Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

en dan is er champagne

Gestart door sylvius, 15 juni 2011, 14:03:19

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

https://twitter.com/DolfRuesink

CiteerDolf Ruesink ‏@DolfRuesink



Bestuurders Twente weten zich weinig te herinneren van kritisch rapport over luchthaven. Omroep MAX heeft leuk programma geheugentraining.

sylvius

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/college-enschede-beantwoordt-vragen-luchthaven-schriftelijk-1.3606519

Citeer
College Enschede beantwoordt vragen luchthaven schriftelijk




ENSCHEDE - Het gemeentebestuur van Enschede zal de vragen die meerdere raadsfracties het afgelopen weekeinde hebben gesteld over de Schiphol-analyse van de luchthaven Twente schriftelijk beantwoorden.




De antwoorden worden dinsdag of woensdag verwacht. De kwestie wordt komende maandag vervolgens behandeld in de zogeheten stedelijke commissie van de raad. Aanvankelijk was de bedoeling dat de vragen in de rondvraag voorafgaand aan de inspraakbijeenkomst Opinie 053 zouden worden behandeld. Dat is nu niet het geval.
Meerdere partijen in de Enschedese gemeenteraad willen van het college weten waarom de interne analyse die Schiphol een paar jaar geleden (in maart 2008, met een actualisatie in november 2009) maakte van de levensvatbaarheid van de luchthaven Twente destijds niet is gedeeld met de raad.
Voormalig Schiphol-directeur Krul bevestigde afgelopen zaterdag de analyse in De Twentsche Courant Tubantia. Die wees uit dat Schiphol in 2009 geen brood zag in de luchthaven Twente. Regionale bestuurders zouden van het document en de inhoud hebben geweten.

sylvius

Reactie:

Citeer
Pinokkio


Destijds ging Wethouder Helder nog over de luchthaven. En Peter Kuenzli niet te vergeten van VTM. En Peter de Oudsten niet te vergeten. Jammer dat het huidige college B&W vanavond niet al verantwoording af moet leggen. Hoe langer je ze geeft des te langer worden de neuzen weer.

sylvius

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/provincie-weet-niets-van-analyse-schiphol-1.3609628


CiteerProvincie weet niets van analyse Schiphol



ZWOLLE - De provincie Overijssel zegt niet te weten van het bestaan van een analyse door Schiphol over de levensvatbaarheid van de luchthaven Twente.
   



Dat antwoordt het provinciebestuur na vragen van de PvdA en SP naar aanleiding van publicaties in deze krant. Geen enkel lid van het provinciebestuur heeft tussen 2008 en 2011 gesprekken gevoerd met Schiphol over Twente.
Het bestaan of de inhoud van de Schiphol-analyse is ook nooit aan de orde geweest in vergaderingen van het college van Gedeputeerde Staten, zo wordt gesteld in de beantwoording. Het enige lid van het provinciebestuur dat in de periode 2008 wel eens contact had met Schiphol was voormalig commissaris van de Koningin Geert Jansen. Hij sprak regelmatig met de leiding van de luchthaven in zijn hoedanigheid als voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat. Die contacten hadden echter nooit betrekking op de luchthaven Twente, zo schrijft de provincie.

sylvius


Citeervoormalig commissaris van de Koningin Geert Jansen.

Vriendje van Mans:

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/05/17/R249.htm


Citeer
Jansen en Mans leiden de lobby die in totaal enkele honderden miljoenen moet opleveren. Basis is de nota ?Nieuw Perspectief voor Twente? (NPT) waarin voorstellen staan van overheid, bedrijfsleven en kennis- en zorginstellingen en maatschappelijke organisaties, die dienen ter compensatie van de sluiting van het militaire deel van vliegveld Twenthe.

admin

Citaat van: sylvius op 16 januari 2013, 06:43:18
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/provincie-weet-niets-van-analyse-schiphol-1.3609628


CiteerProvincie weet niets van analyse Schiphol



ZWOLLE - De provincie Overijssel zegt niet te weten van het bestaan van een analyse door Schiphol over de levensvatbaarheid van de luchthaven Twente.
   

