuit op een nieuwe getuige van de vuurwerkramp. Deze getuige heeft een zeer belastende verklaring afgelegd over een aantal eigenaren en medewerkers van SE Fireworks. De getuigenverklaring die zaterdagmiddag aan de politie is overgedragen, werpt een heel nieuw licht op de zaak . Uit de verklaring zou blijken dat het toch niet om brandstichting zou gaan, maar om een bedrijfsongeval. In de late editie van Hart van Nederland meer over de mogelijke doorbraak.

sylvius

admin

http://www.nu.nl/binnenland/2238777/nieuwe-informatie-in-onderzoek-vuurwerkramp.html

Nieuwe informatie in onderzoek vuurwerkramp

Uitgegeven: 1 mei 2010 19:22
Laatst gewijzigd: 1 mei 2010 21:11

ENSCHEDE - De politie Twente heeft van RTV Oost nieuwe informatie ontvangen over het ontstaan van de eerste brand bij de Enschedese vuurwerkopslagplaats SE Fireworks op 13 mei 2000.

© ANPDe politie heeft zaterdag een bericht daarover van RTV Oost bevestigd.

Volgens de omroep gaat het om ''uiterst belastende verklaringen'' waaruit zou blijken dat het toch niet om brandstichting zou gaan, maar om een bedrijfsongeval.

De verklaringen maken deel uit van een serie reportages die RTV Oost over de vuurwerkramp maakte.

Het is op 13 mei tien jaar geleden dat de vuurwerkramp in Enschede zich voltrok. Hierbij kwamen 23 mensen om het leven, vielen honderden gewonden en werd de woonwijk Roombeek weggevaagd.

Nooit afgesloten

De politie neemt de informatie mee in het onderzoek, dat nooit officieel is afgesloten. Het is altijd onduidelijk gebleven hoe de eerste brand exact is uitgebroken.

Eerder deze week publiceerde misdaadjournalist Simon Vuyk het boek De waarheid achter de vuurwerkramp. Hierin stelt hij dat de vuurwerkramp mogelijk is veroorzaakt door zogeheten ijsfonteintjes, een bepaald soort vuurwerk dat voor het overgrote deel bestaat uit nitrocellulose.

Buskruittype

Dit buskruittype, ook wel schietkatoen genoemd, is in combinatie met zwaarder vuurwerk zeer explosief.

De ijsfonteintjes zijn volgens Vuyk twee dagen voor de ramp die zich op 13 mei 2000 voltrok bij vuurwerkbedrijf SE Fireworks bezorgd. Het ging om een geheim transport uit Denemarken, dat deel uitmaakte van parallelle handel in vuurwerk door personeel van SE Fireworks, achter de rug van een van de directeuren van SE Fireworks om.

© ANP 

Poter

Ik hoop toch dat ze verder kijken dan alleen het eerste vlammetje.
Want dat vlammetje had nooit een ramp hoeven worden.
Zal me ook benieuwen of duidelijk word dat meer mensen wisten dat er mensen naar SEF zouden gaan.
Deze zouden dan dit gebruikt kunnen hebben als dekmantel om andere units rond dit tijdstip tot ontploffing te brengen.
Zo krijgen de veroorzakers van het bedrijfsongeval de schuld van de ramp.
Overigens doet dit hele gebeuren natuurlijk niets af van te veel en te zwaar.
Was het terrein nog groter geweest dan had Bakker er nog meer opgeslagen.
Jammer dat Paalman er nog steeds tussen zit, zo blijven degenen met het echte slechte geweten buiten spel.

sylvius

http://www.nrc.nl/binnenland/article2536785.ece/Familielid_directie_verklaart_over_ramp_Enschede

CiteerFamilielid directie verklaart over ramp Enschede

Enschede, 3 mei. Politie Twentie bestudeert een getuigenverklaring die mogelijk nieuw licht werpt op de vuurwerkramp van 13 mei 2000 in Enschede. De op schrift gestelde verklaring werd zaterdag aan de politie overhandigd door een verslaggever van RTV Oost. De oorzaak van de brand bij vuurwerkopslag SE Fireworks is nooit achterhaald.

Het zou gaan om een getuigenis van een familielid van een van de directeuren. De brand die de hevige explosies bij de vuurwerkopslag inleidde, zou volgens deze verklaring het gevolg kunnen zijn geweest van een bedrijfsongeval. Er zouden vlak voor het uitbreken van de brand toch mensen op het terrein zijn geweest, ook al is dat door de directeuren en medewerkers altijd ontkend. Mogelijk hebben zij vuurwerk 'uitgeprobeerd', waarbij iets is misgegaan. Als de informatie klopt, betekent dit dat meerdere betrokkenen destijds onjuiste verklaringen hebben afgelegd.

Dossier

Voor het einde van de week beslist de politie Twente of de verklaring aanleiding is voor nieuw onderzoek, aldus een woordvoerder. Het dossier van de ramp is nooit helemaal gesloten geweest, stelt hij. Eerder besloot de politie twee keer geen nader onderzoek te doen na nieuwe informatie.

Oud-rechercheur Jan Paalman, die bij politie Twente onderzoek deed naar de vuurwerkramp, was betrokken bij het opstellen van de verklaring. Volgens hem gaat het om een ,,zeer serieuze" verklaring, die een doorbraak in het onderzoek zou kunnen betekenen. ,,De verklaring is consistent en betrouwbaar. De reden waarom deze getuige hier niet eerder mee kwam, is ook plausibel", aldus Paalman. De oud-rechercheur verloor zijn baan bij politie Twente vanwege kritiek die hij en zijn collega Charl de Roy van Zuydewijn hadden op het onderzoek.

