Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

en dan is er champagne

Gestart door sylvius, 15 juni 2011, 14:03:19

Vorige topic - Volgende topic

sylvius


admin

Mooie reclame op die site, straks hebben we het groenste vliegveld van Nederland en kunnen we C02 neutraal oorlog voeren.

CiteerWhat's happening   

Excellent logistic connections to Europe
Internationally renowned companies: Grolsch, TenCate, Norit, Vredestein, Stork, Akzo-Nobel & Thales

ENSCHEDE - Football club FC Twente brought back home by Chinook helicopter
After the chilling football match Ajax - FC Twente (3-1) the players of FC Twente were safely brought back to Twente by a Chinook helicopter provided by the Dutch Department of Defense.

sylvius

#3
http://www.tctubantia.nl/regio/9645872/Luchthaven-kost-overheden-miljoenen.ece

CiteerLuchthaven kost overheden miljoenen


ENSCHEDE - De ontwikkeling van de luchthaven Twente komt de gemeente Enschede en de provincie Overijssel nu al op een verliespost van vele miljoenen euro's te staan. Zo moeten de twee overheden alleen al bijna 13 miljoen euro aan historische kosten, gemaakt in de afgelopen jaren, als verlies voor hun rekening nemen.



sylvius

#4
Citaat van: sylvius op 11 oktober 2011, 05:58:26

CiteerLuchthaven kost overheden miljoenen


ENSCHEDE - De ontwikkeling van de luchthaven Twente komt de gemeente Enschede en de provincie Overijssel nu al op een verliespost van vele miljoenen euro's te staan. Zo moeten de twee overheden alleen al bijna 13 miljoen euro aan historische kosten, gemaakt in de afgelopen jaren, als verlies voor hun rekening nemen.

http://www.adttwente.nl/




sylvius

#5
http://www.adttwente.nl/exploitanten/ADT/

CiteerADT - Area Development Twente
Area Development Twente (ADT) has been established to facilitate and co-ordinate the area development of Airport Twente and its surroundings. ADT is a Public Corporation (Gemeenschappelijke Regeling), established and owned by the Municipality of Enschede and the Province of Overijssel.

ADT's main objective is to transform and re-develop the current airport area into a facility that will economicallly strengthen Twente in a sustainable and environmentally sound way.

ADT Managing Director is Mr Peter Kuenzli.

Peter Kuenzli, bestbetaalde gemeenteambtenaar ooit (als directeur projectbureau wederopbouw) en vader van de rampopera WAKE.


sylvius

http://www.tctubantia.nl/regio/9710269/Peter-Kuenzli-beeindigt-werkzaamheden-voor-vliegveld.ece?start=2&sort=asc#reakties


CiteerPeter Kuenzli beëindigt werkzaamheden voor vliegveld

(...)

Met het naderende vertrek van Peter Kuenzli komt een einde aan een langdurige samenwerking tussen de gebiedsontwikkelaar en de gemeente Enschede. Kuenzli is sinds 2006 als ledinggevende betrokken bij de ontwikkelingen rond de luchthaven Twente en omgeving. Kuenzli was aanvankelijk het gezicht van de Vliegwiel Twente Maatschappij en werd vervolgens directeur van ADT. In 2001 werd Kuenzli door de gemeente Enschede gevraagd als directeur van het projectbureau wederopbouw na de vuurwerkramp van 13 mei 2000. In die functie heeft Kuenzli een groot aandeel gehad in de ontwikkelingen in de wijk Roombeek.




REACTIE:
Citeer

Hij heeft zijn zakken goed gevuld en de bevolking meer dan genoeg voorgelogen, hij kan wel vertrekken.
Ingrid - 20-10-2011 | 19:05

sylvius

http://www.tctubantia.nl/regio/twente/10650630/Enschede-neemt-verlies-met-luchthaven-en-gaat-door.ece



Citeer 12,8 miljoen aan historische plankosten


Zal wel op gegaan zijn aan de etentjes, de champagne en de website "Een vliegwiel voor Twente" en het salaris van P. Kuenzli.

sylvius

#8
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/11330742/%26lsquo%3BCijfers-banen-vliegveld-te-mooi-voorgesteld%26rsquo%3B-.ece

Citeer
'Cijfers banen vliegveld te mooi voorgesteld'    

ENSCHEDE - Het aantal banen dat de gebiedsontwikkeling rond de luchthaven Twente oplevert is een paar jaar geleden veel te mooi voorgesteld. Econoom Hans Opdam heeft een notitie van die strekking naar leden van de gemeenteraad in Enschede en Provinciale Staten van Overijssel gestuurd. Hij omschrijft de handelwijze als 'frauduleus'.

