Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Het madeliefje, symbool van de onschuld

Gestart door sylvius, 2 december 2011, 12:54:22

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.landschapoverijssel.nl/landschap-overijssel-en-vliegveld-twente

CiteerVliegveld Twente, onacceptabele gevolgen voor natuur en landschap in ontwerpbesluit
4 april 2014
kaart Vliegveld veiligheidszone


Het ontwerp-luchthavenbesluit dat nu ter inzage ligt is een slechte zaak voor natuur en landschap en daartegen komen we in verzet. Landschap Overijssel heeft op 17 maart de gevolgen van de plannen zichtbaar gemaakt, de 840 hectare bos en bomen die moeten verdwijnen voor het vliegveld in het groen. Hiermee hebben we de discussie breed op gang gebracht. En daar zijn we ontzettend blij mee!

Natuurlijk zijn we ingenomen met het feit dat ADT zich bestuurlijk uitspreekt tegen de massale bomenkap. Maar voor ons is het ontwerpbesluit dat nu ter inzage ligt totaal onacceptabel. Wi jzullen dan ook een zienswijze tegen het ontwerpbesluit indienen. U ook?
Wij zullen dan ook een zienswijze indienen en daarbij verwijzen naar de onacceptabele gevolgen ervan voor 840 ha bos en bomen.

Wilt u zelf een zienswijze indienen. STiL (Stichting Lonnekerberg) heeft een voorbeeldzienswijze gemaakt die u hier kunt downloaden >>

Deze zienswijze kunt aanpassen, uitbreiden met uw persoonlijke verhaal en uiterlijk 15 april opsturen naar:
Centrum Publieksparticipatie, Ontwerp luchthavenbesluit luchthaven Twente, Postbus 30316, 2500 GH Den Haag

U kunt ook digitaal een zienswijze indienen middels het formulier van het Centrum Publieksparticipatie (dit kan tot en met 17 april)

We stellen het op prijs als u uw eigen zienswijze indient. We geven in dit artikel de gevolgen weer voor natuur en landschap.

Voor de ontwikkeling van de luchthaven Twente is op 7 maart een Ontwerp-Luchthavenbesluit ter inzage gelegd (zie op www.centrumpp.nl bij Actuele zienswijzeprocedures). Hierin staat dat in verband met de vliegveiligheid hoge obstakels in de omgeving van het vliegveld moeten worden verwijderd. Na grondige bestudering van het Ontwerp-Luchthavenbesluit voor vliegveld Twente kan onze conclusie niet anders zijn dat er maar liefst 840 hectare bos rondom het vliegveld gekapt moet worden. Dat is voor ons totaal onacceptabel. Dit betekent namelijk dat vrijwel alle bos op de Lonnekerberg, het gehele landgoed 't Holthuis, het Hartjesbos, een groot deel van het Lonnekermeer en een groot deel van Hof Espelo gekapt moet worden.
De voorgeschiedenis

De gemeente Enschede en de Provincie Overijssel, die samen ADT vormen, hebben altijd gezegd dat het om een compacte luchthaven in het groen zou gaan. Landschap Overijssel heeft zich daarom ten volle ingezet om bij een vliegveldontwikkeling de waarde van natuur en landschap voor mens, plant en dier te borgen.
Ontwerp luchthavenbesluit

Des te groter ons ongeloof bij de conclusie dat vrijwel alle bomen en bossen rondom het vliegveld zullen volgens het besluit gekapt moeten worden. Daarom hebben wij op 14 maart en 17 maart persberichten uitgedaan waarin we onze zorgen geuit hebben.
Gezamenlijke verklaring over de bomenkap

Naar aanleiding van het laatste persbericht heeft ADT samen met onze directeur een verklaring opgesteld. ADT was geschrokken door ons persbericht en de kaarten die precies aangeven waar bossen moeten verdwijnen. Dit gesprek had tot gevolg dat voorzitter en directeur van ADT niet konden tegenspreken dat het ontwerp Luchthavenbesluit tot deze gevolgen zou leiden. ADT heeft hierop aangeven dat zij dit niet willen, "dat dit geen werkelijkheid zal worden". Zij denken dat een 'soepele toepassing' van de regels dit voorkomt en ADT gaat er vanuit dat dit mogelijk is.

