Nieuws:

NB! Als u lid wilt worden stuur dan een verzoek naar:

EnschedeRamp@gmail.com

Hoofdmenu

Weduwen vuurwerkramp slepen Staat voor rechter

Gestart door sylvius, 8 mei 2015, 09:25:38

Vorige topic - Volgende topic

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=222598

Citeer

Klacht weduwes brandweerlieden na weigering inzage geheime stukken vuurwerkramp

De weduwes van de omgekomen brandweerlieden bij de vuurwerkramp in Enschede leggen zich niet neer bij de weigering van de politieleiding en Enschede om geheime documenten over de vuurwerkramp vrij te geven.

De vrouwen vragen via hun raadsman opnieuw om de belastende stukken. Zij willen verklaringen van brandweerlieden inzien die een dag na de ramp zijn opgenomen en cruciale informatie over het ontstaan van de ramp bevatten.

Enschede en politie ontkennen bezit cruciale verklaringen brandweer vlak na ramp

De gemeente Enschede beweert dat zij niet over de verklaringen beschikt en wijst door naar de politie. De politie antwoord dat zij ook niet beschikt over de verklaringen, terwijl het nieuwe onderzoeksteam in 2010 de verklaringen overhandigd heeft gekregen van de brandweer.

Ook willen de dames een geheime rapportage over het rechercheteam inzien dat de ramp als eerste onderzocht, maar de politieleiding weigert dat. Via hun raadsman tekenen de vrouwen bezwaar aan tegen de weigering de stukken vrij te geven.

Expertgroep Klokkenluiders start eigen onderzoek vuurwerkrampdossier

Inmiddels is de Expertgroep Klokkenluiders een grondig onderzoek gestart naar het vuurwerkrampdossier. Dat gebeurt omdat bij de organisatie nieuwe informatie is binnengekomen. Volgens de klokkenluidersgroep geeft deze nieuwe informatie aanleiding tot het opstellen van een onafhankelijke rapportage, hoewel er in het verleden al elf onderzoeken zijn geweest.

Recentelijk is informatie binnengekomen van getuigen die gezien hebben dat rond het ontstaan van de eerste brand een man onder de roldeur vandaan kwam vanaf het terrein van SE Fireworks. Deze getuigen zijn ruim een jaar na de ramp benaderd door twee rechercheurs van het toenmalige onderzoeksteam, maar van deze informatie is niets terug te vinden in het dossier.

sylvius

Citeerman onder de roldeur vandaan
:o

Fred Vos

Citaat van: sylvius op 22 juli 2015, 05:14:00
Citeerman onder de roldeur vandaan
:'(

Tja, de mensen op het terrein vooraf aan 15:00 uur......i.v.m. 'het eerste vlammetje' .....met of zonder opzet.......?

En dan weduwen (advocaat) die de collega's van hun mannen willen onderzoeken op 'fout' gedrag ......?
Welke blus tactische aanwijzingen zijn er bij hen daarvoor? Of is dit ook weer een betaalde (advocaat) langdurige 'fishing expedition'?

Ik wist/weet dat vuurwerk in opslag niet met water mag worden geblust; dat is nog steeds wel in NL heel 'gewoon'!
Het openen van deuren daarbij zou, naast als 'fout' (voor mij niet!), ook nog op oorzakelijk verband met de gevolgen moeten worden bewezen....en dat na 15 jaar......

Vraagje: kon men deze zware roldeur (niet op slot?) van onderen wel openduwen?

De aaneengeschreven  tekst van RTV Oost suggereert dat dit laatste ook door de Klokkenluiders is gesteld; dat kan ik niet geloven.

sylvius

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=222646

Citeer
Brandweerweduwes opgetogen door ramponderzoek expertgroep Klokkenluiders

De weduwes van de overleden brandweerlieden bij de vuurwerkramp in Enschede zijn opgetogen dat de expertgroep Klokkenluiders nieuw onafhankelijk onderzoek doet naar de ramp. Experts zijn al enkele maanden bezig.

De vrouwen zijn verheugd dat bij de expertgroep nieuwe informatie is binnengekomen die nader onderzoek rechtvaardigt. Gehoopt wordt dat de expertgroep wel snel de geheime stukken boven tafel kan halen waarvan vrijgave vooralsnog wordt geweigerd door zowel de gemeente Enschede als de politie.

