Na 20 jaar komt u pas met deze duidelijk vraag!Maar wat veroorzaakte de escalatie?
[/b][/i]
Iets kan pas escaleren als er voldoende materie aanwezig is die de escalatie ook kan faciliteren!Het vele materiaal waarin de escalatie voorspelbaar (NFPA) kon plaatsvinden bevond zich in een wettelijk expliciet verboden opslag!Dit omdat de wettelijke (Gebruiks- en ook Bouw-)vergunningen ontbraken en daarmee ook het advies van de wettelijk adviseur met toetsbare prestatie maatregelen ('prestatie eisen')
om escalatie vooraf(!) onmogelijk te maken!
De ondeugdelijke, en willen en wetens onbeoordeeld gelaten(!) vorm van opslag (o.a. oude en mogelijk gebrekkige containers), vormde een voorspelbaar risico (temperatuurschommelingen(!)); die het vuurwerk qua 'gevoeligheid' voor ontsteking beïnvloedden.
De onwettige schijnvergunning (1997) bevatte wel beloftevolle (misdadig misleidende) einddoelen (4.5) maar
juist niet de prestatie eisen om die, rechtens toekomende, doelen bij deze opslag ooit te kunnen bereiken!Dan gaat u direct over naar de achteraf roddelpraat van al dan niet betaalde 'voorbijgangers'; niets over de brandpreventie uit de wetgeving; die vooraf moet zijn gerealiseerd en gecontroleerd!
volgens Mart van Troost zie je hier explosieve ontbranding van waterstofgas, ontstaan door reactie van het bluswater met het brandende vuurwerk.
Wat een afgekeurde brandwacht, zonder ooit enige kaderopleiding te hebben gevolgd(!), zoal ziet in onduidelijke beelden laat ik voor zijn, vakinhoudelijk uiterst onbekwame, rekening. Het staat u vrij, ook op ander gebieden, achteraf kwakzalvers te raadplegen.
Uw aandragen van dergelijke verklaring is feitelijk respectloos naar mij en deze serieuze forumbezoekers.
Immers, u beschikt over het al bijna 20 jaar geleden openbaar (en dus toe al toetsbaar) gemaakte IBR rapport waar als commentaar bij deze foto is gesteld:
"Foto 6 (Reinier van Willigen, DSC 9099)
14.34 uur Vlamtong vanuit container E2. AP-1 van TS 649 en CA van AL 651 vluchten weg."
(Tijdstip kan niet kloppen; FV. Moet zijn, met getuigenverklaring in de chronologisch reconstructie van gebeurtenissen:
15:34 uur.)
Op dat tijdstip (15:34 uur) werd de brand in C4, die uw afgekeurde brandwacht als waterstof vlam 'ziet',
door de brandweerlieden ter plaatse gemeld als:
"een grote lage steekvlam vanaf de zeecontainers (E2) richting bunkers." En, ook 15:34 uur:
"De zeecontainer E2 bolt op en explodeert."Indien u alle fantasten, leugenaars, helderzienden, afgekeurde brandwachten hier opvoert als 'getuigen' die ingaan tegen de gevestigde publicaties dan kunt u uw verdriet (of ander sensaties) en dat van ander burgers in Enschede nog lang koesteren.
Bij bepaalde samenstellingen van vuurwerk komt ook waterstof vrij maar
niet elke witte wolk bij vuurwerk is van water door waterstof! Zo produceert brandend aardgas (en bepaalde vuurwerksamenstellignen) ook veel water(damp)!
De afkeurde brandwacht is door Dr. Kappl al jaren geleden al teruggefloten op kosten van een Enschede stichting.
Maar ja, uw geheugen....
Zelf heb ik ook argwanend alle beelden bestudeerd om te zien of er aanjagend effect van bluswater op bepaalde vuurwerkreacties waren waar te nemen......niets! Dus bluswater als mogelijke aanjager is wetenschappelijk geëlimineerd; wegens afwezige effecten!
Maar vanuit verantwoordelijk gedrag: Waarom heeft u, of uw afgekeurde brandwacht,
destijds geen bezwaar gemaakt tegen deze
volstrekt andere weergave van feiten door het IBR?
Dan een geeft u een citaat van mijn tekst:
De hoeveelheid in verhouding tot de omstandigheden van de opslag waren onverantwoord en onwetmatig tot stand gekomen.
Dit gaat toch over de aanloop naar de ramp;
dus vooraf!