Garanties kan ADT echter niet geven, want ruimte binnen de regels is er op dit moment niet. Bovendien gaat niet ADT over deze regels maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In het gesprek heeft de voorzitter van ADT (burgemeester Den Oudsten) gezegd dat de werkelijkheid niet wordt dat 840 ha bos en bomen gevaar lopen, maar "dat het hooguit enige honderden bomen" betreft. (840 hectare betekent in dit gebied zo'n 50 tot 80.000 bomen, een heel verschil dus met enkele honderden)

Wij zijn ingenomen met het feit dat ADT hiermee bestuurlijk uitspreekt de gevolgen, waar het de bomenkap betreft, van het Luchthavenbesluit niet te willen. Dat ADT geen massale bomenkap wil, maar ten hoogste enkele honderden is vastgelegd in een verklaring van de voorzitter van ADT en de directeur van Landschap Overijssel.
Niet eens met ontwerp luchthavenbesluit

Wij zijn tegen het ontwerp luchthavenbesluit ! Want dat is de werkelijkheid die nu voorligt. Het vliegveld wordt door provincie en gemeente Enschede nagestreefd onder het motto Een compacte luchthaven in het groen. Dat klinkt goed en dat schept verwachtingen en verplichtingen. Tegen het democratisch genomen besluit om dat vliegveld te realiseren heeft Landschap Overijssel nooit stelling genomen. Wij respecteren de democratie. Wel hebben wij altijd gesteld dat we de ontwikkeling van het vliegveld zullen beoordelen op de effecten die het heeft voor natuur&landschap in de omgeving. In dit verband is de kap van bos en bomen in de omgeving van het vliegveld onlogisch en onacceptabel.
Toegeven aan ADT?

Het ministerie heeft het ontwerp Luchthavenbesluit ter visie gelegd : tot 17 april kan iedereen een zienswijze indienen Landschap Overijssel heeft er in het gesprek met voorzitter en directeur van ADT geen misverstand over laten bestaan dat Landschap Overijssel dit Luchthavenbesluit een uiterst slechte zaak vindt, die de kwaliteit van natuur&landschap in Twente ernstig aantast. Wij zullen dan ook een zienswijze indienen en daarbij verwijzen naar de onacceptabele gevolgen ervan voor 840 ha bos en bomen.
Voor alle duidelijkheid de 2 bepalingen waar het om draait nog even uitgelegd
1. Maximumhoogte obstakelvlak vliegveiligheid (kaart 1)

Alle obstakels, en dat zijn vooral bomen en bossen, die boven de 80 meter boven NAP uitkomen en die liggen binnen een straal van 4 kilometer van de start- en landingsbaan moeten worden verwijderd voor de vliegveiligheid. Juist in dit gebied rijst de stuwwal op van 35 tot 55 meter + NAP. Bomen worden hier met gemak 35 meter hoog. Dit betekent concreet dat alle bossen boven de 45 meter +NAP groeien gekapt moeten worden. Dit gaat om een oppervlakte van ruim 345 hectare. Deze bepaling raakt vooral de bossen op de stuwwal, zowel de Lonnekerberg als de meer oostelijk gelegen bossen (Boerskotten, Snippert, Haagse Bos e.a.).
2. Maximumhoogte obstakels zone instrument landingssysteem (kaart 2)

In het besluit staat dat alle obstakels, en dat zijn ondermeer bomen en gebouwen die hoger zijn dan 49,8 meter boven NAP uitsteken verwijderd moeten worden voor onbelemmerd radar- en radioverkeer binnen een straal van 1500 meter vanaf de start- en landingsbaan. In dit gebied ligt het maaiveld tussen 28 en 40 m +NAP. Er is dus hier een toegestane boomhoogte van 9 tot 21 meter. Bossen in dit gebied kunnen ruim 35 meter hoog worden. Dit betekent dat alle bossen en bomen binnen dit beperkingengebied gekapt moeten worden. Het effect van deze bepaling betreft 550 ha bos en bomen, bij voorbeeld op de Lonnekerberg, 't Holthuis, Hartjesbos, Lonnekermeer en Hof Espelo. Ook particuliere bossen zoals het Oosterveld en het Slöttelmos staan op de kaplijst.