Weduwes noemen weigering Enschede en politie Twente laf

De weduwes zijn verbolgen dat beide instanties weigeren de gevraagde documenten in kopie te overhandigen aan hun raadsman. "Wij zijn alleen al aan onze mannen verplicht, maar ook aan andere nabestaanden dat er nu eens eindelijk duidelijkheid komt", aldus één van de weduwes, "Zolang het mysterie niet is opgelost blijven we zoeken. Als er mensen ons verwijten maken, weten zij gewoon niet wat wij hebben doorstaan."

Veel nieuwe informatie bij klokkenluidersgroep

De expertgroep beschikt inmiddels over veel nieuwe informatie die een ander licht werpt op het ontstaan van de vuurwerkramp. In dit onderzoek zijn belangrijke getuigen gehoord die door de politie tijdens hun nieuwe onderzoek in 2010 zijn genegeerd.

Verder hebben zich ook getuigen gemeld die op de rampdag voor de eerste brand een man onder de roldeur van Fireworks zagen komen en die vluchtte in de richting van de Roomweg. Deze getuigen zijn een jaar na de ramp door het rechercheteam gehoord, maar die informatie is in het dossier nergens terug te vinden.

De expertgroep verwacht nog geruime tijd nodig te hebben om het onderzoek af te ronden. Het gehele bestaande dossier wordt nageplozen.

Fred Vos

@ sylvius

U vermeldde geen bron; maar ik vermoedde en vond op RTV oost.

De tekst is slecht qua duidelijkheid voor wie wat zegt.

Met iemand die ervaringskennis draagt van omgaan met gesloten deuren had ik al een korte discussie over hoe iemand onder een (elektrisch aangedreven?) rolpoort van dat gewicht kan 'doorrollen'; we deden het af als onzin.

En dat vind ik nu het wrede na de ramp: opwinding bij overlevende slachtoffers en nabestaanden opwekken voor mogelijk onzindelijke doelen met behulp van kulpraatjes.

Het zou mij erg verbazen/verbijsteren als die tekst inderdaad van de expertgroep klokkenluiders afkomstig is; zoals (onzorgvuldig?) wordt aaneengeschreven op rtv oost.

PS
Na reclameren bij de redactie is die tekst inmiddels aangepast.

sylvius

Man onder de roldeur vandaan net zoiets als de aap uit de mouw?

admin

Citaat van: Fred Vos op 23 juli 2015, 07:30:03

Met iemand die ervaringskennis draagt van omgaan met gesloten deuren had ik al een korte discussie over hoe iemand onder een (elektrisch aangedreven?) rolpoort van dat gewicht kan 'doorrollen'; we deden het af als onzin.

en

Citeer
Vraagje: kon men deze zware roldeur (niet op slot?) van onderen wel openduwen?
@Fred Vos.

Als een roldeur alleen  elektrisch geopend kan worden dan is er toch een schakelaar aanwezig.
Ook al had heel Enschede geen stroom dan denk ik dat SEF  nog steeds kon laden en lossen en die roldeur naar believen konden openen en sluiten. (desnoods handmatig met een slinger).

Een roldeur die openstaat kan men bij stroomuitval dus nooit meer sluiten als ik de gesloten deuren deskundige van Fred Vos geloof.

Ik vind het niet netjes van U dat u verklaringen van rampgetuigen onzin noemt.
U begrijpt blijkbaar niet dat heel veel getuigen hetzelfde zeggen.
Dat geldt voor wat ik heb meegemaakt en ik denk dat dat ook geldt voor die getuigen bij de poort. De getuigen van de ramp hebben toen een drama meegemaakt die gaan echt geen onzin lopen verkopen, als de getuigen ambtenaren waren of het zijn getuigenissen die de politie heeft opgesteld dan is het doorspekt van leugens want de politie zuigt van alles uit haar duim en dat kunnen de getuigen dan tekenen. (In mijn verklaring van 12 mei 2010 heeft de politie de naam Bakker vervangen door Pater en een daaropvolgende verklaring schreef de politie nog eens dertig fouten).

U vind een verklaring van een ambtenaar geloofwaardig en ik niet. een ambtenaar heeft namelijk gezworen om te liegen en de burgers die getuige zijn geweest hebben gelukkig geen baas waarvan je doden onder het kleed moet vegen. 