Citaat van: sylvius op 15 december 2009, 13:34:35
http://www.tctubantia.nl/regio/5952023/Enschede-zegt-ja-tegen-vliegveld.ece?start=4&sort=asc#reakties



"Nou ja ik ben blij dat de raad dit besluit heeft genomen"

...


Volgens mij is 'de provincie'  Eric Helder.
B&W Enschede van toen was ook Eric Helder.

Dan weet burgemeester den Oudsten nu wat hij moet zeggen.
Of beter gezegd niets zeggen en een paar vriendjes voor veel geld onafhankelijke onderzoekjes laten doen.


sylvius

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/schiphol-egis-imtech-en-ictas-zagen-geen-potentie-in-luchthaven-twente-1.3602528


CiteerCollege Enschede niet op de hoogte interne analyse Schiphol



ENSCHEDE - Het college van burgemeester en wethouders van Enschede zegt niet op de hoogte te zijn van de interne analyse van Schiphol over de luchthaven Twente, waar deze krant over publiceerde. Schiphol zou in 2009 al hebben vastgesteld dat er geen brood zit in een Twentse luchthaven.
Bekijk ook...

     

Dat antwoordt het college naar aanleiding van vragen van D66 en de SP in de Enschede gemeenteraad. De raadsfracties wilden weten waarom deze informatie niet is gedeeld en waarom de plannen voor de luchthaven niet zijn aangepast.

Area Development Twente maakte op 11 januari de namen bekend van de drie partijen die mogelijk interesse zou hebben in de luchthaven. Een bieding bleef echter uit. Op dit moment loopt een onderzoek naar de reden waarom er geen biedingen zijn binnengekomen, het college verwacht de uitkomsten daarvan in februari.

sylvius


http://www.tubantia.nl/polopoly_fs/1.3610701.1358343079!/menu/standard/file/bijlage%20beantwoording%20vragen.pdf

CiteerCorsanummer: 1300008530

E.G.H. Westerbeek (D66)

Vrijdag 11 januari heeft ADT onder druk van een gerechtelijke uitspraak de namen bekend gemaakt
van de 3 partijen die zich gekwalificeerd hadden voor de aanbesteding van Luchthaven Twente. In de
reacties daarop (o.a. in Tubantia) van met name Schiphol is duidelijk geworden dat al in 2009 is
aangegeven dat de Luchthaven Twente niet economisch haalbaar zou zijn; dat de markt in Twente te
klein zou zijn en de concurrentie te groot en het mede daarom voor partijen niet aantrekkelijk was om
in Twente te investeren. Deze informatie was dus beschikbaar voordat met de raad is gesproken over
de voorwaarden voor de aanbesteding.

De fractie van D66 Enschede heeft naar aanleiding van de berichtgeving de volgende vragen:

1. Waarom is deze informatie nooit met de raad gedeeld?

Antwoord:
Het college is niet op de hoogte van het bestaan van een eventuele analyse van Schiphol over de
luchthaven Twente waar in het artikel in Tubantia van zaterdag 12 januari naar wordt verwezen
met als vermoedelijk genoemd jaar 2009.

2. Waarom heeft deze analyse niet geleid tot nader onderzoek naar de haalbaarheid van de
1,2 miljoen passagiers die tijdens de aanbesteding als leidraad zijn gebruikt?

Antwoord:
Omdat het hier, zo blijkt uit het artikel van Tubantia een interne analyse betreft. In het kader van
de gebiedsontwikkeling luchthaven en omgeving zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar
het aantal te verwachten passagiers. Ook de structuurvisie is hierop mede gebaseerd. Bij de
provinciale ruimtelijke visie is in 2010 een separaat rapport over passagiers aantallen
gepresenteerd.

3. Als deze analyse al gemaakt is voor de aanbestedingsprocedure begon en dus ook voor
de consultatiefase met de gekwalificeerde partijen, waarom heeft dat niet geleid tot
aanpassing van het Request for Proposal?

Antwoord:
Met de gekwalificeerde partijen is een consultatiefase doorlopen over de gunningcriteria en de te
sluiten concessieovereenkomst naast bespreking in de gemeenteraad en provinciale staten. Dit
heeft formeel bij ADT niet geleid tot het verzoek om aanpassingen. Wel is naar aanleiding van de
bespreking in de gemeenteraad en provinciale staten het concept RFP aangepast op enkele
onderdelen. Het RPF is vervolgens vastgesteld.