Door een overlap van 55 hectare bos tussen beide bepalingen uit het besluit op de kaart komen we uit op 840 hectare bos die volgens het ontwerpbesluit gekapt moet worden. Het betreft bossen van diverse eigenaren.
Waardevolle Twentse bossen

De bossen maken deel uit van de Ecologische Hoofdstructuur, sommige vallen ook onder Natura2000, en hebben een grote natuurwaarde. De bossen in de driehoek Enschede, Hengelo en Oldenzaal zijn een kernwaarde van Twente. Voor Twentenaren zijn ze een deel van hun bestaan, zowel onderdeel van de dagelijkse leefomgeving als bestemming in uitjes voor wandelingen en fietstochtjes.

Wij zijn eigenaar van behoorlijk veel terreinen rondom het vliegveld, maar we zijn zeker niet de enige eigenaar. Wij werken dan ook nauw samen met en participeren in Stichting Lonnekerberg (StiL).
Toekomst

Landschap Overijssel blijft zich uiteraard ten volle inzetten voor de Twentse natuur rondom het vliegveld. Met de gezamenlijke verklaring die we samen met ADT naar buiten hebben gebracht zijn de zorgen zeker niet voorbij. We zijn uiteraard positief over het feit dat ADT geen massale kap wil, maar de plannen die op dit moment de discussie bepalen, liggen ter visie en alleen het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan iets veranderen aan de bepalingen die in het ontwerpbesluit staan .

sylvius

#46
Radio 1 vandaag:

http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2014/04/14/een-zware-kwaliteitslandsingsbaan/



Citeer



Een zware kwaliteitslandsingsbaan
Radio 1 Journaal
Marc-Robin Visscher
14-4-2014 06:11

De baan ligt er al, er moeten alleen nog 80.000 bomen weg.

Twente Airport moet het vliegveld gaan heten, een commerciele luchthaven op het terrein van de voormalige militaire basis. Volgens natuurorganisaties moet er 840 hectare bos gekapt worden voor het vliegveld. Voorstanders zeggen dat dat wel meevalt. Het vliegveld zou snel ingericht kunnen worden, er ligt immers al een zware kwaliteitslandingsbaan volgens gebiedsontwikkelaar Area Development Twente (ADT).

De Enschedese burgemeester Peter den Oudsten (PvdA) is voorzitter van ADT. Samen met hem beklimmen we de trappen van de verkeerstoren die bij de landingsbaan ligt.



Audiofragment 1
Audiofragment 2
Audiofragment 3
Audiofragment 4
Audiofragment 5





Op de foto: Menno Huge en Jaap Braad van Natuurmonumenten en de Enschedese burgemeester Peter den Oudsten (PvdA) in de verkeerstoren NOS



1 reactie op "Een zware kwaliteitslandsingsbaan"

    Bas zegt: 14-04-14 om 08:54

    40 km naar het oosten ligt er ook een vliegveld

    Denk Europees, en maak van dat vliegveld een serieus vliegveld.

    En wat te doen met vliegveld Twente? Vanuit de lucht is geprobeerd het op een dorp te laten lijken. Misschien is dat een hint?


    Geert van den Bos zegt: Uw reactie moet eerst worden goedgekeurd. 14-04-14 om 09:09

    "De (zware kwaliteits-) baan ligt er al" — Dus de baan is de vloek – destijds 1940) aangelegd door de Duitsers op puin van het gebombardeerde Rotterdam. http://www.enschederamp.nl/forum/index.php?topic=114.30

sylvius


http://content1d.omroep.nl/urishieldv2/l27m4b059ef72799b34000534bd087000000.77b99766e68ddf205384e6df1cbfcdde/nos/av/2014/04/14/audiofragment5.mp3


Den Oudsten: "De langste landingsbaan buiten Schiphol die d'r in Nederland ligt".