De overheid die regeert en oordeelt wil niet weten wie of wat de ramp heeft veroorzaakt.

Paalman is er van overtuigd dat mensen van SEF de ramp hebben veroorzaakt, die verklaringen passen vast goed in zijn verhaal over wie de ramp aangestoken hebben tijdens een vuurwerkdemonstratie.  Ben benieuwd wie ervan SEF volgens Paalman onder de roldeur doorkroop. Paalman weet waarom defensie bij SEF de deur plat reed, daarom kan er geen munitie hebben gelegen volgens hem.

Paalman vergeet voor het gemak de bij SEF gevonden BHG (brandhandgranaat) of het waren er drie van een partij van 1.600 stuks die defensie kwijt is. Defensie raakte toen ook een half miljoen landmijnen kwijt (AP22 en AP23) die landmijnen heeft defensie na de ramp ook nooit teruggevonden. Op foto's van na de ramp is alles schoon gepoetst nergens is vuurwerk te zien maar wel 1 of meer brandhandgranaten.
(Er zijn volgens mij meer politiefoto's van na de ramp met die brandhandgranaten dan met vuurwerk na de ramp in het rampgebied. Het hele rampgebied was binnen no-time schoongepoetst door defensie en inclusief een onbekend aantal doden gestort in een vuilnisbelt bij Almelo. dat er nog wat lag op het plaats delict is al een wonder). 

Fred Vos

@ sylvius

Ja, of toch meer een 'broodje aap verhaal'? De aap kwam wel uit de mouw toen de redacteur van rtv oost meteen het bericht aanpaste.

@ admin
CiteerEen roldeur die openstaat kan men bij stroomuitval dus nooit meer sluiten als ik de gesloten deuren deskundige van Fred Vos geloof.
U leest en gelooft zaken over stroomuitval die door mij nooit zijn gesteld! Dat mag, maar dan verder fantaseren voor eigen rekening.

CiteerIk vind het niet netjes van U dat u verklaringen van rampgetuigen onzin noemt.
Ik vind het niet netjes dat u mij beticht van iets 'niet netjes' dat ik nooit stelde!

Waar is dan die getuigenverklaring van iemand die 'onder de port doorrolde' en hoeveel getuigen verklaarden dat dan ook nog zo? En zij waren na de 'rol' niet in staat om een persoonsbeschrijving erbij te leveren?

Ik kom niet verder dan een (inmiddels veranderd) stukje op de site van rtv oost dat suggereerde dat dit van de 'klokkenluiders' zou zijn ingekomen; dat vind ik kwalijk voor de slachtoffers en nabestaanden en mogelijk onheus naar de klokkenluiders..
Oeverloze suggesties oproepen zonder deugdelijk bewijs is een vorm van geestelijke marteling voor getraumatiseerde mensen.

Dat wat u over Paalman beweert trek ik, na persoonlijke contacten met hem hierover, geheel en al in twijfel.

Geeft u nu eens antwoord op mijn gestelde vraag waar alles mee zou moeten beginnen, naast een authentieke eerst hands verklaring,: Is het mogelijk om, met of zonder elektra, 'onder de deur door te rollen' zodanig dat het gewicht de 'roller' niet verbrijzelt/vastklemt? Het kan wel met elektrische bediening door zeer goed te 'timen' in de neerwaartse beweging. Maar waarom? In bezit van de bedieningsmogelijkheid (hoe?) kan iemand ook in de neerwaarts ingezette beweging er onder doorlopen. Op de vlucht, zou het iemand ook volstrekt koud kunnen/moeten laten of die deur na opening ook wel weer dicht gaat. Who cares?

sylvius

http://www.tvenschedefm.nl/stichting-begint-nieuw-onderzoek-naar-vuurwerkramp/nieuws/item?215096

CiteerStichting begint nieuw onderzoek naar vuurwerkramp

Gepubliceerd op: 23/07/2015
Stichting begint nieuw onderzoek naar vuurwerkramp

De Expertgroep Klokkenluiders is een onderzoek begonnen naar de vuurwerkramp in Enschede. Het gaat om een verkennend dossieronderzoek. De particuliere stichting bekijkt alle bestaande documenten en zoekt of daar nieuwe inzichten uit te halen zijn.

