Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Nieuw onderzoek naar de vuurwerkramp

Gestart door Poter, 1 mei 2010, 15:16:58

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://misdaadjournalist.web-log.nl/misdaadjournalist/2008/10/profiel-van-adv.html

CiteerProfiel van advocaat Jillis Roelse

"Je bent geen beter mens omdat je rechter, officier, gevangenbewaarder of rechercheur bent. Je verheven voelen boven anderen, dat is een gevaarlijk trekje dat je vaak ziet in de manier waarop er met verdachten wordt omgegaan. Het is mijn diepe overtuiging dat het belangrijk is de belangen van een verdachte goed in het oog te houden er ervoor te zorgen dat de Staat zich aan haar eigen regels houdt.'

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=110881

Citeer7-5-2010 16:57:42

De advocaat van oud-directeur Pater van SE Fireworks in Enschede heeft aangifte gedaan van smaad en laster tegen de schoonzus van zijn cliënt.

De schoonzus zegt dat Pater en de klusjeman de avond voor de ramp hadden afgesproken om de volgende dag op het bedrijf aan het werk te gaan. Pater, een andere directielid, de klusjesman en anderen hebben altijd ontkend op de rampdag op het terrein te zijn geweest. De vrouw deed haar verhaal, omdat ze zegt niet te kunnen leven met een leugen. Haar verklaring is inmiddels in handen van het Openbaar Ministerie. Zij onderzoeken de verklaring en hebben al gezegd aanknopingspunten te zien voor verder onderzoek naar de oorzaak van de vuurwerkramp.

sylvius

Ha, Patricia!

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=110874

"Nou, ons eerste oordeel is dat het een goed aanknopingspunt biedt, maar nog geen antwoord geeft op wat daar nou precies gebeurd is op dat terrein, dus wie ons daar wat meer over kan vertellen, daar hopen we eigenlijk op"

Maar verklaring van Dirk van der Wijk gooide ze in de prullenbak...

sylvius

RTV Oost -10 Jaar Vuurwerkramp - deel 2

http://www.youtube.com/watch?v=Fyo5PR2AV9U&feature=PlayList&p=29921E10A6AC0ECF&playnext_from=PL

Ze komen vast niet voor een tegel in aanmerking:

"Wij hebben inmiddels een tweede getuige gevonden, die bevestigt het verhaal van de schoonzus van Willy Pater dat daar 's avonds een harde afspraak gemaakt is"

"Dit is dus een fonkelnieuwe getuige in het onderzoek naar de vuurwerkramp die mijn collega's Frans Strikker en Rob vorkink boven water hebben getild, als ik het zo oneerbiedig mag uitdrukken"

Er zijn nl. tientallen getuigen van het vuurwerk voor drie uur...

En dat zegt niks over de aanwezigheid van Pater of klusjesman of gebroeders De Jong.

sylvius

Dit is wel hartstikke goed:

" Burgers van Enschede, gemeente , politie, brandweer, justitie, werkgevers en werknemers van SE Fireworks en de overheid, verbreek jullie stilzwijgen over de waarheid achter de vuurwerkramp. Eerlijkheid maakt veel sterker dan met een leugen te moeten leven. Geef je tekortkomingen en fouten toe, dat lucht op, op wat voor manier dan ook. Doe het voor alle 23 medeburgers en de vier branweermannen die daarbij om het leven zijn gekomen. Doe het voor de nabestaanden en hun kinderen, doe het voor jezelf.  Dan ben je sterk en kun je weer vrijuit in de spiegel kijken. Mathilde van der Molen - Tinnemeijer."

sylvius

Dit is interessant, uit Tbantia van vandaag:

Maar dan moet wel eerst het Pikmeerarrest opgeheven worden.
Of is dat al gebeurd?

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=110899

CiteerNieuwe getuigen vuurwerkramp
8-5-2010 13:54:05

Meerdere nieuwe getuigen van de vuurwerkramp hebben zich de afgelopen dagen gemeld bij RTV Oost.

Dat is gebeurd naar aanleiding van onthullende reportages over de ramp bij deze zender. De tips gaan met name over vuurwerk voorafgaande aan de eerste brand, werkzaamheden op het terrein en de diverse hoofdrolspelers. De zender probeert met de meeste getuigen in contact te komen. Inmiddels beraden de weduwes van vier omgekomen brandweerlieden zich op een nieuwe schadeclaim. Ook is duidelijk dat brandweerlieden en andere hulpverleners de afgelopen jaren stelselmatig zijn bedreigd.

sylvius

op EO

Marieke Bargeman

http://www.eo.nl/programma/doordewereld/2009-2010/page/Tien_jaar_vuurwerkramp_Enschede__Mirjam_in_de_Bijlmer__Grenzen_van_Gods_Koninkrijk/episode.esp?episode=11081047