Maar hij vergeet de (veertien jaar lange) Lonnekerleugenlaan  :o

"Natuurmonumenten zegt dat er volgens de plannen zo'n 80.000 bomen moeten worden gekapt"

Den Oudsten: "Nee, dat is echt onzin, dat is echt echt niet waar (...)  blijkt dat het hooguit gaat om misschien honderd, misschien tweehonderd objecten, en dan krijg je al een heel ander beeld, 80.000 bomen waarvan er hooguit een paar honderd zouden moeten verdwijnen, dat is minder dan de jaarlijkse kap voor onderhoud(...)"

Progressief hè? honderd - tweehonderd - paar honderd - M. v. Hees had het over "hooguit enkele duizenden"

admin

Citaat van: sylvius op 14 april 2014, 09:32:17
Radio 1 vandaag:

http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2014/04/14/een-zware-kwaliteitslandsingsbaan/

Audiofragment 1
Audiofragment 2
Audiofragment 3
Audiofragment 4
Audiofragment 5


Ik hoor niets over al het wild en de vogels die afgeschoten moeten worden.

Al dat hout en wild is natuurlijk wel geld waard, dat is dan wel weer een meevaller voor de gemeente en hun huurlingen.



sylvius

#50
http://tubantia.ned.newsmemory.com/publink.php?shareid=0cb23ea34

Citeer

De Twentsche Courant Tubantia | Pagina 6 Zaterdag, 19 April 2014
Bookmark and Share

doorHenk BouwhuisENSCHEDE –Ze stoort zich aan 'indianenverhalen' over de luchthaven. Op straat en in winkels wordt ze aangeklampt. ,,Dan vragen mensen: Marijke, hoe zit het nu?" Om duidelijkheid te scheppen wil Van Hees wel meewerken aan een interview. ,,Al kom ik er liever mee naar buiten als alles rond is." Als wethouder Economische Zaken van Enschede zit ze in het dagelijks bestuur van gebiedsontwikkelaar ADT.

Eerst toch even die ene vraag: waarom moet het vliegveld er komen? Van Hees: ,,De bereikbaarheid van een regio door de lucht is in een internationale economische wereld echt een kwaliteit.

Die kan voor Twente van belang zijn om de werkgelegenheid, die nu nog beperkt is, te laten groeien. Dit economische belang is voor mij motivatie om hieraan mee te werken." En: ,,De startbaan ligt er nu eenmaal. We gaan niet morgen een nieuwe aanleggen. Dat hadden we nooit gedaan."

Over werkgelegenheid gesproken. Het ministerie van Infrastructuur heeft berekend dat de luchthaven netto 190 banen oplevert. Volgens ADT zijn het er 2.700. Van Hees: ,,Die 2.700 is een bruto getal, waarbij het gaat om bedrijvigheid bij de gehele gebiedsontwikkeling. Bij de luchthaven zelf gaan we uit van netto 1.000 banen. Het ministerie trekt er 800 banen vanaf. Met de redenering dat deze mensen elders ook wel werk hadden gevonden. Dat vind ik een rare redenering. Er ontstaan gewoon 1.000 banen."

Van Hees wil ook wel even uitde doeken doen hoeveel geld de overheid tot nu toe in de luchthaven heeft gestoken. ,,Vanaf 2009, toen gekozen is voor een luchthaven, is er zeven à acht miljoen door ADT aan plankosten gemaakt. Daar komt in de toekomst nog ruim twintig miljoen bij voor de exploitant. Te weten 21 miljoen aan investeringen, waarvan een groot deel bestemd is voor luchthaveninfrastructuur. De betrokken overheden zijn Enschede, Overijssel en het ministerie van Economische Zaken. De rijksbijdrage blijft 1 tot 2,5 miljoen."

Tot haar verbazing duiken telkens veel hogere bedragen op in de media. ,,Dan wordt bijvoorbeeld gezegd dat de luchthaven wel honderd miljoen euro kost.