Volgens voorzitter Gerrit de Wit beschikt de stichting over nieuwe informatie. Deze informatie wordt nu in samenhang met al bestaande dossiers onderzocht. De Expertgroep Klokkenluiders is onder meer door oud-rechercheur Jan Paalman ingeschakeld. Paalman zegt al jaren dat er in het onderzoek naar de ramp grote fouten zijn gemaakt die door politie en overheid onder tafel worden geveegd.

sylvius

Ha drs . Danny doet ook duit in het zakje:

https://twitter.com/drsDannydeVries

Danny de Vries ‏@drsDannydeVries 11h11 hours ago
Citeer
Danny de Vries retweeted RTV Oost nieuws

Zou er dan echt ooit een keer duidelijkheid komen? #vuurwerkramp #enschede 

Niet meer "Danny053" ?  :P

sylvius

Er zit zo te zien een brede spleet tussen de roldeur en de straat.

Er kon ook water onderdoor lopen....

admin

Citaat van: Fred Vos op 22 juli 2015, 08:18:18

En dan weduwen (advocaat) die de collega's van hun mannen willen onderzoeken op 'fout' gedrag ......?
Welke blus tactische aanwijzingen zijn er bij hen daarvoor? Of is dit ook weer een betaalde (advocaat) langdurige 'fishing expedition'?

Wel opmerkelijk dat die advocaat hetzelfde doet als ik namelijk als allereerste de verkeerde mensen de schuld geven, ik heb dat ook altijd gedaan daar hebben veel mensen in Enschede last van.
In misschien honderd woorden heeft Fred Vos mij onlangs duidelijk gemaakt dat die spuitgasten er niets aan konden doen. (daar vallen, vind ik, ook hun brandweer-collega's onder die het toevallig overleefden). Die advocaat van de weduwen kan bij het grof vuil als ik Fred Vos goed begrijp.

Ik had hierboven al voorspeld dat die advocaat zes jaar werk heeft inclusief betaalde reizen van heen en weer wegens vormfoutjes van bevriend rechtbankje naar bevriend rechtbankje tot aan den Haag en de uitkomst staat vast, de overheid wint van zichzelf. De overheid is een criminele bende met hun zwijgplicht een advocaat maakt daar deel van uit die doen er alles aan om die criminele bende in stand te houden.

admin

Citaat van: Fred Vos op 23 juli 2015, 16:42:13

@ admin
CiteerEen roldeur die openstaat kan men bij stroomuitval dus nooit meer sluiten als ik de gesloten deuren deskundige van Fred Vos geloof.
U leest en gelooft zaken over stroomuitval die door mij nooit zijn gesteld! Dat mag, maar dan verder fantaseren voor eigen rekening.

Na 1 regel in de krant fantaseert u erop los samen met een gesloten deuren deskundige, met weer als uitkomst dat wat alle getuigen beweren onzin is. Voor mij gaan altijd alle deuren open de ene handmatig en de andere op stroom. In uw fantasie kon de roldeur bij sef niet open op 13 mei 2000 en alle getuigen die anders beweren praten onzin, omdat uw dichte deuren deskundige het beter weet.  Het is voor mij nieuw dat de roldeur van SEF niet open kon ik wist wel dat de brandweer er niet door kon volgens de media. Maar die roldeur kon dus niet open en dat was de enigste ingang van SEF ? Ik vind het heel ongeloofwaardig als u beweert dat een roldeur niet open kan. Uw gesloten deuren deskundige moet nog leren deuren te openen en woont zeker in een tent want anders kan die zijn huis niet uit of in.

RTV-Oost geeft een klein beetje informatie, die krijgen subsidie en moeten alleen de overheid citeren. RTV-Oost heeft drie rampberichten in 1 artikel verpakt, dan kan RTV-Oost weer rustig doorgaan met haar staatspropaganda.

Fred Vos

@ admin
Citeermet weer als uitkomst dat wat alle getuigen beweren onzin is

Ik (iemand) kan pas beweren dat wat getuigen zeggen onzin is als er duidelijke getuigenverklaringen zijn dan pas die weerlegd worden. Waar zijn die getuigenverklaringen dan?
Of is dit weer eens 'luchtfietsen' met emoties?