4. Als deze analyse al gemaakt is voor de aanbestedingsprocedure dan kan de economische
crisis toch niet langer worden gebruikt als verklaring voor het uitblijven van biedingen?

Antwoord:
Uit het nog lopende onderzoek door ADT naar de biedingenfase, zal moeten blijken om welke
redenen er op 3 december 2012 geen bieding is binnengekomen bij ADT. De resultaten ontvangt
u in februari 2013. Wij lopen daar nu niet op vooruit. Zie verder het antwoord op vraag 1 en 2.

5. Hoe lang heeft ADT nog nodig om hun onderzoek af te ronden?

Antwoord:
Wij hebben u in de brief van 3 december meegedeeld dat wij u in februari 2013 de resultaten
zullen sturen van het onderzoek waarom er onder de gekwalificeerde partijen, op grond van de
gevolgde tenderprocedure geen interesse is in te schrijven op de exploitatie van de luchthaven.



P.M. Wilkinson-Hillen (SP)
Vrijdag 11 januari maakte ADT de namen bekend van de drie kandidaten voor de exploitatie van
Luchthaven Twente. Zaterdag 12 januari meldde de Twentsche Courant Tubantia dat Schiphol, een
van de kandidaten, in 2009 al tot de conclusie kwam dat de exploitatie van een luchthaven in Twente
niet haalbaar is. Uit het onderzoek van Schiphol bleek dat de aannames van de gemeente Enschede
en de provincie Overijssel over de passagiersaantallen (1,2 miljoen passagiers in 2030) veel te
optimistisch waren. Zelfs bij dit passagiersaantal zou een luchthaven nog niet rendabel zijn. Het
college van B&W zou op de hoogte zijn geweest van dit onderzoek. Schiphol zou slechts meedoen in
de aanbesteding om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Ook de combinatie Imtech en Egis
is afgehaakt omdat zij oordeelde dat de ontwikkeling van Luchthaven Twente niet rendabel zou zijn.


De SP heeft hierover de volgende vragen:

1. Was het college op de hoogte van de analyse van Schiphol over de haalbaarheid van
Luchthaven Twente?

Antwoord:
Dit is bij het college niet bekend.

2. Zo ja, waarom is de Raad niet geïnformeerd over de vernietigende conclusies van deze
analyse?

Antwoord:
Zie antwoord op vraag 1.

3. Waarom zijn de plannen, nadat de markt in 2009 al tot de conclusie kwam dat een
luchthaven in Twente niet haalbaar is, niet aangepast?

Antwoord:
In het artikel wordt verwezen naar een interne analyse van één van de marktpartijen. Het is
daarmee niet gezegd dat de gehele markt in 2009 tot de conclusie kwam dat een luchthaven niet
haalbaar was. Zowel in de prekwalificatiefase als in de fase waarin met de gekwalificeerde partijen
consultatierondes hebben plaatsgevonden, is de interesse gebleken.
Verder zijn er in het kader van de gebiedsontwikkeling luchthaven en omgeving verschillende
onderzoeken gedaan naar het aantal te verwachten passagiers. Ook de structuurvisie is hierop
mede gebaseerd. Bij de provinciale ruimtelijke visie is in 2010 een separaat rapport over
passagiersaantallen gepresenteerd.

4. Een van de voorwaarden in de Request for Qualification was dat een kandidaat minimaal
drie jaar ervaring moet hebben als exploitant van een luchthaven met minimaal 1 miljoen
passagiers per jaar. Voldeden alle kandidaten aan deze voorwaarde?

Antwoord:
De drie gekwalificeerde kandidaten die bekend zijn gemaakt door ADT voldeden aan de gestelde
voorwaarden.