Klinkklare onzin. Feiten worden voortdurend verkeerd weergegeven. Bizar." Van Hees wijst daarbij met name met de beschuldigende vinger naar de stichting Volt Twente, waarin tegenstanders van de luchthaven hun krachten bundelen. Van Hees benadrukt dat de overheidsbijdragen grotendeels weer terugkomen ,,Via de concessievergoeding. Nadat het break-evenpoint voor de luchthaven is bereikt, vanaf het achtste jaar wordt jaarlijks een erfpacht van 500.000 euro afgedragen." Dat geld vloeit dan 42 jaar lang in de kas van ADT, waar Enschede en Overijssel eigenaar van zijn. ,,En aan het einde van de concessieperiode beschikken we over een goed draaiende luchthaven. Dat is ook wat waard", klinkt het niet zonder optimisme. Afgesproken is dat exploitant Reggeborgh (samen met Aviapartner) circa 40 miljoen in de luchthaven gaat investeren. Maar zover is het nog lang niet. Eerst de staatssteuntoets door de Europese Commissie. De toets is nog steeds niet aangevraagd. ,,Dat gebeurt over twee of drie weken", verwacht Van Hees. ,,We zijn nog bezig met ambtelijke voorbereiding.

Dat komt er vooral op neer dat Brussel vragen stelt en wij antwoorden. Als het goed is krijgen we nog voor de zomer groen licht. Maar je weet nooit zeker of je door de toets heen komt. In die zin is het wel spannend. Ik verwacht dat het wel goed komt." Als Brussel 'nee' zegt, betekentdat dan einde oefeningvoor Twente Airport? Van Hees: ,,Ik heb geleerd dat je op dit soort situaties niet vooruit moet lopen."

Dan de bomen-affaire. Veel Twentenaren maken zich zorgen over de dreigende grootschalige bomenkap als gevolg van het ontwerp- luchthavenbesluit. Van Hees spreekt van een 'ongelukkige' gang van zaken. ,,De formulering in het luchthavenbesluit had genuanceerder gekund. Met de kanttekening dat de regels in Nederland nog aangepast worden, waardoor er geen sprake is van grootschalige bomenkap."

Ze verzekert dat bij ADT niet hetbeeld bestond dat er duizenden bomen zouden moeten worden gekapt. Maar in de aanloop van het luchthavenbesluit was er ambtelijk overleg over obstakelvlakken met bomen. Van Hees: ,,Je mag aannemen dat we er integer vanuit zijn gegaan dat het niet zo'n vaart zou lopen." Na de eerste publicatie in deze krant over dreigende massale bomenkap is iedereen binnen ADT zich 'lam geschrokken', geeft Van Hees aan. ,,We hebben direct contact opgenomen met de staatssecretaris om het recht te zetten. Dat is helaas niet gelukt.

Het beeld was al ontstaan." Dealarmerende interpretatie die natuurorganisaties en bijvoorbeeld omliggende gemeenten aan het luchthavenbesluit geven, is volgens Van Hees niet juist.

Daar denkt menigeen anders over. Dat blijkt ook uit reacties die ze als wethouder en ADT-bestuurder krijgt. ,,Als ik zeg dat massale bomenkap niet gaat gebeuren, is steevast het antwoord: 'ja, maar het kan wel'. Zuchtend: ,,Het lijkt wel of het niet doordringt dat wij dit echt niet willen." Daarom neemt ze de gelegenheid te baat om een duidelijk statement te maken. ,,De luchthaven mag niet ten koste gaanvan duizenden bomen. Dan gaat het niet door." ADT-voorzitter Peter den Oudsten verklaarde deze week dat er hooguit tweehonderd bomen worden gekapt. Van Hees daarover: ,,Dat is zijn intuïtie, en het is gebaseerd op gesprekken met deskundigen en het ministerie."

Hoewel er volgens Van Hees eigenlijk niets aan de hand is, hebben de zienswijze van Enschede en provincie volgens haar nut.

Vooral vanwege het 'psychologische' effect. ,,Als dragers van het luchthaven-project geven we een duidelijk signaal af. Als er hectares bomen moeten worden gekapt is er geen draagvlak voor de luchthaven." Door de bomen-affaire lijkt er in de omgeving van de luchthaven nu al nauwelijks nog draagvlak te zijn. Van Hees: ,,Die film wordt straks weer teruggedraaid. Als eenmaal vaststaat dat er geen sprake is van massale bomenkap, ontstaat er ook weer draagvlak voor de luchthaven. Ik snap de emotie van mensen over bomenkap wel." Over raadsleden uit omliggende gemeenten die met bijtende kritiek het vertrouwen in ADT hebben opgezegd: ,,Dat moeten ze me dan recht in het gezicht zeggen. In de gemeenteraad van Enschede heb ik die kritiek niet gehoord." Toch glijdt niet alles van haar af. ,,Je moet altijd openstaan voor signalen. Als je in de politiek zit, ben je heel dom als je je niks van 'buiten' aantrekt." Maar geen slapeloze nachten? ,,Ik lig wakker van mensen en emoties tussen mensen.