CiteerTien jaar na de vuurwerkramp
Komende week herdenkt Enschede de vuurwerkramp. De oorzaak van de ramp is nog steeds een raadsel. Journalisten van TV-Oost komen nu met nieuwe onthullingen. Het zou toch om een  bedrijfsongeval gaan. Het is twijfelachtig of de waarheid ooit boven tafel zal komen. Marieke Bargeman zit die middag bij  een vriendin vlak bij de vuurwerkfabriek als de ontploffingen beginnen. Ze slaan op de vlucht, Marieke met de baby van haar vriendin in haar armen. ,,Na de ramp heb ik vaak gedacht: Ik had dood moeten zijn. Ik was op het moment van de explosies immers vlakbij de vuurwerk fabriek. Ik kon niet bevatten dat brandweermensen, die kwamen om anderen te helpen, wel zijn omgekomen en dat ik nog leefde. Dat is leiding van God." In de studio vrijgemaakt predikant Poutsma, destijds voorganger in de wijk. Welke troost kon hij zijn getroffen gemeenteleden destijds bieden? En hoe belangrijk is het voor de slachtoffers om de waarheid over de oorzaak te weten?

Zij beweerde dat zij op het terrein mensen had gezien -

hier de uitzending
http://player.omroep.nl/?aflID=10936629

Citeer

Er is wel gewerkt, er waren wel mensen op het bedrijf aanwezig, ik heb ze gezien, ik heb mensen daar binnen gezien, dus als ze zeggen we waren er niet, dan denk ik wat heb je dan te verbergen?  Dus dat zijn dingen, daar wil ik de reden van weten. en dat diegene die daar verantwoordelijk voor is toch de waarheid vertelt en dat hij daar zijn straf voor krijgt.

sylvius

http://ramp13meiforum.yourbb.nl/viewtopic.php?f=2&p=3175#p3175

Citaat van: CrimoMarieke Bargerman zit in mijn dossier en haar verklaring behelsen niks over dat zij gezien heeft bij sef mensen aan het werk waren dan alleen bij de eerste knal voor 3 uur Henk Vinke met een andere man heeft zien staan en snel met kennissen de tollenstraat uit vluchtte. Marieke is kapster van beroep en kwam om +- 14:45 aan in de tollenmstraat alwaar zij een kennis het haar knipte de straat was stil en verlaten op een jongen die een skelter bereed en dwars op de weg stond waarvan zei ook niet kon zeggen het Bakker zijn zoontje was ze vermoedde het wel. het is vastgesteld dit ook niet klopte!
is doorgedraaid en geloofwaanzing

klopt wel

sylvius

Paalman en Jack Huygens bij Sylvana

http://sylvana.nps.nl/

CiteerJan Paalman
Jan Paalman was rechercheur en oud politieman in het recherchebijstandsteam dat onderzoek deed naar de vuurwerkramp in Enschede. Tijdens zijn verhoren voor de commissie Oosting stuitte hij op een aantal onjuistheden. Volgens Jan werd er moedwillig gezocht naar iemand om de schuld van de vuurwerkramp in de schoenen te schuiven em in de wat vreemde jongen André de Vries zagen ze een makkelijk prooi. Maar Jan vond bewijs waarmee de onschuld van André de Vries aangetoond kon worden.

Toen Paalman en zijn collega de Roy van Zuijdewijn hun kritiek uitten op het rammelende onderzoek, werden ze binnen korte tijd ontslagen bij de politie. Maar daar lieten ze het niet bij zitten. Ze richtten hun eigen recherchebureau op en bleven speuren naar de waarheid. Er was zoveel dat niet kloptte. Dankzij het onderzoek van Jan kwam de veroordeelde verdachte André de Vries twee jaar later weer op vrije voeten te staan. Maar dat is niet alles. De afgelopen weken kwamen er nieuwe feiten (die Jan geleverd heeft) naar buiten, die hebben geleid tot de heropening van het onderzoek.

Jack Huygens
Jack Huygens werkte in 2000 als conciërge maar kluste wat bij met camerawerk voor lokale televisiestations. Op de rampendag van 13 mei 2000 werd Jack voor een brandje naar Roombeek gestuurd. Bij aankomst ging hij op een muurtje staan om te filmen. Toen de eerste klap volgde schrok hij, maar meende hij dat het bij zijn beroep hoorde en herpakte zich. Bij de tweede klap viel hij neer en de derde kan hij zich niet meer herinneren. Zijn hele camera is weggesmolten, alleen de tape was nog over.

Maar op deze tape bleken belangrijke videobeelden te staan, die niet overeenkwamen met de conclusies van de onderzoekscommissie Oosting. Huygens leed na de ramp aan een posttraumatische stressstoornis en zijn baan als congierge is hij verloren. Voor zijn verwerking is het heel belangrijk dat de onderste steen boven komt.