J. Kort (GroenLinks)

Na berichtgeving van Tubantia zaterdag j.l. is grotendeels bekend geworden op welke manier de
geprekwalificeerde partijen betrokken waren bij de aanbesteding van Luchthaven Twente en hoe door
één van die partijen (namelijk Schiphol) werd gedacht over de economische haalbaarheid.
GroenLinks vindt dat het negatieve rapport van Schiphol bij de raad bekend gemaakt had moeten
worden in de periode 2008-2009, juist vanwege de grote twijfels over de economische haalbaarheid
van Luchthaven Twente en de politieke besluitvorming daarover. Het Schipholrapport sloot aan bij de
conclusies van o.a. het LEK-rapport, SEO Economisch onderzoek en luchtvaarteconoom Hans
Heerkens. Vele waarschuwingen van wetenschappers en negatieve onderzoeksuitkomsten werden
door Schiphol bevestigd en het beeld ontstaat dat het Schipholrapport bewust onder de pet is
gehouden. Daarnaast is GroenLinks van mening dat door ADT en onze bestuurders, onterecht het
beeld is gecreëerd dat er tijdens de aanbestedingsprocedure serieuze belangstelling was vanuit de
markt. Uit de reacties van de marktpartijen in Tubantia blijkt dat minimaal twee van de drie, geen
serieuze belangstelling hadden om de luchthaven te exploiteren.

GroenLinks heeft naar aanleiding van deze berichtgeving enkele vragen voor het College:

1. Hoe is het mogelijk dat Imtech gekwalificeerd kon worden, terwijl naar nu blijkt er geen
sprake was van een voornemen om de luchthaven te gaan exploiteren? Lieten de
aanbestedingscriteria dit toe en was dit bij u bekend?

Antwoord:
Imtech heeft zich niet zelfstandig gekwalificeerd maar was een verbinding aangegaan met Egis.
Deze partij houdt zich ondermeer bezig met exploitatie van luchthavens. Op basis van de
vastgestelde kaders behoort dit tot de mogelijkheden.

2. Was bij U bekend dat Schiphol zich liet kwalificeren om op de hoogte te blijven van de
aanbestedingsprocedure door ADT en hoe kon dat gebeuren?

Antwoord:
Dat was bij ons niet bekend. Schiphol heeft zich gekwalificeerd en ook hebben
consultatiegesprekken plaatsgevonden.

3. Wat heeft U gedaan met het negatieve Schiphol-rapport over Luchthaven Twente?

Antwoord:
Burgemeester en Wethouders zijn niet op de hoogte van het bestaan van een eventuele analyse
van Schiphol over de luchthaven Twente waar in het artikel in Tubantia van zaterdag 12 januari
naar wordt verwezen met als vermoedelijk genoemd jaar 2009.


Tenslotte


De beantwoording hierboven is gebaseerd op vragen die gesteld zijn aan het college.
Zoals u bekend heeft het college samen met gedeputeerde staten van Overijssel aan ADT
opdracht gegeven te onderzoeken waarom er geen biedingen zijn gedaan in de doorlopen
tenderprocedure. De resultaten hiervan zullen wij in februari met u delen.
De aanbestingsprocedure moet nog formeel worden beeindigd door ADT.

Enschede, 15 januari 2013
Burgemeester en Wethouders van Enschede,
de Secretaris, de Burgemeester,
M.J.M. Meijs P.E.J. den Oudsten

sylvius

http://www.dossier-luchthaventwente.nl/

Citeer Een burgerluchthaven in Twente?

De besturen van Enschede en de Provincie Overijssel hebben medio 2010 besloten tot de ontwikkeling van een burgerluchthaven op het voormalig terrein van het militair vliegveld in Twente. Zij hebben zich daarbij laten leiden door een "ruimtelijke visie" maar zich niet veel zorgen gemaakt over het realiteitsgehalte van de aannames achter die visie. Luchtvaartdeskundigen, economen en meedenkende burgers hebben daarop gewezen en kritiek geuit op de plannen maar daarvoor bij bestuurders en volksvertegenwoordigers onvoldoende gehoor gevonden. Bestuurders hebben deugdelijk onderzoek achtergehouden en/of terzijde geschoven, beroepen zich op rapporten die de toets van wetenschappelijke kritiek niet kunnen doorstaan en citeren ook nog verkeerd uit die rapporten, waardoor een veel rooskleuriger beeld over de kansen van een burgerluchthaven is neergezet dan in de rapporten zelf is te lezen.

De site wordt samengesteld op basis van eerder verschenen teksten en nieuwe bijdragen van betrokken burgers en wetenschappers met uiteenlopende politieke voorkeur of binding, hier voorlopig aangeduid als het Twents schrijverscollectief.