Niet van politiek. Ik lig overigens zelden wakker, ben een enorme slaapkop."

Terug naar de luchthaven. Deenorme ophef van de laatste weken brengt Van Hees niet van haar stuk. Ze blijft geloven in Twente Airport. ,,In opdracht van de raad moeten wij ervoor zorgen dat de luchthaven van de grond komt. Niet uit particuliere hobby. Ik vlieg zelf zelden. Alleen als het voor mijn werk moet. Vliegen is een dure oplossing. Ik vind het heel leuk om veel te reizen en te zien, vanuit de auto of trein." Voor bestuurder Van Hees is de luchthaven een 'mooie opdracht'. ,,Maar ook lastig."

Ze benadrukt dat ook na de verkiezingen een duidelijke meerderheid van de Enschedese gemeenteraad voorstander van de luchthaven is. Ze was vier jaar wethouder, daarvoor twaalf jaar raadslid. De problemen rond de bomenkap kwamen - 'zeer ongelukkig' - in de week voor de gemeenteraadsverkiezingen aan het licht. De vraag is of het een rol heeft gespeeld bij de nederlaag van haar partij, PvdA. Van Hees: ,,Dat is lastig te duiden.

Het landelijke verlies van de PvdA zie je ook hier. D66, altijd tegen de luchthaven, heeft een bescheiden winst geboekt.

GroenLinks, ook verklaard tegenstander, is in zeteltal gelijk gebleven. Maar ongetwijfeld zullen er mensen zijn die door de bomenkwestie deze keer niet op ons hebben gestemd."

Ook voor haar persoonlijk zijn de druiven zuur. De PvdA zit niet aan tafel bij de college-onderhandeling en verlenging van het wethouderschap lijkt er niet in te zitten. ,,Als je twee keer achter elkaar een verkiezing verliest, ga je af door een zijdeur." Marijke van Hees wacht af.


admin

Citaat van: sylvius op 19 april 2014, 06:46:15

http://tubantia.ned.newsmemory.com/publink.php?shareid=0cb23ea34

Vliegen is een dure oplossing. Ik vind het heel leuk om veel te reizen en te zien, vanuit de auto of trein." Voor bestuurder Van Hees is de luchthaven een 'mooie opdracht'. ,,Maar ook lastig."


Een retourtje Maastricht-Londen kost nog geen veertig euro.
Vliegen is de goedkoopste oplossing als men wil reizen.

Van Hees kan denk ik  al haar reizen declareren en hoeft niets te betalen ze krijgt waarschijnlijk geld toe.
Men kan het haar niet kwalijk nemen dat ze van niets weet daar heeft ze al last van sinds de rampdag.



sylvius


sylvius

http://www.youtube.com/watch?v=QJGHQ8Hq6i4&feature=youtu.be&app=desktop
Citeer

Hengelose huisvrouw zingt: "dik veur mekaar"



Gepubliceerd op 7 mei 2014

De klucht rondom het vliegveld Twente:

Een miljardair uit Rijssen is heel dik met de burgemeester van Enschede en flirt met hem om monopoly te kunnen spelen op het vliegveld Twente. Het is je en jij en enkel voornamen. Zo wordt een van de laatste stukjes ongerepte natuur geofferd voor industrie, bij zoveel leegstand in Twente. Annie Schreier is dik tevreden met de prive vliegtrip die ze van hem krijgt en smeert als dank de nodige departementen in Den Haag.
En de ADT (de projectontwikkelaar) produceert het ene na het andere beleidsstuk, waarin het stelt dat de luchthaven kansen heeft, banen creëert en een geduchte concurrent wordt van luchthaven Münster. Ter info: deze luchthaven gaat dit jaar 10 miljoen verlies maken.
Een lokaal gemeenteraadslid vindt niet dat het geld kost, want het komt toch van de provincie!,
Enfin, luister naar een lied tijdens het 50 jarig jubileum van de Vliegclub Twente
.