In de documenten waarover de politiek in de gemeente Enschede en de provincie Overijssel eind 2009 moesten beslissen, de Structuurvisie Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente, werd gerept over additionele werkgelegenheid, ofwel het aantal banen dat Twente er extra bij krijgt. Maar het onderliggende onderzoek, dat van het bureau Ecorys, gaat uit van bruto werkgelegenheid.

In dit laatste geval handelt het om de banen die het totale project oplevert, zonder dat rekening wordt gehouden met de werkgelegenheid die door de komst van het vliegveld en aanverwante activiteiten elders in Twente verdwijnt. Dit is het zogeheten verdringingseffect.

In beide documenten (de structuurvisies en het Ecorys-rapport) is het aantal verwachte banen voor een plan met een luchthaven identiek: 2770. In de Ecorys-studie gaat het dus niet om toegevoegde werkgelegenheid.

De gewraakte formulering is afkomstig van VTM, de voorganger van projectorganisatie ADT die de luchthavenontwikkeling begeleidt namens de provincie en de gemeente.

sylvius

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/schiphol-egis-imtech-en-ictas-zagen-geen-potentie-in-luchthaven-twente-1.3602528

CiteerSchiphol, Egis/Imtech en Ictas zagen geen potentie in luchthaven Twente

Reacties:


Hans
Citeer

Heerlijk,een vervolg van de soap! ADT, dwz den Oudsten, van Hees c.s., wil nog steeds niets toelichten, m.a.w. ze zijn er nog niet helemaal uit hoe ze iets dat krom is kaarsrecht gaan praten! Schiphol een serieuze gegadigde? Om je rot te lachen, echt. Tja voorstanders, een goed en GRATIS advies: koop een passpiegel bij de HEMA, ga daar eens echt goed voorzitten, en kijk eens goed in de spiegel, en schrijf eens op wat je dan ziet, ok? Lachen hoor, vliegveld Twente! Over luchtkastelen gesproken.....

Marrit
Citeer

Nu snap ik wel waarom de aanbestedingsprocedure zo nodig anoniem moest: er waren helemaal geen serieuze partijen!!! Dat heeft ADT toch mooi een half jaar langer onder de pet kunnen houden. En daarmee heeft deze club zijn eigen baantjes nog iets langer veilig gesteld. Er moest een rechter aan te pas komen om dit staaltje van volksverlakkerij aan t licht te brengen. Wie nu nog op ADT vertrouwt is echt niet lekke
r

sylvius

http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.php?BasicNieuwsItemID=11967

CiteerD66 en SP stellen vragen over onderzoek door Schiphol
Datum: 12 Januari 2013

De raadsfracties in Enschede van SP en D66 stellen vragen over een onderzoek naar de levensvatbaarheid van de luchthaven Twente. Het gaat om een intern rapport van Schiphol, maar mogelijk wisten gemeente Enschede en de provincie Overijssel van de inhoud en de conclusies. Volgens diverse bronnen zou Schiphol al in 2009 geweten hebben dat een luchthaven in Twente economisch niet haalbaar zou zijn. Dat deze informatie niet is gedeeld met de gemeenteraad van Enschede, zorgt bij de fracties van D66 en SP voor vraagtekens. De partijen eisen opheldering.

sylvius

#11
Twitter:

https://twitter.com/search?q=luchthaven%20twente&src=typd
Citeer

15h Rob Vorkink Rob Vorkink ‏@RobVor

Hulde Teun Staal voor luchthaven Twente-debacle! Wat heeft PdO nu weer te verbergen?#vliegveldtwente
from Hof van Twente
18h D66Enschede D66Enschede ‏@D66Enschede