Eindredactie:
J. Hans M. Opdam
Hengelo, 20 januari 2011

Lees verder
Klik hier om naar de site te gaan.

Het doel van deze website is om te laten zien waar de publieke besluitvorming in dit dossier heeft gefaald en voorstellen te doen die moeten leiden tot een verbetering van de kwaliteit van de publieke besluitvorming en een betere democratische controle op de macht. De aandacht is daarbij in eerste instantie gericht op de besluitvorming door de Provinciale Staten van Overijssel.

De site is in ontwikkeling en zal geleidelijk in omvang en diepgang groeien.

© 2011 Schrijverscollectief Twente

sylvius

http://www.dossier-luchthaventwente.nl/dlt-public/page144/page50/page37/page37.html

Citeer
Misleiding

Nol Graas, voorzitter van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Twente (VOLT) heeft in september 2010 aan Peter Kuenzli, directeur van Vliegwiel Twente Maatschappij i.o., vragen gesteld over het L.E.K. rapport. Peter Kuenzli zegt letterlijk:

"Het L.E.K. rapport was gericht op een uitsluitend passagiersgedreven luchthaven. Deze invulling bleek in Twente niet mogelijk te zijn".

Dit is een opmerkelijke uitspraak. In juni 2010 waren de Staten van Overijssel akkoord gegaan met een burgerluchthaven in Twente op grond van de inschatting, dat een luchthaven met 1.2 miljoen passagiers haalbaar was. Aan die schatting werd veel gewicht toegekend, omdat bij dit aantal passagiers en bij een geprognosticeerd vrachtvolume van 31000 ton/jaar een rendabele exploitatie van de luchthaven mogelijk werd geacht. Ook was men er bij de berekeningen van uitgegaan dat de werkgelegenheid die door de luchthaven zou worden gecreëerd voor 80% afhankelijk was van het aantal te verwachten passagiers.

De inschatting van 1.2 miljoen, gemaakt door VTM en het Provinciaal bestuur, werd door vrijwel alle deskundigen onrealistisch genoemd. Het L.E.K. rapport was ook tot die conclusie gekomen. De Stichting Economische Onderzoek (SEO) uit Amsterdam heeft een inschatting gemaakt van het aantal te verwachten passagiers voor een luchthaven Twente en komt uit op een getal van ca. 300.000 passagiers per jaar. Die schattingen zijn door drs Jan Veldhuis van het S.E.O. gepresenteerd en uitvoerig toegelicht in een vergadering van de commissie RWD van Provinciale Staten op 26 mei 2010. Toch accepteerde de meerderheid van Provinciale Staten het argument van het bestuur, dat de verwachting van 1.2 miljoen passagiers in 2030 een realistische verwachting genoemd kon worden.

Nu het L.E.K. rapport boven water is gekomen, zegt Kuenzli, geconfronteerd met de negatieve conclusies van het rapport, dat een passagiersgedreven luchthaven niet haalbaar was en dat "daarom is onderzocht of een luchthaven in combinatie met andere functies economisch levensvatbaar is. Hieruit bleek, dat een multifunctionele luchthaven met een bredere focus dan alleen passagiers onder condities mogelijk is."

Vreemd. Waaruit bleek dat? En is dat gemeld aan de Staten? En wat betekent dat voor de prognose van de werkgelegenheidseffecten? In de debatten in de Staten ging het voortdurend over de passagiersaantallen en over de inschatting van 1.2 miljoen passagiers, die moesten kunnen worden gehaald. Nu - na de besluitvorming en het vrijgeven van het L.E.K. rapport - zegt Peter Kuenzli dat VTM in 2008 - toen het L.E.K. rapport uitkwam - al tot de conclusie was gekomen dat de te verwachten passagiersaantallen te laag zouden zijn om een rendabele exploitatie van de luchthaven mogelijk te maken.

Wie ergens in gelooft - dat is bekend - is niet bijster meer geïnteresseerd in feiten en argumenten. Dat recht heeft men. Maar het achterhouden van feiten en argumenten in een democratisch besluitvormingsproces is misleiding. Dat recht heeft men niet.