De waarheid achter de vuurwerkramp
De afgelopen weken kwamen nieuwe feiten naar buiten in het boek van Simon Vuyk 'De waarheid achter de vuurwerkramp' en via RTV Oost. De nieuwe onthullingen en getuigenverklaringen werpen een geheel ander licht op de oorzaak van de vuurwerkramp, maar ook op de doofpot bij de rijksrecherche en justitie.

Zaterdag 8 mei in SYLVANA blikken Paalman en Huygens terug op de ramp en praten ze over de nieuwe feiten die deze week aan het licht zijn gekomen.

sylvius

CiteerMaar op deze tape bleken belangrijke videobeelden te staan, die niet overeenkwamen met de conclusies van de onderzoekscommissie Oosting.

Ik heb het gezien

Is erg raar.

Want klopt niet met wat Huygens mij eens zelf verteld heeft.

Huygens vertelde mij dat voor hij was begonnen met filmen over het hele dak had gelopen en,  vanuit andere gezichtshoek dan van waaruit hij zou gaan filmen, in de de driehoek had kunnen kijken en toen had hij de aanhanger gezien waarvan een wiel in brand stond en waar zwarte rook vanaf kwam.

En nu beweert hij precies anders -- zijn beelden waren de commissie Oosting niet van pas gekomen omdat er niets te zien is van een aanhanger of zwarte rook.

Nu bedenk ik: het een sluit het ander niet uit.

Huygens, een steekje los?

Of zit hij gemangeld?

Weet hij meer?

(Uitzending nog niet online , maar komt nog wel)

sylvius

Jack Huygens zou het beginstuk van zijn opnames aan Jan Mans verkocht hebben voor 30.000 gulden.
Daarop zou te zien zijn geweest dat een brandweerman de E2 had geopend, en ook dat de brandweer zelf vuurpiljen afschoot.
.
Dat heb ik Jack Huygens een keer rechtstreeks gevraagd, of dat waar was.

Ja gedeeltelijk, want hij had wel geld van Jan Mans gehad, maar dat was omdat hij zo aangeslagen was dat hij niet meer kon werken, en hij als niet-bewoner van het rampgebied niet voor een uitkering in aanmerking kwam.

Maar dat was dus niet voor het beginstuk van zijn beelden en ook geen zwijggeld.

Er was overigens niets geheims aan zijn beelden, iedereen mocht ze van hem hebben.

Toen zei ik dus: dan wil ik ze ook wel.

Ja, kwam dik in orde, hij zou ze bij me thuis bezorgen.

Maar is niet gebeurd.
Later nog een keer een mailtje gestuurd en nog een keer; ook nog een keer getelefoneerd. (met een/zijn? vrouw) , geen reactie.

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=110929

CiteerVerklaring nieuwe getuige vuurwerkramp9-5-2010 14:09:26
Een nieuwe getuige van de vuurwerkramp heeft verklaard dat er voor de vuurwerkramp gewerkt is op het terrein van SE Fireworks.

Het gaat om een verpleegkundige die na de explosies eerste hulp heeft verleend aan directeur Pater en zijn vrouw. De echtgenote van Pater zou tegenover de verpleegkundige gezegd hebben dat ze aan het werk waren op het terrein en dat er bommen lagen die zouden kunnen exploderen. Haar verklaring is kort na de ramp opgenomen door de politie. Bij RTV Oost hebben zich de afgelopen dagen meer mensen gemeld die verklaren dat er voor de ramp op het terrein is gewerkt.

Poter

Marieke heeft de jongen op de skelter later herkend op door de politie getoonde foto's.
De jongen staat op de foto waarop Bakker het kleine poortje uit komt rennen de Tollensstraat in.
Zie pv van 5-6-2000
Dit word nog een bevestigd in de pv van 19-10-2000

sylvius

Citaat van: sylvius op  9 mei 2010, 13:22:29
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=110929
CiteerVerklaring nieuwe getuige vuurwerkramp9-5-2010 14:09:26
Een nieuwe getuige van de vuurwerkramp heeft verklaard dat er voor de vuurwerkramp gewerkt is op het terrein van SE Fireworks.

Het gaat om een verpleegkundige die na de explosies eerste hulp heeft verleend aan directeur Pater en zijn vrouw. De echtgenote van Pater zou tegenover de verpleegkundige gezegd hebben dat ze aan het werk waren op het terrein en dat er bommen lagen die zouden kunnen exploderen. Haar verklaring is kort na de ramp opgenomen door de politie. Bij RTV Oost hebben zich de afgelopen dagen meer mensen gemeld die verklaren dat er voor de ramp op het terrein is gewerkt.

Zij heet Ine Debski --

heeft al op 25 mei 2000 verklaring afgelegd bij Tolteam ...

Vuyk 1, p. 444