Rondvragen D66 aangaande Luchthaven Twente http://d66enschede.nl/?p=920
Expand
21h Menno Huge Menno Huge ‏@MennoHuge

Uh, @HantenBroeke,10 sept '09: Plannen luchthaven Twente: financieel haalbaar, economisch gunstig, leveren veel werkgelegenheid op.
Expand
22h Dolf Ruesink Dolf Ruesink ‏@DolfRuesink

'Vluchten kan niet meer' klinkt door de speakers op Luchthaven Twente. http://tubantia.nl/regio/schiphol
Expand
12 Jan Jasper Kerkwijk Jasper Kerkwijk ‏@JasperKerkwijk

Luchthaven Twente: Feiten minder belangrijk dan bestuurlijke ambitie. Waar heb ik dat eerder gehoord? #grondbeleid.
Expand
12 Jan Daphne Dertien Daphne Dertien ‏@DaphneDertien

#LuchthavenTwente, dan he? Het gebied zelf is prachtig. RT @tubantia Schiphol schreef Twente jaren geleden al af http://dlvr.it/2n9q7V
Expand
12 Jan Jelle Kort Jelle Kort ‏@JelleKort

Imtech deed mee met aanbesteding #luchthaventwente, niet met de bedoeling om te gaan exploiteren, maar "met het oog op de infrastructuur."
Expand
12 Jan Jelle Kort Jelle Kort ‏@JelleKort

Running out of runway. Den Oudsten: Schiphol heeft zich gekwalificeerd. Uit nieuwsgierigheid, maar schreef #luchthaventwente af rond 2009.
Expand
12 Jan Maurice Essers Maurice Essers ‏@MauriceEssers

Luchthaven Twente Gate: Benieuwd welke politieke consequenties dit gaat hebben! http://www.tubantia.nl/regio/schiphol-schreef-twente-jaren-geleden-al-af-1.3603873 ...
Expand
12 Jan Maurice Essers Maurice Essers ‏@MauriceEssers

Schokkend: Schiphol liet bestuurders ADT al jaren geleden weten dat Luchthaven Twente geen toekomst zou hebben! http://www.tubantia.nl/regio/schiphol-schreef-twente-jaren-geleden-al-af-1.3603873 ...

sylvius

#12
http://www.volt-twente.nl/

Citeer
Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente

De vereniging Omwonenden Luchthaven Twente, kort Volt-Twente, is in september 2009 opgericht om een samenwerkend platform te creëren voor alle maatschappelijke organisaties en individuele burgers uit de Euregio, die zich al meerdere jaren bezighouden met het dossier herstart Luchthaven Twente.

Het is een traject geweest van - op zijn minst - verbroken beloften. Op onze downloads-pagina voor rapporten en andere documenten kunt u volgen wat er is gebeurd.

Maar nu -na zoveel jaren en een heleboel verspild belastinggeld is er per december 2012 geen partij in de markt die heeft ingeschreven. Na alle uitspraken van luchtvaarteconomen blijkt ook de markt een economisch rendabel vliegveld in Twente niet haalbaar te vinden. Wie die drie partijen zijn die zouden aanbesteden, weten we tot op de dag van vandaag niet. Maar: ADT is door de rechter veroordeeld tot het bekend maken van de namen. En wat gebeurt er verder, nu de landelijke overheid het vliegveldterrein niet terug zal kopen?


Op de website van ADT lezen we op 10 januari:

"Geen van de drie consortia heeft een bod uitgebracht zo bleek op 3 december 2012. ADT brengt op dit moment in beeld waarom zij binnen de huidige kaders en omstandigheden, niet hebben ingeschreven op deze luchthaven. De Tenderboard zal daar nog over adviseren. Ook hebben burgemeester en wethouders van Enschede en gedeputeerde staten van Overijssel aan ADT gevraagd te kijken welke onderdelen van de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente door zouden kunnen gaan en op welke ontwikkelingen een heroriëntatie moet plaatsvinden. Begin februari komen de resultaten beschikbaar voor bespreking in Raad en Staten".