© 2011 Schrijverscollectief Twente

sylvius

http://www.adttwente.nl/nieuwsenagenda/Nieuws/Twentse-ondernemers-willen-Luchthaven-Twente.doc/

Citeerondernemers willen Luchthaven Twente
21 januari 2013

Luchthaven Twente van groot belang voor economie van Twente

De Reggeborgh Groep uit Rijssen is, mede namens een groep ondernemers uit Twente, in gesprek met Area Development Twente (ADT) over de ontwikkeling en exploitatie van Luchthaven Twente en het bijbehorend bedrijventerrein.

Deze Twentse ondernemers, onder leiding van Dik Wessels, zijn bereid in deze economisch moeilijke tijden te investeren in luchthaven Twente. Ze zijn overtuigd van het belang van de luchthaven voor de regio. Naast de directe werkgelegenheid, biedt de luchthaven volgens Dik Wessels ook veel indirecte werkgelegenheid voor het omliggende gebied en biedt het een grote aantrekkingskracht voor nieuwe bedrijven om zich in Twente te vestigen. De luchthaven kan als een vliegwiel werken voor de economie van Twente. Vandaar dat deze groep ondernemers de luchthaven Twente een strategische pijler vindt voor de economische groei en de werkgelegenheid in de regio.

Door de ligging direct langs de A1 en de goede infrastructuur kan luchthaven Twente zich ontwikkelen tot een volwaardige luchthaven, zo stellen zij. Hierdoor wordt Twente een nog belangrijker logistiek knooppunt: per weg, spoor, water én door de lucht. Bovendien versterkt de luchthaven de positie van Twente in Nederland en Europa.

De interesse van Twentse ondernemers in de ontwikkeling en exploitatie van Luchthaven Twente is vandaag, 21 januari, bekend gemaakt door het bestuur van ADT.

De vorige fase van de aanbesteding voor Luchthaven Twente met drie gekwalificeerde partijen is op 3 december 2012 geëindigd zonder gunning. De aanbesteding van het project loopt onder verantwoordelijkheid van ADT nog door, binnen de kaders die gesteld zijn. Voorwaarde is dat daarbij niet wezenlijk wordt afgeweken van de voorwaarden die gesteld zijn in de gunningscriteria en de concessieovereenkomst. Deze zijn vorig jaar vastgesteld door gemeenteraad en Provinciale Staten.

Het overleg verkeert nog in een verkennende fase. Over de voortgang van het overleg zal begin februari meer informatie worden gegeven.

sylvius

#26
CiteerDeze Twentse ondernemers, onder leiding van Dik Wessels

D. Wessels was eigenaar van het Bamshoevecomplex, en v riendje van Mans.

Hij had altijd al "belang" bij de luchthaven Twente.

http://www.dossier-luchthaventwente.nl/dlt-public/page144/page20/page20.html

Citeer
Eerdere pogingen
Enschede Airport Twente

Eerdere pogingen om in Twente een commerciële burgerluchthaven te beginnen zijn mislukt.

Hiernaast een summier overzicht van directie en aandeelhouders van Enschede Airport Twente en van geïnteresseerde potentiële aandeelhouders en exploitanten.

In juni 2003 werd de luchthaven geprivatiseerd
Directeuren

    Soetens 1997
    D. Zinkweg 1997-1998
    T. Haxe 1998-1999
    F. Vogelpoel 1999
    H. Bos 2000-2002
    F. Engels 2002-2003
    E. Tooren 2004-2007
    onbekend 2008-2010
    P. Kuenzli 2011


Aandeelhouders voor juni 2003   

    Twentse gemeenten, de provincie Overijssel,
    Kamer van koophandel, KLM, Ten Cate


Aandeelhouders na juni 2003   

    Reggeborgh Beheer,
    OAD Reizen,
    Strikwerda Beheer (ookwel Altenrhein Realco genoemd)



Potentiële aandeelhouders die in de loop der jaren zijn gepasseerd

    1998 NV Schiphol geeft aan niet te willen participeren in Enschede Airport Twente.

    1998 Reggeborgh Beheer (investeringsmaatschappij van D.Wessels) geeft aan bij privatisering van de luchthaven, de aandelen van de luchthaven Twente te willen kopen. 
De aandeelhouders gaan echter niet accoord met de voorwaarden die Reggeborgh stelt.
En ik dacht dat hij ook al veel grond in handen heeft.