Dan gaat u zomaar over op
achteraf beweringen!Volgens Oosting, etc. kwam het doordat 90% van wat er lag er niet had mogen liggen,
U haalt dit uit de makkelijk Vragen en Antwoorden van Oosting die, vergeleken met de inhoud van het eigenlijk rapport, dubbel informatief onverantwoord zijn! De V&A uitgave is propaganda!
Het oorspronkelijke 'onderzoek' (BAM/TNO) kan de toets van wetenschappelijkheid 'validiteit en betrouwbaarheid' niet doorstaan.
Dat is beschreven in een, bij uitzondering zeer bruikbaar, kritisch deel (rond blz. 1100) in het Review van Paul van Buitenen.
Volgens Pamela Hemelrijk kwam het doordat er een partij landmijnen opgeslagen had gelegen.
Deze journalisten had dit niet uit eigenwaarneming of met een betrouwbare bron; nietwaar?
Legde deze kritiekloze sensatieverspreidende leek ook even uit hoe dan de schade daarvan zichtbaar had moeten worden?
De vloeren van de C- bunker zijn er nog....Show me!
Volgens weer anderen lagen er springstoffen uit WOII waarmee de Duitsers hun V1-raketten voerden.
Ja, u bent goed in roddel! Waar zijn de betrouwbare bronnen en hun bewijzen?
Volgens B. van den Heuvel was er een heuse raket de lucht in gegaan.
Indien dit waar was dan had de raket op/rond SEF geen schade aangericht; nietwaar?
Ook werd beweerd dat Rudi Bakker de explosiekracht van zijn shells opvoerde met militaire springstoffen afkomstig vaan de vliegbasis.
Zijn deze getuigen ooit beoordeeld op hun mentale vermogens en gecontroleerd op betrouwbaarheid?
Er zijn mij inmiddels heel wat idiote verhalen bekend geworden vanuit Enschede.
Indien er springstoffen waren dan hadden deze onmiskenbare sporen in het beton van de (C!) bunkervloeren achtergelaten en hun krachten uitgewerkt uitsluitend op maaiveldniveau en dus nooit de boven de huizen zichtbare explosieclusters kunnen produceren die de zware schades (zie Grolsch!) veroorzaakten!
Willy Pater had tegen de broer van Crimo gezegd dat er shells van een meter doorsnee lagen en twee vaatjes zwart kruit.
'En gij geleuf dah'? Neimand anders die dat ooit 'zag'? (Helderzienden niet meetellen!)
Fred Teeven had beweerd dat er een gladio-opslagplaats was geweest.
U kiest uw getuigen wel uit op reputatie en betrouwbaarheid. Maar toont u eens die bewering!
Wel met plaats en tijdsbepaling; in relatie tot 13 mei 2000!
B. van den Heuvel had ook nog gesuggereerd dat er moerasgas vrij zou zijn grkomen,
Oh, het gaat in uw 'onderzoek' na 20 jaar ook over de '
suggesties'! Verveelt u zich?
Wat ik mij herinner is dat hij het had over methaan en dat kan vrijkomen uit de ondergronds gelegen oude kolenopslag op die plek in de holle ruimten onder de C -bunkervloeren; dit als scenario meer mogelijk door de inleidende schokken.
Onder de bunkers lagen nog resten van de vroegere kolenopslag; antraciet
Ja, dit had als mogelijk scenario (methaan en 'stof') voor bijdrage moeten worden 'geëlimineerd' volgens de methode van 'successie eliminatie' in NFPA 921 over brand en explosieonderzoek. Daar had/heeft(?) men binnen het NFI/OM nooit van gehoord.
En ook werd beweerd dat het een aardgasontploffing was geweest.
Goed opgelet!
Voor een wetenschappelijk gevormd onderzoeker zoals ik, geldt, dat er een nauwkeurige wetenschappelijk verantwoorde methode moet worden gevolgd (zie: NFPA 921) bij eigen aantoonbare deskundigheid (zie: NFPA 1033).
Dat deed het OM/NFI expliciet en onverantwoord geheel zonder (zie NFI rapport)!
Indien ik (of u) dan kan lezen in het NFI rapport dat een CV-ketel wordt besproken in C2, terwijl uit de rapporten in de bijlagen (Gastec) blijkt dat de ketel was opgehangen in C17 dan is mijn belangstellingg gewekt.