Dit doet pijn aan het gevoel voor democratie en bestuurlijke logica. Bezie de volgende uitspraken: 

1. B&W van Enschede en GS van Overijssel hebben ADT gevraagd te bekijken wat er nu moet gebeuren (bovenstaande tekst)
2. ADT bestaat uit (de belangrijkste vertegenwoordigers van ) B&W en GS (zie de Gemeenschappelijke Regeling)
3. Het antwoord van ADT komt beschikbaar in februari a.s. voor bespreking in Raad en Staten (bovenstaande tekst)
4. Raad en Staten kunnen zienswijzen indienen, maar ADT beslist wat er gebeurt. (zie de Gemeenschappelijke Regeling)

Het bestuur van ADT - de facto vier personen - beslissen en hebben alle touwtjes in handen. Daar is - bestuurlijk of juridisch - niets tegen te doen. ADT heeft gefaald, maar ADT heeft bepaald dat ADT zal bepalen wat er zal worden bepaald.   

Dit is meer dan (wel)denkende burgers kunnen verdragen.  Hoe lang zullen onze volksvertegenwoordigers zulk een middeleeuws regime accepteren? Het lijkt me de hoogste tijd om een politiek debat te starten over de governance van ADT.


http://www.adttwente.nl/over/Bestuur/

CiteerAlgemeen Bestuur Area Development Twente

Area Development Twente (ADT) is een Gemeenschappelijke Regeling (GR). De GR heeft drie organen, namelijk: een Algemeen Bestuur (AB), een Dagelijks Bestuur (DB) en een voorzitter. Het Algemeen Bestuur is het hoogste orgaan dat alle kaders uitzet en het Dagelijks Bestuur voert deze kaders uit. Het Algemeen Bestuur stelt ook de begroting en de jaarrekening van de GR vast.

Het Algemeen Bestuur bestaat uit zes leden, waarvan drie leden uit GS en drie uit B&W. De voorzitter van het AB is tevens voorzitter van het DB. Het voorzitterschap rouleert.

De vergaderingen van het Algemeen Bestuur zijn openbaar. De achterliggende stukken van de vergaderingen zijn in te zien van maandag tot en met donderdag, van 10:00 tot 16:00 uur, bij het secretariaat van ADT aan de Zuidkampweg Z31.

Samenstelling Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur

1.
   

Burgemeester Peter den Oudsten, gemeente Enschede en voorzitter van het overleg

2.
   

Gedeputeerde Gerrit Jan Kok, provincie Overijssel

3.
   

Wethouder Marijke van Hees, gemeente Enschede

4.
   

Gedeputeerde Theo Rietkerk, provincie Overijssel

5.
   

Wethouder Jeroen Hatenboer, gemeente Enschede

6.
   

Gedeputeerde Bert Boerman, provincie Overijssel

Deze zes personen vormen het Algemeen Bestuur, de eerste vier het Dagelijks Bestuur.

sylvius

https://twitter.com/teunstaal

Citeer Teun Staal ‏@teunstaal



Even mezelf en #tctubantia corrigeren. Schiphol-analyse #luchthaventwente is van 31 maart 2008, met update 24 november 2009. Dus niet 2011.


   

sylvius

#14
http://www.wn.de/Muensterland/Kreis-Borken/Gronau/Schiphol-sah-nie-Chancen-fuer-Twente-Interne-Analyse-wies-schon-vor-Jahren-aus-dass-Regionalflughafen-keine-Zukunft-hat
Citeer
Schiphol sah nie Chancen für Twente

Interne Analyse wies schon vor Jahren aus, dass Regionalflughafen keine Zukunft hat



Gronau/Enschede -

Das Scheitern der Flughafenpläne in Twente dürfte für die Verantwortlichen in den Rathäusern in Twente und bei der Provinzverwaltung in Zwolle eigentlich nicht überraschend gekommen sein. Schon vor einigen Jahren waren Fachleute des Großflughafens Schiphol zu der Erkenntnis gekommen, dass ein Regionalflughafen in Enschede wirtschaftlich keine Zukunft hat. Die Ergebnisse der Analyse waren den Verantwortlichen in Twente bekannt. Doch es war Stillschweigen vereinbart. Das berichtet die Enscheder Zeitung Twentsche Courant Tubantia.