Mans was trouwens ook directeur, waarom hij er niet bij staat weet ik niet.
Misschien heette zijn baantje anders.

In elk geval vriendje van Wessels, en van Ferdinand Fransen.

sylvius

CiteerPOSTADRES
Postbus 20
Onder embargo tot:
16.30 uur
7500 AA Enschede
BEZOEKADRES
Langestraat 24
TELEFOON
14 0 53

Aan: de Gemeenteraad
DATUM ONS KENMERK BEHANDELD DOOR
21 januari 2013 1300013506 E.A. Smit
UW BRIEF VAN UW KENMERK DOORKIESNUMMER
--- --- (053) 481 81 12

ONDERWERP
Aanbesteding Luchthaven Twente
Geachte leden van de Raad,
Het Dagelijks bestuur van ADT heeft ons college op de hoogte gebracht van het feit dat er
verkennende gesprekken gaande zijn met de Reggeborgh Groep, namens een groep
ondernemers in Twente over de ontwikkeling en exploitatie van de luchthaven als onderdeel
van de integrale gebiedsontwikkeling luchthaven Twente en omgeving.
Na bekendmaking op 4 december 2012 dat geen van de gekwalificeerde partijen een bieding
had gedaan, heeft de Reggeborgh Groep uit Rijssen contact gezocht met ADT. In het kader van
de lopende aanbestedingsprocedure kan ADT – als aanbestedende dienst – een onderhands
traject in gaan met belangstellende partijen wanneer er geen biedingen zijn binnengekomen.
Met de Reggeborgh Groep heeft een aantal verkennende gesprekken plaatsgevonden om
informatie uit te wisselen over de mogelijkheden van de ontwikkeling en exploitatie van de
luchthaven binnen de gestelde politieke en juridische kaders alsmede de staatssteunregels van
de EU. Daarbij is tevens aan de Reggeborgh Groep aangegeven dat ook partijen met wie ADT
dit onderhandse traject doorloopt, moeten voldoen aan de kwalificatiecriteria die ook in de
aanbesteding zijn gesteld. In deze fase voldoet Reggeborgh hier vooralsnog niet aan. ADT
spreekt de verwachting uit dat dit op korte termijn wel zo zal zijn.
Over de voortgang van de gesprekken zullen wij u, zodra daartoe vanuit het college aanleiding
toe bestaat informeren. In ieder geval in de brief die wij u in februari 2013 zullen sturen, naast
de toegezegde resultaten van het door ADT op ons verzoek uitgevoerde onderzoek naar de
biedingenfase.

DATUM ONS KENMERK PAGINA
21 januari 2013 1300013506 2 / 2
Wij gaan er vanuit dat, op het moment dat wij u in de eerste helft van februari nader informeren,
er een ondertekende intentie-overeenkomst tussen ADT en de Reggeborgh Groep gesloten is
als basis voor verdere gesprekken.

Hoogachtend,
Burgemeester en Wethouders van Enschede
de Secretaris
M.J.M. Meijs
de Burgemeester
P.E.J. den Oudsten
Bijlagen:
Persbericht ADT d.d. 21 januari 2013

sylvius

https://twitter.com/search?q=luchthaven%20twente&src=typd

Citeer

Teun Staal ‏@teunstaal

Reggeborgh cq Dik Wessels meldt zich alsnog voor #luchthaventwente. Vraag is waarom hij dat niet eerder heeft gedaan.




Marijke van Hees ‏@marijkevanhees

@teunstaal hoezo ...vraag eens waarom hij het nu doet #respectvoorondernemersintwente

sylvius

Citeer

De Twentse ondernemer Dik Wessels van Reggeborgh Beheer wil, samen met een groep andere Twentse ondernemers, de luchthaven Twente en het bedrijventerrein dat er bijhoort exploiteren.


ADT, de eigenaar van het terrein van de luchthaven, voert verkennende gesprekken met de ondernemers. Die vinden de luchthaven van groot belang voor de Twentse economie. Ze willen in deze economisch moeilijke tijden investeren in de luchthaven, omdat die van belang is voor de werkgelegenheid. Anders dan de drie partijen die zijn uitgenodigd voor de aanbesteding zien de Twentse ondernemers, door de ligging langs de A1, wel kansen voor een volwaardige luchthaven.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=157154