Als dan ook blijkt bij lezing dat de originele conclusies van Gastec tekstueel zijn ingekort, waarmee de CV-ketel als ontstekingsbron van een explosief mengsel in C17 wordt verzwegen(!), terwijl ik ter plaatse een gasleiding en een waterleiding in C17 heb veiliggesteld en onderzocht (kleine perforaties in de koperen leiding), vlak naast inbranding van metaal (1 m2 oppervlakte ) in de vloer, dan moet een verantwoordelijk onderzoeker dit proberen op 'successieve eliminatie' als (mede)oorzaak uit te sluiten; nietwaar?
Dit lukte mij niet rechtsreeks; wel werd nog een andere mogelijke oorzaak gevonden (gevallen doos vuurwerk met 30 kg. inhoud) die voldeed aan de beelden en de locatie die bovendien werd aangewezen door het NLR op tientallen ooggetuigen (niet in C2, niet in C17; maar er naast buiten) gevonden door mij in de vakliteratuur.
Dat is geen reden om deze mogelijk oorzaak dan te verzwijgen; zoals OM/NFI dat voor rechters deed!
Maar dit:
Was men begonnen met groot alarm slaan en de buurt ontruimen, dan waren er beslist minder slachtoffers geweest.
Dit is van een bewoner uit de omgeving een vorm van begrijpelijke '
wishful thinking'.
Vakinhoudelijk is het onzinnig, maar dat kunt u niet weten; denk ik maar.
De brandweer alarmcentrale alarmeert op de inhoud van de melding. Er waren meerder meldingen en die waren informatief verwarrend.
Doordat dit binnen de wettelijk brandweerzorg een illegale opslag was had 'de brandweer' geen beeld van dit bedrijf; laat staan van de enorme escalatie mogelijkheden bij brand.
De eerste eenheden werden toen van 'hut naar haar' gestuurd; ook nog met eigen bezettingsproblemen.
Elke brandweerinzet moet worden voorafgegaan door een verkenning en soms ook wel door georganiseerde voorinformatie (alarmcentrale, bevelvoerdersinfo met de bluswatervoorzieningen, aanvalsplan.)
Nu was er slechts een 'inhoudelijk' onbekend adres (qua aard van de escalatiemogelijkheden en de omvang).
Op grond van de verzamelde verklaringen (IBR) was de situatie na eerste beoordeling ter plaatse niet 'alarmerend'.
Dit zeker niet om 'de boel de boel' te laten en alles te richten op een ontruiming van de buurt!
Dat had anonieme figuren
zoals u achteraf de verwijten kunnen posten dat:
als zij wel de kleine brandjes direct hadden geblust, zoals in hun inzetprocedures en lesstof (1982) was vermeld dan......
Immers, hoe lang denkt u dat het duurt om het gehele
te voorspellen(door wie en qua info waarmee?) mogelijk te beschadigen woongebieden (welke?) huis aan huis te ontruimen met de beschikbare (maximaal 10?) brandwachten en als de door de brandweer
niet te voorspellen escalatie! die tijd dan 'achteraf bezien' niet schenkt?
In mijn brandweertijd noemden wij dergelijk onredelijk achteraf 'wensdenken' (i.p.v. achteraf bespreken op criteria van inzet; dat was altijd nuttig!):
"lekker makkelijk lullen op je vrije dag!"Uw wensdenken is menselijk begrijpelijk; maar niet vakinhoudelijk redelijk.
De officiële 'onderzoeken' hebben wel het falen van vele aspecten benoemd (als iedereen fout is dan is niemand meer fout) maar eerst verzwegen en daarop weggemoffeld dat deze escalatie kon ontstaan uitsluitend door het verzaken van de taken en voorschriften uit de brandweerzog wetgeving: op gemeentelijk, regionaal, provinciaal en centraal niveau.
Dat 'nationaal' schandaal werd voorkomen door de taakverzakers uit de brandweerzorg wetgeving georkestreerd buiten schot te houden; dat werd ingezet na Culemborg en die twee gebeurtenissen werden samen nog eens gerapporteerd (IBR aan Oosting) om opnieuw de ook eerder verzwegen en compleet verzaakte brandweerzorg taken 'af te dekken', door de schuld ook bij 'alle' andere overheden te leggen; maar wel weer precies buiten de Brandweerwet en de gemeentelijke verordeningen!
Dit werd dan ook het succesvolle sjabloon bij alle volgende brandrampen!'Waarom zwegen de schapen en ook hun betaalde en (ook zelfgekozen) herders?'De vragen die u stelt, en ik met bijeengeraapt geduld probeer te beantwoorden, hadden toch in redelijkheid 20 jaar geleden aan uw gemeenteraadsleden moeten wordt gesteld; gelet op hun taak volgens de Brandweerwet 1985.