admin

Geen raadsenquête luchthaven Twente

Geplaatst op:23 juni 2014

ENSCHEDE - Er komt geen raadsenquête naar de gang van zaken rond de luchthaven Twente. Maandagavond ontraden de coalitiepartijen in de stedelijke commissie van Enschede de oproep van GroenLinks om een raadsenquête over te nemen.

"We richten ons op de toekomst"

GroenLinks in Enschede wil dat de oud-wethouders Eric Helder en Marijke van Hees maar ook burgemeester Peter den Oudsten en de top van luchthavenontwikkelaar ADT optimale openheid van zaken geven in het lange dossier over de luchthaven Twente.

Het is voor een meerderheid in de raad een te zwaar middel. Ton ten Vergert van het CDA: 'We richten ons op de toekomst. Op werkgelegenheid. Je moet niet door de achterruit kijken, maar door de voorruit.'

Bron Tubantia: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/geen-raadsenqu%C3%AAte-luchthaven-twente-1.4418035

sylvius

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/massale-bomenkap-prins-bernhardpark-in-enschede-1.4688999?ref=regio_enschede-category_header&refid=7.321091


CiteerMassale bomenkap Prins Bernhardpark in Enschede


   

ENSCHEDE - Een perceel met tientallen bomen op het Prins Bernhardpark op de vliegbasis Twente is ten onrechte gekapt. Omwonenden kregen een brief over noodzakelijk groenonderhoud, maar dat liep compleet uit de hand. Ze kijken nu tegen een kaalgeslagen bos aan.



Het is één van de mooiste delen van de vliegbasis Twente. Grenzend aan de Lonnekerberg en ingesloten tussen de Oude Deventerweg en de Oldenzaalsestraat ligt het Prins Bernhardpark. Een bosrijk gebied, met mooie huizen. Hier heeft de afgelopen twee weken echter een kaalslag plaatsgehad. Het is uit de hand gelopen, want tientallen bomen hadden moeten blijven staan.

Excuses
,,Onze schuld", erkent Joep Van Aaken, projectmanager van de gebiedsontwikkelaar ADT. ,,De bodem rond de tennisbaan is zwaar verontreinigd. Die wordt op kosten van het rijk gesaneerd. Dat gebeurt over enkele maanden. Verderop zijn echter ook grote bomen verdwenen die niet bedoeld waren om te kappen. Heel spijtig en daarvoor bied ik mijn excuses aan."

Teleurgesteld
Aanwonenden onder wie Bert de Lange en Marien Florijn zijn onthutst over de kap, maar het steekt vooral dat ze niet werden geïnformeerd door de gemeente. Van vervuilde grond zeggen ze niets te weten. ,,Ik voel me belazerd door ADT", zegt De Lange, die samen met buurman Marien Florijn zijn beklag heeft gedaan bij wethouder Patrick Welman.

De wethouder laat de kwestie onderzoeken. Met ADT willen ze voorlopig niet meer in gesprek. Een afspraak voor 5 januari leggen ze naast zich neer. De Lange en Florijn: ,,Eerst maar eens kijken wat het onderzoek van Welman oplevert."

admin

In het rampgebied zijn ook alle bomen gekapt door de gemeente.
En die drie die er nog staan daar heb ik nog voor geschreeuwd vanaf de publieke tribune tegen die criminelen van B&W.
Ik weet niet meer waarom ik daar was ik denk vanwege het ontslag van die twee klokkenluiders.
Ik was behoorlijk opgefokt want ik had gezien dat de bulldozers over de wortels reden en teleurgesteld want Jan Mans de leider van die criminele bende was lekker weer op vakantie.


admin

Als ik een madeliefje zie moet ik aan de ramp denken en die krengen bloeien het hele jaar.
Liefje klinkt wel goed maar bij Made zet ik vraagtekens.