Die Zeitung beruft sich auf den ehemaligen Leiter Strategie von Schiphol, Joop Krul. Er war vor etwa drei Jahren mit der Analyse für den möglichen Neustart befasst. Sie kam zu dem Schluss, dass Twente als Dependance von Schiphol nicht interessant sei. Die Zahl potenzieller Fluggäste sei zu gering, die Konkurrenz durch benachbarte deutsche Flughäfen wie Münster/Osnabrück und Weeze zu groß. Auch als ,,Überlauf" von Schiphol sei Twente nicht in Betracht gekommen. Um den Hauptstadt-Flughafen von (Charter-)Flügen zu entlasten, seien die Airports in Eindhoven und Lelystad geeigneter.


Diese Erkenntnisse waren jedoch nur für den internen Gebrauch bestimmt. Krul zufolge ist Vertraulichkeit Standard bei derartigen Analysen. Die Ergebnisse wurden den Verantwortlichen der Provinz und in Twente vorgestellt – allerdings wurde offenbar Stillschweigen vereinbart.

Trotz der negativen Aussichten hatte Schiphol sich an dem Vergabeverfahren für den Flughafen Twente beteiligt. Offenbar aus strategischen Gründen. Denn solange man im Spiel bleibe, erhalte man schließlich Einblick in alle offiziellen Dokumente, so Krul.

Neben Schiphol hatten sich zwei weitere Konsortien Mitte 2011 für die Teilnahme am Vergabeverfahren für den Flughafen Twente qualifiziert. Die beiden anderen waren eine Gemeinschaft aus Egis (Frankreich) und dem Multinational Imtech (Niederlande) sowie der türkischen Holding Ictas. Das hatte die ADT am Freitag mitgeteilt. Keines dieser drei Konsortien hatte jedoch (wie berichtet) ein Angebot abgegeben. ,,Warum sie unter den derzeit bestehenden Bedingungen bzw. Umständen nicht an der Ausschreibung für den Flughafen teilgenommen hatten, wird von ADT zurzeit ermittelt" hieß es. Eine Stellungnahme des Ausschreibungsausschusses stehe zurzeit noch aus. Ebenfalls wurde ADT vom Magistrat der Stadt Enschede sowie den Mitgliedern des Provinzialausschusses von Overijssel mit der Untersuchung dahingehend beauftragt, welche Bestandteile des Gebietsentwicklungsplans Flughafen Twente weiter verfolgt werden können und welche Entwicklungen einer Neubewertung zu unterziehen sind. Die Ergebnisse dieser Untersuchung werden dem Stadtrat sowie dem Provinzialausschuss Anfang Februar vorgelegt.

Die Frage, die sich jetzt mancher in Twente stellt, lautet: Warum sind die Ergebnisse der kritischen Schiphol-Analyse nicht früher veröffentlicht worden? Hätte man dann nicht viel Geld, Zeit und Mühen sparen können?

Zumal kritische Stimmen ja auch aus anderer Ecke kamen. Das Amsterdamer Forschungsbüro SEO, für das Joop Krul mittlerweile arbeitet, hatte bereits 2010 im Auftrag von Flughafengegnern untersucht, welches Passagierpotenzial der Flughafen Twente habe. SEO errechnete eine halbe Million pro Jahr – die Flughafen-Befürworter dagegen rechneten (ab 2030) mit 1,2 Millionen. ,,Doch selbst dann ist der Betrieb eines Flughafens noch nicht interessant", zitiert die Enscheder Zeitung Krul: ,,Man muss schließlich in gigantischem Ausmaß investieren, zum Beispiel in Feuerwehr und Flugverkehrsleitung . . . Wirtschaftlich interessant wird ein Flughafen erst bei zweieinhalb bis drei Millionen Passagieren pro Jahr." Wenn der Flughafen wenigstens militärisch weiter genutzt worden wäre, hätte man einen Teil der Kosten teilen können; doch 2008 hatte sich das Verteidigungsministerium aus Enschede zurückgezogen.