Paalman en RTV Oost-verslaggever Rob Vorkink willen in dit stadium geen openheid geven over de verklaring. Ze willen het politieonderzoek niet frustreren.

23 mensen

Bij de vuurwerkramp kwamen 23 mensen om het leven. Bijna duizend mensen raakten gewond en een woonwijk werd verwoest. In 2003 werd André de Vries uit Enschede in hoger beroep vrijgesproken van brandstichting. De directeuren van de opslag, Willie Pater en Rudi Bakker uit Enschede, werden tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens overtreding van milieuvoorschriften, handel in illegaal vuurwerk en brand en ontploffing door schuld, met de dood tot gevolg.

RTV Oost zendt vanaf donderdag een serie reportages uit over de ramp.

sylvius

CiteerHet zou gaan om een getuigenis van een familielid van een van de directeuren

Een van de gebroeders De Jong ....

CiteerMogelijk hebben zij vuurwerk 'uitgeprobeerd', waarbij iets is misgegaan.

"mogelijk" moest je maar wegdenken...

Citeermeerdere betrokkenen destijds onjuiste verklaringen hebben afgelegd.

Door hemzelf dus en door
o.a.  Hennie Kloppenborg

http://twitter.com/RobVor

CiteerHoe reageert klusjesman Kloppenborg op reportageserie Oost over vuurwerkramp? Kijk reportageserie TV Oost vanaf 6 mei
about 23 hours ago via web

Citeer
Paalman en RTV Oost-verslaggever Rob Vorkink willen in dit stadium geen openheid geven over de verklaring.

t komt dus van Paalman...

sylvius

CiteerDe reden waarom deze getuige hier niet eerder mee kwam, is ook plausibel

HENK, geboren 13 mei 1930, overleden?

sylvius

Hij was een week eerder jarig, dus geboren 6 mei 1930.
Betovermorgen wordt hij tachtig.
Of zou hij tachtig geworden zijn.

sylvius

Uit de Metro;

CiteerVuyk stelt "de details uit de verklaring te kennen en te weten wie haar heeft afgelegd". Volgens de journalist gaat het "inderdaad om een zeer interessante getuigenis. De getuige is een insider."

toch een inside-job (= sabotage) ?

Poter

Een reactie op de site van de tub onder dit artikel.

Wat kan mij dat spul uit Denemarken schelen! Dat het niet pluis was, dat wat er lag kunnen ze niet om heen, anders had het niet zulke grote knallen kunnen gegeven.

Elke dag als ik in de spiegel kijk boven op mijn hoofd, mijn hand en op mijn rug dan zie ik de littekens en wordt aan dat gebeuren herinnerd en dat is dan alleen nog maar aan de buitenkant en die worden minder zichtbaar. Maar wat er binnen in mij gebeurd is: huis en haard weg, geen eigen plekje meer waar je veilig even weg kunt duiken om te rusten en af te schakelen, spullen met gigantisch emotionele waarde spullen zoals foto's e.d.... alles weg...! en dan de dagen erna... het moeten vechten voor je bestaan, een dak boven je hoofd krijgen, spulletjes verzamelen om in je primaire behoeftes te kunnen voorzien.

Mensen van wie je dacht dat ze je vrienden en/of familie waren en waar je op terug zou kunnen vallen blijken in eens niet dat te zijn waar voor ze zich uitgaven. Ik heb mensen gezien waarvan ik dacht dat ze fatsoenlijke mensen waren maar dan met ellebogen werkte om hun eigen schaapjes weer op het droge te krijgen. Maar ik heb ook mensen, vrienden, famillie, collega's gezien die er wel waren. En die ben ik ook eeuwig dankbaar. Het was een wir/war van emoties. Ik moet zeggen, ik heb een bult geleerd en weet wie mijn ware familie is en wie mijn echte vrienden zijn.

Als het weer tegen 13 mei aanloopt elk jaar en collega, vrienden, familie vragen hoe was dat nou, die vuurwerkramp? En de media geeft er weer de nodige aandacht aan, dan beginnen de dromen weer van de vuurwerkramp. En dat is niet echt fijn, je maakt alles nog keer, nog een keer en nog een keer mee. Zucht..... daarom zeg ik ook wat kan het mij schelen of het nu is aangestoken of dat het een bedrijfsongeval was. Dat wat ze mij hebben aangedaan is heel groot litteken op mijn ziel en dat kan nooit meer weg bij mij! Ik hoop dat de aandacht voor de vuurwerkramp in de toekomst minder wordt, zodat ik mijn rust kan proberen te vinden en de dromen hopelijk minder zullen worden in de maand mei.

Arjan

Arjan - 03-05-2010 | 14:10

sylvius

http://www.hartvannederland.nl/nederland/overijssel/2010/mogelijke-doorbraak-in-vuurwerkramp/

commentator:
CiteerOud-rechercheur Paalman sprak in opdracht van de RTV-Oost journalisten met de geruige.

Rob Vorkink
CiteerEr is prake van uiterst cruciiale informatie over aanwezigheid van directieleden en personeelsleden op het terrein voor de eerste brand

Er zijn maar twee directieleden toch? Bakker en Pater.

Of was Marion Schipper ook directielid?