ik kreeg nieuw idee aangaande het rapport dat de spionnen uitbrachten over het beloofde land:
Numeri 13:32, Alzo brachten zij een kwaad gerucht voort van het land, dat zij verspied hadden, aan de kinderen Israëls, zeggende: Dat land, door hetwelk wij doorgegaan zijn, om het te verspieden, is een land, dat zijn inwoners verteert; en al het volk, hetwelk wij in het midden van hetzelve gezien hebben, zijn mannen van grote lengte.
een land, dat zijn inwoners verteert
Rashi:
consumes its inhabitants: Wherever we passed, we found them burying dead. The Holy One, blessed is He, intended this for good, to keep them occupied with their mourning so they should not notice them [the spies].
keep them occupied -- net zoiets als "keep the mushrooms in the dark"
Uw bijbelkennis bevalt mij geestelijk zeer; maar ik weet niet of dit voor andere lezers geldt op dit forum....
Ja Enschedese bewoners en nabestaanden werden 'wreed verteerd'; maar ook door zijn mede inwoners met valse aantijgingen!
Wat mij ook wel frappeert is, dat de 'de waarheid' (dewatte? Ja, datte! 'het licht in de duisternis!') door de 'teler' van 'de mushrooms' toch wel is gegeven, maar, zoals al 'kunstig' door het IBR, verstopt in bijzaken: rapporten, samengevat in rapporten en dan weer opnieuw samengevat in de dikke pil; 'vertaald' door de werknemer van de betrokken minister als secretaris voor Oosting.
Voor burgers, dus leken in dergelijk 'taalconstructies', een ondoordringbare 'grabbelton'.
Nu is communicatie met taal sowieso niet eenvoudig; waar het zoveel verschillende betrokken thema's behaalt.
Ik merk dat doordat ik vaak daarop niet weet: hoe leg ik dit nu eens uit.....
Nadat ik eenmaal zag/wist dat de oorzaak van de ramp heel eenvoudig lag in het
vooraf verzaken van de wettelijke brandweerzorg...., waarvan de uitvoerders
met hun taken allemaal ondubbelzinnig in die wet (inclusief verordeningen) zijn genoemd...., maar
niet voorkomen in de officiële rapportages...., toen dacht ik destijds: dat wordt zo door burgers (journalisten) doorgeprikt!Dus rond 2001 zag ik (vanuit Duitsland) voor mij daarin geen taak weggelegd. Tot Bakker (2014) een herziening wilde en mij vroeg om een onderzoeksrapport; kritisch gericht op zijn arrest.
Ik was toen bij inlezen zeer verbaasd/verbijsterd over de gemiste kansen in dat proces; voor wat betreft de ondeugdelijk bewijzen; waarvan de beperking door het hof ook nog was voorgekauwd als quasi: 'gemiste kansen!' Voer voor psychologen van advocaten!
Immers, men bleef maar hardnekkig in de verkeerde wetgeving rondzwalken!
In geen van de processen na de ramp, noch in de democratische controle (gemeenteraad), werden de wettelijk taken die de ramp hadden moeten en kunnen voorkomen benoemd; bleek mij eerst achteraf.
Wel was er tenminste 1 raadslid (fractievoorzitter) die in politieke taal aangaf: 'dat dit zo niet kon' en opstapte.
Duidelijk was en werd het daarmee niet voor de bevolking en de nabestaanden.
Wij, beste Sylvius, hebben hier ook wel over bijzaken gesteggeld en dat nam ook tijd.....ook op andere sites wordt ik zelf wel verketterd en moet mij verantwoorden over eventuele betalingen en motieven. Nee, zelf legt men die verantwoording niet af.....
Erger wordt de zaak, voor de 'waarheidsminnaars', door verdwaalde 'verkeerd geprogrammeerde papegaaien' die hun verzameld afval, na 20 jaar, ook nog op meer dan duizend bladzijden, 'verkopen'; nadat Bakker eerder van herziening door de papegaai met zijn onbekwame influisteraar, werd afgehouden: op 'beoordeling' van mijn rapport (2014).
De overheid wist de waarheid goed te verstoppen; maar gaf deze toch ook verborgen weer wel.....'liegen' is dan niet te bewijzen!
Paul van Buiten c.s. zijn daarmee vergeleken vakinhoudelijk en juridisch uiterst onbekwaam en kunnen (te) makkelijk op leugens worden betrapt.
Dus Sylvius en waarde lezers, af en toe ben ik daarop ronduit verbijsterd en zoek naar antwoorden......helpt u mee?